Fula Hojar!!

123456789

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Niner går och vinner både MTB och Gravel? klassen.
WFO9RDO-mega-menu.jpg

mcr-9-rdo-promo.jpg
Jag tycker dom är rätt coola 🙃
 

Berk

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Bland det värsta i tråden tror jag.. man kanske kan knäppa nötter fram om man bottnar? Extra smart när man gör en cykel från scratch att lyckas få till i princip noll clearance för däcket fram….

Det är kanske de bästa framdämpning som finns, gaffelvinkeln blir inte brantare djupare i slaget. Behövs bara byta till high pivot bak för att få perfekta cykeln. Tyvärr riktigt ful dock

EDIT: och nästan ingen stiction
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Känns som att det skulle göra dämpningen mindre effektiv då slagen brukar komma framifrån och hjulet måste röra sig framåt för att kunna dämpa.
Är det förresten så stor skillnad i stiction mellan gafflar och bakdämpare?

Tror du har rätt med effektiviteten av dämpningen. Men antar att nackdelen av mer nervös styrning djup i slaget precis när man vill har mer stabilitet är värre.

En bakdämpare blir bara belastat precis parallell med cylinderaxeln som minimerar stiction. När framgaffeln möter en hinder får man stora krafter i sidled mellan nedre och övre ben som leder till större stiction och friktion.
 

KjellF

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Man ser sådana lösningar då och då; någon som pedagogiskt kan förklara vad för problem man försöker lösa och när det skulle funka bättre? Bara länkaget för att få hjulet att svänga med styret ser bara det ut att göra att man tappar känslan helt
BMW och några till har liknande lösning på mc. En av fördelarna är dämpning utan att fronten sjunker vid inbromsning.
 

MTBemil

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
länkagegafflar bör väl egentligen betraktas som man gör bakdämpslänkage, att det går att bygga för att få vissa dämpegenskaper och undvika andra. bara frågan vad man prioriterar
 

Berk

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Bortsett från det tveksamma utseendet så ser det ju ut som ett fungerande, praktiskt styre i alla fall. Perfekt med rakt styre och bock i ett. 👌

Kanske något för dig?

Man har också tänkte på att förväxla bromshandtag så att dom äckliga horisontella bromshandtag sticket utåt nära handtag på raka styret. Undrar dock om det funkar att dra dom uppåt från där (och även om det går är det nästan omöjligt att riktigt bromsa med dom).
 

Berk

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Världens omständligaste framfjädring? Ser nästan ut som att de ville använda samma dämpare för både fram och bakfjädring...
959647d1422514549-ugliest-mountain-bike-scurrahardenduro.jpg

Man skulle enkelt kunna koppla både dämparna ihop. Det fanns en, jag tror tysk, mtb där liftkammrarna fram och bak var kopplad och då kunde man flytta luft mellan fram och bak för att ändra geometri för att köra uppför eller utför.
 
Fula Hojar!!
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer