Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Menar du att idrottare aldrig ska få ta någon typ av medicin? Om så, har du funderat igenom konsekvenserna? Om inte, hur menar du att reglerna ska utformas?Marcus B. P. sa:Är det fel/hårt att tycka att det inte borde vara tillåtet med något medikament över huvud taget. Må bästa man/kvinna vinna på ett naturligt sätt (medfödd talang, fysik och hård träning), har du medfödda andningsbesvär eller grav allergi.. ja då kanske du inte är ämnad att tävla i konditions-/uthållighetsidrotter på elitnivå.
GoranS sa:Menar du att idrottare aldrig ska få ta någon typ av medicin? Om så, har du funderat igenom konsekvenserna? Om inte, hur menar du att reglerna ska utformas?Marcus B. P. sa:Är det fel/hårt att tycka att det inte borde vara tillåtet med något medikament över huvud taget. Må bästa man/kvinna vinna på ett naturligt sätt (medfödd talang, fysik och hård träning), har du medfödda andningsbesvär eller grav allergi.. ja då kanske du inte är ämnad att tävla i konditions-/uthållighetsidrotter på elitnivå.
joohan sa:GoranS sa:Menar du att idrottare aldrig ska få ta någon typ av medicin? Om så, har du funderat igenom konsekvenserna? Om inte, hur menar du att reglerna ska utformas?Marcus B. P. sa:Är det fel/hårt att tycka att det inte borde vara tillåtet med något medikament över huvud taget. Må bästa man/kvinna vinna på ett naturligt sätt (medfödd talang, fysik och hård träning), har du medfödda andningsbesvär eller grav allergi.. ja då kanske du inte är ämnad att tävla i konditions-/uthållighetsidrotter på elitnivå.
Jag kan hålla med om det, alltså inga mediciner, eller åtminstone kanske bara receptfria eller nåt sånt. TUE kan finnas kvar men innebära automatisk avstängning eller ”karantän” i några veckor.
Är du så sjuk så du behöver medicin = då är du för sjuk för att tävla = du får inte tävla på x antal dagar.
/Johan
Marcus B. P. sa:Vet inte hur jag svarar flera samtidigt, hur som helst.
Hade jag haft ett fullt utarbetat koncept för hur det skulle se ut så hade jag antagligen inte suttit hemma i TV-soffan :)
haha, jag skulle vilja se den cyklist som överdoserar solkräm eller vitaminer i hopp om att bli snabbare. Det är klart det är okej med socker och protein, det är en del av kosten (bränslet) och absolut en del av tävlingen. Jag har svårt att tro att du blir snabbare genom att äta flera hundra procent mer socker eller koffein än en motståndare som äter rimliga tävlingsmängder, denne får säkert andra problem då.
Jag menade att det skulle KÄNNAS mer rättvist om de hade förbud mot receptbelagda produkter med bevisad effekt på prestationsförmåga (utöver dagens regler). Nej, jag har ingen lista på alla dessa preparat och vad det egentligen skulle innebära.
Ha det gött
Stervelo sa:Mängden vad cyklisterna får ta, är vad normala människor har som gräns också, ballpark. Jag surfade mängden de hade som gräns, och det verkade vara 1.5 puff ur en inahalator.
Skidåkarna får ta såna mängder att det är helt puckat. De används knappt ens när någon kommer in akut och blir inlagd och får ligga kvar på sjukhus. Den nivån får de ta, varje dag, och tar varje dag.
Samma ämnen är bevisade att ge prestationsökning hos hästar. Behöver hästar inom trav ta astma medicin, då får de inte tävla på två veckor, hästen är sjuk.
Längdåkare tar doser som inte ens akuten behöver använda på vanligt folk med grava besvär, varje dag och tävlar. Det är sjukt.
Men, norge hade inte haft såna framgångar utan astmasprayer, antagligen inte Sverige heller.
Inför vinter os sist, hade svenska och andra utländska längdtrupper med mellan 400-600 doser, utom Norge, som hade 5000.
Det är verkligen helt skadat. Det är doping.
Stervelo sa:Mängden vad cyklisterna får ta, är vad normala människor har som gräns också, ballpark. Jag surfade mängden de hade som gräns, och det verkade vara 1.5 puff ur en inahalator.
Skidåkarna får ta såna mängder att det är helt puckat. De används knappt ens när någon kommer in akut och blir inlagd och får ligga kvar på sjukhus. Den nivån får de ta, varje dag, och tar varje dag.
Samma ämnen är bevisade att ge prestationsökning hos hästar. Behöver hästar inom trav ta astma medicin, då får de inte tävla på två veckor, hästen är sjuk.
Längdåkare tar doser som inte ens akuten behöver använda på vanligt folk med grava besvär, varje dag och tävlar. Det är sjukt.
Men, norge hade inte haft såna framgångar utan astmasprayer, antagligen inte Sverige heller.
Inför vinter os sist, hade svenska och andra utländska längdtrupper med mellan 400-600 doser, utom Norge, som hade 5000.
Jensen sa:Stervelo sa:Mängden vad cyklisterna får ta, är vad normala människor har som gräns också, ballpark. Jag surfade mängden de hade som gräns, och det verkade vara 1.5 puff ur en inahalator.
O froome hade över vilken gräns?
Enligt http://www.cyclingnews.com/news/chris-froome-salbutamol-case-decision-is-a-big-moment-for-cycling/ hade Froome 2000 ng/ml.Segisteg sa:Stervelo sa:Mängden vad cyklisterna får ta, är vad normala människor har som gräns också, ballpark. Jag surfade mängden de hade som gräns, och det verkade vara 1.5 puff ur en inahalator.
