Froome blockad från Touren

Segisteg sa:
@Stervelo:

UCI:

Salmeterol /Salbutamol/Formoterol

Inhaled salbutamol (maximum 1600 micrograms over 24 hours in divided doses not to exceed 800 micrograms over 12 hours starting from any dose), inhaled formoterol (maximum delivered dose 54 micrograms over 24 hours) and inhaled salmeterol (maximum delivered dose of 200 micrograms over 24 hours) are not prohibited and therefore do not require a TUE.
For inhaled salbutamol, you must obtain a TUE if you need to take more than 1600 micrograms over 24 hours in divided doses not to exceed 800 micrograms over 12 hours starting from any dose.

Wada:

Inhaled salbutamol: maximum 1600 micrograms over 24 hours;
in divided doses not to exceed 800 micrograms over 12 hours starting from any dose;

Så varifrån du får att skidåkarna har andra regler förstår jag faktiskt inte.
Eh, läs tråden, jag skrev själv att det blev fel. Vad är du inte förstår?

Hej!
Jag har tagit salbutamol i flera år, även andra astmamedicineringar, just nu står jag på Bufomix i underhållsbehandling, en puff morgon och en på kvällen.

Har salbutamol som tilläggsbehandling vid behov. Jag har bedömts att ha ASTMA och ansträngnings astma och behandlingsbar sådan.
Måste jag ta Salbutamolen pga ökad astma så vet jag att jag är rökt om det är tävlig eller intervallpass, de hjälper inte även om jag stjälper i mig en hel dosett, jag är likt förbaskat rökt.
Jag kan aldrig bli bättre med salbutamolen än om astman är under kontroll.
Mao här är en jättejycke begravd. De "stora idrottsmännen och kvinnorna" tar salbutamolen av andra orsaker än stegrad ASTMA.

Min dosett med salbutamol(tilläggsbehandling oftast före träning tävling)räcker flera år, är jag så dålig i astman så hjälper det inte i alla fall, dock hjälper den att jag inte behöver vara andfådd i dagliga livet.

Skulle vara riktigt intressant att veta vilken underhållsbehandling Froome och hela norska skidlandslaget står på.

//F

Bara för att vara tydlig, detta är en ärligt menad fråga och inte något försök till påhopp/förlöjligande/...: Är det möjligt att olika personer reagerar olika och/eller har olika allvarlig astma/ansträngningsastma så att de kanske är hjälpta av salbutamol vid hög ansträngning även om du inte är det?

GoranS sa:
Ylandes? Är du säker på att dina ornitologiska kunskaper är vad de borde vara? ;-)

Kvittrande låter inte lika mycket som pippin låter :)
Otroligt vad en sådan liten kropp kan låta :)
Vackert? Utan tvekan, men 02.30 uppskattas det inte!

Antidoping arbetet kommer alltid att ligga steget efter men det vore ju rimligt att kolla vilka TUE som används av toppen av världseliten.
Borde vara ganska lätt att se mönster i användandet av vissa preparat. Dessa ska naturligtvis ses över om tillåten TUE dos ska sänkas eller kanske mer troligt att preparatet ska förbjudas helt om det används frekvent av världseliten.

Fast det är ju en annan fråga än användande av Salbutamol som numer är godkänt utan läkares föreskrift givet att maxdosen inte överskrids. Betyder inte att jag tycker att dagens TUE-system är bra men snart har så mycket äpplen och päron blandats att det bara är macadonia di frutta...

F.ö har (no surprise) JV en åsikt i frågan
https://www.theguardian.com/sport/2...ucation-first-chris-froome-jonathan-vaughters

Jo, fast det känns (inte så förvånande, det är ju sidan tre) som att ämnet har divergerat lite efter Marcus B.P.:s inlägg om hur han tycker saker borde funka. I det sammanhanget är TUE-hanteringen inte helt malplacerad.

UCI godkände 2009 239st TUE och 2015 var det 13st och 20st 2017 så det har gått ner rejält.
Sedan är frågan hur många TUE de nationella förbunden godkänner eller om de som rör cyklister är medräknade där. Jag tror inte de är medräknade eftersom det finns ett helt lag i Usa med diabetes som måste ha TUE.

Eddy sa:
Har salbutamol som tilläggsbehandling vid behov. Jag har bedömts att ha ASTMA och ansträngnings astma och behandlingsbar sådan.
Måste jag ta Salbutamolen pga ökad astma så vet jag att jag är rökt om det är tävlig eller intervallpass, de hjälper inte även om jag stjälper i mig en hel dosett, jag är likt förbaskat rökt.
Jag kan aldrig bli bättre med salbutamolen än om astman är under kontroll.
Mao här är en jättejycke begravd. De "stora idrottsmännen och kvinnorna" tar salbutamolen av andra orsaker än stegrad ASTMA.

//F

Helt obegripligt att man håller på med en massa dubbelblinda tester på en massa människor för att bedriva vetenskap när det räcker med att fråga en random snubbe hur det "känns".

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp