Fula Hojar!!

tmalm

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Man skulle enkelt kunna koppla både dämparna ihop. Det fanns en, jag tror tysk, mtb där liftkammrarna fram och bak var kopplad och då kunde man flytta luft mellan fram och bak för att ändra geometri för att köra uppför eller utför.
Bionicon, kunde ändra från braaaaaaant till slaaaaaack geo. Rätt frän faktiskt.
/T

BFS

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
20211122_102141.jpg

freddag

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
jo visst, det är en elcykel, så den är ju ful av den anledningen. men bortsett från det så är det så mycket som är obehagligt.

fulast tycker jag det är med fjädrad framgaffel och att all last hänger på de ofjädrade underbenen. det skulle väl varit en omvänd gaffel om det skulle vara någon mening med fjädring fram? det finns ju flera sådana modeller.

tillåt mig också tvivla på att hjulen som hänger där bak inte svajar och svänger och kanske skrapar i bakhjulet när det guppar. och den där avsågade skärmen som agerar stag åt pakethållaren? eller vad det nu är för fult

det är som något som ett barn har ritat.

20211125_145203.png

weldion

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
jo visst, det är en elcykel, så den är ju ful av den anledningen. men bortsett från det så är det så mycket som är obehagligt.

fulast tycker jag det är med fjädrad framgaffel och att all last hänger på de ofjädrade underbenen. det skulle väl varit en omvänd gaffel om det skulle vara någon mening med fjädring fram? det finns ju flera sådana modeller.

tillåt mig också tvivla på att hjulen som hänger där bak inte svajar och svänger och kanske skrapar i bakhjulet när det guppar. och den där avsågade skärmen som agerar stag åt pakethållaren? eller vad det nu är för fult

Visa bilaga 525514
Det finns väl en fördel med att lasten fram ligger på den ofjädrade delen av framgaffeln? Annars så "måste" man ställa om fjäderförspänningen beroende på hur mycket lasten väger.

weldion

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
generöst. det är ju när man har last som man har mest nytta av fjädringen. nu funkar inte fjädringen då.
Skulle själv bli less på att justera fjäderförspänningen beroende på vad man slängde med sig. Så lösningen på bilden får tummen upp från min del. Även att det ser knepigt ut med en massa hjul hängande hit och dit på den där.

Hutnu

Aktiv medlem
Fula Hojar!!

Visa bilaga 525514
Jag fattar inte. Går den sönder väldigt ofta? Ska den cykla jorden runt på el? Vad är det för flaska där bak? Är målgruppen cykelmekaniker med guldbyxor?

freddag

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Skulle själv bli less på att justera fjäderförspänningen beroende på vad man slängde med sig. Så lösningen på bilden får tummen upp från min del. Även att det ser knepigt ut med en massa hjul hängande hit och dit på den där.
om du vill ha en stel gaffel med last och fjädring utan last så är det en bättre lösning att ha omvänd gaffel och använda lockouten när du har last. du kommer nog ändå vilja låsa gaffeln med last så som cykeln är byggd nu, eftersom fjädringen inte funkar men du bobbar upp och ner.

en mer användbar cykel vore det motsatta. hård fjädring utan last och "rätt" fjädring med last.

mcperand

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
om du vill ha en stel gaffel med last och fjädring utan last så är det en bättre lösning att ha omvänd gaffel och använda lockouten när du har last. du kommer nog ändå vilja låsa gaffeln med last så som cykeln är byggd nu, eftersom fjädringen inte funkar men du bobbar upp och ner.

en mer användbar cykel vore det motsatta. hård fjädring utan last och "rätt" fjädring med last.
Kombinatoriken runt gaffel och last är ju en total icke-fråga, det är ju en elcykel! :rolleyes:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer