Fulkines, fultysk eller något annat?

boombastic

Ny medlem
Hej,

Jag är ny här, har läst över axeln på en kollega ett tag men bestämde mig för att regga ett eget konto :-)

Grejen är den att jag behöver en ny hoj.

Jag började kolla på kinaramar och har läst nästan varenda tråd i ämnet. Hela grejen tilltalar mig, jag gillar att skruva ihop prylar. Men jag har nästan ingenting användbart på hyllan, så det skulle bli att köpa allt vilket landar på ca 12-14000 nytt.

Och för de pengarna får man ju en hel färdig cykel, t om i helt i kolfiber om man vill.

T ex den här:

http://www.bike-discount.de/shop/k1848/a55331/agree-gtc-compact-carbon-n-white-n-red.html

Eller aluminium för mindre pengar. Fast jag vill nog ha kolfiber, tror jag...

Kan någon sparka mig i någon riktning?

(Jag cyklar för motionen och för att det är kul. Till jobbet om det är finväder. Behöver inga värstinggrejer av något slag, men minst 105.)

Du ska kanske inte räkna med att göra nån större besparing genom att köpa kinagrejer. I vissa fall kan det tom. bli dyrare än att köpa en komplett.. Men det är ju inte bara en prisfråga utan handlar även om att göra nåt eget och få nåt "unikt"
En nackdel med att bygga själv är att det är typ ett heltidsjobb att sitta o leta delar, sen ska sakerna levereras vilket inte alltid går så snabbt. Särskilt från Kina (i know too well).
En annan sak att tänka på vore kanske andrahandsvärdet, en omärkt kinhoj blir nog svårare att sälja samt att den troligen håller värdet sämre...

Men gillar du att cykla och vill testa att bygga nåt själv så kör på.. Jag har köpt en ram från hongfu bikes, sedan är resten av prylarna en blandning från tyska och engelska sajter, en del från USA och ebay...

Är du lite konstnärlig av dig så kan du ju tom. lacka ramen exakt som du vill ha den eller bara köpa klistermärken och sätta på... Finns ju en del riktigt fina exempel här på happy av folk som köpt en olackad ram och sen fixat o trixat själva.

Om du inte vill ha dom finaste grejerna och kanske tom. kan tänka dig beg. komponenter så kan du säkert få till nåt från runt 7-8000kr.
P.s tänk på att det är tull när du beställer utanför EU

Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> Du ska kanske inte räkna med att göra nån
> större besparing genom att köpa kinagrejer. I
> vissa fall kan det tom. bli dyrare än att köpa
> en komplett.. Men det är ju inte bara en
> prisfråga utan handlar även om att göra nåt
> eget och få nåt "unikt"

Det är ju det som gör det så svårt :-)

Jag har redan plockat ihop en komplett kinabaserad hoj (i teorin), förutom några småsaker som sadel och styrstam. Leveranstider är inget problem. Design är jag usel på så det får bli naturlig kolfiber, kanske inte så jätteunikt.

Sen finns ju alltid det där lilla orosmomentet om kinaramar och kvalitetskontroll/uppbyggnad osv men det kan man ju diskutera till leda utan att komma någon vart. Jag har letat och inte hittat en enda kinaram som bara exploderat (ja, det finns ett par olika bilder som florerar).

Ni som har byggt på kinesisk plast, hur använder ni cyklarna?

boombastic skrev:
> Ni som har byggt på kinesisk plast, hur använder
> ni cyklarna?

Alldeles för lite.. Ca 70 mil på ett år men ramen har aldrig gett mig bekymmer. Köpte mitt ramkit beg på happys K&S. Köpte en shimano 5750-grupp och shimanos billigaste R500-hjul. Total byggkostnad strax under 10'000 kr.

Det är alltid en risk med att köpa prylar från Kina. Om du är villig att ta risken så visst, men jag hade då inte valt att köpa en ram tex inför den stundande säsongen. Gör isf det när hösten kommer och du har tid att vänta, ta hand om bekymmer motsvarande.

Den här personen fick tex fel storlek skickad till sig och fick betala frakten tillbaka, trots att han blev lovad att bli ersätt så kom det ingen ersättning trots att det var deras fel.
http://forums.mtbr.com/29er-bikes/warning-do-not-buy-flyxii-anna-lies-deceives-784700.html

Men för min del hade klart väntan varit värst, så köp under vinterhalvåret är mitt tips. Men om jag hade varit i dina skor hade jag nog slagit till på CUBEn du länkade till, eftersom skillnaden blir så marginell mot att här få hela hojen körklar direkt utan bekymmer.

Tillbaka
Topp