Hur oerhört mycket lägre värden än Sundbye hade Froome?
http://www.uci.ch/pressreleases/uci-statement-anti-doping-proceedings-involving-christopher-froome/ sa:The World Anti-Doping Agency (WADA) Prohibited List provides that inhaled salbutamol is permitted subject to a maximum dose of 1600 micrograms over 24 hours, not to exceed 800 micrograms every 12 hours (the permitted use), and that a concentration in excess of 1000 ng/ml is an abnormal finding which is presumed not to be the result of a permitted use. The WADA Prohibited List further provides that the athlete can establish that his/her abnormal result was the consequence of a permitted use, in which case it will not be considered as an Adverse Analytical Finding (AAF).
RockyM sa:är det sky som har sändningsrätten för TdF?
Men Semeyna då??????? Som (kanske) måste ta hormoner för att bli sämre?Marcus B. P. sa:Är det fel/hårt att tycka att det inte borde vara tillåtet med något medikament över huvud taget. Må bästa man/kvinna vinna på ett naturligt sätt (medfödd talang, fysik och hård träning), har du medfödda andningsbesvär eller grav allergi.. ja då kanske du inte är ämnad att tävla i konditions-/uthållighetsidrotter på elitnivå.
Marcus B. P. sa:haha, jag skulle vilja se den cyklist som överdoserar solkräm eller vitaminer i hopp om att bli snabbare. Det är klart det är okej med socker och protein, det är en del av kosten (bränslet) och absolut en del av tävlingen. Jag har svårt att tro att du blir snabbare genom att äta flera hundra procent mer socker eller koffein än en motståndare som äter rimliga tävlingsmängder, denne får säkert andra problem då.
Jag menade att det skulle KÄNNAS mer rättvist om de hade förbud mot receptbelagda produkter med bevisad effekt på prestationsförmåga (utöver dagens regler). Nej, jag har ingen lista på alla dessa preparat och vad det egentligen skulle innebära.
Då måste mitt googlande gått fel, skidåkarna har en gränsGoranS sa:Enligt http://www.cyclingnews.com/news/chris-froome-salbutamol-case-decision-is-a-big-moment-for-cycling/ hade Froome 2000 ng/ml.Segisteg sa:Stervelo sa:Mängden vad cyklisterna får ta, är vad normala människor har som gräns också, ballpark. Jag surfade mängden de hade som gräns, och det verkade vara 1.5 puff ur en inahalator.
Hur oerhört mycket lägre värden än Sundbye hade Froome?
Enligt https://www.svt.se/sport/martin-johnsrud-sundby/darfor-falls-sundby-for-dopning hade Sundby 1340 resp 1360 ng/ml.
Om värdena är jämförbara vet jag inte.
Luktapåblommorna sa:Här kommer datan, Sky har släppt den nu. Froome är inte bra för att han tar astmamedicin utan tricket är att han äter så mycket kolhydrater. https://www.bbc.com/sport/cycling/44694122
NLC sa:Luktapåblommorna sa:Här kommer datan, Sky har släppt den nu. Froome är inte bra för att han tar astmamedicin utan tricket är att han äter så mycket kolhydrater. https://www.bbc.com/sport/cycling/44694122
Eat that LCHF-lovers!
GoranS sa:Koltrastar? ;-)
Bengt-re sa:GoranS sa:Koltrastar? ;-)
Hmm... Mest protein i sånna?
NLC sa:Bengt-re sa:GoranS sa:Koltrastar? ;-)
Hmm... Mest protein i sånna?
Stekta sparvar ska det vara
Framförallt kan det vara svårt att förutse salbutamolkoncentrationen i urinen efter att man ätit skidåkare till frukost...GoranS sa:Nja, kannibalism tror jag inte är så lyckat.
tinkerbell sa:Framförallt kan det vara svårt att förutse salbutamolkoncentrationen i urinen efter att man ätit skidåkare till frukost...GoranS sa:Nja, kannibalism tror jag inte är så lyckat.
I fallet Froome så har de använt allmänna undersökningar och expertutlåtande som en del av bevisningen, om de har testdata från Froome kunde jag inte utläsa från UCIs uttalande, och frågan är om det hade hjälpt egentligen eftersom det kan vara svårt att veta vad förutsättningarna under etappen där AAFen uppmättes faktiskt var med fysisk status före och under etappen. Att återskapa detta exakt är nog svårare än att få UCI att godta expertutlåtande. Möjligt att de har med kliniska tester kunnat påvisa vilket utslag Froomes salbutamolintag ger vid normala förhållande och sedan teoretiserat fram att han hade kunnat uppnå den koncentration som uppmättes.me.I.am sa:Kanske framgått av tråden, men om det blir en AAF vid för hög koncentration av salbutamol, görs det då en enskild undersökning av cyklisten/skidåkaren/Bäckström under strikt läkarkontroll. Att dom måste visa att dom kan komma över maxgränsen genom att faktiskt inhalera maxdosen under ett dygn. Eller dom kan åberopa allmänna undersökningar?
me.I.am sa:Kanske framgått av tråden, men om det blir en AAF vid för hög koncentration av salbutamol, görs det då en enskild undersökning av cyklisten/skidåkaren/Bäckström under strikt läkarkontroll. Att dom måste visa att dom kan komma över maxgränsen genom att faktiskt inhalera maxdosen under ett dygn. Eller dom kan åberopa allmänna undersökningar?