Froome blockad från Touren

Men ändå trist att världens bästa idrottare inom Cykling och Skidåkning kör med astmamediciner för att förbättra sig, och doserar för att hamna precis under gränsen ----

Är det fel/hårt att tycka att det inte borde vara tillåtet med något medikament över huvud taget. Må bästa man/kvinna vinna på ett naturligt sätt (medfödd talang, fysik och hård träning), har du medfödda andningsbesvär eller grav allergi.. ja då kanske du inte är ämnad att tävla i konditions-/uthållighetsidrotter på elitnivå.

Marcus B. P. sa:
Är det fel/hårt att tycka att det inte borde vara tillåtet med något medikament över huvud taget. Må bästa man/kvinna vinna på ett naturligt sätt (medfödd talang, fysik och hård träning), har du medfödda andningsbesvär eller grav allergi.. ja då kanske du inte är ämnad att tävla i konditions-/uthållighetsidrotter på elitnivå.
Menar du att idrottare aldrig ska få ta någon typ av medicin? Om så, har du funderat igenom konsekvenserna? Om inte, hur menar du att reglerna ska utformas?

GoranS sa:
Marcus B. P. sa:
Menar du att idrottare aldrig ska få ta någon typ av medicin? Om så, har du funderat igenom konsekvenserna? Om inte, hur menar du att reglerna ska utformas?

Jag kan hålla med om det, alltså inga mediciner, eller åtminstone kanske bara receptfria eller nåt sånt. TUE kan finnas kvar men innebära automatisk avstängning eller ”karantän” i några veckor.
Är du så sjuk så du behöver medicin = då är du för sjuk för att tävla = du får inte tävla på x antal dagar.

/Johan

joohan sa:
GoranS sa:
Marcus B. P. sa:

Jag kan hålla med om det, alltså inga mediciner, eller åtminstone kanske bara receptfria eller nåt sånt. TUE kan finnas kvar men innebära automatisk avstängning eller ”karantän” i några veckor.
Är du så sjuk så du behöver medicin = då är du för sjuk för att tävla = du får inte tävla på x antal dagar.

/Johan

Ja, den idrottare som tar exempelvis antibiotika får ej tävla och får två veckors karantän efter avslutad kur. Har man varit så sjuk så att antibiotika krävs så är det bra för hälsan att inte tävla på ett par veckor.

Är vitaminpiller medicin? Vilken sorts vitaminpiller i så fall? A- B och C-vitamin? Sportdryck? Vad får det finnas i drycken? Endast socker?
Är det ok med socker och protein? Det är tyvärr inte så enkelt som att säga "förbjud alla preparat". Som så ofta så är verkligheten mer komplicerad än den verkar när man försöker hitta enkla lösningar på komplexa problem.

Senast ändrad:
Vet inte hur jag svarar flera samtidigt, hur som helst.

Hade jag haft ett fullt utarbetat koncept för hur det skulle se ut så hade jag antagligen inte suttit hemma i TV-soffan :)

haha, jag skulle vilja se den cyklist som överdoserar solkräm eller vitaminer i hopp om att bli snabbare. Det är klart det är okej med socker och protein, det är en del av kosten (bränslet) och absolut en del av tävlingen. Jag har svårt att tro att du blir snabbare genom att äta flera hundra procent mer socker eller koffein än en motståndare som äter rimliga tävlingsmängder, denne får säkert andra problem då.

Jag menade att det skulle KÄNNAS mer rättvist om de hade förbud mot receptbelagda produkter med bevisad effekt på prestationsförmåga (utöver dagens regler). Nej, jag har ingen lista på alla dessa preparat och vad det egentligen skulle innebära.

Ha det gött

Jag har hört att man presterar bättre med lagom mycket virus i kroppen. Vet inte exakt hur det fungerar men då kanske det vore en fördel att vaccinera sig i dopande syfte?

Marcus B. P. sa:
Vet inte hur jag svarar flera samtidigt, hur som helst.

Hade jag haft ett fullt utarbetat koncept för hur det skulle se ut så hade jag antagligen inte suttit hemma i TV-soffan :)

haha, jag skulle vilja se den cyklist som överdoserar solkräm eller vitaminer i hopp om att bli snabbare. Det är klart det är okej med socker och protein, det är en del av kosten (bränslet) och absolut en del av tävlingen. Jag har svårt att tro att du blir snabbare genom att äta flera hundra procent mer socker eller koffein än en motståndare som äter rimliga tävlingsmängder, denne får säkert andra problem då.

Jag menade att det skulle KÄNNAS mer rättvist om de hade förbud mot receptbelagda produkter med bevisad effekt på prestationsförmåga (utöver dagens regler). Nej, jag har ingen lista på alla dessa preparat och vad det egentligen skulle innebära.

Ha det gött

Finns inte egentligen lösningen redan?

https://www.wada-ama.org/en/athlete-biological-passport

Varför detta raljerande me vitaminer o annat, han har väll ertappats me höga doser astmamedicin, precis som norrmännen på skidor, eller har jag missat något? Mängder man kan ifrågasätta om han behöver?

Mängden vad cyklisterna får ta, är vad normala människor har som gräns också, ballpark. Jag surfade mängden de hade som gräns, och det verkade vara 1.5 puff ur en inahalator.

Skidåkarna får ta såna mängder att det är helt puckat. De används knappt ens när någon kommer in akut och blir inlagd och får ligga kvar på sjukhus. Den nivån får de ta, varje dag, och tar varje dag.

Samma ämnen är bevisade att ge prestationsökning hos hästar. Behöver hästar inom trav ta astma medicin, då får de inte tävla på två veckor, hästen är sjuk.

Längdåkare tar doser som inte ens akuten behöver använda på vanligt folk med grava besvär, varje dag och tävlar. Det är sjukt.

Men, norge hade inte haft såna framgångar utan astmasprayer, antagligen inte Sverige heller.

Inför vinter os sist, hade svenska och andra utländska längdtrupper med mellan 400-600 doser, utom Norge, som hade 5000.

Det är verkligen helt skadat. Det är doping.

Stervelo sa:
Mängden vad cyklisterna får ta, är vad normala människor har som gräns också, ballpark. Jag surfade mängden de hade som gräns, och det verkade vara 1.5 puff ur en inahalator.

Skidåkarna får ta såna mängder att det är helt puckat. De används knappt ens när någon kommer in akut och blir inlagd och får ligga kvar på sjukhus. Den nivån får de ta, varje dag, och tar varje dag.

Samma ämnen är bevisade att ge prestationsökning hos hästar. Behöver hästar inom trav ta astma medicin, då får de inte tävla på två veckor, hästen är sjuk.

Längdåkare tar doser som inte ens akuten behöver använda på vanligt folk med grava besvär, varje dag och tävlar. Det är sjukt.

Men, norge hade inte haft såna framgångar utan astmasprayer, antagligen inte Sverige heller.

Inför vinter os sist, hade svenska och andra utländska längdtrupper med mellan 400-600 doser, utom Norge, som hade 5000.

O froome hade över vilken gräns?

Stervelo sa:

Hur oerhört mycket lägre värden än Sundbye hade Froome?

Senast ändrad:
Jensen sa:
Stervelo sa:

O froome hade över vilken gräns?

Han brukar ju köra med elassist så så mycket "astma"doping behöver han väl inte?

Segisteg sa:
Stervelo sa:

Enligt http://www.cyclingnews.com/news/chris-froome-salbutamol-case-decision-is-a-big-moment-for-cycling/ hade Froome 2000 ng/ml.
Enligt https://www.svt.se/sport/martin-johnsrud-sundby/darfor-falls-sundby-for-dopning hade Sundby 1340 resp 1360 ng/ml.
Om värdena är jämförbara vet jag inte.

Men återigen

http://www.uci.ch/pressreleases/uci-statement-anti-doping-proceedings-involving-christopher-froome/ sa:
The World Anti-Doping Agency (WADA) Prohibited List provides that inhaled salbutamol is permitted subject to a maximum dose of 1600 micrograms over 24 hours, not to exceed 800 micrograms every 12 hours (the permitted use), and that a concentration in excess of 1000 ng/ml is an abnormal finding which is presumed not to be the result of a permitted use. The WADA Prohibited List further provides that the athlete can establish that his/her abnormal result was the consequence of a permitted use, in which case it will not be considered as an Adverse Analytical Finding (AAF).

Gränsen för intag av Salbutamol är 1600 mikrogram över 24 timmar (via inhalator) för vilken man använt ett urinprov med 1000 ng/ml som en markör för misstanke om otillåten dosering - en AAF. Om den testade kan påvisa att nivån i urinprovet kan överstiga 1000 ng/ml med tillåten dosering av preparatet avskrivs AAFen och anses det inte vara dopning. Men problemet är att det inte finns en exakt formel på för vilka doser som ger ett visst mätresultat men bara för att en individs profil kan avvika från det normala måste inte WADA ändra gränsen för urinprovet generellt så det hanteras som en AAF.

Det intressanta är inte vilket testresultat Sundby hade I urinprovet utan vilken dos han hade puffat och hur man kan bevisa om den tillåtna doseringen på 1600 mg över 24 h överskridits.

Var det ett i respons till mitt inlägg? Jag tolkade att ha ett värde, såsom Segisteg formulerade det, som att hen pratade om uppmätta värden, därav mitt svar då de uppmätta värdena som förekommer i de två citerade källorna inte direkt var "oerhört mycket lägre" för Froome än för Sundby.

Ja, eftersom det inte finns en generell modell för att på individnivå översätta det uppmätta värdet i urinprovet till intagen dos ser jag heller inte riktigt poängen att jämföra de uppmätta värdena mellan två individer.

Intressantare då om WADA skulle kunna redogöra för hur många AAF för Salbutamol som inte leder till avstängningar (under förutsättning att det går att göra anonymt), både inom cykel och andra konditionsidrotter

Finns det studier gjorda på vad som bäst korrelerar med prestationshöjande effekt, intagen dos eller uppmätt värde?

För mig låter intagen dos som ett svårare begrepp att kunna testa för. Hur avgör man hur många och "stora" puffar en person tagit och när? Att mäta saker i blod eller urin verkar relativt sett klart enklare.

Enig med dig att det är svårare att påvisa viken dos som intagits, men nu är tyvärr regelverket skrivet så. Och så länge det inte ändras får man väl anse det vara inom WADA-kodens råmärken.

Marcus B. P. sa:
Men Semeyna då??????? Som (kanske) måste ta hormoner för att bli sämre?

Marcus B. P. sa:

Var det inte just så Johaug fick i sig sina steroider? Genom solkräm? Hon blev avständ för det det.

Förbjuda receptbelagda produkter? Receptbelagda i vilka länder? Det var väl så EPO spreds från början? En vanlig person kunde gå in i ett apotek i Scweiz och köpa EPO utan recept. I andra länder så krävdes recept för EPO.

Jag håller med dig, i princip. Allt jag säger är att det inte är så enkelt. Varje år så läggs preparat som ses som 'normala' kosttillskott till listan av dopingmedel.

Solkräm? Nä, steroidsalva för svårläkta sår som ingen svensk läkare någonsin skulle sätta på munsår. Med flera stora DOPING-markeringar på förpackning, tub och överallt.

Nu kommer alla stall som vill vinna att överdosera Salbutamol efter varje race. Det finns ju ingen gräns som fungerar längre.

Folk är ju så otroligt naiva när det gäller doping. Alla idrottare på högre nivå vet precis vad dom gör, ingenting sker av misstag. Googla "bodybuilding salbutamol"

GoranS sa:
Segisteg sa:
Stervelo sa:

Enligt http://www.cyclingnews.com/news/chris-froome-salbutamol-case-decision-is-a-big-moment-for-cycling/ hade Froome 2000 ng/ml.
Enligt https://www.svt.se/sport/martin-johnsrud-sundby/darfor-falls-sundby-for-dopning hade Sundby 1340 resp 1360 ng/ml.
Om värdena är jämförbara vet jag inte.
Då måste mitt googlande gått fel, skidåkarna har en gräns
som är helt puckad i alla fall, jag trodde jag googlat fram att cyklisterna hade i nivå med vanligt folk rekommenderas. Drygt en puff från en inhalator vad jag tyckte mig förstå. Men, då googlade jag helt snett, då kanske cyklister också får ta puckonivåer.

@Stervelo:

UCI:

Salmeterol /Salbutamol/Formoterol

Inhaled salbutamol (maximum 1600 micrograms over 24 hours in divided doses not to exceed 800 micrograms over 12 hours starting from any dose), inhaled formoterol (maximum delivered dose 54 micrograms over 24 hours) and inhaled salmeterol (maximum delivered dose of 200 micrograms over 24 hours) are not prohibited and therefore do not require a TUE.
For inhaled salbutamol, you must obtain a TUE if you need to take more than 1600 micrograms over 24 hours in divided doses not to exceed 800 micrograms over 12 hours starting from any dose.

Wada:

Inhaled salbutamol: maximum 1600 micrograms over 24 hours;
in divided doses not to exceed 800 micrograms over 12 hours starting from any dose;

Så varifrån du får att skidåkarna har andra regler förstår jag faktiskt inte.

Senast ändrad:
Kanske framgått av tråden, men om det blir en AAF vid för hög koncentration av salbutamol, görs det då en enskild undersökning av cyklisten/skidåkaren/Bäckström under strikt läkarkontroll. Att dom måste visa att dom kan komma över maxgränsen genom att faktiskt inhalera maxdosen under ett dygn. Eller dom kan åberopa allmänna undersökningar?

me.I.am sa:
Kanske framgått av tråden, men om det blir en AAF vid för hög koncentration av salbutamol, görs det då en enskild undersökning av cyklisten/skidåkaren/Bäckström under strikt läkarkontroll. Att dom måste visa att dom kan komma över maxgränsen genom att faktiskt inhalera maxdosen under ett dygn. Eller dom kan åberopa allmänna undersökningar?
I fallet Froome så har de använt allmänna undersökningar och expertutlåtande som en del av bevisningen, om de har testdata från Froome kunde jag inte utläsa från UCIs uttalande, och frågan är om det hade hjälpt egentligen eftersom det kan vara svårt att veta vad förutsättningarna under etappen där AAFen uppmättes faktiskt var med fysisk status före och under etappen. Att återskapa detta exakt är nog svårare än att få UCI att godta expertutlåtande. Möjligt att de har med kliniska tester kunnat påvisa vilket utslag Froomes salbutamolintag ger vid normala förhållande och sedan teoretiserat fram att han hade kunnat uppnå den koncentration som uppmättes.

me.I.am sa:

Jag tror det inte behövs farmakologiskt bevisas att det för atleten i fråga går att komma över nivån i urinprovet med godkänd dosering utan att det räcker med att framgångsrikt argumentera för att det är sannolikt.

När det handlar om substanser som tävlande får ta en viss mängd av och sen testar halter i extrement så kommer ofrånkomligt någon typ av normalfördelning och statistikövning där man med tillräckligt stor konfidens vill få hitta den som överskridit maxdosen men utan att den som är följt reglerna åker fast. Tyvärr är det ju sällan med den typen av situationer två helt disjunkta mängder på populationsnivå och jag tror UCI helt enkelt inte vågar riskera att fälla någon som skulle kunna vara oskyldig.

Tillbaka
Topp