[FS -> HT] Rambytarfrågor (+ANNAT om cykelbygge)

Makten

Aktiv medlem
Allt eftersom jag blir duktigare (nåja) på att cykla i stök och bök har min min FS-cykel börjat kännas som nån slags hammock. Man liksom gungar fram utan att ha en aning om vad bakhjulet håller på med, drämmer pedalerna i marken när man minst anar det och mister kraft och precision när man mest behöver den. Min framfart är verkligen inte snabb (men jag jobbar på det!), så jag behöver inte de där 140 millimetrarna i bak-gung. Pumpar jag dämparen hårdare så blir cykeln för brant i geometrin istället och känns "hög" och knepig. Dock är den överlag annars riktigt trevlig, men kanske inte riktigt anpassad för hur jag cyklar.

Därför har jag klurat på om jag skulle ta och köpa en HT-ram med någorlunda aggressiv geometri och flytta över komponenterna till. Gaffelvinkel kring 67 grader (den nuvarande har 68,3) för en och annan dödsbrant och plats för riktigt feta däck är önskvärt för att inte skallra tänder för mycket över rotmattorna.

Först tänkte jag gå all-in och köpa en komplett On-One 456 Evo Karbång XT, men jag tror den har onödigt flack gaffelvinkel och dessutom verkar XT-hjulen av allt att döma inte särskilt skoj (inte skojigare än mina befintliga i alla fall).

Men så hittade jag en ram som verkar finemang: Ragley Piglet II
http://www.ragleybikes.com/piglet-green

Den är billig, robust, har vettig geometri, passar i färg till mina befintliga grunkor samt verkar allmänt trevlig av recensionerna att döma. Kan det vara något?

---------------

Raskt uppstår några frågeställningar. För det första; kan man konvertera ett bakhjul avsett för 12 mm axel till QR? För det andra; hur får jag reda på längden på styrröret och bredden på vevlagret? Vore trist om den befintliga gaffeln är för kort och veven inte passar. Nytt styrlager och vevlager måste jag nog ha ändå. I övrigt ska nog allt passa utom att jag behöver bromsoksadaptrar.

Tankar och tips mottages gärna! :-) Den befintliga cykeln är en sån här, fast med lite andra komponenter eftersom den är från 2013: http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-140-7-0_id_25904_.htm

Senast ändrad:
Sist jag hade kontakt med ragley vart på puben på deras fb meddelande. Mycket snabba med att svara. Jag skulle med vilja ha en sån fin ram :-) ett tipps till bakaxel är 10mm thou axel blir lite stadigare sen om det går att bygga om dit?? Bara kolla vad det finns för grejer till det å om du tröttnat mitt i kan du skicka den vidare till mig :-)
Ht är kul i bröt lovar.

EST skrev:
-------------------------------------------------------
> Sist jag hade kontakt med ragley vart på puben
> på deras fb meddelande. Mycket snabba med att
> svara. Jag skulle med vilja ha en sån fin ram :-)
> ett tipps till bakaxel är 10mm thou axel blir
> lite stadigare sen om det går att bygga om dit??
> Bara kolla vad det finns för grejer till det å
> om du tröttnat mitt i kan du skicka den vidare
> till mig :-)
> Ht är kul i bröt lovar.

Genomgående axel (med QR) antar jag är ett måste om hjulet ska hålla, men frågan är om det finns nån sån som är 12 mm i navet och 10 mm i ändarna. Borde finnas fast jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Hade för mig att det var 9 mm i "vanliga" dropouts?
Sen är jag helt lost på vevlager. Uppenbarligen är det inte gängat (som jag har nu) eftersom det sitter en sån där grunka med tre hål för bash/kedjestyrare.

Du har ju redan en sån fin ram förresten;-)

Ja men min är gängad å har 3 fästen så det spelar ingen roll. Till mina nav kan jag köpa olika adaptrar så de passar olika axlar. Men hoppcyklar har väl ofta så kolla med rite.se de säljer spank tillexempel. 9mm fram 10mm bak.
Grymt nöjd med min men vill bygga 26a har ju skaffat hjul bromsar å en revelation gaffel :-)

Commencal Hip Hop? FS men bara 120 bak och 66 grader fram. Finns andra liknande cyklar så får du ändå det förbättrade greppet av en FS men utan att det blir för mycket soffa.

(Jag vill ha en själv men försöker få någon att köpa och recensera den först ;) )

ISCG-fästena har inget med vevlagergängan att göra. Man ser ju t.o.m. gängorna på bild 3 på hemsidan. 73 mm bredd står det, så då passar säkert ditt vevparti och -lager alldeles utmärkt (säger jag utan att veta vad du har för nåt). Brukar ju passa både 68 och 73 mm genom att man plockar bort eller sätter dit distanser. Du kan ju förslagsvis mäta vad du har i dagsläget om du är osäker.
Längden på styrröret mäter du förslagsvis också och jämför med värdena på Ragleys hemsida för den storlek du tänker dig.

En FS med kort slag bak vore förmodligen optimalt, men då kostar det raskt mycket mer om man vill ha samma kvalla. Jag tror det här får bli ett ganska långdraget projekt medan jag övar upp lite benstyrka så att jag inte behöver sitta och cykla så mycket:-)

Och då är frågan om man inte ska bygga en cykel från scratch istället. De befintliga hjulen har fånigt smala fälgar som inte lirar nåt vidare med lågt däckstryck. Dock kan man ju alltid börja i ett hörn och börja nysta fram tankar om vad man vill ha.

Nä ht är ht då är det med det den där stanton ramen är jag med sugen på fast jag är skeptisk till storleken jag är ju liten åt det hållet ;-)

EST skrev:
> Nä ht är ht då är det med det den där stanton
> ramen är jag med sugen på fast jag är skeptisk
> till storleken jag är ju liten åt det hållet
> ;-)

Jo precis. Det finns något väldigt tilltalande med enkelheten hos en HT. Bara att slippa fundera på inställningar av dämpare, service och glapp:-) Men jag behöver nog ganska feta sulor om det ska funka, typ 2,4".

Stantonramen såg fin ut! Fast den är ju skadad, så jag är lite skeptisk.

--------

Finns det någon annan tillverkare än On-One som gör kolfiberramar med flack geometri? Jag tycker stålramarna verkar lite vääääl tunga ibland. Jag ska ju inte köra downhill liksom. Bara stökig stig i inte alltför hög hastighet. Det är sällan mitt bakhjul ens lämnar marken.

Bättre med en bula i ramen än en spricka när den hamnat i stenröstet å billigare fjädrar skönt om man jämför med alu min 29a vägde jag förra veckan 14,45 kg.
Plast skulle jag skita i fullständigt men vad vet jag många gillar ju sånt fast mina 2 jag haft höll 30 respektive 100 mil så nej tack :-)

EST skrev:
> Bättre med en bula i ramen än en spricka när
> den hamnat i stenröstet å billigare fjädrar
> skönt om man jämför med alu min 29a vägde jag
> förra veckan 14,45 kg.
> Plast skulle jag skita i fullständigt men vad vet
> jag många gillar ju sånt fast mina 2 jag haft
> höll 30 respektive 100 mil så nej tack :-)

Fast du kör satan mycket hårdare än jag;-) Och så har jag inte för vana att vurpa heller. I och för sig blir min åkning aggressivare för varje dag, så det kanske är en dum plan. Till sist sitter man väl där med sprucken ram.

14,45 kilo är ordentligt tungt måste jag säga! Jag har ingen aning om vad min FS väger, men gissningsvis 14 kilo nånstans. Det känns okej, men lite lättare skulle inte skada. Dock har jag svårt att tro att en tung HT-ram är tyngre än FS-ram plus dämpare.

Ja men 26a blir ju lättare perautomatik. Å jag har testat med lättare saker de går sönder om man inte ska köpa idiotdyra saker. Man känner bara vikten på grus å när man kör med lycra gänget ;-)

Personligen tror jag glappet i stantonramen går att fixa med like ölburks schims i lagom stora bitar. Vikten på en ht är inte jämförbar med din fs, sitter så olika. Typ all vikt är ju på gaffeln och baken lätt på ht.

Makten skrev:
> En FS med kort slag bak vore förmodligen
> optimalt, men då kostar det raskt mycket mer om
> man vill ha samma kvalla. Jag tror det här får
> bli ett ganska långdraget projekt medan jag övar
> upp lite benstyrka så att jag inte behöver sitta
> och cykla så mycket:-)

Jag var också sugen på en AM-HT fram tills för ett par veckor sen när jag fick prova en och insåg varför jag köpt en FS :)

Men något mer kortslagigt hägrar fortfarande.

Ragley har en ram som heter Marley som har typ samma som deras Piglett fast i alu.

Såg att häggs hade dem som komplett cykel för ca: 10k

Rattnalle skrev:
> Jag var också sugen på en AM-HT fram tills för
> ett par veckor sen när jag fick prova en och
> insåg varför jag köpt en FS :)
>
> Men något mer kortslagigt hägrar fortfarande.

Jag har cyklat en del stök med min 29" HT och det funkar rätt bra utan bakdämpning. Största haken med den är att den är så jääävla brant (71 graders gaffelvinkel) och stor som ett hus. Känns både ostabil och klumpig, vilket är en usel kombination. Så fort det blir ostökigt är den dock extremt mycket snabbare och dessutom förstås några kilon lättare. Så jag tänker mig en kompromiss mellan dem och sen en CX som komplement för allt-i-allo-cykling.

Prophet skrev:
> Hej. Ska du sälja den ram du har nu då?
>
> Är lite sugen på'n. ?

Ja, om det blir konvertering så säljer jag ramen förstås. Men i och med att detta kommer ta lite tid så kanske det snarare blir så att jag bygger en ny cykel, och då säljer jag den gamla komplett istället.

Okej, medan jag funderar på över vilken typ av cykel jag egentligen vill ha, tänkte jag passa på att ställa lite andra relevanta frågor. Jag har aldrig knåpat ihop en cykel förut, så det kanske blir n00b-varning.

#1: Hur många POE är det rimligt att ha på en stigcykel? Finns det nån nackdel med att ha sjuuukt många? Jag upplever ofta att ingreppsglappet i mina nuvarande hjul är störande, om jag måste dutta mig över större hinder (i den mån jag över huvud taget klarar sånt). Jag vet inget mer om nuvarande nav än att det är DT Swiss och att de har fler POE än min Spez HT.

#2: Om jag inte tänker fel så borde det vara vettigare att lägga ohemula summor på bra hjul, ram och gaffel, samt snåla på växlar, vevparti och annat småjox. Jag menar; SLX-bromsar kostar ju nada och verkar uppskattade, precis som att en Deore-bakväxel säkert funkar utmärkt men väger lite mer än en dyrare.

Man blev ju inte lite sugen på den där Phantomen på K&S. Tur att den är för liten:-S

Makten skrev:
> #1: Hur många POE är det rimligt att ha på en
> stigcykel? Finns det nån nackdel med att ha
> sjuuukt många? Jag upplever ofta att
> ingreppsglappet i mina nuvarande hjul är
> störande, om jag måste dutta mig över större
> hinder (i den mån jag över huvud taget klarar
> sånt). Jag vet inget mer om nuvarande nav än att
> det är DT Swiss och att de har fler POE än min
> Spez HT.

Hopes nya med 40 POE verkar räcka för de flesta. Jag kör DT Swiss med 18 nu och det är lite lite. Det är inte helt osannolikt att det är vad du har också. Jag ska uppgradera mina nav med nya klackar så att jag får 36 eller 54, sannolikt det senare när jag ändå köper prylar.

> #2: Om jag inte tänker fel så borde det vara
> vettigare att lägga ohemula summor på bra hjul,
> ram och gaffel, samt snåla på växlar, vevparti
> och annat småjox. Jag menar; SLX-bromsar kostar
> ju nada och verkar uppskattade, precis som att en
> Deore-bakväxel säkert funkar utmärkt men väger
> lite mer än en dyrare.

Jag tycker att du tänker helt rätt. Själv kör jag Deorebromsar och Deorebakväxel och båda fungerar förträffligt. Växelrelage köpte jag ett Saint då det sitter mindre utsatt och inte vurpas sönder direkt.

Makten skrev:
> ...
>
> #1: Hur många POE är det rimligt att ha på en
> stigcykel? Finns det nån nackdel med att ha
> sjuuukt många? Jag upplever ofta att
> ingreppsglappet i mina nuvarande hjul är
> störande, om jag måste dutta mig över större
> hinder (i den mån jag över huvud taget klarar
> sånt). Jag vet inget mer om nuvarande nav än att
> det är DT Swiss och att de har fler POE än min
> Spez HT.

Mest är alltid bäst.
Nackdelen kan vara att många angreppspunkter kräver att angreppsytan måste göras mindre. Detta skulle kunna medföra sämre hållbarhet, större risk att det slits ned och skippar.

Kör själv med 120 POE på singlespeed-cykeln och det är härligt. 36-40 går dock att leva med. 18 däremot känns väldigt lite för MTB (för landsvägscykling och liknande spelar det mindre roll).
Skulle helt klar kolla om det går att uppgradera (vilket borde gå om det är ett DT-nav).
http://www.actionsports.de/en/wheel...t-swiss-36t-upgrade-kit-for-star-ratchet-hubs

>
> #2: Om jag inte tänker fel så borde det vara
> vettigare att lägga ohemula summor på bra hjul,
> ram och gaffel, samt snåla på växlar, vevparti
> och annat småjox. Jag menar; SLX-bromsar kostar
> ju nada och verkar uppskattade, precis som att en
> Deore-bakväxel säkert funkar utmärkt men väger
> lite mer än en dyrare.
>

Är nog vettigt.
Billiga Shimanobromsar är väldigt mycket funktion för pengarna. Som växel känns Shimano Zee som ett givet val om du skall köra 1x10.

//j

image.jpg

Jag räknade just och kom fram till att jag har 24 POE på befintligt nav. Så det är nog 18 på andra cykeln i så fall. 36 eller 40 vore inte dumt:-)

Vad är att föredra med Zee över Deore eller annan växel som egentligen är gjord för fler framklingor?

Christian.s, jag har redan sneglat på din byggtråd! ;-) Mycket tjusigt bygge. Vad är det för storlek på ramen?

------------

Vidare inser jag att fälgbredd är viktigt. Mina nuvarande är 25 mm utvändigt, vilket känns för smalt för att köra lågt tryck i feta däck (2,3" för närvarande) utan att cykeln blir "sladdrig". Frågan är om det krävs kompressor för att köra slanglöst om man har riktigt breda fälgar.

Makten skrev:
> Jag räknade just och kom fram till att jag har 24
> POE på befintligt nav. Så det är nog 18 på
> andra cykeln i så fall. 36 eller 40 vore inte
> dumt:-)
>
> Vad är att föredra med Zee över Deore eller
> annan växel som egentligen är gjord för fler
> framklingor?

Zee är short cage, Deore är medium cage. Jag kör 1x10 med Deore och det finns gott om marginal där.

> Vidare inser jag att fälgbredd är viktigt. Mina
> nuvarande är 25 mm utvändigt, vilket känns för
> smalt för att köra lågt tryck i feta däck
> (2,3" för närvarande) utan att cykeln blir
> "sladdrig". Frågan är om det krävs kompressor
> för att köra slanglöst om man har riktigt breda
> fälgar.

Jag har 25mm innerbredd på mina fälgar och kör slanglöst. Gick jättelätt att få dit med golvpump. (Fun Works Amride 25 och Maxxis EXO 2,4"-däck)

Fördelen som jag ser med Zee är att den har kort arm men ändå klarar en 11-36 kassett. Deore bakväxeln tror jag inte heller det är något fel på men när jag valde så skiljde det ganska lite i pris och då fick den kortare armen avgöra.

//j

Kort arm ger lite kortare kedja som kan slå runt och den blir lite svårare att slå i. Men skillnaden är inte enorm.

christian.s skrev:
> 18 tum

Fan, jag tror jag behöver 20" och då kommer stå-över-höjden bli ordentligt hög. Inte så skoj när man trixar sig uppför och det tar stopp så att man måste hoppa av:-/ Fast det gäller väl alla cyklar som inte har förlängt sadelrör antar jag. Min FS är 20" och rätt hög trots att sadelröret sticker upp 10 cm ovanför överröret.

Rattnalle skrev:
> Zee är short cage, Deore är medium cage. Jag
> kör 1x10 med Deore och det finns gott om marginal
> där.

Aha. Jag kör X9 med medium cage som är ganska kort, på 1x10 med 11-36. Funkar finfint, men visst kunde den vara ännu kortare.

> Jag har 25mm innerbredd på mina fälgar och kör
> slanglöst. Gick jättelätt att få dit med
> golvpump. (Fun Works Amride 25 och Maxxis EXO
> 2,4"-däck)

Funderar mest på ännu bredare fälgar, uppåt 30 mm innerbredd. Då kanske det blir knepigt att puffa upp däcken så det tätar utan kompressor.

Nå, jag ska knåpa ihop ett litet excel-ark med allt jag tror mig behöva och börja räkna på hur dyrt det kan bli:-))

------------

Sen apropå min nuvarande cykel, så känns det som att den skulle må bra av en betydligt progressivare bakdämpare. Med 20% sag så bottnar jag den nästan om jag gör ett litet dropp på bara 40-50 cm! Till och med vid stigcykling utan att ens lyfta bakhjulet är jag nere och nosar med o-ringen kanske 20% från botten. Känns inte helt optimalt.
Jag har hört att man kan minska luftkammaren, men frågan är om det kräver stora ingrepp. Dämparen är en Fox CTD-nånting av enklare modell från 2013.

Edit: Det verkar ju rövhattslätt! :-)
http://service.foxracingshox.com/co...ickTech/FloatAirSpringSpacerProc.htm#mainproc

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp