FRWD, ngn som har??

Dfs_tobbe

Ny medlem
FRWD, ngn som har??
Hej!
Jag funderar på att köpa en FRWD när de kommer ut med deras nya, som har klocka...
Ngn som har en sån, erfarenheter, bra/dåligt??

Äntligen har våren kommit för att stanna!!!

Edit: På vilket sätt var det OT?

Senast redigerad av en moderator:
FRWD, ngn som har??
vad tycker ni då?
nöjda?
är det värt att införskaffa en??

ok då, sorry, va kanske inte OT... men men...

ha d!

FRWD, ngn som har??
Att få sin cykeltur inritad i google earht är så porrigt att det är värt att köpa den enbart därför. Ett betydligt mer utförligt omdömme kommer att komma under våren nån gång.

/rikard

FRWD, ngn som har??
Vi fick provköra den nya över Januari/Februari. Det var jätteskoj att kunna kolla pulsen på vissa del av stigen, eller jämföra samtliga turer på samma sträcka - till exempel hastigheten och pulsen. Alla medelvärde som man får ut ifrån det är också lite intressanta. Vi testade den på jogging turen, cykling och till och med i skidbacken (där vi gick upp och ner på samma sträcka!).

Ett problem var att man inte kan exportera kartan som man har lagt ihop med sträckan ifrån FRWDs egen program. Vi tyckte att det var jättefrusterande. Egentligen ville vi använda gps'en för att rita alla våra favoriter stigar på kartan. Vi hålla på att testa det med google earth nu.

Det är ingenting vi tänke köpa själv (väldigt dyrt och inte helt nödvändigt), men det var jätte skoj att få testa, och om man har råd....varför inte!?

FRWD, ngn som har??
Vad talar vi för priser?

2995 och 4995 hos cykelcity.
Så hemskt dyrt är det väl inte?
Ser ingen större skillnad mellan F300 och F500.

Senast redigerad av en moderator:
FRWD, ngn som har??
jag väntar på att den nya modelen ska komma ut, jag köper ingen utan klocka...
med klocka funkar den ju alldeles utmärkt som cykeldator oxå...
och det är ju inte helt fel..:P
problemet är att den släpps i juni preliminärt... :(
men men...

/tobias

FRWD, ngn som har??
Som rikard och Jomper redan har sagt så är det ett Happytest på gång på FRWD. Vi lånade ett ex hos Thomas på FRWD på Vildmarksmässan för några veckor sedan. Anledningarna till att vi inte berättat att det är ett test på gång är två, nämligen att vi har haft andra kul saker att berätta och att den personen som är först ut att testa mest har kläckt ur sig omdömen som "Kolla vad häftigt, Google Earth på min träningsrunda!".

Det är en mycket spännande logg, och möjligheterna är jättestora.Själv tycker jag inte att man behöver få tillgång till data direkt under själva passet, det är klart intressantare att kunna analysera i efterhand.Traditionell pulsbaserad träning funkar nog bättre med annan apparatur.

Men av den anledningen vill vi inte heller skriva förrän vi är har utvärderat FRWD ordentligt, för vad den gör är så mycket annorlunda mot vad en pulsklocka eller GPS kan åstadkomma.

FRWD, ngn som har??
En kul finess för oss pryltokiga är att dess GPS och bluetooth-funktionalitet gör att du kan ha den som GPS-mottagare till din handdator / telefon och köra navigationsprogramvara.

FRWD, ngn som har??
FRWD_Wrist_Display_72.jpg

Detta är klockan till den nya W serien...
FRWD_WSeries_72.jpg

Såhär ser "inspelaren" i W serien ut...

recorder_unit.jpg

Såhär ser den nuvarande "inspelaren" ut....

Den svarta är det grymt stort vill ha begär på...
Efter mailkonversation med FRWD har jag fått reda på att priset ej är satt och att den kommer ut i juni...

Igår/förrgår sa jag att våren kommit för att stanna, förlåt för att jag ljög....
Det snöar för f*n ute nu, 5 april och snö... det är sjukt...

FRWD, ngn som har??
Kan någon som är insatt i ämnet förklara för mig varför man ska köpa en FRWD när det finns alternativ som Garmin Forerunner 305 och Edge 305 på marknaden?
<http://www.garmin.com/products/forerunner305/>
<http://www.garmin.com/products/edge305/>

Som jag ser det så är väl Garmin-alternativen bättre på allt? Eller har jag fel?

FRWD, ngn som har??
EnPeter skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan någon som är insatt i ämnet förklara för mig
> varför man ska köpa en FRWD
Nej. Inte än. Men om du inte behöver köpa en apparat just nu så kan vi nog hjälpa till om någon månad.

FRWD, ngn som har??
Jag har en av de lite äldre FRWD inspelarna hemma just nu. (test-exemplar) (den som är orange/grå, och som ansluts till datorn via kabel, istället för bluetooth som den som säljs nu)
Och för att svara "Versus": Nej, det räcker med gratis-versionen av Google Earth.

Och visst är det roligt med FRWD-modulen, men särskilt användbart för en enkel motionär som mig tycker jag inte, speciellt inte när jag redan har en Polar pulsklocka.

Det mest intressanta är alla medelvärden, lutning osv, samt den "spännande men onödiga" funktionen att kunna kika på rundan i Google Earth.

