FTP

FTP
Hej
Ny här och ganska ny inom cykel.
Någon som vet om STRAVA själv räknar ut FTP mha vikt och genomsnittshastighet och stigning sjunkning?
Eller måste man testa det själv?

mvh JJ

FTP
Om du kör med effektmätare så gör Strava en skattning förutsatt att du betalar för Premium-versionen.
Oavsett hur du vänder och vrider på det så behövs effektmätning mha mätare på cykeln eller en trainer med mätning.

FTP
Om du kör med effektmätare så gör Strava en skattning förutsatt att du betalar för Premium-versionen.
Oavsett hur du vänder och vrider på det så behövs effektmätning mha mätare på cykeln eller en trainer med mätning.

ok så man måste wattmätare, funderar lite eftersom det står 204 FTP på mig
Samt att strava talar om effekten på rundan samt även effekten vid alla segment?

jag har ingen wattmätare bara Puls

FTP
Strava gör en beräkning, men du kan få höga värden om du cyklar i grupp eller medvind. MTBs har en terrängfaktor och får mycket bättre värden vid lika fart som en lvg-cykel.

FTP
Fortsättning på på FTP frågan hur strava räknar ut det,
På en runda anger Strava min genomsnittliga effekt till 244W, kort runda rätt hård för mig 1timme 8min,
Jag har ingen wattmätare i min utrustning
Men strava anger min FTP till 204W vad finns de förklaring till de?

FTP
Fortsättning på på FTP frågan hur strava räknar ut det,
På en runda anger Strava min genomsnittliga effekt till 244W, kort runda rätt hård för mig 1timme 8min,
Jag har ingen wattmätare i min utrustning
Men strava anger min FTP till 204W vad finns de förklaring till de?

Det betyder att din FTP ligger någonstans mellan 204 - 244W multiplicerat med osäkerhetsfaktorn som är mellan c:a 0.25 - 4. I praktiken är din FTP enligt stravas beräkningar mellan 51 - 996 W. Vill du ha mer noggranna siffror än så så behöver du mäta watt med en effektmätare och köra ett FTP-test, t ex 20min max.

FTP
Det betyder att din FTP ligger någonstans mellan 204 - 244W multiplicerat med osäkerhetsfaktorn som är mellan c:a 0.25 - 4. I praktiken är din FTP enligt stravas beräkningar mellan 51 - 996 W. Vill du ha mer noggranna siffror än så så behöver du mäta watt med en effektmätare och köra ett FTP-test, t ex 20min max.
Tack, Tänkte jag har förstått att effektmätare är det enda vettiga för att få bra resultat.
Tyckte bara att Strava var snåla med min uppgivna FTP, då jag enligt dem själva klara 244W i 68 min.
Jag vill ju känna mig stark ????

FTP
Tack, Tänkte jag har förstått att effektmätare är det enda vettiga för att få bra resultat.
Tyckte bara att Strava var snåla med min uppgivna FTP, då jag enligt dem själva klara 244W i 68 min.
Jag vill ju känna mig stark ????

Själv skulle jag inte lita på ett FTP från medeleffekt av en halvt oplanerad träningsrunda. FTP beräknas ifrån ens maxprestation, och då ligger man i ett dike och kräks. De flesta personer föredrar att maxprestera under kortare tid än 1 timme, för då behöver man inte ligga i diket och kräkas lika länge efteråt. ?
Det kan ju vara så att strava såg på din puls att du maxpresterade någon kort tidsperiod och utgick från dessa värden för FTP-beräkning, vad vet jag. Det är ju bara algoritmer och inte några riktiga siffror.

FTP
Jag testade att logga samma runda på exakt en timme med resultat enligt nedan:
Garmin vector 3 - 235w avg.
Strava uppskattat (GPS data med garmin 735xt) - 146w avg.

Siffrorna går åt bägge hållen. Jag tycker att stravas wattsiffror betyder 0 för mig iaf.

Tillbaka
Topp