Fruktos

AlbertH

Aktiv medlem
Fruktos
Om nu sportdryck ska innehålla fruktos för att vara optimalt blandad, vad är bästa sättet att köpa det? Vill gärna blanda egen dryck och maltodextrin är inga problem att få tag på men Dansukker har slutat med fruktos.

Fruktos
Om nu sportdryck ska innehålla fruktos för att vara optimalt blandad, vad är bästa sättet att köpa det? Vill gärna blanda egen dryck och maltodextrin är inga problem att få tag på men Dansukker har slutat med fruktos.
Bästa sättet istället för att leka Breaking Bad hemma är att köpa färdigblandad dryck, tex här:

1 kg för 81 kr just nu

Annars kan du köpa fruktos här tex

Fruktos
Fruktos
Bästa sättet istället för att leka Breaking Bad hemma är att köpa färdigblandad dryck, tex här:

1 kg för 81 kr just nu

Annars kan du köpa fruktos här tex
Ganska prisvärd men 2 kg strösocker går på 25 kr och att lösa socker i vatten är knappast Breaking Bad.

Fruktos
Kände mig nödgad att googla lite och vill man vara säker på att få sackarosen spjälkad i glukos och fruktos så kan man värma sin strösockerlösning med lite citronsyra. Kan ju vara trevligt för smaken också om inte annat med lite syrlighet.

Fruktos
Men är det rekommendabelt att pytsa fruktos i sportdrycken rent hälsomässigt? Socker är klibbigt och klibbar fast vid proteiner lite varstans i kroppen, bla i hud, ögon, njurar, blodomlopp, och gör dem obrukbara, sk advanced glycation end products, age:s

Ett känt exempel är långtidssocker som man mäter genom att ta halten glykerat hemoglobin, hba1c, i blodet. Problemet med fruktos är att det glykerar kroppen 10 ggr snabbare än glukos, enl Inchauspe.

Det innebär att de toppar som orsakas av sötsaker och kakor får oss att åldras snabbare än toppar från stärkelse, tex pasta. Vi kan heller inte mäta fruktos topparna i blodet då det mig veterligt inte finns några mätstickor för fruktos.

Ja, i proffsvärlden har man gjort framsteg genom att kombinera glukos och fruktos i fiffiga proportioner, så nu kan man maxa lite mer än man kunde förut. Men är denna teknik verkligen något för gladmotionärer på happy att anamma för att toppa sina blygsamma resultat?

Fruktos
Du kan köpa Fruktos här bland annat.

Strösocker förvisso 50/50 fruktos/glukos men det kräver mer av kroppen för spjälkningen och upptaget än malto + fruktos. Löser sig sämre också. Med det sagt för längre pass / på träning där det inte spelar så stor roll om allt är helt opti så funkar det fint.

Men vid tävling / extrem prestation / lång prestation där man ligger på hög intensitet hade jag satsat på att blanda malto + fruktos istället.
Och då ska man se till att träna med den energin man tänkt ta under prestationen också.

Men snackar vi längre träningspass där man inte ligger på rött eller kortare pass är det absolut inte lika kinkigt med att det måste vara så opti hela tiden respektive man behöver knappast trycka 120g+ kolhydrater/timme respektive många motionärer kommer inte kunna tillgodogöra sig energin heller.

Stor skillnad på energibehov / oxidation på någon som trycker 200 w konstant under en timme och någon som ligger på 300+

Sen gällande @jonjas kommentar behöver man också skilja mellan "vardagskost" respektive energi för maximal prestation.

Att trycka fruktos eller glukos för den del i det dagliga är givetvis bara en jättedålig idé, men ska man göra en maxprestation, säg t.ex. köra ett långlopp så kommer prestationen kunna gynnas av ett gynnsamt energiupplägg och där förmågan att ta upp glukos blir en begränsning och man därför boostar med fruktos via levern som används för att hålla blodsockret mer stabilt snarare än för att direkt oxideras av muskelarbetet.

Som alltid, rätt sak på rätt plats vid rätt tillfälle.
Se till att ha en bra kost i grunden och använd sportprodukter för specifika syften.

Fruktos
Förlusterna från spjälkningen av strösocker är troligtvis försumbara eftersom det är upptaget av glukos och fruktos som är flaskhalsen. The Nero Show tog upp det nyligen (
), största fördelen med maltodextrin är att det inte är lika sött.

120 g kolhydrater/timme motsvarar inte mer än 150 W i pedalerna, så klart blir det fortfarande viktigare ju mer effekt men tränar man strukturerat mot ett mål så bör man nog ha en bränslestrategi, främst för att snabba på återhämtningen.

Fruktos
Jag har sagt det det förut och säger det igen: honung blandat i vatten blir en bra sportdryck. Godare, nyttigare (mindre onyttigt) och en blandning av sockerarter inkl fruktos.

Fruktos
frukt innehåller en del fruktos:) och en blandning av andra sockerarter.

måttligt spädd koncenrerad fruktjuice är ett prisvärt alternativ till gel. med lite seltin smakar den konstigt nog bättre, och risken för magproblem minskar.

Fruktos
Förlusterna från spjälkningen av strösocker är troligtvis försumbara eftersom det är upptaget av glukos och fruktos som är flaskhalsen. The Nero Show tog upp det nyligen (
), största fördelen med maltodextrin är att det inte är lika sött.

120 g kolhydrater/timme motsvarar inte mer än 150 W i pedalerna, så klart blir det fortfarande viktigare ju mer effekt men tränar man strukturerat mot ett mål så bör man nog ha en bränslestrategi, främst för att snabba på återhämtningen.
Man har dels ett lager av kolhydrat att börja med, men också så bränner man inte enbart kolhydrater, utan en hel del av kroppens fett vid det mesta av konditionsträning. Ingen* kommer göra av med 120 gram kolhydrat i timmen när den producerar 150 W.

* undantag finns, men det gäller extremt otränade personer eller om man inte har mer fett att ta av, vilket gäller få (mycket få) friska människor.

Fruktos
flytande honung som en stor gel bara?
Flytande har mer fruktos än fast, det bör man notera och fundera på beroende på vad man vill ha i sig.
Lätt att få i sig väldigt mycket kolhydrater om man kör outspädd flytande/honungsgel.
Den svårigheten som finns med honung är att det inte blir så exakt: olika honung innehåller olika proportioner sockerarter så det blir liiite mer chansartat än om man kör sportdryck eller gel.

Fruktos
För oss som cyklar långt är ju en flaska flytande honung enkelt att hitta i butiker även i små orter, tar mindre plats än ett kilo socker och är enkelt att mosa i sig i farten. Det låter helt klart som en acceptabel chansning vad gäller proportionerna av glukos/fruktos.
En flaska innehåller 350g 80/100g kolhydrater. Så om jag äter en flaska över 7h får jag 40g/h bara från honungen. Har jag dessutom sportdryck på det är det ju ingen risk att gå tom vad gäller energi.

Senast ändrad:
Fruktos
På randos fyller jag sportdryck i 200gr portionsförpackningar i fryspåse. Tre blåsor per fryspåse brukar det bli. Bara att bita hål på en blåsa och tömma i inför luftskåpsfyllningen. Borde gå lika lätt med egenblandat pulver eller en flaska flytande honung i ramväskan.

Fruktos
För oss som cyklar långt är ju en flaska flytande honung enkelt att hitta i butiker även i små orter, tar mindre plats än ett kilo socker och är enkelt att mosa i sig i farten. Det låter helt klart som en acceptabel chansning vad gäller proportionerna av glukos/fruktos.
En flaska innehåller 350g 80/100g kolhydrater. Så om jag äter en flaska över 7h får jag 40g/h bara från honungen. Har jag dessutom sportdryck på det är det ju ingen risk att gå tom vad gäller energi.
Meeeen...
Fusk med honung – ALLT OM HONUNG https://share.google/XkS87dYSlOkGYfZZs

Fruktos
Fuskhonung spelar väl ingen roll i det här fallet? Det är främst ”high fructose cornsyrup” som används istället för riktig honung, och nu ville ju TS ha just fruktos…

Fruktos
Tänkte också på det. Än tråkigare är ju att det är billigare att framställa fuskhonung så det konkurrerar ut "äkta" honung.
(Det kanske framgår av länken, men som sann Interneträv härdad genom många Internetfighter så har jag inte läst den.)
Finns massor av ställen som säljer sin egna honung. Köp inte i butikerna om ni vill ha äkta. Åk runt med cykeln tills ni hittar en lada där man kan köpa en burk honung med Swish från bonden som bor där. Kör man nog mycket lvg brukar man kunna hitta 1-2 ställen minst. Gravel kanske ännu fler.

Och innan någon säger något så JA, vilken cykel du sitter på påverkar såklart hur många honungställen man hittar. Nej, men kanske man hittar fler längs grusvägar osv.

Fruktos
Finns massor av ställen som säljer sin egna honung. Köp inte i butikerna om ni vill ha äkta. Åk runt med cykeln tills ni hittar en lada där man kan köpa en burk honung med Swish från bonden som bor där. Kör man nog mycket lvg brukar man kunna hitta 1-2 ställen minst. Gravel kanske ännu fler.

Och innan någon säger något så JA, vilken cykel du sitter på påverkar såklart hur många honungställen man hittar. Nej, men kanske man hittar fler längs grusvägar osv.

Visst, men för den extremt lilla minoritet i Sverige som inte cyklar långa rundor på fritiden är det ju tråkigt om fuskhonung slår ut riktig honung på butikshyllorna.

Fruktos
Visst, men för den extremt lilla minoritet i Sverige som inte cyklar långa rundor på fritiden är det ju tråkigt om fuskhonung slår ut riktig honung på butikshyllorna.
Fuskhonungr ett jävla gissel! Men det är ju svårt att veta vad som är fusk och inte tyvärr såvitt jag förstår av rapporter. När det kommer till svensk honung är det nog generellt lugnt. Men den svenska är ju aldrig (förutom när den är helt nyslungad och obearbetad eller ren ljunghonung) flytande. Och att köpa en stor glasburk med svensk honung och köra runt med i fickan och sen skeda ur på vägen är lite osmidigt.
För mig har det landat i att antingen köpa flytande akaciehonung och hoppas att den är äkta eller blanda en stark dryck/gel på svensk honung innan jag drar iväg.
MVH fd biodlare

Fruktos
Agavesirap har hög fruktoshalt och finns i vanliga butiker. Brukar stå bland sötningsmedel och sånt.

Även dadelsirap ska ha en hög andel fruktos.

Senast ändrad:
Fruktos

Frestande i teorin, för egen del blir inte magen glad av några större mängder honung. Det är inte riktigt så enkelt att det "bara" är glukos + fruktos som räknas. Och som sagt på långcykling ligger man ju sällan på superhög andel av sin maximala kapacitet och då är det ofta mer en fråga om att få i sig energi som systemet klarar timme in och ut, snarare än att det måste vara en opti sammansättning.

Med specifika produkter betalar man ju för att det ska vara så snällt som möjligt för magen, genom val av koliskällor och tillsatser som natriumalginat osv. som främjar löslighet, hastighet på upptaget, hur snabbt det spjälkas osv.

Men som alltid, alla svarar olika och att testa är kul :)

Fruktos
Mums
20250621_143419.webp

20250621_143708.webp

Fruktos
Frestande i teorin, för egen del blir inte magen glad av några större mängder honung. Det är inte riktigt så enkelt att det "bara" är glukos + fruktos som räknas. Och som sagt på långcykling ligger man ju sällan på superhög andel av sin maximala kapacitet och då är det ofta mer en fråga om att få i sig energi som systemet klarar timme in och ut, snarare än att det måste vara en opti sammansättning.

Med specifika produkter betalar man ju för att det ska vara så snällt som möjligt för magen, genom val av koliskällor och tillsatser som natriumalginat osv. som främjar löslighet, hastighet på upptaget, hur snabbt det spjälkas osv.

Men som alltid, alla svarar olika och att testa är kul :)
Baserat på min anekdotiska bevisföring så säger jag att honung är mycket vältolererat även vid stora intag under flera timmar under hög belastning. Baserat på evolutionär bevisföring så menar jag att människokroppen anpassats för intermittenta stora honungsintag sen tusentals år.
Söker vi däremot vetenskapliga Moderna bevis på vilken gel eller sportdryckkomposition som funkar bäst så finns inga säkra bevis för nåt alls. Det finns (mig veterligen) Inga rimligt stora placebokobtrollerade studier som duger inom området (däremot en massa små som ofta har en finansiär kopplad till någon med vinstintresse).
Så testa på! Funkar honung för din mage så ser jag inga nackdelar jmft med alternativen. Däremot en massa fördelar.

Fruktos
Baserat på min anekdotiska bevisföring så säger jag att honung är mycket vältolererat även vid stora intag under flera timmar under hög belastning. Baserat på evolutionär bevisföring så menar jag att människokroppen anpassats för intermittenta stora honungsintag sen tusentals år.
Söker vi däremot vetenskapliga Moderna bevis på vilken gel eller sportdryckkomposition som funkar bäst så finns inga säkra bevis för nåt alls. Det finns (mig veterligen) Inga rimligt stora placebokobtrollerade studier som duger inom området (däremot en massa små som ofta har en finansiär kopplad till någon med vinstintresse).
Så testa på! Funkar honung för din mage så ser jag inga nackdelar jmft med alternativen. Däremot en massa fördelar.

Helt enig om att man ska testa - för mig funkade det inte något vidare. Sen saknas mig veterligen rimligt stora placebokontrollerade studier på t.ex. Trans Conti cyklister som cyklar 18-20 timmar per dygns dagarna i ända.

Att samlarpopulationer har ett relativt stort intag av sin energi från honung kan jag tycka är rätt långt ifrån ultracykelkontexten t.e.x. De rör sig en del del visserligen, men de chillar rätt hårt resten av tiden också och jag *tror* inte stora honungsintagen sker primärt under den aktiva fasen av dagen utan snarare hemma i lägret.

Så jag personligen skulle nog säga att höga intag av sportprodukter är betydligt mer välstuderat / i en mer relevant kontext än en generell tolerans mot honung, oavsett vem som finansierat. Sportstudier generellt är väl i princip alltid underfinansierade så man får ta det goda med det onda om det finns en komersiell aktör bakom.

Men finns det studier med idrottsperspektiv på honungsintaget får du gärna länka @Lejon , skulle vara kul att läsa.

Den "empirin" jag sett när man följt diverse ultracyklister så har jag hitills bara stött på nåt enstaka fall av "honungsstrategi" , har för mig det var någon på Strassers pod som pratade om det, men som fick problem med tåligheten.

Hade det varit så suveränt hade nog fler kört på honung som sagt då det är relativt portabelt och relativt lätt att få tag på.

Sen återigen, förutsättningarna för en motionär som cyklar en långtur respektive någon som cyklar snabbast möjligt i flera dagar är vitt skiljda.

Det är enkelt, billigt och rätt riskfritt att testa honung om inte annat.

Fruktos
Helt enig om att man ska testa - för mig funkade det inte något vidare. Sen saknas mig veterligen rimligt stora placebokontrollerade studier på t.ex. Trans Conti cyklister som cyklar 18-20 timmar per dygns dagarna i ända.

Att samlarpopulationer har ett relativt stort intag av sin energi från honung kan jag tycka är rätt långt ifrån ultracykelkontexten t.e.x. De rör sig en del del visserligen, men de chillar rätt hårt resten av tiden också och jag *tror* inte stora honungsintagen sker primärt under den aktiva fasen av dagen utan snarare hemma i lägret.

Så jag personligen skulle nog säga att höga intag av sportprodukter är betydligt mer välstuderat / i en mer relevant kontext än en generell tolerans mot honung, oavsett vem som finansierat. Sportstudier generellt är väl i princip alltid underfinansierade så man får ta det goda med det onda om det finns en komersiell aktör bakom.

Men finns det studier med idrottsperspektiv på honungsintaget får du gärna länka @Lejon , skulle vara kul att läsa.

Den "empirin" jag sett när man följt diverse ultracyklister så har jag hitills bara stött på nåt enstaka fall av "honungsstrategi" , har för mig det var någon på Strassers pod som pratade om det, men som fick problem med tåligheten.

Hade det varit så suveränt hade nog fler kört på honung som sagt då det är relativt portabelt och relativt lätt att få tag på.

Sen återigen, förutsättningarna för en motionär som cyklar en långtur respektive någon som cyklar snabbast möjligt i flera dagar är vitt skiljda.

Det är enkelt, billigt och rätt riskfritt att testa honung om inte annat.
Hehe, nej jag tror inte det finns några relevanta rimligt välgjorda studier på honung utifrån ett idrottsperspektiv. Jag tror nog också (utan evidens) att det är ganska sannolikt att det är bättre att använda Maurten eller liknande kommersiell produkt om man ska maxprestera. Men om man ska prestera hyfsat men kanske inte optimera helt tror jag honung är ett alternativ gott nog för att testa.

Fruktos
Blev lite nyfiken ändå. National Honey Board (låter som ett hittepå): https://www.foodnavigator.com/Article/2001/09/25/boost-athletic-performance-with-honey/
Systematisk översikt: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6683082/ Säger kanske inget definitivt men slutsatsen i den mån författarna drar någon är att honung borde vara likvärdigt med andra kolhydratkällor/sport supplement/gel.

https://www.researchgate.net/public...Cycling_and_Subsequent_Exercise_Capacity_Test Visade ingen skillnad med sportdryck (jag har inte satt mig in i vilken sportdryck det var).

Ingen skillnad mot druvsocker vid cykling 64 km: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15320674

I den mån de nämner biverkningar från magen i någon av ovan studier så verkar de vara likartade mellan sportdryck och honung.

Så jag tror fortfarande att honung kan vara helt ok att använda som energikälla vid längre cykling. Det har verkligen funkat för mig (anekdotiskt javisst, men jag har kört SWE-cup och elit-SM med honung i flaskan, givetvis även kört med vanlig sportdryck och båda varianter har funkat för mig, kan tilläggas att jag sällan/aldrig har problem med magen.).

Evidensen, i den mån det finns någon, kan nog inte säkert säga nåt om vad som är bäst, men att sportdryck/gel skulle vara väääldigt mycket bättre tror jag inte. Det finns förstås inga stora sponsorer från biodlingsvärlden heller vilket möjligen kan vara till honungens nackdel.

Eller @glitch har du någon särskild anledning att tro att honung är sämre baserat på vetenskapliga källor där man jämfört honung med sportdryck/gel?

Tillbaka
Topp