FSA BB30.. sicket skrot

T.R.S.

Ny medlem
FSA BB30.. sicket skrot
Som alltid när det ska till o tjöpas något av värde så kollar jag upp saker och ting, vad jag minns var det enda frågetecknet just BB30. Mailade åf och hörde efter innan beställning, svaret då var:

"There were issue with the BB30 bearings not being greased thoroughly and also the incorrect fitment of spacers within the BB, this was causing the issues.

However the bearings are checked and the correct number of spacers fitted to all bikes supplied by us.

Bottom bracket bearings are a consumable item which will wear out and require replacing, however we will be able to assist should it be obvious there is a manufacturing fault within the first month.

Please don’t hesitate to contact if you have any further queries."

Idag när jag var ute o trampade med frugan vilket gick lugnt till började det knäppa från veven. Jag misstänkte just detta direkt men kollade naturligtvis saker o ting innan fiaskot var ett faktum, det är inte pedalerna som väsnas.. tyvärr.

Ljudet låter som i detta klipp fast inte i närheten så illa/högt, det knäpper dock tydligt till vid två tre ställen per varv = samma ställen varje gång.

Ok, någon ersättning från åf räknar jag inte med utan jag är snarare lite orolig för hur det ska åtgärdas på bästa sätt... Läste några skräckhistorier när det begav sig om att verkstan slutligen hade provat att slipa i ramen i hopp om att få bort grader o.s.v. och ändå inte löst problemet i slutändan.

Är jag "bunden" till BB30 eller går det att ersätta? Jag menar om nu det åf skriver stämmer = att det är medvetna om problemet och skruvat ihop cykeln därefter - Vad säger att inte felet uppkommer igen efter något hundratal mil eller så?

Några tips?

Senast ändrad:
FSA BB30.. sicket skrot
Vad är ditt problem? Förutom att den som monterade ditt vevlager missade att fetta in rätt delar och använda rätt spacers trots att man gått ut med ett offentligt uttalande om att man inte klarar av att montera bra och fungerande grejor?

Senast ändrad:
FSA BB30.. sicket skrot
Jo fast nu var väl BB30 kanske inte känt för att vara "bra och fungerade grejor? =0) Alla är väl inga F1-mekaniker men i.o.m. att problemet är så utbrett kan man kanske misstänka att konstruktionen inte är helt findus.

Visst kan det vara som du säger, att en klåpare skruvat ihop det hela.. kanske t.o.m. troligast men OM det istället är BB30 som har.. vad ska vi kalla det, ojämn kvalitet(?) ja då kanske man ska låta det ligga på hyllan istället. Var det jag syftade på i ursprungliga inlägget.

Förtydligande i att jag inte har något glapp eller spel utan enbart missljud.

Tänkte sladda förbi LBS imorgon, antar att någon mekaniker inte finns på plats på en söndag men lite prisuppgifter borde man kunna få fram.

Visst kan det väl vara värt att testa BB30 en gång till men finns det alt. och i sådant fall är det "bara att byta" eller åker man på att byta ut fler delar då?

FSA BB30.. sicket skrot
Jag köpte mig en Caad10 förra året och efter några mil började det knäppa ordentligt från vevpartiet. Blev väldigt besviken för det lät hemskt och jag trodde det var allvarligare än det var. Jag tog cykeln till återförsäljaren och de tog isär och smorde in allt ordentligt och efter det så försvann ljuden helt och hållet. I affären sa de att det var mycket vanligt med oljud pga för lite fett.

50 mil senare tvättade jag cykeln med avfettning och efter det började den knäppa igen. Så jag tog tillbaka den till butiken och de gjorde samma procedur som tidigare och den blev helt tyst och fin igen. Nu har jag kört ytterligare 200 mil (och inte använt avfettning i närheten av vevpartiet) och allt funkar som det ska.

FSA BB30.. sicket skrot
nds123 skrev:
-------------------------------------------------------
> (och inte använt avfettning i närheten av
> vevpartiet) och allt funkar som det ska.

Varför använda avfettningsmedel öht? Förut möjligtvis på en avtagen kassett...

