Fula Hojar!!

Yeew!

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Bakvänd motionscykel?
240652892_10159092494178880_8473811365155752666_n.jpg

Med framhjulsdrift? Och tryckrulle för trögheten, borde lukta varmt gummi efter en stund? Vacker var den inte.

mzi

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Jag tror den är värd lite mer. Inte för alla, men det är en del handarbete nedlagt ändå

Lejon

Aktiv medlem
Fula Hojar!!

Bengt-re

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Tyskar kanske, armenier vet jag inte om, och vad har dom med ämnet att göra?
Även om BMW i3, och några gamla Audi A6, har elegant smala hjul.
Har en armenier här i byn som faktist gör rätt snygga "pimpningar" ala 90-tals tysk. De har kanske haft stort bilkulturellt utbyte med tyskland och fastnade tillsamman i att 1992 var ett fantastiskt år?

Berk

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Har en armenier här i byn som faktist gör rätt snygga "pimpningar" ala 90-tals tysk. De har kanske haft stort bilkulturellt utbyte med tyskland och fastnade tillsamman i att 1992 var ett fantastiskt år?

Ah, så!

Det är annars mycket svensk att har breda fälgar på bilderna, både på ragarbilar och gamla amerikanska bilar.

Mashimaro

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Den här dök upp i mitt FB-flöde...

Visa bilaga 513956
Förutom den obeskrivligt fula ramen, så har de på något sätt fått den att se ut som en barncykel, fast förstorad till vuxenstorlek.

Åter till ramen. Varför? Hur gick tankarna hos de som designade den? "Vi gör den sämre än en vanlig cykelram, men vi vill också att alla som ser den ska vilja bränna ut sina ögon med glödande järn." Jag kan ta att man gör en cykel fulare för att uppnå en funktion som inte hade gått att få annars. Ofta accepterar man ju, efter en tids tillvänjning, "fula" funktionella saker och kan till och med tycka att de är snygga när man vant sig. Men den här avskyvärda styggelsen kan väl ingen tycka om. Det måste varit en VD eller entreprenör som fått en inspirerad idé till designen, och sedan dikterat att den designen ska användas.

Mashimaro

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Jag menar, när man ser de här två icke designade cyklarna så inser man att något måste göras, och den som måste göra det är nog en person som helt saknar cykelintresse och troligtvis aldrig har cyklat på en cykel.
1632223776356.png

1632223794232.png

Berk

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Nej, du förstår inte. En riktigt nederländsk herrcykel ska ha så nära 0 mm som mögligt utstick av sadelstolpe:

Visa bilaga 513981

En annan regel för nederländska pojkcyklar är att överröret måste vara horisontellt. Med 28" hjul medför det att man skulle behöva negativ utstick av sadelstolpen. Lösningen då är att böja överröret så man kan sänka sadeln tillräckligt mycket. Kan kanske förstår att man inte kam på en annan lösning när jag var små. Men nuförtiden har man kommit till insikten att man kan har en vinklad överör för att ha pungfrigång. Men nej, nederländska cyklar blir aldrig bättre (överröret har dock lutats lite efter 30 år och det finns en trendig pakethållare fram och modern hög styre):

gazelle-heavy-duty.jpg

Senast ändrad:

Barometer

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
En annan regel för nederländska pojkcyklar är att överröret måste vara horisontellt. Med 28" hjul medför det att man skulle behöva negativ utstick av sadelstolpen. Lösningen då är att böja överröret så man kan sänka sadeln tillräckligt mycket. Kan kanske förstår att man inte kam på en annan lösning när jag var små. Men nuförtiden har man kommit till insikten att man kan har en vinklad överör för att ha pungfrigång. Men nej, nederländska cyklar blir aldrig bättre (överröret har dock lutats lite efter 30 år och det finns en trendig pakethållare fram och modern hög styre):

Visa bilaga 513998
Finns det nåt på den där cykeln som inte är oversized?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer