FS - snabbare eller bara bekvämare?

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Jag spann iväg OT i en annan tråd om vikter på heldämpade. Där fick jag ett axplock på vikter på några olika cyklar.

Låg vikten är ju dock inget självändamål. För min del är frågan snarare kommer jag att vara snabbare eller långsammare på långloppen om jag drar på mig den 20-50% viktökning det innebär att byta till heldämpat?

Dags för en liten Gallup, bland er som kör långlopp och som bytt till en XC FS, exempelvis Epic, Scalpel eller Fuel. Vad hände med era tider?

/C

edit: Menade Scalpel inte Jekyll

Post Ändrad (04-02-27 13:12)

Har bara kört FS en gång - i Cannondales ChainGang, FMT -01, då jag fick njuta av en Jekyll

Bekvämligheten + avsaknaden av ryggsmärta gjorde att FMT -01 kändes helt suverän. Blev dessutom helt klart den snabbaste tiden, fram till dess - antagligen beroende på en fungerande kropp tack vare FS.

-02 var det dags för min lilla svarta igen. Bröt pga ryggproblem (är stelopererad). Förra året blev det dock en snabbare tid än -01.

Blev du nåt klokare? *S* Inte?

För egen del skulle jag inte tveka 2 sekunder. Hade jag möjlighet skulle det helt klart bli en FS - dels för att slippa ifrån ryggstrulet, men även för att kunna köra snabbare!

Resultaten förbättrades efter bytet från HT till FS.

Troligen mest pga att det blev så mycket roligare att cykla så att träningsmilen blev fler och därmed kom också resultaten, men också för att det faktiskt sparar kroppen en del på långloppen och att man kan ha jämt driv på trampandet hela tiden över småstökiga partier och därmed tjäna in tid/spara kraft.

Mvh / Lars (sen -02 ytterligt nöjd ägare till en Cannondale Scalpel).

På Giants hemsida (USA) under Tech info/ Giants Suspension / NRS
har de gjort en jämförelse..

http://www.giant-bicycle.com/us/050.000.000/050.500.050.asp?sPageID=050.500.050

Hur vetenskapligt det är vet jag inte men så här skriver de bl.a:

Many riders feel that weight is the only measurable statistic when it comes to performance, i.e., the less weight, the faster you go. However, studies have shown that a bicycle with suspension, while heavier than a bike without suspension, allows the rider to work more efficiently and therefore use less energy. Suspension also allows a rider to go faster over rough terrain. Our data acquisition shows this to be the case as well. When ridden over the same course, the Giant NRS was substantially faster than the lighter Giant hardtail, and the rider expended less energy.

Early test results during an 8-minute cross-country race (5 min. uphill, 3 min. down) showed the average maximum speed for the Giant NRS to be 2-4 km/h (1-2 mph) faster than for an already fast Giant MCM carbon composite hardtail. Even more impressive, the time gained on the downhill section was approximately seven seconds.

Further tests between the XTC NRS and Giant’s best hardtail showed an average gain of 20 seconds per lap on the Sydney World Cup course. What is particularly interesting is that throughout these tests, the rider’s heartbeat was significantly lower than on the hardtail.

Jag tävlar ej. Så jag kan inte uttala mig om tiderna. Dock tycker jag 20-50 procents viktökning verkar orealistiskt. Det rör sig snarare om lite drygt 1 kg, o dessutom vill man nog gärna ha dyrare o lättare komponenter som kostar.

Det är mindre jobbigt att åka fort i stökig terräng på en FS och det ger en sannolikt extra kraft för att åka ännu fortare.

Per

Jag är, trots att min FS väger 2-3 kilo mer än min gamla hardtail, klart mindre trött efter långa utflykter (5-6 timmar) än jag var förr. Inte alls lika mörbultad i kroppen, inte ont i ryggen etc.

Det har kanske inte bara med bakdämpningen att göra utan även en mera upprätt sittställning.

I en halvgammal What Mountainbike så testade de att köra samma slinga massor av gånger med tre olika hojar, halvvetenskapligt sådär. Tre specialized-hojar, en hardtail, en epic, en Enduro. Självklart påverkar stigens beskaffenhet resultatet.

Har för mig att Epicen var snabbast, därefter Enduron och sist var hardtailen. Högst snittpuls hade de med Enduron.

Jonas

Jag bytte själv från en 10 kilos hardtail till en fulldämpad Trek Fuel 90 på ca 13 kilo... och det gick något bättre med Fuel-hojen. Andra året med Fuel-hojen gick det otroligt mycket bättre än med Hardtailen... kapade t.ex ca 40 minuter på Finnmarken...

Hade aldrig förväntat mig ett sådant resultat, men allt handlar om att anpassa sig!

En stor fördel med fulldämpad är att man har bekvämare hojning.. och inte är lika slut i ryggen efter ett långlopp!

På kortare tävlingar så tror jag faktiskt en HT kan vara snabbare,däremot på LL, och det är ju det du frågar om, så är nog en FS snabbare.Just för att du inte blir lika trött i handleder, rygg osv.Inte lika påfrestande helt enkelt.
Detta är vad jag tror.

Mattias / Specialized FSR-XC

Kan säga att det går avsevärt snabbare i skogen sedan jag bytte till en FS (Epic). Vågar mer, rakare linjer nedför etc...samt det där med att man sparar kroppen...

Har kört för lite än så länge på min FS för att kunna avgöra om det går snabbare än på min gamla HT

Bekvämt är det. Roligt är det.

Jan/KHS XC504
<http://www.trumpetare.se/k001.htm>

Tack för alla synpunkter. Bara positiva röster. Då kan jag fortsätta drömma vidare. Frågan är bara om det skall bli Epic, Scalpel eller Fuel. Det får nog avgöras av vilken jag hittar bäst pris på när min kran kommer på besök från USA nästa gång. Efter att ha råkat ut för Kleins speciallösningar på min nuvarande cykel är jag tilltalad av standardlösningar och det diskvalificerar ju om inte annat C-dale, som verkar se det som ett självändamål att fnula fram egna varianter.

/C

Ju längre loppet är desto viktigare blir det att ta hand om motorn. Instämmer med Per när det gäller viktökningen - det behöver inte alls vara så mycket. Tänk på vikten av hela ekipaget - dig inkluderad. Det är det som du måste dra upp alla backarna på FMT.

HT XC tävlingscykel = >9 kg
FS cykel (Moots Smoothie - inte särskild lätt) med 125mm gaffel, X3.1 fälg och andra lite tuffare komponenter = 12,5 kg

Det är alltså ingen orsak att lägga till mer än 2-3 kg till det hela. Skulle själv rekommendera Fango (<11kg softtail) till 08XC och Smoothie till de mer tekniska turer.

Jag tror det beror på. Är det mycket teknisk stig med sten och rötter så är en FS att föredra. Man kan hålla rakare spår och man behöver ej jobba så mycket med kroppen för att kompensera för ojämnheter. Detta "spar ryggen" och gör att man får en snabbare tid i varje fall på längre tävlingar. Är däremot banan inte så teknisk, typ 08XC och Mörksuggan, så är nyttan av en FS mindre. Här föredrar jag en lätt HT - de 3 extra kilona märks helt klart.

Det var bara cykeln jag avsåg med "20-50%" och då innebär ju (12,5 / 9) bytet en 39% viktökning.

Hela ekipaget, ja då blir det ju bara (85,5 / 82) drygt 4% och det kanske är en mer relevant jämförelse, men å andra sidan känner jag en enorm skillnad när jag byter till 296:orna och det är ju en mindre viktökning än de ovannämnda 3,5 kilona.

Inläggen från Mohawk och Vilde Ville ger ju tydliga besked om vad som finns att vinna.

Vad är Fango för en cykel?

Fast när det gäller däcksbytet så är det nog annat än bara vikten som påverkar också.

Jag misstänker att 296:orna inte direkt rullar lätt :-)

Dessutom är roterande vikt mycket "värre" än statisk dito. Som fälg och däck.

Tycker f.ö. inte mina 296:or går speciellt tungt, men då pumpar jag dem rätt hårt också (minns inte 3kg kanske?).

Håller med om att FS är att föredra på LL.

Daddy D.Lux :

Det är skillnad på var vikten sitter. Hjulen är det som rör sig mest och skillnaden blir därför störst där. Mera massa gör det svårare att ändra riktning vilket gäller för både hjul och cykel. En tung cykel blir helt enkelt mer svårhanterlig. Vikten pga en semlorna i tisdags är nog därför inte lika kritisk - i varje fall kan man kompensera det med ett par nya fina hjul....

Fredrik

Castellano Designs Fango blev testad i Kadens #1-2004. Test-cykeln väger 10,6 kg, men ramvikten är bara 2,0 kg.

Om vi tar 3 ramar -

Voodoo Sobo Scandium HT: 0,997 kg
Castallano Designs Fango ST: 2,0 kg
Moots Smoothie Blend FS: 2,633 kg

Då är skillnaden dryggt 1,6 kg mellan den lättaste HT tävlingsram som finns på weight weenies och en FS som är byggt för att hålla bra mycket längre.

Måste uppenbarligen leta fram Kadens ur flyttröran därhemma.

Kanske även läge att hitta några blyklumpar att fästa på min HT för att få en mer rimlig jämförelse av vad 3 extrakilon innebär.

Tycker själv att det skiljer på olika banor, men i helhet så tror jag det går fortare mycket beroende på att man spar kraft och inte tar lika mycket stryk när man kör FS och i stökiga partier och utför så märks det tydligt att man kör ifrån.

Vissa banor med många höjdmeter och utan allt för mycket stök så blir det ju givetvis en nackdel med den extra vikten och lite gung men som glad amatör så tävlar man ju inte på sådana banor så ofta.

Gick från en HT på 10.5 till en FS på Strax under 12 kg och tycker inte att det känns så stor skillnad i extra vikt.

För att enkelt uttrycka det:

"It's easier to go with the flow than fighting every bump!"

Dvs, när man kan hitta flytet i cyklingen och inte hela tiden kämpa emot alla ojämnheter, då går det snabbare och du blir inte lika trött.

Kör själv enbart heldämpat på långlopp, har faktiskt inte ens provat köra med HT. Ska köra 6:e Bockstensturen i ordningen nu med samma cykel faktist, en Marin Mount Vision -99. Den väger ca 12-12.5kg.

Det är den roterande vikten som märks, så om hjulen(fälg/slang/däck) är lätta på den heldämpade cykeln så känns den snabb ändå.

Sedan är det lite svårt att här få till några rättvisa resultat på tidsskillnader på långlopp mellan HT vs. FS. Formen(träning/formtopp) och förutsättningarna(väder/underlag) har antagligen ändrats med tiden mellan loppen. :-)

/Leo

Det är grymt knäckande för medcyklisterna med. Själv sitter man ner och styr rakt fram hela tiden. Dom på HT får cykla i snirklar och stå upp.

På långa lugnet var det en kille som halvknäckt ropade "det ser skönt ut att sitta ner hela tiden" Han låg bakom mig en ganska bra bit och han stog medans jag satt.

Det är alltid trevligare att sitta ner än att stå, glöm inte det :)

/Mattias (som sitter mest hela tiden)

Hej!
Såg att KHS:en som Janne hade köpt, fanns för 9000 kr komplett. Visserligen med enklare utrustning men det verkar vara ett kanonpris. Uppgraderingar kan man ju göra efterhand. Tycker dock att ramen verkar lite kort i 18" storlek om man jämför med andra märken.

Hej!

Lite OT kanske eftersom denna tråden handlar om nånting annat....

Dom har ramen för 300$ på
<http://www.jensonusa.com/store/product.aspx?i=FR611B00>

Visserligen har det varit delar monterade på ramen, men om man kan leva med det så är det ett ganska hyfsat pris. Speciellt om man har nån kompis på USA-resa som kan plocka hem den utan fraktkostnad.

Ola

va har hänt Muerto, du har ju börjat släpa fram alla trådar som är mer än 1 år gamla, o dessutom med uppenbar avsikt att bara föra upp dem utan mening :D

Tillbaka
Topp