Graveldäck - vilket är er favorit?
Det är såklart race king.. my mistake. Vet inte vad jag tänkte när jag skrev.Intressant med speed king . Har race king på mtb och dom rullar märkbart super .
Hur breda blir speed king på vilka fälgar?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är såklart race king.. my mistake. Vet inte vad jag tänkte när jag skrev.Intressant med speed king . Har race king på mtb och dom rullar märkbart super .
Våga lägre tryck på Thundero! Jag väger 75 och tyckte de fungerade super med 1,4 bar bram 1,6 bak. Lägre ibland om underlaget var riktigt skit men då märktes det när det blev hårdare.Sådär då har jag varit ute på en liten testrunda i blåsten.
Blev drygt 66 km med allt från asfalt till grusväg, stig och nylagda skogsvägar med typ 10 cm stort dödsgrus. Tyckte att rullet känns bättre än mina gamla pathfinder s-works 42 mm, men framförallt gick dom mycket bekvämare över grovt grus och ojämnheter. Visa bilaga 820962
Hur väl stämmer bredden med angivet mått? Sugen på att testa ett par 44or, men dom får inte bli bredare än så...Sådär då har jag varit ute på en liten testrunda i blåsten.
Blev drygt 66 km med allt från asfalt till grusväg, stig och nylagda skogsvägar med typ 10 cm stort dödsgrus. Tyckte att rullet känns bättre än mina gamla pathfinder s-works 42 mm, men framförallt gick dom mycket bekvämare över grovt grus och ojämnheter. Visa bilaga 820962
Det stämde exakt. Mätte upp bredden på 48orna till 48mm på mina 24mm breda fälgar. Vikten var angivet till 470 gram men vägde 500 gram på min vågHur väl stämmer bredden med angivet mått? Sugen på att testa ett par 44or, men dom får inte bli bredare än så...
Kör med speed king 27.5” på i22-fälg och de mäter pang på 55mm vid 1,75 bar, tubeless.Intressant med speed king . Har race king på mtb och dom rullar märkbart super .
Nu ligger de på, och på nya hjul De mest lättpoppade däcken jag lagd på någon gång, hade nog funkat med fotpumpen enbart. Men har man en kompressor, så…Hoppas däcken håller vad dom lovar. Vill ha lättrullande utan Jan Heine-priser.
Nog mest sportgrus och asfalt däremellan.![]()
CX/Gravel Tire Test: Hutchinson Caracal Race TLR (tan) 40
Tire lab test of a Hutchinson Caracal Race TLR (tan) 40 bike tire. Includes rolling resistance tests, puncture resistance tests, wet grip tests, and detailed weight and size measurementswww.bicyclerollingresistance.com
Ser fram mot en däcksrapport!Nu ligger de på, och på nya hjul De mest lättpoppade däcken jag lagd på någon gång, hade nog funkat med fotpumpen enbart. Men har man en kompressor, så…
100 meter uppåner för gatan var väl inte representativt så hoppas på cykelväder imorgon.
Har rullat en 8-9 mil på torra grus- o aschfaltvägar. Lättrullade, sannolikt snabba men det är inte jag. Inte ett första - eller ens andrahandsval för lera o sörja men på sportgrus alldeles utmärkta. Såklart inget problem på grövre grus heller.Ser fram mot en däcksrapport!

Låter både intressant och spännande, då jag i princip bara kör på fint och snällt grus.Har rullat en 8-9 mil på torra grus- o aschfaltvägar. Lättrullade, sannolikt snabba men det är inte jag. Inte ett första - eller ens andrahandsval för lera o sörja men på sportgrus alldeles utmärkta. Såklart inget problem på grövre grus heller.
Tappar tryck på ett par dygn om det skulle vara ett problem. Jag har enbart kört 584- hjul på denna cykel förut, nu ligger Caracalen på 622 om det gör nån märkbar skillnad på jämförelse vet jag inte.
Men det känns bra såhär långt.
Visa bilaga 822155Visa bilaga 822156Visa bilaga 822157
Edit; jo, på asfalt sjungar de ovanligt högtmen det kanske beror på att jag kör på högt tryck för att de ska sätta sig ordentligt på fälgen.
Continental Terra Hardpack 50 finns i lager på flera ställen. De kostar hälften så mycket som Schwalbe också. De mäter 49 mm på mina fälgar med 24 mm innerInte lätt att hitta svarta däck i 50 mm bredd i lager känns det som.
Har ögonen på Schwalbe G-One R Pro 50 mm i svart, hittar ingenstans där det finns i lager. Har det på bevakning på B24.
Kikar även på Pirelli Cinturato Gravel H 50 mm i svart, SmartEvo GR ProWall Standard. Det hittar jag ingen annanstans än på Pirellis hemsida för tillfället.
Känns lite trist att ha en "naken" cykel i verkstaden nu, vill gärna ha den skodd inom kort.
Har det på en annan cykel och är inte riktigt förtjust i det.Continental Terra Hardpack 50 finns i lager på flera ställen. De kostar hälften så mycket som Schwalbe också. De mäter 49 mm på mina fälgar med 24 mm inner
Apropå, kan du nöja dig med 45 såInte lätt att hitta svarta däck i 50 mm bredd i lager känns det som.
Har ögonen på Schwalbe G-One R Pro 50 mm i svart, hittar ingenstans där det finns i lager. Har det på bevakning på B24.
Kikar även på Pirelli Cinturato Gravel H 50 mm i svart, SmartEvo GR ProWall Standard. Det hittar jag ingen annanstans än på Pirellis hemsida för tillfället.
Känns lite trist att ha en "naken" cykel i verkstaden nu, vill gärna ha den skodd inom kort.
Nä, det är 50 mm som gäller. 45 mm har jag en hög med här hemma redan.Apropå, kan du nöja dig med 45 så
Hutchinson Caracal Race Racing Lab Tubeless 700C x 45 gravel tyre, Black | Bikeinn https://share.google/3pLvoqmI8R3M4YZEP
Då så. GrinolleNä, det är 50 mm som gäller. 45 mm har jag en hög med här hemma redan.
-S och det blir bra.Då så. Grinolle
![]()
Schwalbe G-One RS PRO | 50-622 | V-Guard | ADDIX Race | Black | Folding | 2026 | TLR | 11654647
MAXIMUM SPEEDThe G-ONE RS PRO is our fastest gravel tire. The semi-slick tire is designed to provide maximum efficiency on hard surfaces. It is the first choice for those who have only one goal in mind: speed. Numerous victories in the toughest gravel ra…www.schwalbe.com
För att?Har det på en annan cykel och är inte riktigt förtjust i det.
Tycker att profilen på däcket är för fyrkantig så att känslan när man går in i en sväng blir lite för yxig.För att?
På asfalt och 1.8bar upplever jag detTycker att profilen på däcket är för fyrkantig så att känslan när man går in i en sväng blir lite för yxig.
Tror de. Sitter på min cykel redo för långrunda imorrn :)Någon frågade tidigare efter smalare "grusdäck" som är bra på asfalt och snällare grus. Kan det här vara svaret?
Vittoria Corsa Pro Control 38 & 42c
Du får berätta hur de upplevs!Tror de. Sitter på min cykel redo för långrunda imorrn :)
Kör Terreno XC Trail bak. Det ser ut att vara samma mönster. Tycker att det släpper lite för lätt i uppförsbackar när man ställer sig upp. Lite störigt att behöva sätta sig ner om det blir lite för brant eller löst. Funderar på att byta tillbaka till Race Kings.Visa bilaga 822861
Vittoria Terrano Dry.. vet inte riktigt jag.. när förhållandena är torra och gruset hyfsat packat så är de toppen, riktigt snabba. Annars kan de kännas lite mediokra.
Tycker nog G-One Bite och RX Pro är de enda som hittills funkat i princip oavsett underlag.
Är det något nytt däck?Gravelking
”The Gravel King ZX gets a new three-zone tread pattern and sizes from 35mm to 55mm.”
Visa bilaga 825059
Är det något nytt däck?
Såg att det plötsligt kommit flera tester på Youtube.
Hade beställt schwabble pro rs 45 från bikeable men fick 50 vilket inte passar min cykel. Så nu får det bli dessa istället.Gravelking
”The Gravel King ZX gets a new three-zone tread pattern and sizes from 35mm to 55mm.”
Visa bilaga 825059
17/5-26 har dem premiär säger den säkraste källan.Jag har hört från säker källa att det kommer nya Pirelli däck för Gravel snart.
Eller så gör du som Cameron Jones som vann Unbound 200 förra året. Han körde RS fram och RX bak!Nu har däck i 50 mm bredd ramlat in i lager.
Hade bevakning på lagerstatusen när det kommer till Schwalbe G-One R Pro 50 mm och nu hade jag fått ett mail att B24 har dem. 2 st beställda till min Grizl.
Får se hur det rullar på. Funderar även på om man skall prova R fram och RS bak, men jag börjar med R både fram och bak.
Visa bilaga 826549
www.cyclingweekly.com
Ja, om det är så enkelt att höja snittfarten kommer det att bli så.Eller så gör du som Cameron Jones som vann Unbound XL förra året. Han körde RS fram och RX bak!
Han snittade 39 km/h i åtta timmar så onekligen snabbare än alla mina däckskombinationer.
![]()
The race-winning bike setups of Unbound Gravel 2025: Which tyres and drivetrains ruled the Flint Hills?
Here are the battle-tested rigs that crossed the line first. What they have in common just might surprise you.www.cyclingweekly.com
Bredden har nog mer att göra med att inte slå igenom när farten börjar bli högre och lägre tryck för mer komfort och kontroll. Grepp brukar bli ett problem beroende på vilket mönster och gummiblandning däcket har och beroende på vilket underlag man kör på.
Vi får väl se… kanske blir någon omodern gammal crux som vinner ändå :) (om det ens är med resultat på traka).Mycket Thunder Burt och nya hojar som sväljer breda däck på årets Traka preview![]()
Inte säkert att alla team har tillgång till lättrullade MTB däck. Typiskt sätt är de fast vid en tillverkare. Då kan gravel däck vara det snabbaste alternativet.Under tiden byter man på XCC till graveldäck. Ser t.ex. här:
Inte säkert att alla team har tillgång till lättrullade MTB däck. Typiskt sätt är de fast vid en tillverkare. Då kan gravel däck vara det snabbaste alternativet.