fs xc mtb för 20 000kr

strawtown

Medlem
fs xc mtb för 20 000kr
Hej

Tänkte köpa en fs xc mtb som ska passa till stigar och xco banor så som den i värnamo. Har dock svårt att hitta cyklar
som max kostar 20 000kr.
Har letat begagnat och scott spark 950 verkar intressant förutom bakre dämpare som inte går att serva helt själv. Verkar svårt att hitta rock shox på xc cyklar dämpare, för dom ska gå att serva själv?
Meridan merida ninety-six 9600 har manitou gaffel och rock shox dämapre och båda går att serva själv. Tycker det är viktigt och en själklarhet att man ska kunna serva själv.

Har bara hittat merida ninety-six 9.600 och Kona hei hei fast hittar inte konan till rätt pris och verkar inte lika vanlig i svenska butiker. Har ni några andra tips?

fs xc mtb för 20 000kr
+1 på haibiken,
Kolla på k/s här på happy, scott funkar riktigt bra om man har råd, an får klart mycket mer av alla andra märken förrutom dom och kanske specialized. Ha tålamod sp kommer du garanterat hitta en bra hoj här. Styr bort ifrån scott o spezialized för dom är inte sp jäkla bra i denna prisklass, lycka till!!!!!

fs xc mtb för 20 000kr
Gusthoren sa:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=78281
Om det är denna scotten du kollat på, visst funkar men komigen 2 delat och aluminiumram. Både lapierren och haibiken som leo hittade är klart bättre, även specializeden. Men den är från 2013 så rätt gammal, uråldrig rättare sagt, kän kngen press på o glida runt på märket scott, det lönar sig inte.

japp den scotten. men är det inte bättre med aluminium för en typ nybörjare, tänkte på hållbarheten vid crash etc?
sen så har specialized brain funktion så inte service vänligt alls, eller?

fs xc mtb för 20 000kr
Gusthoren sa:
Varför finns detta bejov av att serva dämpare själv? Det görs ju inte jätteofta, o är ju galet jobbigt o göra.
Gillar pilla och ha koll på grejerna själv, och hatar att man ska behöva vara beroende av massa specialverktyg etc. Jobbat som bil mek och ogillar när jag inte kan serva själv vilket är väldigt vanligt i bil branschen nu förtiden.

fs xc mtb för 20 000kr
Fina tips! Lapierre XR929 som länkades var riktigt fin, men lite osäker angående kolfiber ramen, känns skör för en nybörjare som kanske klantar sig mer än andra. Men vad tycker ni om meridan, är den något att ha. Hittar inga recensioner på den.

fs xc mtb för 20 000kr
Hmmm. Asså förvisso så är ju alu mer hållbart för slag etc om man välter, men det kommer du kanske göra dom första 3 cykelturerna, o sen kommer du dras med en tung aluhojj, det är bättre att isåfall köra dom första tre passen på gråsmattan eller gatan och bara öva på att "trackstanda" o lite allmänn balans, sen börja på de absolut lättaste stigarna, för där finns inte så mycke sten o skit som kan skada dig. Sen när du lärt dig grunderna hoppa upp på lite svårare stigar. Och om du är nybörjare i skogen är det egentligen mycket bättre att du kör på en ht till o börja med för då lär du dig teknikerna på rätt sätt ifrån början. Typ att man inte ska sitta i nerförsbackar, det är lätt o göra på en fs, men de kan man inte på ht, osv. Sånna små detaljer, gör annars så att du köper en kolfiber fs, och pumpar upp bakdämparen på maxtryck o sedan låser den så fungerar hojjen nästan som en ht, och kör så i början och lär dig teknik, för kurvor, rötter, sten o branta nerförsbackar, det kommer vara oskönt för du vet att du har en dämpare, men använd den inte. Och du kommer tacka mig senare:)

fs xc mtb för 20 000kr
Skulle säga nej på meridan, en ja känner har en sådan fast i alu, testade lite, geometrin är galet oskön och väldigt gammal, så skuppa den om det inte är snabba grusvägsrehs utan svängar i som du ska köra:)

fs xc mtb för 20 000kr
Gusthoren sa:
Hmmm. Asså förvisso så är ju alu mer hållbart för slag etc om man välter, men det kommer du kanske göra dom första 3 cykelturerna, o sen kommer du dras med en tung aluhojj, det är bättre att isåfall köra dom första tre passen på gråsmattan eller gatan och bara öva på att "trackstanda" o lite allmänn balans, sen börja på de absolut lättaste stigarna, för där finns inte så mycke sten o skit som kan skada dig. Sen när du lärt dig grunderna hoppa upp på lite svårare stigar. Och om du är nybörjare i skogen är det egentligen mycket bättre att du kör på en ht till o börja med för då lär du dig teknikerna på rätt sätt ifrån början. Typ att man inte ska sitta i nerförsbackar, det är lätt o göra på en fs, men de kan man inte på ht, osv. Sånna små detaljer, gör annars så att du köper en kolfiber fs, och pumpar upp bakdämparen på maxtryck o sedan låser den så fungerar hojjen nästan som en ht, och kör så i början och lär dig teknik, för kurvor, rötter, sten o branta nerförsbackar, det kommer vara oskönt för du vet att du har en dämpare, men använd den inte. Och du kommer tacka mig senare:)

ja du har rätt i det du skriver, men är inte Lapierre XR929 svin dyr, annonsören måste skrivit fel. måste ju vara en 629:a?
Jo men så mycket nybörjare är jag inte. Kan komma över stock och sten, inte hoppa men lyfta fram och sen bak. Men ibland blir det ju fel....man välter.
Meridan väger 13 kg, är väl okej vikt för en fs xc i den pris klassen? lapierre blir jag lite osäker på pga priset...

fs xc mtb för 20 000kr
Givetvis funkar meridan, men jag skulle gå påen annan om jag bore du, den ör "nervös" i styeningen,

Lapierren kostar väll 50 ny, mendenhär hade xt lina, tycker den såg fin ut för det priset, faktiskt ett bra pris för en sånhoj. Det kanske är ett problem med att trilla dom första turerna o sabba något, men börja på dom lätare stigarna och kör lute i början, du kommer komma in i det snabbt, jag hade en gång i tiden en aluhojj som jag på första turen spräckte ramen på så det är inte det du ska oroa dig för, du kanske trillar flrsta turen eller så,annars ör de nog lungt:)

fs xc mtb för 20 000kr
Gusthoren sa:
Givetvis funkar meridan, men jag skulle gå påen annan om jag bore du, den ör "nervös" i styeningen,

Lapierren kostar väll 50 ny, mendenhär hade xt lina, tycker den såg fin ut för det priset, faktiskt ett bra pris för en sånhoj. Det kanske är ett problem med att trilla dom första turerna o sabba något, men börja på dom lätare stigarna och kör lute i början, du kommer komma in i det snabbt, jag hade en gång i tiden en aluhojj som jag på första turen spräckte ramen på så det är inte det du ska oroa dig för, du kanske trillar flrsta turen eller så,annars ör de nog lungt:)
Okej, får göra så. Ska spåna vidare på tipsen.

fs xc mtb för 20 000kr
Jag ska vara ärlig, jag har i nuläget en asgo cube, i kolfiber, aldrig spräckt den eller något, och jag tänker inte alltid så rätt när det gäller att prova ett nytt dropp eller så, så det är lungt. Trillar rätt ofta, inga problem.

Tillbaka
Topp