FS, bättre för knäna?

TobiasC

Medlem
FS, bättre för knäna?
Jag har precis fått diagnosen artros i knäna. Jag cyklar rätt mycket XC med en HT och funderar på om det skulle ge mindre belastning på knäna med heldämpad. Har aldrig cyklat med en FS så jag kan ju bara resonera helt teoretiskt att det borde ge en viss dämpande effekt. Man står ju rätt mycket upp på en HT och knäna tar ju rätt mycket stötar. Någon som har egen erfarenhet av liknande bekymmer?

FS, bättre för knäna?
Det enda ortopeden sa om trampandet va att hålla hög kadens. Men sitter man ner mer i mer tekniska nedförsbackar också på FS eller? Där får man rätt mycket stötar som "går upp" i knäna har jag märkt.

FS, bättre för knäna?
FS plockar bort stötarna ja.

Du sitter mer, men i tekniska utförslöpor måste du ändå stå, dock arbetar ju bakdämparen även då och plockar stötarna.

Så ja, fs är skonsammare mot kroppen.

FS, bättre för knäna?
Artros i knäna verkar extremt jobbigt. Trist! Men cykling är väl vad jag förstått (är nybörjare inom området, men diskuterade det med en ortoped senast i förrgår) bland det bästa du kan göra. Så tur i oturen att du redan att det redan är nåt du är inne på.

Jag gissar att "en hoj som har fjädringen igång hela tiden" avser en bakdämpare utan någon form av låsning/antigungsystem. Men det känns ju som att en FS alltid blir skonsammare med avseende på stötar. Det kanske inte känns så kul att prutta runt på en AMmoppe om du egentligen vill ha en XCraket?

FS, bättre för knäna?
Jag kan garantera att det är 100ggr viktigare för dina knän att du har en korrekt sittposition, än om cykeln har dämpning eller inte. Och det där med att cykling är "det bästa man kan göra" för knäna läser man lite då och då. Det är jag inte alls så säker på. Det är tvärtom ganska enkelt att överbelasta knäna när man cyklar.

FS, bättre för knäna?
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan garantera att det är 100ggr viktigare
> för dina knän att du har en korrekt
> sittposition, än om cykeln har dämpning eller
> inte. Och det där med att cykling är "det bästa
> man kan göra" för knäna läser man lite då och
> då. Det är jag inte alls så säker på. Det är
> tvärtom ganska enkelt att överbelasta knäna
> när man cyklar.

Jag är inte tillräckligt insatt i det här än utan spekulerar bara. Men kan nog återkomma i frågan lite mer påläst.

Det viktiga för artrosen måste ju vara att inte belasta ledbrosket (där jag gissar att problemet sitter?) för att skada det ytterligare. Därav stöträdslan. En felaktig sittställning KAN väl säkert förvärra problemet, men rimligtvis inte i samtliga fall. Men det kanske är bättre att låta proffsen sköta sånt här än att sitta och gissa. =)

FS, bättre för knäna?
Hej Tobias är lite i samma sits som du jag fick diagnose att jag har en begynnande förslitning på knä ledens insida, detta var -04 även innebat slutet på all sport med snabba stopp, som tennis baket skridsko kampsporter.

så jag började cykla istället så förra sommaren och hösten samt det osm gått att cykla i sommar så jag är en nybörjare inom detta. Men jag märker nu efter att jag cyklat med spd att knät har en tendens att börja småvärka efter en 4mil eller så.

Så jag vet inte om det är att ta som nåt negativt för skulle det vara så att jag ej kan cykla, då undrar man vad fanken kan man göra då?
gå löpa jogga allt sånt är uteslutet.

men har också läst nånstans att cykla är bra för knäna/skonsma i alla fall

men är ej heller så insatt i det

FS, bättre för knäna?
the_TnT skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tror du ska satsa på en hoj som har fjädringen
> igång hela tiden
>
> ???

tänkte på att det finns en massa konstruktioner som är "intelligenta" och låser dämparen så att det inte ska bli svampigt när man sitter ner o trampar?

