Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej det är inte samma sak. Dextros kan användas av varenda cell i kroppen men fruktos metaboliseras bara i levern. Du kanske tänker på glukos?Dextros = fruktos, fast från annan källa.
![]()
Druvsocker 400g Dextro Energy | Handla mat online från din lokala ICA-butik
<p>Varumärke</p>Dextro Energy...handla.ica.se
Det där är glukos.Dextros = fruktos, fast från annan källa.
![]()
Druvsocker 400g Dextro Energy | Handla mat online från din lokala ICA-butik
<p>Varumärke</p>Dextro Energy...handla.ica.se
Bästa sättet istället för att leka Breaking Bad hemma är att köpa färdigblandad dryck, tex här:Om nu sportdryck ska innehålla fruktos för att vara optimalt blandad, vad är bästa sättet att köpa det? Vill gärna blanda egen dryck och maltodextrin är inga problem att få tag på men Dansukker har slutat med fruktos.
Bästa sättet istället för att leka Breaking Bad hemma är att köpa färdigblandad dryck, tex här:
![]()
Hydration Drink | BCAA, elektrolyter och vitamin B6 | Bulk™
Hydration Drink från Bulk™ är ett alternativ till produkter som Lucozade, Powerade och Gatorade. Bulk, tidigare Bulk Powders.www.bulk.com
Ganska prisvärd men 2 kg strösocker går på 25 kr och att lösa socker i vatten är knappast Breaking Bad.Bästa sättet istället för att leka Breaking Bad hemma är att köpa färdigblandad dryck, tex här:
![]()
Hydration Drink | BCAA, elektrolyter och vitamin B6 | Bulk™
Hydration Drink från Bulk™ är ett alternativ till produkter som Lucozade, Powerade och Gatorade. Bulk, tidigare Bulk Powders.www.bulk.com
1 kg för 81 kr just nu
Annars kan du köpa fruktos här tex
Fruktos (levulos) 1 kg - Ölbryggning AB
Fruktos (=levulos=fruktsocker) För sötning av drycker, sylt med mera.www.olbryggning.se
Enl Google säljs fruktos av bla hembryggarbutiker.Om nu sportdryck ska innehålla fruktos för att vara optimalt blandad, vad är bästa sättet att köpa det?
Man har dels ett lager av kolhydrat att börja med, men också så bränner man inte enbart kolhydrater, utan en hel del av kroppens fett vid det mesta av konditionsträning. Ingen* kommer göra av med 120 gram kolhydrat i timmen när den producerar 150 W.Förlusterna från spjälkningen av strösocker är troligtvis försumbara eftersom det är upptaget av glukos och fruktos som är flaskhalsen. The Nero Show tog upp det nyligen (), största fördelen med maltodextrin är att det inte är lika sött.
120 g kolhydrater/timme motsvarar inte mer än 150 W i pedalerna, så klart blir det fortfarande viktigare ju mer effekt men tränar man strukturerat mot ett mål så bör man nog ha en bränslestrategi, främst för att snabba på återhämtningen.
Flytande har mer fruktos än fast, det bör man notera och fundera på beroende på vad man vill ha i sig.flytande honung som en stor gel bara?
Meeeen...För oss som cyklar långt är ju en flaska flytande honung enkelt att hitta i butiker även i små orter, tar mindre plats än ett kilo socker och är enkelt att mosa i sig i farten. Det låter helt klart som en acceptabel chansning vad gäller proportionerna av glukos/fruktos.
En flaska innehåller 350g 80/100g kolhydrater. Så om jag äter en flaska över 7h får jag 40g/h bara från honungen. Har jag dessutom sportdryck på det är det ju ingen risk att gå tom vad gäller energi.
Meeeen...
Fusk med honung – ALLT OM HONUNG https://share.google/XkS87dYSlOkGYfZZs
Finns massor av ställen som säljer sin egna honung. Köp inte i butikerna om ni vill ha äkta. Åk runt med cykeln tills ni hittar en lada där man kan köpa en burk honung med Swish från bonden som bor där. Kör man nog mycket lvg brukar man kunna hitta 1-2 ställen minst. Gravel kanske ännu fler.Tänkte också på det. Än tråkigare är ju att det är billigare att framställa fuskhonung så det konkurrerar ut "äkta" honung.
(Det kanske framgår av länken, men som sann Interneträv härdad genom många Internetfighter så har jag inte läst den.)
Finns massor av ställen som säljer sin egna honung. Köp inte i butikerna om ni vill ha äkta. Åk runt med cykeln tills ni hittar en lada där man kan köpa en burk honung med Swish från bonden som bor där. Kör man nog mycket lvg brukar man kunna hitta 1-2 ställen minst. Gravel kanske ännu fler.
Och innan någon säger något så JA, vilken cykel du sitter på påverkar såklart hur många honungställen man hittar. Nej, men kanske man hittar fler längs grusvägar osv.
Fuskhonungr ett jävla gissel! Men det är ju svårt att veta vad som är fusk och inte tyvärr såvitt jag förstår av rapporter. När det kommer till svensk honung är det nog generellt lugnt. Men den svenska är ju aldrig (förutom när den är helt nyslungad och obearbetad eller ren ljunghonung) flytande. Och att köpa en stor glasburk med svensk honung och köra runt med i fickan och sen skeda ur på vägen är lite osmidigt.Visst, men för den extremt lilla minoritet i Sverige som inte cyklar långa rundor på fritiden är det ju tråkigt om fuskhonung slår ut riktig honung på butikshyllorna.
För oss som cyklar långt är ju en flaska flytande honung enkelt att hitta i butiker även i små orter, tar mindre plats än ett kilo socker och är enkelt att mosa i sig i farten. Det låter helt klart som en acceptabel chansning vad gäller proportionerna av glukos/fruktos.
En flaska innehåller 350g 80/100g kolhydrater. Så om jag äter en flaska över 7h får jag 40g/h bara från honungen. Har jag dessutom sportdryck på det är det ju ingen risk att gå tom vad gäller energi.
Baserat på min anekdotiska bevisföring så säger jag att honung är mycket vältolererat även vid stora intag under flera timmar under hög belastning. Baserat på evolutionär bevisföring så menar jag att människokroppen anpassats för intermittenta stora honungsintag sen tusentals år.Frestande i teorin, för egen del blir inte magen glad av några större mängder honung. Det är inte riktigt så enkelt att det "bara" är glukos + fruktos som räknas. Och som sagt på långcykling ligger man ju sällan på superhög andel av sin maximala kapacitet och då är det ofta mer en fråga om att få i sig energi som systemet klarar timme in och ut, snarare än att det måste vara en opti sammansättning.
Med specifika produkter betalar man ju för att det ska vara så snällt som möjligt för magen, genom val av koliskällor och tillsatser som natriumalginat osv. som främjar löslighet, hastighet på upptaget, hur snabbt det spjälkas osv.
Men som alltid, alla svarar olika och att testa är kul :)
Baserat på min anekdotiska bevisföring så säger jag att honung är mycket vältolererat även vid stora intag under flera timmar under hög belastning. Baserat på evolutionär bevisföring så menar jag att människokroppen anpassats för intermittenta stora honungsintag sen tusentals år.
Söker vi däremot vetenskapliga Moderna bevis på vilken gel eller sportdryckkomposition som funkar bäst så finns inga säkra bevis för nåt alls. Det finns (mig veterligen) Inga rimligt stora placebokobtrollerade studier som duger inom området (däremot en massa små som ofta har en finansiär kopplad till någon med vinstintresse).
Så testa på! Funkar honung för din mage så ser jag inga nackdelar jmft med alternativen. Däremot en massa fördelar.
Hehe, nej jag tror inte det finns några relevanta rimligt välgjorda studier på honung utifrån ett idrottsperspektiv. Jag tror nog också (utan evidens) att det är ganska sannolikt att det är bättre att använda Maurten eller liknande kommersiell produkt om man ska maxprestera. Men om man ska prestera hyfsat men kanske inte optimera helt tror jag honung är ett alternativ gott nog för att testa.Helt enig om att man ska testa - för mig funkade det inte något vidare. Sen saknas mig veterligen rimligt stora placebokontrollerade studier på t.ex. Trans Conti cyklister som cyklar 18-20 timmar per dygns dagarna i ända.
Att samlarpopulationer har ett relativt stort intag av sin energi från honung kan jag tycka är rätt långt ifrån ultracykelkontexten t.e.x. De rör sig en del del visserligen, men de chillar rätt hårt resten av tiden också och jag *tror* inte stora honungsintagen sker primärt under den aktiva fasen av dagen utan snarare hemma i lägret.
Så jag personligen skulle nog säga att höga intag av sportprodukter är betydligt mer välstuderat / i en mer relevant kontext än en generell tolerans mot honung, oavsett vem som finansierat. Sportstudier generellt är väl i princip alltid underfinansierade så man får ta det goda med det onda om det finns en komersiell aktör bakom.
Men finns det studier med idrottsperspektiv på honungsintaget får du gärna länka @Lejon , skulle vara kul att läsa.
Den "empirin" jag sett när man följt diverse ultracyklister så har jag hitills bara stött på nåt enstaka fall av "honungsstrategi" , har för mig det var någon på Strassers pod som pratade om det, men som fick problem med tåligheten.
Hade det varit så suveränt hade nog fler kört på honung som sagt då det är relativt portabelt och relativt lätt att få tag på.
Sen återigen, förutsättningarna för en motionär som cyklar en långtur respektive någon som cyklar snabbast möjligt i flera dagar är vitt skiljda.
Det är enkelt, billigt och rätt riskfritt att testa honung om inte annat.
Tihi......biverkningar...