Graveldäck - vilket är er favorit?

Hej
Nu har inte jag läst igenom varje sida i den här tråden och kanske därför missat de självklara svaren?!
Men jag undrar hur andra upplever Tufo Thundero däcken.
Jag hade Vittoria Terreno Dry på min cykel när jag köpte den. Tyckte de slets ganska fort och sökte därför bra däck för mina syften.
Mina syften är då att jobb pendla i huvudsak men även ta en inspirerande skogstur/grusvägstur ibland.
Läste mycket gott om Tufo Thundero vad gäller slitstyrka och rullmotstånd men missade detaljen punkteringsskydd. Man kan tro att det har glömts helt på mitt bakdäck i alla fall.
Börjar känna hopplöshet över däcket å detta när jag jobbpendlar!! Har 22-30 km till jobbet beroende på vilken väg jag väljer. 2-3 km av dessa kanske är grus. Varje dag har jag flertalet "vita prickar" på däcket där vätska kommer ut.
Bör tilläggas att mina Terreno Dry var rejält slitna innan jag började få samma problem på samma vägar.
Trodde till en början att jag körde med för höga däcktryck, ca.45 psi och har sänkt till 33 psi idag. Upplevde till en början att det blev bättre men har idag problem så gott som varje dag till och från jobbet.
Visst, det är inte HD varianten utan den vanliga i 44 bredd, köpta här i Sverige. Hittade inte HD varianten med vettig leveranstid tyvärr.
Vad kan jag köpa som motsvarar Thundero fast med punkteringsskydd?

Cykla lugnt!
Stefan

Trist! Jag har Thundero 48 mm och har pendlat, bikepackat och semestercyklat på allsköns underlag och de har verkligen fått bekänna färg - noll punkor och väldigt lite slitage.

Var får du prickarna? På sidorna eller slitbanan?

Trist! Jag har Thundero 48 mm och har pendlat, bikepackat och semestercyklat på allsköns underlag och de har verkligen fått bekänna färg - noll punkor och väldigt lite slitage.

Var får du prickarna? På sidorna eller slitbanan?
Det är i slitbanan. Nu har jag duttat i "baconstrips" på alla ställen och peppar, peppar. Än är det tätt och helt! :)
Jag gillar däcken i övrigt och tänker att jag kanske får skylla mig själv då jag tror att jag körde med lite för mycket luft till en början. Förstörde säkert mycket för mig själv då men med mindre luft är de inte lika känsliga verkar det som, å så blev det skönare att åka på dem!

/Stefan

Jag gillar däcken i övrigt och tänker att jag kanske får skylla mig själv då jag tror att jag körde med lite för mycket luft till en början. Förstörde säkert mycket för mig själv då men med mindre luft är de inte lika känsliga verkar det som, å så blev det skönare att åka på dem!
Hur mkt luft är FÖR mkt?
Lite underförstått verkar det som om däcken skulle kunna vara känsligare än prinsessan på årten.
Eller har jag helt missförstått?

Hur mkt luft är FÖR mkt?
Lite underförstått verkar det som om däcken skulle kunna vara känsligare än prinsessan på årten.
Eller har jag helt missförstått?
Till en början var nog jag oxå inne på "prinsessan på ärten" grejen och väldigt besviken. I början körde jag med 45 psi men läste på forum att flera upplevde dem som punkteringsbenägna och rekommenderade lägre tryck.
Ny kör jag runt 33 psi, vilket är väldigt komfortabelt, och det funkar ganska bra. Speciellt sedan jag petade i "baconstrips" i alla gamla hål.
Jag hade önskat HD varianten men jag kunde inte hitta dem för en vettig peng lr någon som kunde leverera.
Handlade mina på Racerdepån tillslut.
I övrigt är det bra däck för mig och min "jobbpendling" som rullar rimligt lätt och går att ta någon stig lr grusväg med.
/Stefan

Till en början var nog jag oxå inne på "prinsessan på ärten" grejen och väldigt besviken. I början körde jag med 45 psi men läste på forum att flera upplevde dem som punkteringsbenägna och rekommenderade lägre tryck.
Ny kör jag runt 33 psi, vilket är väldigt komfortabelt, och det funkar ganska bra. Speciellt sedan jag petade i "baconstrips" i alla gamla hål.
Jag hade önskat HD varianten men jag kunde inte hitta dem för en vettig peng lr någon som kunde leverera.
Handlade mina på Racerdepån tillslut.
I övrigt är det bra däck för mig och min "jobbpendling" som rullar rimligt lätt och går att ta någon stig lr grusväg med.
/Stefan
Tack för svar
Men psi?
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 150 år?

Tack för svar
Men psi?
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 150 år?
Tumskalan är logiskt uppbyggd och allt är delbart med 10 för att underlätta omräkning. Man tar helt enkelt 45 psi och delar det med 10, dvs 4,5 kg.
Det är väl så som det fungerar? Allt annat vore helt ologiskt.

Screenshot_20260715-124811.Chrome (1).webp

Visa bilaga 839765
Nu får vi se om dem lever upp till dem höga förväntningarna ni har satt! 😅
Förhoppningsvis är dem ju bra mycket snabbare än Terra Speed som jag kör runt med just nu iaf. Jag är väl lite rädd att dem egentligen blir lite för "lite" däck väl ute på grusvägarna, men vi får väl se. Såg nån recension där dem pratade om att man kände rätt tydligt när man gick från det släta till sidodobbarna och att det blev lite konstigt i kurvorna.

Vägde 469 och 471 g

Jag har ett par hjul med 32 mm innerbredd på G. Någon som har någon gissning hur breda dem kan bli?

(Caracal Race 40-622 svart)
Nu sitter dem på:

Monteringen slanglöst var busenkel med mina DT-hjul och pumpade till 1,9 bar fram och 2,2 bar bak. Dem blev betydligt bredare än vad jag förväntade mig på 43 mm (DT GR 1800 med 25 mm innerbredd). Jag hoppas verkligen att dem inte blir speciellt mycket bredare än så på 32 mm inner. Jag har ca. 3 mm vid kedjestaget på drivsidan (är väl ok för min cykling) så det är verkligen på gränsen. Kanske blir Terra Competition eller något bredare landsvägsdäck per automatik.

Det blev en kortare premiärtur i solnedgången i förrgår:
Första intrycket är rätt bra. Rullar definitivt bra på asfalt, men det visste vi ju redan. Det var inte alls samma "sug" som jag upplevde med Terra Speed så fort man kom upp lite i hastighet. Inte jämförbart med GP5000S TR som jag har på racern dock, men det kan man ju knappast förvänta sig.
På grusvägarna (fint sportgrus med lite löst ovanpå emellanåt) så rullar dem ju också på riktigt bra. Tyckte att greppet i kurvorna var bra också men det var ju inte riktigt läge att testa några gränser i mörkret när jag knappt såg någonting (gick inte att köra utan glasögonen). Jag trodde att dem skulle vara betydligt "spetsigare" i formen än vad dem var, så man kommer väl över till smådobbarna ganska naturligt antar jag. Det gäller ju att man kör mtb-teknik med hur man lutar cykeln dock.
Jag tyckte att det kändes som att dem nästan glider lite i sidled ibland när man trampar. Kanske är att bakhjulet lättar lite, men inget som jag försökte med medvetet. Jag tror aldrig att jag upplevt något liknande innan faktiskt. Det kan ju ha lite med att ramen är styv (till skillnad från cykeln jag har haft innan) och relativt högt tryck. Får väl se om det blir återkommande.
Komforten upplevde jag som bra och dem känns ju väldigt mjuka och följsamma. Jag kanske skulle ha lite mer tryck fram dock.

Tillbaka
Topp