FS, bättre för knäna?
Jag skulle vilja säga att de moderna konstruktionerna typ Maestro inte låser dämparen, singlepivot däremot har låstendenser i vissa lägen. Men jag lämnar diagrammen och de tyska testerna åt andra mer lagda åt det hållet ;)

FS, bättre för knäna?
baby fat skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan garantera att det är 100ggr viktigare
> > för dina knän att du har en korrekt
> > sittposition, än om cykeln har dämpning eller
> > inte. Och det där med att cykling är "det
> bästa
> > man kan göra" för knäna läser man lite då
> och
> > då. Det är jag inte alls så säker på. Det
> är
> > tvärtom ganska enkelt att överbelasta knäna
> > när man cyklar.
>
> Jag är inte tillräckligt insatt i det här än
> utan spekulerar bara. Men kan nog återkomma i
> frågan lite mer påläst.
>
> Det viktiga för artrosen måste ju vara att inte
> belasta ledbrosket (där jag gissar att problemet
> sitter?) för att skada det ytterligare. Därav
> stöträdslan. En felaktig sittställning KAN väl
> säkert förvärra problemet, men rimligtvis inte
> i samtliga fall. Men det kanske är bättre att
> låta proffsen sköta sånt här än att sitta och
> gissa. =)

det är en ganska vanlig åsikt att cykling belastar ledbrosket lite. men i verkligheten är det rätt tvärt om. däremot är just cykling en skonsam rehabmetod för de flesta knäskador. en av mina lärare, som förövrigt prcis bytt knän, bokstavligt talat, styrketränade och cyklade för att hålla liv i knäna.

Deformity of patellar cartilage ranged from –5.9% to –2.8%, in a dose dependent manner, for various activities in 12 healthy young volunteers (–5.9% knee bends, –5.0% running, –4.7% squatting, –4.5% cycling, and +2.8% walking).
http://bjsm.bmj.com/cgi/content/extract/39/4/204

FS, bättre för knäna?
Jag känner igen det där med att få ont i knäna av cykling. Efter experimenterande med för mig ganska låg sadelposition, med tanken att kunna stå på lite mer utför i Göteborgsterrängen på Happy-ridesen, började problemen så smått komma. Jag brukade sitta väldigt mycket när jag körde uppför och hade också en tendens att glida bak på sadeln lite.
Jag har korrigerat sittposition, sadelpositionen är något högre igen, jag varierar sittande och stående uppför mer och jag har sett till att arbeta in ett bättre rundtramp igen (vilket jag slarvat lite med ett tag). Detta har gjort att jag inte har några problem längre.

/ J

Edit: Jag kör på en HT.

Senast redigerad av en moderator:
FS, bättre för knäna?
Petri skrev:

>
> så jag började cykla istället så förra
> sommaren och hösten samt det osm gått att cykla
> i sommar så jag är en nybörjare inom detta. Men
> jag märker nu efter att jag cyklat med spd att
> knät har en tendens att börja småvärka efter
> en 4mil eller så.
>

Det finns skor med vinkel på för att få bort belastningar på insidan av knäna, Specialized gör dessa. Ett alternativ till att köpa nya skor är att skaffa deras inläggs-sulor som också ger samma resultat, eller låta en ortopedverkstad gjuta upp sulor åt dig med lite vinkel men det blir ju aningen dyrare.

FS, bättre för knäna?
det där med sitta i uppförs är nåt jag gör mest hela tiden. det är så tuungtt men klart man kanske skulle prova stå upp då o då för att kanske underlätta för leder?

men jag hoppas jag kan forsätta cykla annars blir jag väldans arg/besviken. Men tror inte det är nån större fara, får väl annars kolla vad det kostar att få lättare växling lättare driv om det går för att underlätta.

FS, bättre för knäna?
Lotta B skrev:
> Jag skulle vilja säga att de moderna
> konstruktionerna typ Maestro inte låser
> dämparen, singlepivot däremot har låstendenser
> i vissa lägen. Men jag lämnar diagrammen och de
> tyska testerna åt andra mer lagda åt det hållet
> ;)

jag gjorde mig av med min för att det gunga konstant, men som jag fatta det så är en epic stel när man trampar?

FS, bättre för knäna?
De nyare Epicramarna har man möjlighet att justera hur hård den ska vara, allt från fullöppen till hardtailhård. Så det går att få den som man själv vill. Har en -07 Epic som är bra när den fungerar men står nu still pga strul med bakdämparen(sista ramen jag köper som det inte är standardmått på dämparen på).

FS, bättre för knäna?
Jag tror inte det spelar någon större roll om du kör FS eller HT, knäbelastningen kommer framför allt från tramptagen. Möjligen skulle det då vara att man kan sitta mer på FS, då belastningen på knäna blir större då man ställer sig upp, men sannolikt spelar en bra sittställning och rätt inställda pedaler större roll.

Hur det än är belastar man i princip inte knäna med mer än 100% av kroppsvikten när man cyklar (med undantag för landningar efter hopp o.dyl.), medan man belastar knät med runt 300% av kroppsvikten varje gång man sätter ned foten när man springer. Cykling ska vara det mest skonsamma för knäna efter simning. Ovanstående med viss reservation för att det är taget ur minnet från en föreläsning för 10 år sedan...

FS, bättre för knäna?
Jag är inte heller varken läkare eller sjukgymnast, men hög kadens och låg belastning låter ju klokt som sagt och en FS är nog mer skonsam än en HT.

På mina spd-skor (shimano nånting) går det också att justera vinkeln och lite fram och tillbaka och jag kände av att jag fick nån felvinkel i knäna i början, men efter lite justering blev det bra.

FS, bättre för knäna?
Har även jag en knäskada sedan tre år tillbaka. Fick sluta med all form av träning förutan gym. Där var jag fyra gånger i veckan och körde riktigt hårt program. Blev snabbt starkare (4 mån) och kunde så småningom gå korta promenader.
Började även i denna vevan att cykla. Precis som du kunde jag få ont i knät. Blev rekommenderad Specialized skor. I kombination med justering av sittställningen var det alldeles supert.
Jag tror inte att det skiljer så mkt på HT Vs FG.

Med artros blir man aldrig symptomfri. Man lär sig hantera smärtan.
Nu tränar jag inför Lidingöloppet och även detta fungerar hyfsat bra.

Gymträning är vansinnigt tråkigt, men det ger resultat på sikt!

Senast redigerad av en moderator:
FS, bättre för knäna?
Tjena!

Knäskador? Nä då är denna tråden inget för mig.. Jag sticker ut och cyklar istälelt så mina knän håller sig på plats..

FS, bättre för knäna?
Kul och få så många intressanta inlägg, fick också höra att simning och cykling skulle fungera bra som träning och det sämsta man kan göra är nog att inte träna alls. Får kolla upp det där med Specialized skor. Har testat med och flytta klossar fram och tillbaks och lite vinkel och så men känner inte att det direkt blivit någon större skillnad. Blir och försöka sätta sig in i det lite mer seriöst och inte ändra lite på måfå som jag gjort nu.

FS, bättre för knäna?
kan man underlätta för knäna genom att vinkla klossarna under skorna?
kanske man skulle prova se om knät tycke om det, en sak märker jag efter många timmar på cykeln att trampdynan under vänster stor tå blir sketa öm nån av er som vet vad det kan bero på?
iof bara spenderat 2 långa turer med dessa skor sedan inköp, kan vara det kanske?

FS, bättre för knäna?
Tobias,

hos Specialized skorna är främre delen av sulan vinklad utåt någon grad. Detta för att kompensera för framfotsvarus som 95% av befolkningen har. Man kan ha framfotsvalgus vilket innebär att foten vinklar inåt i stället.

Innan du springer iväg och handlar Specialized skor så går det att kompensera detta på dina befintliga skor först och främst med hjälp av formgjutna neutrala sulinlägg (om du inte har några allvarligare felställningar på dina fötter) och eventuellt också vinkla skon med hjälp av kilformade mellanlägg som läggs mellan kloss och sula. Om det är nödvändigt att kompensera dina fötter kan man endast avgöra genom att mäta dina fötter för att fastställa om du har varus eller valgus framfot. För en korrekt bedömning bör man också väga in om du har knän som vobblar.

Hög kadens, rätt position samt rätt höjd och läge på sadeln är viktiga parametrar för att spara dina knän.

Benny

FS, bättre för knäna?
Micke S skrev:

> det är en ganska vanlig åsikt att cykling
> belastar ledbrosket lite. men i verkligheten är
> det rätt tvärt om. däremot är just cykling en
> skonsam rehabmetod för de flesta knäskador. en
> av mina lärare, som förövrigt prcis bytt knän,
> bokstavligt talat, styrketränade och cyklade för
> att hålla liv i knäna.
>
> Deformity of patellar cartilage ranged from
> –5.9% to –2.8%, in a dose dependent manner,
> for various activities in 12 healthy young
> volunteers (–5.9% knee bends, –5.0% running,
> –4.7% squatting, –4.5% cycling, and +2.8%
> walking).
> http://bjsm.bmj.com/cgi/content/extract/39/4/204

Intressant länk- tackar! Även om den studie du citerar verkar vara: http://ard.bmj.com/cgi/content/abst...jkey=2981bc19289e2bb73a6f7cbda1160d79fdd67bc8 (jag har fö inte artros själv)

FS, bättre för knäna?
Hos vem får man professionell hjälp att mäta ut vilken typ av skor/sulor man behöver? Vem diagnostiserar dom ev fel man kan ha i knät?
/Mats

Tillbaka
Topp