NickPick sa:
Giant anthem 29 anses slå i ofta av mig och andra, men den är inte lägre än säg en Epic.
Maestro Rör sig på det viset att det sjunker istället för att slår bakåt. Har jag helt fel?
Kort sagt, ja, du har ganska fel.
Alla länkage rör sig ungefär lika mycket fram/bak resp upp/ner, iaf såpass likt att det påverkar vevlagerhöjden högst marginellt. Däremot kan effekter av antisquat, progressivitet i dämpardrivningen och viktfördelning (tänk f.ex. väldigt flackt sadelrör till exempel, inte så ovanligt) påverka väldigt mycket.
Utan att veta exakt när det bankas i pedaler är det omöjligt att säga vad som spelar mest roll för ts. Är det vid g-outs och kompressioner kan lite mer stuns i mellanregistret vara en bra grej (det är det ifs alltid för att få högre dynamiskt bb), är det vid hård stående trampning är nog mer antisquat en viktig parameter, är det vid sittande trampning är det nog bra med ett brantare (effektivt, dvs med sadeln i "tramphöjd") sadelrör. Bara för att dra några exempel rakt ur skallen, det finns säkert mer som spelar in om man klurar lite.
Det jag tror mig minnas är att Intensen som nämns har första generationens vpp som hade sjukt mycket antisquat runt sag och därför "reste" sig ganska mycket när man trampar, Salsan har jag för mig är ganska neutral eller till och med lite åt det mjukare/aktivare hållet, då kommer den sjunka ihop rätt mycket i oika faser av tramptaget.
Det är såklart lättare att bara jämföra statiska bb-höjd siffror, men jag undrar om det verkligen är lösningen på en FS, speciellt när de cyklar som jämförs är så olika i övrigt. Som en joker kastar jag iaf in Turner 5-spot, den har ett väldigt effektivt länkage som ligger högt i slaget, och är väl om jag inte minns helt tokigt inte speciellt låg i bb till att börja med heller, iaf inte den generation som fanns runt 2014-2015, vet inte om det har kommit någon ny nu.