Den nya varianten som man sätter som en pulsklocka runt armen/styret tycker jag däremot är mer nyttig, eftersom att man då kan montera av den cykel-dator man har idag.

Men är man pryltokig - så varför inte? :)

FRWD, ngn som har??
Jag gillar konceptet. Vill definitivt inte ha cykeldator och är väl egentligen inte så intresserad av pulsdata heller.

Däremot är det alltid roligt att i efterhand se hur långt man kört och hur fort det gått. Här får man dessutom möjlighet att se hur fort det gått på olika ställen och plotta turen på karta, passar iallafall i teorin mina behov perfekt!

FRWD, ngn som har??
Jag har lånat en FRWD och tycker att det är en kul leksak.

visst, har man en bra Polarklocka med programvara så får man ut ungefär samma sak.
Bara att FRWD väl är mer exakt i mätningarna.

Det som skiljer är då att man kan se på karta eller google earth vart man har varit.
Man ska tom. kunna scanna in en karta och använda den.

Här är vad som skiljer 300 och 500 åt: http://www.frwd.fi/compare/index.html

FRWD, ngn som har??
Är det inte så att man förutom klockan måste ha "inspelaren" på armen också?

Tycker att Garmins FR205/FR305 är snyggare och har dessutom allt som FRWD har.
Och dom finns ute i handeln...

FRWD, ngn som har??
den har inte alls allt som FRWD har...
Med FRWD kan man på andra sätt analysera sin träning efteråt...
Man kan se vilken puls man har i vilken lutning och hastighet...

/Tobias

FRWD, ngn som har??
Det är lite fel att jämföra FRWD och Garmins GPS:er, FRWD är en logger för analys efteråt, det är inte Garmin. Äpplen och päron.

FRWD, ngn som har??
Jag ser definitivt en användning för FRWD, speciellt för dom "äventyrscyklister" som inte har en pulsklocka.

Jag ser fram emot att starta loggern, dra ut på en heldags upptäckarcykling på okända stigar och sedan plotta upp det i Google Earth. Hur bra som helst!

Värt pengarna... Beror väl på vad man anser är prisvärt.

FRWD, ngn som har??
Är det någon som har lyckats plotta sin stig i google earth? Kan man sedan exportera en bild/karta med stigarna på? Som sagt, vi lyckats rita stigarna på kartan i FRWD egen program, men det går inte att exportera någon slags bild. (vi har bara använd 'screen capture' för att göra det, men upplösningen är dåligt). Om någon har lyckats med google earth, kan ni sätt upp en exempel?

(Ett annan möjlighet jag tänkte på är att exportera text filen med x,y punkt på att länka ihop dem med kartan i en GIS program (ArcView eller liknande), men det måste jag hinna göra på jobbet bland annat).

FRWD, ngn som har??
c_shell:
Visst har man lyckats plotta stigen i Google Earth!
Det är bara till att välja: (i FRWD-programmet)
* Arkiv...
* Exportera...
* Exportera till Google Earth.

Då sparas det en fil, som du sedan går in i Google Earth och öppnar genom att göra så här:
* File...
* Open...

Sen så ser du hur du kört!

Och du... vi ses på söndag! (mtb i genarp)
Du vet säkert vem jag e... :)

Ha det!

FRWD, ngn som har??
En inte helt oäven fråga.
Funkar den i bilen om man sätter mottagaren på instrumentbrädan?

Hur snabbt uppdateras loggfunktionen? per sekund eller?

FRWD, ngn som har??
Kid1000:
Javisst funkar den i bilen. Den kanske har lite svårt att hitta satteliterna, men om man låter den "lokalisera" sig utanför bilen, och sedan tar och lägger den på instrumentbrädan är det inga problem. Funkar både i Volvo och Volkswagen, några andra märken har jag ej testat i och kan ej garantera funktionen! ;) hehe. Däremot är det en massa störningar i bilen som gör att FRWD-enheten tror att den får puls-signaler.

Man kan ändra hur ofta den skall logga data. Tror att det var 1 gång/sek som "mest detaljerat", och var 10 sek som "sämst". (eller bäst, om man ser till hur länge man kan spela in)

//RedBull

FRWD, ngn som har??
RedBull:
Tack för svaret, det avgör nog mitt köp, jag tror jag köper en FRWD, värstingen alltså så man kan använda den till bilen, cykelturen ja vad som helst.
Loggfunktionen 1 gång/sek var inte så bra på tanke på att bilar rör sig rätt fort, cyklar långsammare..

FRWD, ngn som har??
Eller så köper man en riktigs bra cykeldator så man inte behöver titta på en klocka på armen.
pulsfunktioner är onödigt enligt min mening köp en bra cykeldator och spara tusentals spänn!

FRWD, ngn som har??
Freke:
Måste man sätta klockan på armen?
Man kan med fördel sätta den på styret och sen när är en pulsklocka onödig ur träningssynpunkt?

FRWD, ngn som har??
med tanke på att den nya tekniken, så kommer du nog utan problem kunna sätta fast klockan på styret...
avstånd är ju inget problem iaf...
ja ser ingen skillnad på avståndet mellan handleden och styret, eller?
fäste kan man alltid lösa på något sätt...

FRWD, ngn som har??
Har man prylen på styret så är det betydligt enklare att titta på displayen, och framförallt att byta mellan olika visningssaker (hastighet, tripp, etc)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp