Fula Hojar!!

Mashimaro

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
En annan regel för nederländska pojkcyklar är att överröret måste vara horisontellt. Med 28" hjul medför det att man skulle behöva negativ utstick av sadelstolpen. Lösningen då är att böja överröret så man kan sänka sadeln tillräckligt mycket. Kan kanske förstår att man inte kam på en annan lösning när jag var små. Men nuförtiden har man kommit till insikten att man kan har en vinklad överör för att ha pungfrigång. Men nej, nederländska cyklar blir aldrig bättre (överröret har dock lutats lite efter 30 år och det finns en trendig pakethållare fram och modern hög styre):

Visa bilaga 513998
Jag gillar verkligen att få läsa om den holländska cykelkulturen. Jag insåg inte att det finns en sådan tradition i hur en cykel ska se ut.

rödblå

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Jag uppskattar en hög styrstam, men här har det gått för långt....
Screenshot_20210921-152757_Facebook.jpg

Berk

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Jag gillar verkligen att få läsa om den holländska cykelkulturen. Jag insåg inte att det finns en sådan tradition i hur en cykel ska se ut.

Vet inte om det är kultur är bara att tillverkare är konservativ, har en oligopol och undviker att konkurrera genom förbättringar av produkten.

Jag bytte till tyska cyklar och amerikanska MTB när jag såg att dom är mycket modernare, bättre och billigare.

Barometer

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Här måste ju vara rätt ställe för en sån här fråga. Jag letar cykel till mor min; rund gumma, 75+, dåliga knän och höfter samt allmänt dålig kondis.

Hon behöver en ful cykel. Superlågt insteg, bekväm jumbosadel och gärna eldrift. Den behöver vara (förhållandevis) lätt också.
Vad finns det för anskrämliga skapelser som kan matcha den kravspecen? Hit me!

darkforce

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Här måste ju vara rätt ställe för en sån här fråga. Jag letar cykel till mor min; rund gumma, 75+, dåliga knän och höfter samt allmänt dålig kondis.

Hon behöver en ful cykel. Superlågt insteg, bekväm jumbosadel och gärna eldrift. Den behöver vara (förhållandevis) lätt också.
ck1236965-1_1_2.jpg

darkforce

Aktiv medlem
Fula Hojar!!

cfcc26bec9b321f428288d451b4b5af81c.jpg

Barometer

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Trehjulig är inte dumt alls för de äldsta men svår att hantera ur garage etc, ser allt fler 80+ här i stan med sådana
Utmaningen blir när morsan ska baxa upp den från cykelförrådet i källaren. I klassisk hyreshusanda så är det ju en tung dörr följd av en tight 90-graderssväng och sen uppför en trappa med en liten ramp vid sidan. Hon har problem redan idag med att baxa upp sin 17 kg Crescent.

Annars kan jag hålla med om att det är en bra lösning för äldre som vill kunna komma ut o cykla.

Mashimaro

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Utmaningen blir när morsan ska baxa upp den från cykelförrådet i källaren. I klassisk hyreshusanda så är det ju en tung dörr följd av en tight 90-graderssväng och sen uppför en trappa med en liten ramp vid sidan. Hon har problem redan idag med att baxa upp sin 17 kg Crescent.

Annars kan jag hålla med om att det är en bra lösning för äldre som vill kunna komma ut o cykla.
Lätt i kombination med eldrift lär bli svårt. Strunta i el och satsa på en lätt cykel istället.

Morsan hade en sån här ett tag.
Förvånansvärt bra, men ful så klart. Vill du göra den ännu lättare, sätt på ett superlätt framhjul, en alugaffel (1" styrrör!), alustyre, lätt sadelstolpe och lätt komfortsadel, modernt lätt vevparti så har du lättat både cykeln och din plånbok en del, men totalpriset bör ju bli lägre än en ny tung cykel ändå.

JBogevik

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Lätt i kombination med eldrift lär bli svårt. Strunta i el och satsa på en lätt cykel istället.

Förvånansvärt bra, men ful så klart. Vill du göra den ännu lättare, sätt på ett superlätt framhjul, en alugaffel (1" styrrör!), alustyre, lätt sadelstolpe och lätt komfortsadel, modernt lätt vevparti så har du lättat både cykeln och din plånbok en del, men totalpriset bör ju bli lägre än en ny tung cykel ändå.

Varför sätter man inte en dropper på cyklar för stela pensionärer?

123456789

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Varför sätter man inte en dropper på cyklar för stela pensionärer?

Fantastiskt cykel ! Perfekt för min kära vän som är sönderstrålad i benet pga cancer. Har sagt det förut .... vet...
Men jäklar vilka fina turer vi haft i sommar. Tack vare den cykeln !
Hon älskar den 🥰

Transwave

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer