FS 29:a med högt vevparti, finns det?

Peter E

Aktiv medlem
Jag vill ha en heldämpad 29:a med lite högre vevparti, gärna 340mm eller mer. Ca 140mm slag, modern geo, (korta kedjestag å lite flackare styrvinkel). Väldigt svårt att hitta någon ram med den specen. Vilka finns det som kvalar in?

(Ni behöver inte föröka övertyga mig att jag ska ha lägre vevparti eller kommer vänja mig, köra med korta vevarmar etc. Jag har provat i över 2 år nu. Jag vill ha ett högt vevparti)

Peter E sa:
Jag vill ha en heldämpad 29:a med lite högre vevparti, gärna 340mm eller mer. Ca 140mm slag, modern geo, (korta kedjestag å lite flackare styrvinkel). Väldigt svårt att hitta någon ram med den specen. Vilka finns det som kvalar in?

(Ni behöver inte föröka övertyga mig att jag ska ha lägre vevparti eller kommer vänja mig, köra med korta vevarmar etc. Jag har provat i över 2 år nu. Jag vill ha ett högt vevparti)

Du ska inte testa en 29:a med lägre vevparti, kortare vevarmar etc? Det finns många bra modeller i det segmentet.

rularn sa:
Peter E sa:

Du ska inte testa en 29:a med lägre vevparti, kortare vevarmar etc? Det finns många bra modeller i det segmentet.

Precis, du kommer att vänja dig

;)

Nåt sånt här?

Bullitside.JPG

Snabb-googlade och hittade nån mtbr-tråd, skummade och de påstår att Niner RIP9 har högt bb, så det är kanske ett tips.

Hög BB på en 29a är ju lätt ett hitta. Problemet är att kombinera med en modern geo.

Om vi går lite mer till botten. Varför vill du ha hög BB? För att inte slå i saker? För tänk på att mycket annat också ändras, typ tyngdpunkter. Låg BB ger en stabilare cykel där du sitter mer "i" cykeln.

AX3L sa:
Hög BB på en 29a är ju lätt ett hitta. Problemet är att kombinera med en modern geo.

Om vi går lite mer till botten. Varför vill du ha hög BB? För att inte slå i saker? För tänk på att mycket annat också ändras, typ tyngdpunkter. Låg BB ger en stabilare cykel där du sitter mer "i" cykeln.
Hög bb är hemskt för xc / trail tycker jag. Säkert perfekt utför!

Den här Silverback Square modellen håller 341 mm när jag mäter den men den har ju däremot 27,5 PLUS däck 2,8" men håller ju samma yttermått som en 29'a. 445 mm kedjestagslängd. Dock "bara" 120 mm slaglängd. 23500-

Bilagor

• SILVERBACK Square-8  -17.jpg
    SILVERBACK Square-8 -17.jpg
    166.6 KB · Besök: 31
Sivert ( Häggs ) sa:
Den här Silverback Square modellen håller 341 mm när jag mäter den men den har ju däremot 27,5 PLUS däck 2,8" men håller ju samma yttermått som en 29'a. 445 mm kedjestagslängd. Dock "bara" 120 mm slaglängd. 23500-

Går den loss på 23500kr? Vad sitter det för komponenter på den då? Om det stämmer så kan du få skicka ett PM till mig Sivert

AX3L sa:

Ja, för att inte slå i saker. Hojade runt på en Salsa Horsethief i 2,5 år (334mm BB) utan att jag vande mig vid det relativt låga vevpartiet. Det där med att sitta mer i cykeln har jag hört många gånger, med det har jag aldrig riktigt märkt av. 5mm högre tyngdpunkt är för mig en liten uppoffring mot 5mm mer markfri gång.

Roger_Edvinsson sa:
Santa Cruz Hightower borde väll kvala in efter din beskrivning.

Jo, om jag kör med den i det höga läget (avsett för 27.5+) med 29 hjul blir vevlagerhöjden bra. Ev åker man på ett angleset då. Är väl en av de som ligger bäst till.

Banshee Phantom med 140-gaffel är hög i höga läget. Fast kedjestagen är inte askorta, och du får bara 105 mm slag bak.

Senast ändrad:
Det kan vara värt att kolla in Bikemags Bible of bikes 2017. Tror dock höga vevpartier är lite ovanligt i dag.

Är du sugen på att bygga en Tallboy LTc så hör av dig. Jag har en ram till salu :-)

Precis Jilsters Tallboy borde ju vara spot on?
Niner skriver ingen bb höjd på nya rip 9 av någon anledning. Sen gillar jag inte hur bakre delen av länkaget hänger ner långt under BBet vilket känns som perfekt för att slå i.

Nä Tallboyen är int speciellt hög BB på.

Det är ganska få 29or med modern geo som i dagsläget har högt BB. Dock var den Trailpistol relativt hög. Det är det som gör Peters önskemål rätt svårt. Modern och hög är inte så vanligt. Tror de hade någon Ghost på bikemag som var lite mer "oldschool" om jag inte minns fel. Kan det vara något Peter?

Ghost SL AMR X 9 LC http://www.bikemag.com/2017-bible-of-bike-tests/review-ghost-sl-amr-x-9-lc/#1cpqfSGtUiJfR1a0.97

Luthman du är aldrig en bajsmacka :-) Bara lite anti emellanåt men det är ju därför vi gillar dig :-)

Senast ändrad:
Peter E sa:
NickPick sa:
Om man har heldämpat så spelar det ju roll hur länkaget rör sig också.

Hur tänker du då? Är det sag du menar så tar jag hänsyn till det

Inte för att vara analakademiker men det är lite mer komplicerat än så. När slår du i pedalerna? Så länge det inte är när du bara frihjular på helt slät och plan mark så är sannolikheten att länkaget skulle ligga i just sag-punkten väldigt liten. Ofta slår man i vid t.ex. kompressioner, eller när man trampar på olika sätt. Att då välja ett länkage som ligger högt i slaget där just du har problem med att du bankar i kommer göra mycket större skillnad än 5mm statisk höjd.

Giant anthem 29 anses slå i ofta av mig och andra, men den är inte lägre än säg en Epic.
Maestro Rör sig på det viset att det sjunker istället för att slår bakåt. Har jag helt fel?

I sann happyanda tänkte jag komma med en konstig alternativ lösning. Skaffa såna gummi/plastskydd som man har till kolfibervevar. Sägs göra att det inte alls känns som att kraften går rakt upp i benmärgen när man väl slår i. Eller HTFU.

A.Nilsson sa:
Specialized enduro ligger på 352mm men då får du leva med 160 i slag...
Beror inte det på att man måste kompensera för allt sag man får med så lång slaglängd? 30% på 160 mm, den blir ändå rätt låg när man sitter på den.

Kan du inte testa att stoppa i längre airshaft på hojen du kör nu? Plus offset om det funkar (får plats)

20mm extra slag ger ju 5-7mm lägre vevparti med sag inräknat så visst är enduron ett alternativ med sitt höga vevparti. Yeti SB5.5 skulle kvala in åxå, å då har man ju inte fullt så mycket slag bak i alla fall. På 140mm sidan är det bara YT Jeffsy och SC Hightower i högt läge som kvalar in vad jag vet. Hade hopats på att jag missat någon....

Kom från en Intense 5.5 (26:a med 140mm slag å BB på nästan 350) till en Horsrethief som av någon anledning hade ett vevparti på några mm lägre än spec, 332 i verkligheten. Stor skillnad men folk hävdade att jag skulle vänja mig. Slog fortfarande i pedalerna irriterade mycket efter 2 år så nu vill jag ha något högre.

Kanske ram med PF30 vevlagerhus där man trycker in en excentrisk adapter till BSA eller direkt till 24 mm axel?

EBB_V2_600x470.jpg

Eller så får jag lära mig cykla. Uppenbart att det funkar för alla andra. Hade bara hopats på att det skulle finnas någon annan modern 140mm 29:a med vevparti över 340 än Jeffsy.

Peter E sa:
Eller så får jag lära mig cykla. Uppenbart att det funkar för alla andra. Hade bara hopats på att det skulle finnas någon annan modern 140mm 29:a med vevparti över 340 än Jeffsy.

Jag köpte mig lyckligare med ett högre bb (Från Stumpjumper till Enduro) Att det skulle hänga på teknik och färdighet vet ju alla är lögn :)

NickPick sa:
Giant anthem 29 anses slå i ofta av mig och andra, men den är inte lägre än säg en Epic.
Maestro Rör sig på det viset att det sjunker istället för att slår bakåt. Har jag helt fel?

Kort sagt, ja, du har ganska fel.

Alla länkage rör sig ungefär lika mycket fram/bak resp upp/ner, iaf såpass likt att det påverkar vevlagerhöjden högst marginellt. Däremot kan effekter av antisquat, progressivitet i dämpardrivningen och viktfördelning (tänk f.ex. väldigt flackt sadelrör till exempel, inte så ovanligt) påverka väldigt mycket.

Utan att veta exakt när det bankas i pedaler är det omöjligt att säga vad som spelar mest roll för ts. Är det vid g-outs och kompressioner kan lite mer stuns i mellanregistret vara en bra grej (det är det ifs alltid för att få högre dynamiskt bb), är det vid hård stående trampning är nog mer antisquat en viktig parameter, är det vid sittande trampning är det nog bra med ett brantare (effektivt, dvs med sadeln i "tramphöjd") sadelrör. Bara för att dra några exempel rakt ur skallen, det finns säkert mer som spelar in om man klurar lite.

Det jag tror mig minnas är att Intensen som nämns har första generationens vpp som hade sjukt mycket antisquat runt sag och därför "reste" sig ganska mycket när man trampar, Salsan har jag för mig är ganska neutral eller till och med lite åt det mjukare/aktivare hållet, då kommer den sjunka ihop rätt mycket i oika faser av tramptaget.

Det är såklart lättare att bara jämföra statiska bb-höjd siffror, men jag undrar om det verkligen är lösningen på en FS, speciellt när de cyklar som jämförs är så olika i övrigt. Som en joker kastar jag iaf in Turner 5-spot, den har ett väldigt effektivt länkage som ligger högt i slaget, och är väl om jag inte minns helt tokigt inte speciellt låg i bb till att börja med heller, iaf inte den generation som fanns runt 2014-2015, vet inte om det har kommit någon ny nu.

Kom faktisk på en hoj som uppfyller alla dina kriterier utom ultra-korta kedjestag...

http://www.cotic.co.uk/product/rocketMAX#sizing

cotic-rocket-orange.jpg

CoticRocketMAX.JPG

CoticRocketMAX150-fork.JPG

Nu uppger inte Cotic BB-höjd utan det mera noggranna värdet BB-drop, vilket är -26mm med 140-gaffel och -21mm med 150-gaffel.
Enl. nedanstående tabell så har ett normalt 2.35" 29*s däck en yttre diameter på 741mm, vilket ger en BB-höjd för Rocket'n på 344mm för 140-gaffel och 349,5mm med 150-gaffel.
Lägg därtill att ramen är byggd i stååååål :) :) :)

Wheelsizes.jpg

Känns det för fläskigt med 140-hoj, så har dom även den lite nättare FlareMAX med 120-slag i baken...

Cotic-FlareMAX-aqua.jpg

Med en 130-gaffel så hamnar BB-höjden på 339,5mm
Så nu är det bara att klicka hem någon av dom :D
Lycka till!

marran sa:
NickPick sa:
Utan att veta exakt när det bankas i pedaler är det omöjligt att säga vad som spelar mest roll för ts. .

Trampar nästan e nbart runt i Hellas. Slår i pedalerna sittandes och ståendes. Har kört en del på stumpjumpern åxå. Möjligtvis var den aningens bättre än salsan. Men inte mycket.

Sen kan man ju åxå börja fundera vad jag gör för fel. Lågt vevparti verkar ju inte direkt störa andra.

Peter E sa:
marran sa:
NickPick sa:
Utan att veta exakt när det bankas i pedaler är det omöjligt att säga vad som spelar mest roll för ts. .

Trampar nästan e nbart runt i Hellas. Slår i pedalerna sittandes och ståendes. Har kört en del på stumpjumpern åxå. Möjligtvis var den aningens bättre än salsan. Men inte mycket.

Sen kan man ju åxå börja fundera vad jag gör för fel. Lågt vevparti verkar ju inte direkt störa andra.

Men visst är väl du en sån som cyklar med väldigt mycket sag också? Jag har för mig att det var så… Då kan du ju tweaka en del med gaffel och dämpare för att få upp bb. Sen köper du Nobby Nick 2.6 så är du hemma. Borde göra större skillnad än 5 mm geospec.

Ubu sa:
Men visst är väl du en sån som cyklar med väldigt mycket sag också? Jag har för mig att det var så… Då kan du ju tweaka en del med gaffel och dämpare för att få upp bb. Sen köper du Nobby Nick 2.6 så är du hemma. Borde göra större skillnad än 5 mm geospec.

Nja, hade velat köra på 30% som är Salsas rekomedation men jag valde 25 för att få upp vevpartiet lite. Körde 30% på intensen

Hur mycket gör ett nobby nick 2.6 mot ett 2.3 i verkliga livet?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp