Snälla redogör för skillnaden mellan alla dessa. Jag har alltid funderat. Vad är skillnaden på en cykel som lämpar sig för Downcountry och Upcountry. Eller cyklar som är AM, trampduro eller enduro. Kan man köra AM med trampduro? Eller åka stig med AM hoj. Vad är skillnaden på en AM och trail stig? Eller trampduro och enduro stig? Hur stor brukar lutningen vara på en storbergsenduro stig jämfört med enduro stig? Och vad i hela fridens namn är LLC-XC?
Nu tog jag i lite på skoj eftersom trådstarten inte innehöll någon info alls. Det finns inte heller några skarpa gränser men det finns riktmärken. Jag benar ut det lite nedan, andra kanske inte tycker precis som jag. Generellt funkar en cykel hjälpligt att gå ett steg upp och ett steg ner.
LLC-XC - 100/100 mm, lite enkel stig och grusväg. Typisk terräng för långloppscupen (LLC). Det går utmärkt med en äldre geometri typ HA 70 / STA 74
XC/ XCO - 100/100 Enkel stig med möjligtvis nån enkel stenkista / hopp. Föredras modernare geometri med HA runt 68 och STA 75.
Downcountry - 120/120mm än lite flackare med HA runt 66/67, STA 75/76. En rapp cykel som fungerar för XC med geometri som även gör den gångbar nerför.
Upcountry - den här hittade jag bara på.
Trail - 120 till 140mm, som en grövre byggd downcountry med lite mer slaglängd, ofta lite mer laidback geo.
AM - Samma som trail men är ett lite äldre namn som ofta hänger ihop med en mer traditionell geometri, därav ett namnbyte.
Trampduro - Enduro i Sverige, 140-160mm slaglängd HA 65 / STA 76. Inte speciellt långa eller branta åk men bitvis ändå stökigt, är cykeln inte trampvänlig så vinner man inte.
Enduro - Enduro var som helst, innehåller tidigare och efterkommande. 160-180 mm slaglängd, full shitface på reach.
Storbergsenduro - Enduro i t ex alperna, inte alls samma sak som enduro på Hallandsåsen. 160-180 mm slaglängd, full shitface på reach.
Downhill - downhill helt enkelt, slaglängd <200mm.
Typ så.