FS Råd; Cube & Canyon primärt

stefan.

Medlem
Har blivit lite sugen på att pröva en heldämpad hoj, har en Scott Scale HT just nu.
Användningsområde blir framförallt att trampa skogsstigar och lite långlopp.
Är ute efter något som avlastar kroppen lite, gör att jag inte behöver stå upp såfort marken börjar bli lite ojämn och så, utan kan sitta kvar lite mer och trampa på.

Har inte ambitionen att försöka vinna elitklassen på långloppen (det är nog i ärlighetens namn rätt kört oavsett vilken cykel! ;) men vill ha något vettigt.

Har tittat på dessa två:
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a15776/ams-pro-elixir-r.html?mfid=41
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2073

Åsikter om dem? Verkar rätt ok och prisvärda tycker jag? För mig ser spec'arna ganska likvärdiga ut, men vad säger expertisen här? Någon som har erfarenheter av dem kanske? Geometri på ramarna?

Eller är det något helt annat jag borde titta på?

Tacksam för åsikter/tips!

Du kan nöja dig med att bara köpa en ram on du är nöjd med prylarna som sitter på din nuvarande hoj. Giant AnthemX för ca 10000. En ganska rolig geometri (lite åt det nervösa hållet).

Jag hade en AMS innan och var nöjd. Trygg som en volvo.

Cyklar på en Nerve XC 7.0 med reverb-stolpe.

Mitt bästa köp någonsin, tyvärr så fån-ler jag så fort jag är ute i skogen... :)

Hej!

Jag cyklar oxå på en Nerve XC av årets modell och håller med Stork: man skrattar hela tiden! ;) Det är verkligen en lekfull cykel och med det vill jag mena att "XC" i namnet är lite missvisande. Det är nog snarare en AM med kortare slag eller "stigcykel" som det populärt kallas. Håll utkik efter testet som happy utlovat på denna hoj m.fl. D

Cuben har jag inte cyklat på själv men geometrin (tänker framförallt på gaffelvinkel) antyder att det rör sig om en mer traditionell XC. Gaffelvinkeln är nästan samma som på scale:n. Vad jag förstår av ditt användningsområde så kanske det snarare är det du är ute efter? En XC, liknande den du har, men med bakdämp.

Som vanligt så är det ju alltid bäst att prova! Men tyvärr inte alltid så enkelt att få möjlighet...

Lycka till!!

Jo, prova är väl alltid smidigt, men tyvärr är det ju inte helt lätt på någon av dem..

Ni vill ha Nerve'en till mer AM än XC, för mig som inte cyklat någon AM cykel, hur skulle ni beskriva skillnaden i praktiken på uppförande/egenskaper? Hur är Nerve uppför?
AM är väl generellt lite tyngre, och lite mer fjädringsväg, men i frågan mellan Cube'en och Nerve 6:an verkar det inte vara någon större skillnad?

>"Det är nog snarare en AM med kortare slag eller "stigcykel" som det populärt kallas"
För mig så är väl XC/singletrack stigcykling, eller är jag ute och cyklar? ;)

Själv sugen på fulldämpat, man börjar bli lite gammal nu (30 nästa år) och lite tyngre. Har inte samma snärtighet när det stökar till sig ordentligt och ryggen blir trött.
Tror verkligen en Cube kan vara prisvärd, kollade på chainreactioncycles och de har rätt bra priser faktiskt. De chockhöjde AMS HPS Super Race häromdagen med 7000kr, men nu är de tillbaka till 3200EURO, helt okej för en 10kiloshoj.
för 1600EURO hade de väldigt mkt att välja på faktiskt.. kolla in http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=1993&BrandID=1265&SortBy=PriceDESC

Senast ändrad:
perperub skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns en Canyon xc 6.0 ute på bland
> annonserna (dock för högt pris i mitt tycke):
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=61963

Tyvärr för dyrt ja, särskilt om skorna inte passar osv...

Jag tror dessutom att man tappar ramgarantin och crashgarantin som andra ägare.

Lider lite med säljaren dock som inte har tid att cykla på sin nya fina cykel...

stefan. skrev:
> Jo, prova är väl alltid smidigt, men tyvärr är
> det ju inte helt lätt på någon av dem..
>
> Ni vill ha Nerve'en till mer AM än XC, för mig
> som inte cyklat någon AM cykel, hur skulle ni
> beskriva skillnaden i praktiken på
> uppförande/egenskaper? Hur är Nerve uppför?
> AM är väl generellt lite tyngre, och lite mer
> fjädringsväg, men i frågan mellan Cube'en och
> Nerve 6:an verkar det inte vara någon större
> skillnad?
>
> >"Det är nog snarare en AM med kortare slag eller
> "stigcykel" som det populärt kallas"
> För mig så är väl XC/singletrack stigcykling,
> eller är jag ute och cyklar? ;)

Ja, jag håller med! Det är lite förvirrande med alla benämningar på cyklar och jag tycker inte att man ska fundera för mkt på det. I happys "stigcykeltest" så beskrivs dessa som 120-140mm slag, avslappnad geo, och en vikt under 13kg. Dvs längre slaglängd, flackare styrvinkel, mer upprätt körställning och tyngre än rena XC-hojar. Gränslandet mellan AM och XC.
-Skitsamma, det spelar ju ingen roll vad vi kallar hojarna bara de passar för det som vi vill använda dem till!

Nerve XC klättrar bra tycker jag. Så länge jag sitter i sadeln så har jag bra kontakt med backen och det gungar inte nämnvärt. Däremot så tycker jag inte att det funkar så bra att "stå upp och bryta" om du förstår vad jag menar? Men det kan vara min bristande teknik och inget annat. Du sitter mer framåtlutad på Nerve XC än en AM-cykel. Det är en fördel generellt rent trampeffektivt tycker jag. Det är lättare att trycka på helt enkelt. Däremot är inte körställningen lika utsträckt/rejsig som du förmodligen är van med från Scale:n (säger jag utan att veta egentligen men har uppfattningen att scale är mer traditionell XC) Oh well, känns som jag förvirrar mer för dig än något annat!! Haha!

Du kan ju prova Canyon i Bålsta och det kan ju vara värt en resa dit inför en sådan viktig investering! ;)

Må väl!

Tack för svaren. Ingen risk för att förvirra mer, tror inte det går ;)

Jo, Bålsta är ju inte så långt bort (bor i Sthlm). Hade lite mailkontakt med Canyon där, och de skulle tydligen ha lite cyklar för provcykling i Bålsta på söndag. Även en Nerve 8 skulle finnas på plats, men i storlek L. Det är ju bättre än inget, även om jag tror L är för stort för mig, är ca 173 kort och gissar att jag ska ha M/18"..

Skönt att det är fler än jag som funderar på bytet från HT... Jag funderar iofs pga ryggen, ni som har bytt från HT till FS känner ni någon skillnad i ryggen för stötar och så?

stefan. skrev:
> Tack för svaren. Ingen risk för att förvirra
> mer, tror inte det går ;)

Haha, det är bra, då har jag lyckats!! ;)

Jo, det är absolut värt en resa dit när du bor så nära. Canyon-Stefan är supertrevlig och kunnig. När jag åkte dit var jag säker på att jag skulle ha en Nerve-Am men efter provcykling och diskussion så föll valet på Nerve-XC.
Ang. storlek så knappa in dina värden i PPS på camyons hemsida. Det verkar stämma väldigt väl för de flesta men frågetecken kan ju uppstå när man ligger i gränlandet mellan två storlekar. Jag är 1.83 med innerben på 85. PPS sa medium men om jag ändrade benlängden 1 cm så blev det large. Efter provcykling så valde jag medium. Jag föredrar att cykeln känns lite mindre och smidig. Den passar mig perfekt! Large är definitivt för stort för dig.

basn skrev:
> Skönt att det är fler än jag som funderar på
> bytet från HT... Jag funderar iofs pga ryggen, ni
> som har bytt från HT till FS känner ni någon
> skillnad i ryggen för stötar och så?

Jag bytte av precis den anledningen och mina ryggproblem är borta! :)
Dag och natt skulle jag säga.

Stork skrev:
> Jag bytte av precis den anledningen och mina
> ryggproblem är borta! :)
> Dag och natt skulle jag säga.

Jag med, jag blir fortfarande lite trött i korsryggen om jag kört ett tag men det är mycket bättre nu än när jag hade en HT.

Jag bytte från HT till FS med en Nerve XC för några veckor sedan. Är riktig gubbe på 40+ och ryggen brukar göra sig rejält påmind efter ett skogsbesök.

Dagen efter första längre rundan med Nerven kändes det som att något saknades. Efter lite funderande kom jag på att det var den onda ryggen som lyste med sin frånvaro :-) Så jag håller med om att det är stor skillnad.

Enda negativa är att man ser mindre vilda djur i skogen för att man skrattar högt för sig själv hela tiden! Nä, men visst är det svårt att inte le när det stökar på :-)

basn skrev:

För mig blev det stor skillnad. Gick från en Scott Scale 60 till en CUBE AMS 125. Både nacken och ländryggen är bättre. Speciellt farmdämparen gjorde stor skillnad. Hade en Rockshox Tora 302 på Scotten och har en Fox 32 Talas RLC Fit 100/120/140mm på CUBEn

Senast ändrad:
basn skrev:

Jag bytte av delvis samma orsak och har mycket mindre problem än så länge i år. Om det sen beror på FS, ny geometri, eller att jag rent av skulle ha fått starkare bål är ju svårt att veta.

Hur som helst så köpte jag en Cube AMS och den funkar fint. Det går snabbare på alla underlag jämfört med förra året. Återigen lite svårt att säga exakt orsak eftersom jag förhoppningsvis fått lite bättre kondis också.

/Freddo

Jag ska köra ett tag till i alla fall med min HT för jag gillar den, ska väll försöka prova nån FS nån dag så får vi se fall det blir ett byte men som det ser ut som nu blir det nog det..

Jag har också en Nerve XC av 2011:s modell och har bara cyklat skog med hybrid tidigare. Men jag måste säga att det är ruskigt bekvämt att kunna sitta ner och cykla i de flesta lägen. Den sväljer i princip alla grenar och rötter som kommer utan att jag behöver kliva upp (däremot ner gör jag det för det känns roligare). vill inte gå tillbaka till en HT på något sätt när det gäller att cykla på rötter och liknande...och att ha en fulldämpad nerför...är ju bara galet roligt

Och som sagt, den känns som den kan klara rejäla AM-turer också. Väger bara runt 12 kilo..

Ta en titt på min..en 6.0..

Senast ändrad:
Några tips om slaglängden bak? Cube'en har 100mm, Canyon 120.. Gör det någon skillnad i praktiken?
Vad fördrar man för stigcykling, räcker 100?

Tillbaka
Topp