FS mtb till den kortbenta frugan - hopplöst?

Milamber

Ny medlem
Hoppas någon har något bra förslag här...
Köpte i höstas en XS canyon nerve till damen då den var ett brutalt pris på - 15800 för en 8.0 - grym spec och skitbilligt.
Problemet upptäckte vi ju såklart nu när hon skulle prova cykla lite.. iom att sadeln kommer upp så lite så blir det så lite utrymme mellan sadeln och toptuben så om hon hoppar av sadeln framåt, frivilligt eller ej, så krossar hon blygdbenet mot toptuben då hon inte når backen så långt fram på cykeln... Så det blir nog till att försöka hitta en annan cykel.. eller en enorm setback på sadeln men det skapar ju andra problem..

Men vad i hela friden ska man hitta för cykel till en kvinna på 155 cm? Inte ens scotts contessa spark passar ju henne om man kollar på sizing charts.. Någon som haft samma problem för sig själv eller sin partner? eller rent sin unge?
Tips mottages tacksamt

MVH

Samma cykel, kortbent kille (i förhållande till överkroppen). Alltså, om jag hoppar av framåt behöver jag inte fundera på vad en föräldraförsäkring kommer att kosta i framtiden. Precis efter sadeln går bra, men that's about it, Tror det gäller väldigt många cyklar idag, och det måttet i höjd är inget som skiljer sig överdrivet mycket mellan storlekar heller, Det har dock aldrig varit ett problem för mig när jag cyklat.

Kanske inte måste hitta en hel cykel om ni är nöjda med komponenterna ni har nu. Det kanske finns någon fin ram som kan vara lämplig att lyfta över grejerna på. Det kan bli billigare också om ni lyckas hitta en lämplig ram. Har dock inga bra alternativ på ram som funkar för kortare personer.

AX3L sa:
Samma cykel, kortbent kille (i förhållande till överkroppen). Alltså, om jag hoppar av framåt behöver jag inte fundera på vad en föräldraförsäkring kommer att kosta i framtiden. Precis efter sadeln går bra, men that's about it, Tror det gäller väldigt många cyklar idag, och det måttet i höjd är inget som skiljer sig överdrivet mycket mellan storlekar heller, Det har dock aldrig varit ett problem för mig när jag cyklat.

Hahaha.
☺️ Okej.. Ja det är det som blir hennes problem, sadeln tar i ryggen och TT i skrevet, hehe. Man hon får väl se till att göra en OTB eller hoppa åt sidan då

patten sa:
Kanske inte måste hitta en hel cykel om ni är nöjda med komponenterna ni har nu. Det kanske finns någon fin ram som kan vara lämplig att lyfta över grejerna på. Det kan bli billigare också om ni lyckas hitta en lämplig ram. Har dock inga bra alternativ på ram som funkar för kortare personer.

Sant det förstås. Hade mer hoppet att man skulle kunna lyckas sälja denna och köpa nytt för de pengarna. ? måste ha råd att byta cykel själv också..

Milamber sa:
AX3L sa:

Hahaha.
☺️ Okej.. Ja det är det som blir hennes problem, sadeln tar i ryggen och TT i skrevet, hehe. Man hon får väl se till att göra en OTB eller hoppa åt sidan då

Ja det är kanske inte så bekvämt med sadeln i ryggen, men kan hon stå upp om hon så att säga glider av sadeln försiktigt framåt? Imo är det snarare så som det brukar gå till när jag gränslar cykeln, man blir stillastående där det är tekniskt knixigt och får så att säga glida av sadeln lite framåt för att sätta ner fötterna. Att man skulle skutta av cykeln framåt så man hamnar närmare styret tror jag inte på alls. Du får ha groteska ben för att kunna göra det på någon av storlekarna.

En annan lösning om det inte är så mycket det handlar om vore rent spontant att sätta på offset bussningar till dämparen. Det är nåt jag funderat på att göra själv, dels för att få lite trevligare styrrörsvinkel men också för att sänka BB någon cm. https://www.offsetbushings.com/. Eftersom det sänker BB med upp till ett par cm borde det rimligen sänka TT med ungefär lika mycket närmast och i närheten av sadeln så att säga.

AX3L sa:
Ja det är kanske inte så bekvämt med sadeln i ryggen, men kan hon stå upp om hon så att säga glider av sadeln försiktigt framåt? Imo är det snarare så som det brukar gå till när jag gränslar cykeln, man blir stillastående där det är tekniskt knixigt och får så att säga glida av sadeln lite framåt för att sätta ner fötterna. Att man skulle skutta av cykeln framåt så man hamnar närmare styret tror jag inte på alls. Du får ha groteska ben för att kunna göra det på någon av storlekarna.

En annan lösning om det inte är så mycket det handlar om vore rent spontant att sätta på offset bussningar till dämparen. Det är nåt jag funderat på att göra själv, dels för att få lite trevligare styrrörsvinkel men också för att sänka BB någon cm. https://www.offsetbushings.com/. Eftersom det sänker BB med upp till ett par cm borde det rimligen sänka TT med ungefär lika mycket närmast och i närheten av sadeln så att säga.

Jo det kan hon väl antar jag.. Hmm.. Det lät ju som en idé.. Det får jag kika på.. Lite flackare cykel hade nog varit positivt iaf.. ?

AX3L sa:
Att man skulle skutta av cykeln framåt så man hamnar närmare styret tror jag inte på alls. Du får ha groteska ben för att kunna göra det på någon av storlekarna.
??
Det är väl i det närmaste obligatoriskt att man, åtminstone i viss mån, fortsätter i tangentens riktning vid ofrivilliga stopp i stökig terräng, snarare det än att falla rakt ned som en säck tappad potatis i.a.f.

Tll TS: Vaddera överröret & skaffa en sån där ful, kortnosad sadel kanske?
2014_08_Felt_Custom_IA_Carfrae_53.jpg

En Nerve (27,5") xs verkar har en standover hight på 764mm. En Liv Embolden xs har 692mm. Liv Pique xs 657mm. Giant Anthem xs 689mm.

Canyons ramar är höga som staket. Det är ingen naturlag att det behöver vara så men de är lite omoderna av sig helt enkelt..

Bird Aeris har också låg standover. Typ tio cm lägre än motsvarande canyon eller nåt. Så det finns alternativ av diverse slag tillsammans med tipsen ovan.

För egen del skulle jag inte våga cykla på en cykel där jag inte kan stå gränsle över ramen nästan hela vägen fram.

mamme1 sa:
AX3L sa:
Att man skulle skutta av cykeln framåt så man hamnar närmare styret tror jag inte på alls. Du får ha groteska ben för att kunna göra det på någon av storlekarna.
??
Det är väl i det närmaste obligatoriskt att man, åtminstone i viss mån, fortsätter i tangentens riktning vid ofrivilliga stopp i stökig terräng, snarare det än att falla rakt ned som en säck tappad potatis i.a.f.

Tll TS: Vaddera överröret & skaffa en sån där ful, kortnosad sadel kanske?

Jo till viss del givetvis, men inte nästan fram till styret som vissa verkar få det till.

Standover clearace är väl rätt lurigt att mäta också. Var exakt på en modern ram är det som man mäter? Är det alltid mitt på?

Frugan köpte en Womens Camber XS i höstas och är jättenöjd. Hon är ungefär samma längd.

Kanske kan vara värt att prova om det finns i butik någon stans i närheten, vi fick gå på känsla då det minsta som fanns hemma var small.
Dock ligger den något högre i pris

Det viktigaste som med allt annat man kan mäta är att det framgår hur det gjorts. Inga mått är så meningsfulla utan referensram.

Jag får tacka så hjärtligt för alla tips. ska kika vidare med dessa i åtanke. Nån som vill köpa en XS nerve 8.0 2016 som blivit använd typ 2 kilometer? :D

Om du söker efter min Bird Aeris byggtråd finns lite bilder på den blåa där som är inställd efter min sambo som är 163 lång och har rätt goda marginaler. Det är dessutom en S och inte en XS.

Milamber sa:
Jag får tacka så hjärtligt för alla tips. ska kika vidare med dessa i åtanke. Nån som vill köpa en XS nerve 8.0 2016 som blivit använd typ 2 kilometer? :D

Uppdatera gärna i tråden om ni hittar nåt som funkar, har själv insett att det kommer bli svårt den dagen då jag vill ha en FS. Att hitta en HT var illa nog, är dessutom ännu kortare med mina 152 cm. :p

MiaF sa:
Milamber sa:

Uppdatera gärna i tråden om ni hittar nåt som funkar, har själv insett att det kommer bli svårt den dagen då jag vill ha en FS. Att hitta en HT var illa nog, är dessutom ännu kortare med mina 152 cm. :p

jag skall göra det. Är rädd att det kommer sluta med HT för att hålla oss i rimlig budget då hon inte vill lägga 25k+ på sin första MTB. :(
utbudet på kvinnomodeller lokalt i umeå tycker jag inte är något vidare så det blir ju dessa postorderförsök... känner spontant att man borde testat direkt när vi fick den så man kunde skicka tillbaka den till canyon. argh..

Ja 67 är lågt.

Men att köpa en lös ram och flytta delarna är billigare än att köpa en ny likvärdig cykel och roligare än att köpa en ny billig cykel.

Jag har nyss byggt en 26" barncykel och konstaterat att nästan alla ramar har samma BB-höjd oavsett storlek (alltså olika storlek inom samma modell). Men små cyklister vill ju ha kortare vevarmar, så det borde egentligen vara lägre BB på mindre storlekar?
Kortare vevar än 165 är ovanligt, men Sram gör såna. Med 155-vevar borde hela cykeln kunna sänkas rejält. Gaffeln är ju oftast lätt att sänka, lite knepigare baktill.

soderblom sa:
marr sa:
tompa79 sa:
Cannondale Habit women. 69cm 18500kr. Kolla med Kapraali Fritid.

Spontant utan att veta, så ser den väldigt hög ut.

Det där är nog en Medium. De minsta storlekarna har inte "klykan" mot sadelröret utan bara det nedre röret.

Såg bra ut. Definitivt ett alternativ. Klockan spelat mindre roll, problemet med de minsta ramarna är att sadeln framstick är mycket mer i förhållande till större storlekar då cykeln är så mycket kortare men sadeln ändå är lika lång.
Kanske team sportia i umeå kommer ha nån sån där hemma så man kan kika på den.. Bollnäs är långt för att provsitta cyklar.
?

Min sambo är 147cm lång och cyklar downhill på en gammal specialized 24" juniorDH. När det är dags för nästa cykel som dessutom ska gå att cykla stig med blir det nog en Fuel EX JR... Stand over på 64,9cm och finns som lös ram dessutom.

Process 153 räknas väl som en liten ram? 700 i standover måste vara lågt(5mm högre sadelrör än commencalen men 12mm lägre stack) .

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp