glitch
Aktiv medlem
Graveldäck - vilket är er favorit?
Hej
Nu har inte jag läst igenom varje sida i den här tråden och kanske därför missat de självklara svaren?!
Men jag undrar hur andra upplever Tufo Thundero däcken.
Jag hade Vittoria Terreno Dry på min cykel när jag köpte den. Tyckte de slets ganska fort och sökte därför bra däck för mina syften.
Mina syften är då att jobb pendla i huvudsak men även ta en inspirerande skogstur/grusvägstur ibland.
Läste mycket gott om Tufo Thundero vad gäller slitstyrka och rullmotstånd men missade detaljen punkteringsskydd. Man kan tro att det har glömts helt på mitt bakdäck i alla fall.
Börjar känna hopplöshet över däcket å detta när jag jobbpendlar!! Har 22-30 km till jobbet beroende på vilken väg jag väljer. 2-3 km av dessa kanske är grus. Varje dag har jag flertalet "vita prickar" på däcket där vätska kommer ut.
Bör tilläggas att mina Terreno Dry var rejält slitna innan jag började få samma problem på samma vägar.
Trodde till en början att jag körde med för höga däcktryck, ca.45 psi och har sänkt till 33 psi idag. Upplevde till en början att det blev bättre men har idag problem så gott som varje dag till och från jobbet.
Visst, det är inte HD varianten utan den vanliga i 44 bredd, köpta här i Sverige. Hittade inte HD varianten med vettig leveranstid tyvärr.
Vad kan jag köpa som motsvarar Thundero fast med punkteringsskydd?
Cykla lugnt!
Stefan
Trist! Jag har Thundero 48 mm och har pendlat, bikepackat och semestercyklat på allsköns underlag och de har verkligen fått bekänna färg - noll punkor och väldigt lite slitage.
Var får du prickarna? På sidorna eller slitbanan?