Fulkonvertering

Fulkonvertering
Har du funderat på att byta drivlinan på din mtb till ett finfint 1x10 eller 1x11 system...du har säkert som jag insett att det säkert var bättre att köpa ny cykel.

Misströsta inte...det finns lösningar..

Den stora hakan (för mig att se) var att typ 2 bakväxlar endast kommer med 10/11 vxl. vilket medför att konverteringen till synes kostar min.: ett nytt vxlgrepp, en ny bakväxel och en ny kassett och kanske nytt vevsätt, kedja etc...dessutom är jag väldig glad för mina gripshift och tyckar att nya 10/11 vxl är vansinnigt dyra!
Efter lite surf fick jag reda på att man kan kombinera Sram 9 vxl grepp med Shimano 10 vxl bakväxlar. Köpte en Shimano zee för typ 350kr, plockade bort stora drevet på vevsättet och framväxeln samt grepp. Voilà! Än så länge har jag inte tappat kädjan (i Hellas) så ett narrow-wide drev känns inte strängt nödvändigt.
Enda nackdelen (förutom det estetiska) är att cyklens höga växel är lite väl låg (26t fram 12t bak)...ingen problem i Hellas men funkar kanske inte för Vasaloppet...

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    543.4 KB · Besök: 36
Fulkonvertering
Om jag inte minns fel gör Sram ingen typ 2 bakväxel med 1:1 annars hade det ju varit att föredra. Exact actuation hade säkert oxå funkat bra då pull ration är nästan den samma som Sram 1:1. Slutsatsen är väl att detta inte är det enda (och kanske inte bästa) sättet att göra det...

Fulkonvertering
]Jag har också gjort en fulkonventering. Tog väck minsta och största drevet fram, det stora ersattes med en bashguard.

[attachment 300092 image.jpeg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    246.8 KB · Besök: 29
Tillbaka
Topp