fs eller ht?

• Trådstartare Trådstartare trippish
  • Start datum Start datum
T

trippish

Guest
fs eller ht?
Jag ska nu välja mellan fs eller ht...En bighit eller en dmr rhythm och sen en drop off comp som uppgradering vet inte vad jag ska för jag hoppar mest och cyklar i skogen hjälp mig snälla=)Vad är mest lämpat för det jag ska göra..Jag brukar dra till dirten och sånt=)så ha det:D
MVH Trippish

fs eller ht?
Hörrdu cyklisten, om inte du vet behöver du ju heller inte anstränga dig för att förstöra tråden, eller hur?

Fs eller ht? Är det mest dirten och hoppa så är väl DMR lämpligare skulle jag tro. BigHit är väl mer stora berget cykel och droppa stora trappor?

fs eller ht?
okej sorry trippish er kanner det var dumt jag kan ge dig ett tips=) kop dmr rhythm den ar smidig som fan och om du koper drop off compen racker den nog till lite stora berg ocksa:D

fs eller ht?
Först å främst :
Hur ser det ut där du kör? Ett berg som åre eller ngt mindre och inte behöver cykla upp
till starten , Big Hit.

Små kuperat och du vill kunna cykla till/från utan att behöva släpa hojjen
uppför backar , köp hardtail

Kan säga att det suger å ha en dh som man måste släpa runt halva skogen pga dåliga
klättrings egenskaper , lång fjädring och STOOR enkelkinga fram...

Visst kan du köra Ht i tex. åre och Big Hit i stockholm city , men väljer du rätt
är risken mindre att du tröttnar på cykling.

Hardtail är mer allround...

Lycka till. =)

fs eller ht?
D i U skrev:
-------------------------------------------------------
> köp en santa cruz bullit så är alla dina problem
> (och världens andra också) lösta.

Träffade på några småkids från Uddevalla här i stan ett par dar sen som inte visste vad du hette men att du "gillade" din Santa Cruz rätt mycket :D

fs eller ht?
the_TnT skrev:
> Åh nej... Kan vi inte diskutera om man ska ha
> skivbroms eller V-broms också?

V-broms, va?! Det är väl ingen idé att diskutera frågor med självklara svar. Skivor på Hitman:en (Hope Mono Mini både fram och bak just nu) och på Fisher CR-7:an Joe's Cantilever Brake fram (Dom vänstra fast lila: http://www.bikepro.com/products/brakes/brakecanti/joes.html )/XTR (första årmodellen) bak, båda med Scott SuperBrake bromsklossar. V-broms,va? Hmmmpff...

:D

fs eller ht?
Calle F....var kommer du ifrån då?! Småkids duggar de tätt med i uddevalla som alla ska hoppa å sladda!

fs eller ht?
D i U skrev:
> Calle F....var kommer du ifrån då?! Småkids duggar
> de tätt med i uddevalla som alla ska hoppa å
> sladda!

Lysekil. Dock ej sillimpregnerad här från födseln som tur är... :)

Kidsen körde mest vid Dymamitbacksdirten sa dom. Den ene hade en P1:a, fast det lät egentligen som han sa Peta. P1:a låter rimligare.

Här är det tunt med ungar på hoj. Det finns en lite äldre kille som jag ser ibland: http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=217019 . Tror han heter Erik.

Det är nästan tragiskt när den som "leker" mest här är jag som är 39... :D

fs eller ht?
Calle F : aha ok!... Dom borta i dynamiten är i åldrarna 13-16 eller så. Börjar bli rätt duktiga faktiskt.
Alla utom en kör hardtail.

Erik har Jag träffat för något år sedan eller mer. Jävlar vad han slått sig!
Tror jag hört om den crashen!
Han körde ju fan med flexfit keps så där e beviset på hur det kan gå tyvärr.

fs eller ht?
Som sagt, det beror på var och hur man cyklar. Föredrar FS själv (uppför och nerför) och det finns ju FS som klarar uppförsbackar också. Överlägset skönt utför och allmänt mer bekvämt.

fs eller ht?
Just nu är jag så in i baljan förälskad i min nya svinlätta xc-svetto-ht så jag har inget annat att rekomendera. Det är läckert att kunna lägga på stordrevet, ställa sig upp och dra UPPFÖR backarna. Jag får gåshud bara jag tänker på det:-))

Men det är väl klart en tjusning för många att släpa omkring på dämpare och länkage i skogen också. Jag vill ha en Heckler till det, tror jag. Då kan man ju även köra lite xc-svetto (nu kommer Leo insistera på fördelarna med xc-svettokörning med Bullit...).

fs eller ht?
Dirt = Ht? Det finns iofs de som kör FS i dirten men om man kikar på folket i typ MBUK så har hela bunten HT.

I skogen är det väl hugget som stucket. Just Big-hiten är vä ingen hit (haha) för vanlig skogskörning kan jag tänka mig. Den är ju trots allt ganska stor och tung vad jag kan förstå. Det finns fler fs, så fortsätt leta. Det du vill ha är väl någon sorts kompromiss mellan vanig skogshoj och något som håller för allt?

Bullit brukar rekommenderas, men ett sådant bygge är inte gratis...
Heckler lika så. (Lite mindre än Bullit)
Turner 6-Pack går nog att bygga ganska allround.
Cove G-spot också.
Specialized Enduro SX-trail kanske?

OBS! Samtliga dessa är skapligt dyra...

Spontant skulle jag säga Kona Coiler (Deluxe kanske?) också. Lite grövre hoj som antagligen fungerar till allt om man håller sig borta från dom allra störsa hoppen kanske. Jag har inte provat någon eller ens sett en live, men det jag läst om den är positivt och då just som en do-it-all hoj.

fs eller ht?
Den du hittat på blocket skulle jag INTE köpa. Den är helt enkelt för hårt körd för att jag skulle kunna lita fullt ut på den. Vissa skador kanske inte syns när man går igenom den innan köp men vid första ordentliga turen kanske en hel del ger upp. Bussningar och lager tar stryk tex. Ramen kan också mattas. Men det är jag det...

fs eller ht?
Här kommer det jag reagerar mot i den annonsen:

"Hej! Nu ska dropmaskinen säljas!"

Dropmaskin, hmm, alltså har han använt den till en massa drops. Drops sliter på materialet om man inte är väldigt smooth själv.

"Den är i princip i nyskick, finns lite små repor och slitage på de vanliga ställena, men så blir det alltid på en freeride!"

FR = Repor? Nja, visst, det blir alltid repor på en MTB som används som den ska. Men i det här fallet tror jag repor utöver det vanliga kan vara att vänta. Dvs, repor som går djupare än färgen...

"Hojjen har inte vart så hårt körd, men 3 meters drop och flygturer på 6-7 meter klarar den galant =) Så vill du ha en hojj som du kan göra stan osäker med, köp denna! Du kan klippa de flesta trappor och drops om du bara vågar...cykeln pallar, det lovar ja =)"

3 m drop och 6-7meters flygturer. Cykeln har haft ett hårt liv om cyklisten inte är oerhört smooth. En missad landning från 3 meters höjd kan sabba en del...

Snubben verkar också ha droppat trappor, detta kan innebära att han landat platt från ganska bra höjder. Det sliter fruktansvärt på cykeln med en osmooth cyklist...

Men visst, det kan vara ett fynd också!

fs eller ht?
Funderar själv lite på en HT!
En sån här skulle vara ganska shysst tror jag.
teamissue6yi.jpg

/Fredde

fs eller ht?
Muerto: vad tror du annars om att köpa en 1-2 år gammal FS begagnat? om man hittar en som inte är en "dropmaskin" utan kanske är i lite bättre skick..

Tillbaka
Topp