Fula Hojar!!

Fula Hojar!!
Ingen som har en bild på den fina plastcykeln?

Naturligtvis. Google är min vän:

plastcykel.jpg

(större bild: http://www.dtek.chalmers.se/~kw/ce/klassresa_90/jpg/plastcykel.jpg )

Kan aldrig bestämma mig för om den bäääääscha eller den äckelgråblågröna är värst... :)

Fula Hojar!!
Fulast = vilken som helst av dom där dumlättade XC-hojarna som går sönder kritiskt om dom ramlar omkull i 0 km/h. Dom får se ut hur f-n dom vill men MTB är dom inte im(not)ho...

Gonatt på er :)

Fula Hojar!!
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är någon som haft den mycket dåliga smaken att
> sätta någon form av aerohjul på en Turner också.
> Orkar inte leta upp den.

Menar du denna:
attachment.php

/Erik

Fula Hojar!!
matsu: Den där funderade jag på att köpa förut, men killen som sålde ville inte sänka priset så det fick vara.

Röret som sadeln är fäst i verkar vara uttänkt av någon barnafödandestrategiker från Kina...
Men grum är den!

Fula Hojar!!
Den där G-spot:en gör mig illamående och då är det ändå en av mina absoluta favoritramar i världen. Mitt hjärta klappar alltid lite extra när jag tänker på en sådan. Den där var ju bara äcklig ju!!!!

Fula Hojar!!
Industridesigner Ross Lovegrove har ritat en bambu-cykel för danska Biomega. Förutom att den är ful är ju även allt annat från Biomega det.

Dessutom ska jag kräkas på dem i all framtid för att de gjort historiens värsta rip-off på Slingshot-ramen med modellen "Puma". Fy fan! De har för övrigt lyckats förstöra utseendet på den totalt.. :C

"Brooklyn" är även den en rip off. Denna gång på den fräna gamla Hanebrink-cykeln, som kunde utrustas med skidor istället för hjul om det behövdes!

"Copenhagen" är minst ful av Biomegas cyklar. Fulast är i alla fall modellen "MN" (står för Marc Newson, designern). Ja, jag tycker den är fulare än bambucykeln.

Det ser ut som Biomega gärna vill ligga högst upp på listan över koola cyklar. Tyvärr verkar det ju som att de inte ens har pratat med en enda ingenjör i hållfasthet för allting ser överdimensionerat och klumpigt ut.

http://www.biomega.dk

Fula Hojar!!
KAn faktiskt hålla med Kneecap lite på ett hörn att Bulliten inte är så snygg när den är jättestor. Large är helt okejj, men när det blir större så nja...
Den här måste väl vara XXL eller något. Nåja, komponent-nivån är det inget fel på i alla fall. ;-)

Bullit36Van.jpg

Fula Hojar!!
Ni diskuterar definitivt INTE fult eller snyggt här. Det ni avhandlar är snarare vad som accepteras i de kretsar ni tillhör. En Santa Cruz Bullit är inte "snygg" eller genomtänkt vad gäller formspråk. Ingen formgivare lär ha funderat över linjespelet på den direkt. Den är däremot funktionell och helt anpassad till sitt ändamål. Också min Orange Hitman är estetiskt sett ett j-la missfoster, likt alla maskiner som måste lyda under visa fysikaliska regler för att få de egenskaper som eftersträvas. Nu kanske jag inte tillhör den vanliga målgruppen för cykeltillverkarna då jag t ex visste vem Marc Newson är innan Biomega släppte MN-serien och jag gillar det mesta han har gjort hittils. Jag kan ärligt talat inte se att särskilt många cykeltillverkare (eller entusiaster...) har nåt annat intresse än dekaltrimning, traditionsbunden bakåtsträvan och teknikfetischistiska hänsyn när hojarna skapas.

:)

Fula Hojar!!
42Hz skrev:
> Funktion är vackert.

Jo, men funktion blir inte vackrare av att se ner på det som hamnar något utanför ens snäva krets av likasinnade. En av mina släktingar ska ha en stadshoj men vill inte ha nåt dekaltrimmat. En On-One Inbred KANSKE är acceptabelt för honom. Han har knappast nåt emot nån av Biomegas MN-hojar men då läser han likt mej hellre design/inredning/formgivnings-tidnigar än cykeltidningar...

Jag är f ö MYCKET förvånad över att mottagandet av medvetet designade hojar är som det är bl a här. Vad i en designad hoj är det som väcker liv i teknikfarbröder (i alla åldrar) till den grad att hojarna måste förbannas totalt? Jag har mina åsikter om det iofs men det tänker jag inte lufta här... :P

(Och förresten: hoppas alla som "hatar" Itera-cyklar verkligen har använt dom mer än på en liten provtur ;) )

Fula Hojar!!
Cadillacen var riktigt ful! Ryggstöd?
För övrigt är väl Kona ett ganska fult namn på en cykel egentligen.

Fula Hojar!!
Calle F skrev:

> En Santa Cruz
> Bullit är inte "snygg" och inte era mammor heller!

Bulliten är en av få freeridehojjpor som jag tycker är riktigt snygg. Endast i medium då..

Fula Hojar!!
calle f: slut gnäll o börja garva, några designhojpar är iofs coola ;]
B-o: bulliten är lite småful, ovanstående bianchi är också ful :]

Alla hojar med fel däck är fula, nuff said här kommer en bild:

67-67982279767.jpg

fifan ;Þ

Fula Hojar!!
Calle F skrev:
> Jag kan ärligt talat inte se att särskilt många cykeltillverkare (eller entusiaster...) har nåt
> annat intresse än dekaltrimning, traditionsbunden bakåtsträvan och teknikfetischistiska hänsyn

Var går gränsen mellan design för utseendets skull och teknikfetischism? Det känns som två värden på samma skala - det finns ju helt klart en stor mängd prylar där monocoque, hydroform, kolfiber och allmänt sciencefictionbeteende fått ta överhanden när det egentligen skulle funka alldeles utmärkt ur funktionellt hänseende att svetsa samma sak i raka fina Reynolds-stålrör. Men folk gillar att köpa rymdskepp och folk gillar att designa rymdskepp.

Eftersom jag är en bakåtsträvande stålrörsentusiast kan jag väl försöka gissa varför vissa av oss dömer ut rymdskeppsdesignen så kategoriskt. Jag tror att det är för att man blivit så less på alla oproportionerligt dyra prylar genom åren, för att man sett vilka marginaler vissa försöker ta ut när de piggybackar på saker som på grund av tillverkningsmetoder MÅSTE vara dyra, för att man har haft sönder så mycket dyrt skit och känt sig lurad, för att man har legat och gäspat i långloppsköerna bakom folk med helkroppslycra och Spenglehjul, för att man ser att alla nytända entusiastlågor så ofta trillar in på samma dumma spår som så många redan vandrat. Därför finns det inte mycket lust kvar för design för designens skull när det gäller cykelprylar.

Fula Hojar!!
=David skrev:
> Calle F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > En Santa Cruz
> > Bullit är inte "snygg" och inte era mammor
> heller!

Hmmmm, om jag har skrivit det där och förträngt att jag redigerat bort det så borde nog inte semestern vara slut alls... :)

Fula Hojar!!
noob skrev:
> calle f: slut gnäll o börja garva,...

Det är ju det jag gör. Faaaan, dom flesta FS-hojarna ser ju ut som Power Rangers eller nåt, fast det är väl å andra sidan de uppväxta Power Rangers-användarna som är målgruppen. Själv var jag djupt influerad av "Vilse i pannkakan" (Gick på teaterversionen några år sen också) och undrar egentligen hur en hoj med "Vilse i pannkakan"-stil skulle se ut...

:D

Fula Hojar!!
erik h skrev:
> Var går gränsen mellan design för utseendets skull
> och teknikfetischism? Det känns som två värden på
> samma skala - det finns ju helt klart en stor
> mängd prylar där monocoque, hydroform, kolfiber
> och allmänt sciencefictionbeteende fått ta
> överhanden när det egentligen skulle funka
> alldeles utmärkt ur funktionellt hänseende att
> svetsa samma sak i raka fina Reynolds-stålrör. Men
> folk gillar att köpa rymdskepp och folk gillar att
> designa rymdskepp.

Jag tycker nog också att de rört som om olika symptom inom samma "sjukdoms"-skala. En designintresserad som prioriterar utseendet har i min erfarenhet inga problem med att förstå t ex de här som älskar sin Bullit. Därför undrar jag varför "teknikcyklister" måste skriva andra på näsan vad som är en riktig hoj. Det påminner mycket om mina raggarkompisars förakt för det ickeamerikanska. Subkultur som subkultur?

> Eftersom jag är en bakåtsträvande
> stålrörsentusiast kan jag väl försöka gissa varför
> vissa av oss dömer ut rymdskeppsdesignen så
> kategoriskt. Jag tror att det är för att man
> blivit så less på alla oproportionerligt dyra
> prylar genom åren, för att man sett vilka
> marginaler vissa försöker ta ut när de piggybackar
> på saker som på grund av tillverkningsmetoder
> MÅSTE vara dyra, för att man har haft sönder så
> mycket dyrt skit och känt sig lurad, för att man
> har legat och gäspat i långloppsköerna bakom folk
> med helkroppslycra och Spenglehjul, för att man
> ser att alla nytända entusiastlågor så ofta
> trillar in på samma dumma spår som så många redan
> vandrat. Därför finns det inte mycket lust kvar
> för design för designens skull när det gäller
> cykelprylar.

Håller med dig till stor del. När cykelfolket trångsynt väljer att göra om alla de tekniska misstag som bil- och mc-folket redan har gjort t ex vad gäller fjädring blir det bara dumt och inte ett dugg "nytt". Jag nog se ett visst värde även för "seriösa" (teknikfokuserade...) cyklister i att det finns rent designade hojar. När cyklingen slåss om uppmärksamheten med så många andra livsstilsbyggande aktiviteter är det nog inte så dumt med en bred på valmöjligheterna vad gäller cyklar så fler cyklar istället för att lägga sina pengar på annat. Fler cyklister = positivt för alla.

Fula Hojar!!
Calle F skrev:
> Ni diskuterar definitivt INTE fult eller snyggt
> här. Det ni avhandlar är snarare vad som
> accepteras i de kretsar ni tillhör. En Santa Cruz
> Bullit är inte "snygg" eller genomtänkt vad gäller
> formspråk. Ingen formgivare lär ha funderat över
> linjespelet på den direkt. Den är däremot
> funktionell och helt anpassad till sitt ändamål.
> Också min Orange Hitman är estetiskt sett ett j-la
> missfoster, likt alla maskiner som måste lyda
> under visa fysikaliska regler för att få de
> egenskaper som eftersträvas. Nu kanske jag inte
> tillhör den vanliga målgruppen för
> cykeltillverkarna då jag t ex visste vem Marc
> Newson är innan Biomega släppte MN-serien och jag
> gillar det mesta han har gjort hittils. Jag kan
> ärligt talat inte se att särskilt många
> cykeltillverkare (eller entusiaster...) har nåt
> annat intresse än dekaltrimning, traditionsbunden
> bakåtsträvan och teknikfetischistiska hänsyn när
> hojarna skapas.
>
> :)
>
> -------------------------------------------
> Den som innehar licens är icke fri...

Skönt som alltid med dina uppfriskande åsikter, Calle F :D

Jag märker att jag på ett sätt bryr mig mindre och mindre om hur cyklar ser ut, och prioriterar istället funktion och enkelhet. Tycker faktiskt att cyklar inte någonsin är så väldigt intressanta formmässigt, det finns andra områden där man inte är lika begränsad.

/Lotta

Fula Hojar!!
Ted_B skrev:
> Är semestern slut nu Calle? ;-)

Hehe! Jo, tur är väl det för min högra tumme tål inte så mycket cykling som det blev under semestern. Den måste tejpas HÅRT för att hänga ihop nu. Gaffeln tog jag död på dessutom, men det gjorde inget för då fick jag anledning att byta till den stela jag har funderat på ett tag :)

Mindre cykling = mer tid här. Undrar om det är bra... :D

(Fast det blir mycket jobb ett tag så jag kommer nog inte ha energi till så mycket "skoglingretning" antar jag... :D )

Fula Hojar!!
Här har man i snart 2 decenier försökt förtränga oket från ens barndom, sen måste du ta upp det igen.

Snart nämner du väl "Mängdläran" också:-)

ha det
Jan

Calle F skrev:
> noob skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > calle f: slut gnäll o börja garva,...
>
> Det är ju det jag gör. Faaaan, dom flesta
> FS-hojarna ser ju ut som Power Rangers eller nåt,
> fast det är väl å andra sidan de uppväxta Power
> Rangers-användarna som är målgruppen. Själv var
> jag djupt influerad av "Vilse i pannkakan" (Gick
> på teaterversionen några år sen också) och undrar
> egentligen hur en hoj med "Vilse i pannkakan"-stil
> skulle se ut...
>
> :D
>