Ful service Marzocchi Bomber MXC AIR 2002?

jonte987

Aktiv medlem
Tjena,
Är det nån mening att plocka i sär den och byta olja om man inte har ett service kit?
Jag har hittat manualen och det ska nog gå om inga packningar går/är sönder.

Lustig nog kan jag inte hitta vad den vill ha för olja. Tror ni det går bra med modern rockshox olja?

Framför allt, om jag får ihop den igen, kommer den att bli bättre?

Sen, samma fråga om en 2001 Judy SL. Det har stålfjäder. Vill den också ha ny olja?

Senast ändrad:
Klart de vill ha ny olja. Den slits. Får kondens i sig tex. Det går bra att ta isär den och montera ihop utan nya tätningsringar om du är försiktig. Rengör och fetta dessa samtidigt. Har använt rs-olja 5wt vid mina servicear. Nu senast en judy 2004 och en mx pro coil 2004. Judyn fick en gaffelrörsstyrning av nagellack samtidigt.
De kommer efter service fortfarande vara gamla gafflar med prestanda därefter.

Tack, jag har kollat några filmer nu och båda verkar vara lätta att mecka med så det är bara att köra på.

Jag har säkert en pdf med serviceinstruktioner. Finns också en mekguide här på happy men bilderna är troligen borta.

Jag hittade faktiskt pdf på båda. Judy mer utförlig än bomber. Ser inte ut vara några problem. Trodde det skulle vara värre både att skruva och hitta info.

Eftermarknadskit (skrapringar/oljetätningar) finns att få tag på, och de där tar 7,5wt olja.

Bara att gå loss om du hittat nivåerna.

Draggar upp denna då jag har exakt likadan gaffel och den bottnar helt så dags för iaf mer luft men ny olja hade nog inte heller skadat.

Vad använde ni för extender på schrader ventilen @jonte987 @oxr?

7 år senare, bra att jag draggade. ;)

Funderar på att lämna bort arbetet till Jon så det blir rätt och riktigt.

Inser ju att den här gaffeln är bombproof om den hålls i shack.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp