Graveldäck - vilket är er favorit?

Sådär då har jag varit ute på en liten testrunda i blåsten.
Blev drygt 66 km med allt från asfalt till grusväg, stig och nylagda skogsvägar med typ 10 cm stort dödsgrus 😅. Tyckte att rullet känns bättre än mina gamla pathfinder s-works 42 mm, men framförallt gick dom mycket bekvämare över grovt grus och ojämnheter. Visa bilaga 820962
Våga lägre tryck på Thundero! Jag väger 75 och tyckte de fungerade super med 1,4 bar bram 1,6 bak. Lägre ibland om underlaget var riktigt skit men då märktes det när det blev hårdare.
Är det bara hårdpack och asfalt kan man ha var högre såklart. Tror John Karrasch säger att han har 7psi/0.5bar högre när han mäter asfaltsrull på graveldäcken jämfört med hur han har däcken på grus.
Använder man silcas Tire Pressure Calculator läste jag att man ska välja Cat 4 för att få rimliga tryck och tycker det stämmer ganska bra!

Senast ändrad:
Sådär då har jag varit ute på en liten testrunda i blåsten.
Blev drygt 66 km med allt från asfalt till grusväg, stig och nylagda skogsvägar med typ 10 cm stort dödsgrus 😅. Tyckte att rullet känns bättre än mina gamla pathfinder s-works 42 mm, men framförallt gick dom mycket bekvämare över grovt grus och ojämnheter. Visa bilaga 820962
Hur väl stämmer bredden med angivet mått? Sugen på att testa ett par 44or, men dom får inte bli bredare än så...

Hoppas däcken håller vad dom lovar. Vill ha lättrullande utan Jan Heine-priser.
Nog mest sportgrus och asfalt däremellan.
Nu ligger de på, och på nya hjul De mest lättpoppade däcken jag lagd på någon gång, hade nog funkat med fotpumpen enbart. Men har man en kompressor, så…
100 meter uppåner för gatan var väl inte representativt så hoppas på cykelväder imorgon.

Inte lätt att hitta svarta däck i 50 mm bredd i lager känns det som.
Har ögonen på Schwalbe G-One R Pro 50 mm i svart, hittar ingenstans där det finns i lager. Har det på bevakning på B24.
Kikar även på Pirelli Cinturato Gravel H 50 mm i svart, SmartEvo GR ProWall Standard. Det hittar jag ingen annanstans än på Pirellis hemsida för tillfället.
Känns lite trist att ha en "naken" cykel i verkstaden nu, vill gärna ha den skodd inom kort.

Ser fram mot en däcksrapport!
Har rullat en 8-9 mil på torra grus- o aschfaltvägar. Lättrullade, sannolikt snabba men det är inte jag. Inte ett första - eller ens andrahandsval för lera o sörja men på sportgrus alldeles utmärkta. Såklart inget problem på grövre grus heller.
Tappar tryck på ett par dygn om det skulle vara ett problem. Jag har enbart kört 584- hjul på denna cykel förut, nu ligger Caracalen på 622 om det gör nån märkbar skillnad på jämförelse vet jag inte.
Men det känns bra såhär långt.
20260329_153906.webp20260329_141546.webp20260329_141529.webp

Edit; jo, på asfalt sjungar de ovanligt högt 🙂 men det kanske beror på att jag kör på högt tryck för att de ska sätta sig ordentligt på fälgen.

Senast ändrad:
Har rullat en 8-9 mil på torra grus- o aschfaltvägar. Lättrullade, sannolikt snabba men det är inte jag. Inte ett första - eller ens andrahandsval för lera o sörja men på sportgrus alldeles utmärkta. Såklart inget problem på grövre grus heller.
Tappar tryck på ett par dygn om det skulle vara ett problem. Jag har enbart kört 584- hjul på denna cykel förut, nu ligger Caracalen på 622 om det gör nån märkbar skillnad på jämförelse vet jag inte.
Men det känns bra såhär långt.
Visa bilaga 822155Visa bilaga 822156Visa bilaga 822157

Edit; jo, på asfalt sjungar de ovanligt högt 🙂 men det kanske beror på att jag kör på högt tryck för att de ska sätta sig ordentligt på fälgen.
Låter både intressant och spännande, då jag i princip bara kör på fint och snällt grus.

Har ögonen på Schwalbe G-One R Pro 50 mm i svart, hittar ingenstans där det finns i lager. Har det på bevakning på B24.
Kikar även på Pirelli Cinturato Gravel H 50 mm i svart, SmartEvo GR ProWall Standard. Det hittar jag ingen annanstans än på Pirellis hemsida för tillfället.
Känns lite trist att ha en "naken" cykel i verkstaden nu, vill gärna ha den skodd inom kort.
Continental Terra Hardpack 50 finns i lager på flera ställen. De kostar hälften så mycket som Schwalbe också. De mäter 49 mm på mina fälgar med 24 mm inner

Apropå, kan du nöja dig med 45 så
Hutchinson Caracal Race Racing Lab Tubeless 700C x 45 gravel tyre, Black | Bikeinn https://share.google/3pLvoqmI8R3M4YZEP

Nä, det är 50 mm som gäller. 45 mm har jag en hög med här hemma redan.
Då så. Grinolle

Däck med mönster lär alltid ge mer grepp än slicks på grus, men för allt däremellan och sportgrus funkar slicks/lättmönstrat ruskigt bra med rätt lufttryck. Både lättrullat och bekvämt är iaf min erfarenhet. Lär bli ett par Vittoria när mina Bon Jon Pass är slutkörda.

IMG_5145.webp

Vittoria Terrano Dry.. vet inte riktigt jag.. när förhållandena är torra och gruset hyfsat packat så är de toppen, riktigt snabba. Annars kan de kännas lite mediokra.

Tycker nog G-One Bite och RX Pro är de enda som hittills funkat i princip oavsett underlag.

Visa bilaga 822861
Vittoria Terrano Dry.. vet inte riktigt jag.. när förhållandena är torra och gruset hyfsat packat så är de toppen, riktigt snabba. Annars kan de kännas lite mediokra.

Tycker nog G-One Bite och RX Pro är de enda som hittills funkat i princip oavsett underlag.
Kör Terreno XC Trail bak. Det ser ut att vara samma mönster. Tycker att det släpper lite för lätt i uppförsbackar när man ställer sig upp. Lite störigt att behöva sätta sig ner om det blir lite för brant eller löst. Funderar på att byta tillbaka till Race Kings.

Å andra sidan låter RK så fruktansvärt långsamma på asfalt. Terreno är typ helt tysta.

Fick igår punka för första gången på snart 4 år. Förra gången bakdäckspunka på Thunderburt 2.1, denna gång på Thundero 48 mm.
Måste kört på något vasst inne i stan. Gjorde ett försök med att låta tätningsvätskan täta hålet, men det gick inte. Fick bli salami och det gick kanon.

Nu har däck i 50 mm bredd ramlat in i lager.
Hade bevakning på lagerstatusen när det kommer till Schwalbe G-One R Pro 50 mm och nu hade jag fått ett mail att B24 har dem. 2 st beställda till min Grizl.
Får se hur det rullar på. Funderar även på om man skall prova R fram och RS bak, men jag börjar med R både fram och bak.
Bild 1.webp

Nu har däck i 50 mm bredd ramlat in i lager.
Hade bevakning på lagerstatusen när det kommer till Schwalbe G-One R Pro 50 mm och nu hade jag fått ett mail att B24 har dem. 2 st beställda till min Grizl.
Får se hur det rullar på. Funderar även på om man skall prova R fram och RS bak, men jag börjar med R både fram och bak.
Visa bilaga 826549
Eller så gör du som Cameron Jones som vann Unbound 200 förra året. Han körde RS fram och RX bak!
Han snittade 39 km/h i åtta timmar så onekligen snabbare än alla mina däckskombinationer😅.

Senast ändrad:
Eller så gör du som Cameron Jones som vann Unbound XL förra året. Han körde RS fram och RX bak!
Han snittade 39 km/h i åtta timmar så onekligen snabbare än alla mina däckskombinationer😅.

Ja, om det är så enkelt att höja snittfarten kommer det att bli så.

Bredden har nog mer att göra med att inte slå igenom när farten börjar bli högre och lägre tryck för mer komfort och kontroll. Grepp brukar bli ett problem beroende på vilket mönster och gummiblandning däcket har och beroende på vilket underlag man kör på.

Bredden har nog mer att göra med att inte slå igenom när farten börjar bli högre och lägre tryck för mer komfort och kontroll. Grepp brukar bli ett problem beroende på vilket mönster och gummiblandning däcket har och beroende på vilket underlag man kör på.

Tycker att det inte är helt sant. Med bredare däck kan man kör lägre tryck och får mycket mer grepp genom större kontaktytan.

Jag lade på thunder burt 2,1” igår kväll och är nyfiken.. lite sen på trenden kanske 😅
Har iofs kört bra många mil på grusväg med flatbar ht back in the day med liknande däckbredd och det gick ju bra..

Edit: testar första gången även tpu istället för tubeless eftersom att jag är osäker på hur ofta jag ska byta däck på det hjulparet.

Tillbaka
Topp