Fula Hojar!!

Fula Hojar!!
Mer opraktisk än ful. ...Om man har svårt att enas om färdriktningen?

Bilagor

• Tandem styre åt bägge håll 2024-05-23.jpg
    Tandem styre åt bägge håll 2024-05-23.jpg
    199.5 KB · Besök: 129
Fula Hojar!!
Mer opraktisk än ful. ...Om man har svårt att enas om färdriktningen?
Första gången jag har sett en tandemcykel med "tail gunner"-säte. Det enda som saknas är någon form av automatkarbin monterat på bakstyret för att skapa en riktig B-17-känsla. Praktiskt om man cyklar längs en landsväg där man behöver ha koll bakåt efter galna bilister.

Fula Hojar!!
Vilka för- och nackdelar finns med en så stor vinkel? Lättare att cykla uppför? Svårare att cykla nedför? Om man vill ha en dedikerad UH-cykel (finns det?) kanske man vill ha ännu större vinkel?

Måste först säga att jag mätte STA vid sadeln, de flesta FS har lite flackare STA vid sadeln än står i geo-tabellen. Sen blir STA nästan en grad flackare vid sag.

Fördelarna och nackdelarna är som vanligt. En anledning brukar vara att man vill har längre reach för en längre cykel som ger mer stabilitet och för att har mer utrymme vid ståcykling. Men här en reach 485 mm som är relativt kort till stora cyklisten. Man ser att avståndet från sadeln till styret är relativt rikligt kort. Det ser komfortabel ut. Andra fördelen är att tyngdpunkten hamnar längre fram vid brant klättring. Den här cykeln har en 460 mm kedjestag, som är riktigt lång, men som vanligt handlar är skillnader inte mer än bara 3-4 cm. Med sadeln så högt behöver man brant STA för att inte ramla bakåt. Jag skulle dock säga att kedjestaget borde vara ännu längre istället.

Det intressanta här är att cykeln tillhör Dario DiGiulio från PinkBike, som är en duktig cyklist och vet vad han gör. Dario har dock riktigt långa ben och relativt kort överkropp (annars skulle det inte funka alls).

Senast ändrad:
Fula Hojar!!
Ingen hoj i sig, men kommer ni ihåg de där fula pungskydden alla hade på sin top tube förr? Ofta i ren skumgummi med nåt ”fräsigt” överdrag med nån text och typ flames. Typiska cyklar som mobbare älskade att glida runt på. Obs inte bara bmx!

IMG_3858.jpeg

Fula Hojar!!
Ingen hoj i sig, men kommer ni ihåg de där fula pungskydden alla hade på sin top tube förr? Ofta i ren skumgummi med nåt ”fräsigt” överdrag med nån text och typ flames. Typiska cyklar som mobbare älskade att glida runt på. Obs inte bara bmx!

Visa bilaga 716169
Är nog lite för gammal för att minnas de där. På 70-talet, då jag var i den åldern, var det pungkrossare i form av växelspakar som var inne att ha på top tuben. S.k. wheelies. Som man suktade efter att ha en sån frän hoj...

1722444503233.png

Fula Hojar!!
Är nog lite för gammal för att minnas de där. På 70-talet, då jag var i den åldern, var det pungkrossare i form av växelspakar som var inne att ha på top tuben. S.k. wheelies. Som man suktade efter att ha en sån frän hoj...

Visa bilaga 716176
Tough times (växelspakspungkrossare) create tough men, tough men create easy times (pungskydd), easy times create weak men.. eller nåt.

Den där var jäkligt fräck faktiskt. Saknas dock en tofs eller två från styret?

Tillbaka
Topp