FSA BB30.. sicket skrot
NLC skrev:
> nds123 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (och inte använt avfettning i närheten av
> > vevpartiet) och allt funkar som det ska.
>
> Varför använda avfettningsmedel öht? Förut
> möjligtvis på en avtagen kassett...

kanske för att göra rent, vad vet jag

FSA BB30.. sicket skrot
Huga vilket hemskt ljud på videon, och konstigt att de inte kan montera ett vevlager riktigt. Finns det skäl att undvika BB30?

FSA BB30.. sicket skrot
FSAs vevlager suger. Satt ett MegaExo på förra hojjen, rasade efter tre månader - ändå ett BSA. Bytte mot ett Chris King, hållit två år och blir bara bättre. CK gör ju inte BB30 (av förklarliga skäl). Skulle rekommendera Enduro.
http://www.enduroforkseals.com/id232.html
Men som sagt BB30 är en utmaning, har det på min nya FS, får se hur det går...

FSA BB30.. sicket skrot
Börja med att lossa veven, torka av, fetta in och dra med moment-nyckel. Kompisens Scott CR1 (Ultegra) och även min Merida med FSA vevar hade knäppningar och det försvann efter jag drog det med rätt moment.

FSA BB30.. sicket skrot
Robert-san skrev:
> Börja med att lossa veven, torka av, fetta in och
> dra med moment-nyckel. Kompisens Scott CR1
> (Ultegra) och även min Merida med FSA vevar hade
> knäppningar och det försvann efter jag drog det
> med rätt moment.

Jo jag vägde för och emot att börja så men jag bestämde mig för att svänga förbi lbs först och de sög in den direkt, troligen klar imorgon. Kan mycket väl vara som så att det du beskriver räcker men OM det ändå ska ur så var arbetskostnaden 350:- vilket kändes ok. Killen vid disken hade gjort detta jobb själv några ggr men förtydligade att de hade ett "ess" på dessa som kom tillbaka från semestern imorgon, förhoppningsvis nykter tänkte jag ;0)

Bad att få reda om något såg uppenbart felaktigt ut så kan jag åtminstone framföra det till åf på rätt sätt så att säga.

Frågade även där om de hade något bättre att ersätta med men där var han nog lite novis, kanske kunde få den infon imorgon. Jag förstår att saker och ting behöver servas men om jag jämför med min gamla mtb harv á Cannondale, vilket jag gör, så har det vevlagret stått sig genom 3 ägare/10år.. Visst jag har förvisso demonterat och fettat in gängorna på den en gång under de 7-8 åren jag haft den p.g.a. knarr...

FSA BB30.. sicket skrot
Vad är problemet? Brist på fett i kullagerna eller? Felaktig montering?

Jag har bb30 på lvg hojjen, dock ganska nytt än så inga problem här. Monterat av mig själv.

FSA BB30.. sicket skrot
marr skrev:
> Vad är problemet? Brist på fett i kullagerna
> eller? Felaktig montering?
>
> Jag har bb30 på lvg hojjen, dock ganska nytt än
> så inga problem här. Monterat av mig själv.

Både och enligt åf och lbs men eftersom problem är så vanligt undrar man ändå lite över konstruktionen. Åf nämnde antal shims/fett och lbs tyckte väl att avstånden/lagrens placering ofta inte stämde och/eller att man dragit åt för hårt.

Senast ändrad:
FSA BB30.. sicket skrot
byt till Srams lager då eller andra passande, montera riktigt och njut av det är bättre än andra tråkiga standarder som BSA ;) Har 2 cyklar med BB30 och det fungerar utmärkt, PF30 på en cykel med som fungerar bättre än jag trott.

FSA BB30.. sicket skrot
cerro skrev:
> byt till Srams lager då eller andra passande,
> montera riktigt och njut av det är bättre än
> andra tråkiga standarder som BSA ;) Har 2 cyklar
> med BB30 och det fungerar utmärkt, PF30 på en
> cykel med som fungerar bättre än jag trott.

Kanske slutar med några ABEC 22 titan/stål/gummi-rymdmaskin lager i slutändan men får se vad lbs utlåtande blir först och testa sedan.

FSA BB30.. sicket skrot
Mycket riktigt, inget fel hittades så det gjordes bara rent och fettades in = tyst. Återkommer det inom snar framtid får jag väl sikta på några bättre lager, kan ju inte vara tänkt att man måste slita ner veven var och varannan månad för att bättra på det hela.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp