Fulldämpad XC för ca 20 000

rayy

Aktiv medlem
Tjena.

Jag funderar lite över att skaffa en fulldämpad XC inom det närmsta året, för runt 20 000 och gärna lite billigare. Cykeln skulle mest användas till motion, kul i skogen utan direkt enorma drops och att ta sig igenom tävlingar... jag har glott lite på TREKs cyklar, speciellt EX 7 ( http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.php?bikeid=1163600&f=14 ) men även lite på kona och giantcyklar.

Jag skulle gärna vilja få komponenter till cykeln som ligger på deore eller LX och uppåt, men vill inte få priset direkt över 20 000. EX7an verkar skön, men är liiite för dyr.

Går det att ta sig igenom en tävling eller en dag i skogen på en cykel för 20 000 eller lite mindre pengar? Jag funderar mestadels över hur t.ex. växlarna håller.. Skillnad mellan deore/deore LX t.ex...
Några tips på cyklar?

Senast redigerad av en moderator:
Det skulle ju kunna vara attraktivt.
jag bor i Umeå, finns den att få tag på någonstans egentligen? Har Kona någon representation över huvud taget i Sverige förutom via internetbutiker? Jag kanske skulle fråga om Norrland, inte Sverige..

thanks.

Kona hade senast jag uppdaterade mig en säljare för Sverige men lät all distribution ske från södra Europa (det kan ha varit Monaco?). Pedalogerna i Stockholm jobbar med fjärrförsäljning och är nog den butik jag skulle välja även fast jag har ett flertal Konahandlare att välja mellan. Enligt Konas hemsida finns det återförsäljare i Luleå, Gällivare, Boden och Åre (fast Åre räknas väl som Norge, eller?)

Edit: Cykloteket i Stockholm har återupptagit fjärrförsäljningen igen, men jag skulle nog vänta ett tag tills dom blivit varma i kläderna.

omm 22000 kan räknas som ca 20000 skulle jag kunna rekommendera en scott genius mc 50 http://www.cykloteket.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=61 eller en cannondale rush 600 http://www.cykloteket.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=178
jag har dock ingen erfarenhet själv av dessa cyklar men läst mycket bra saker om dem.
båda är ju designade för långlopp men gränsar till all mountain, dvs bra för tävling/motion men även för kul i skogen utan för stora drops.

edit: jäkla nolla! =D

soulbrorsan skrev:
-------------------------------------------------------
> omm 220000 kan räknas som ca 200000 skulle jag...

hihi...;-)

nu är jag kanske tråkig, men vet man vad man ska ha, så varför inte köpa från landet i söder :D
kanske en:

giant_trance_silber_gross.jpg

för 21 000

eller varför inte en:
composite_04_large.jpg

för 19000

eller en:
nrs_large.jpg

för 19000

eller en:
giant_nrs_reba_gross.jpg

för 19000

mycket mer hojj för de pengarna är svårt o få. från http://www.s-tec-sports.de/

Tack så mycket för alla svar! 22000 är lite över min prisgräns, men man kan ju alltid spara någon månad till :)

Vi får väl se vad som händer med allt.

Någon som har testat treks Fuel EX 7 eller cannondale 600? Det är nog dom som känns mest attraktiva när jag tänker efter..

Nu när cykloteket börjat ta in Commencal så tror jag att Commencal 2006 Meta 4.30 kan vara ett väldigt bra köp. Vann nyss ett test i MBR. Det sista de skrev om den var "It's a damn good short-travel trail bike that could put some bikes with higher inch counts to shame."

Ville skrev:
> Min gissning är att XC-folket tycker att dte är
> lite för mycket DH över dendär för att klassas som
> XC.

men tar man bort parasollet där fram och F1-vingen där bak så är det ju en grym hoj om det är lite stökigt..

fast jag förstår hur du tänker. skogsbmx är skoj.

Enduron i länken var hyggligt överprissatt också. Det är väl ungefär vad de brukar kosta nya på rea? Zeb gav väl 11 för sin på Jarla?

Har du provat att kolla med din LBS om de kan ta hem en av fjolårets modeller till ett bra pris?
Tror inte att det skiljer så mycket i specen mellan årsmodellerna.
Jag köpte en Fuel EX7 för ca 16 000:- av Henrikssons i höstas.(se banner)
Är gôrnöjd med hojen.
Mvh T

rayy skrev:

> Någon som har testat treks Fuel EX 7 eller
> cannondale 600? Det är nog dom som känns mest
> attraktiva när jag tänker efter..
Tänk på att Cannondale inte tillåter fjärrförsäljning av sina cyklar och även om en butik är villig att skicka den till dig så riskerar du att garantin blir ogiltig.

Din närmaste butik verkar ligga i Borlänge ;-)

oDBro skrev:
> Nu när cykloteket börjat ta in Commencal så tror
> jag att Commencal 2006 Meta 4.30 kan vara ett väldigt bra köp.

Jag gick in i den här tråden för att tipsa om den hojen. :)

Har du inte hunnit köpa en cykel ännu kan jag varmt rekommendera Trek Fuel 90. Har gått från HT till denna och är hur nöjd som helst. Den sväljer allt utan att fördenskull ha problem med inbromsning och pedal bob. För tävlingar kan du alltid uppgradera med poploc till gaffeln för ca 400-500 sek.
Mycket nöje! /Danne

Om du passar till en Medium Trek EX8 och den finns kvar på Henrikssons Cykel i Borås så kostar den 20000kr. Vill de då skicka blir det ju väldigt bra eller hur?

Giant Reign 3 och Trance 3 kostar EUR 1549,90 (ca 14 tkr)
från Tyskland. www.raddiscount.de hittade jag dessa på.

Nån som har erfarenhet av att beställa därifrån?

För övrigt verkar Trance och Reign vara ganska nära
varandra i stilen - nån som har provat båda?

Kul Fredrik då är vi två som äger en FAT, fult namn men mycket cykel för pengarna. Men jag har byggt ihop den själv. Kan inte hålla igen men min ram är superlätt, väger 2100g med dämpare och styrlager. Nu till våren bygger jag nya hjul med American Classic nav och Mavic 717 disc fälgar så nu får Skogling passa sig. Så det är mycket cykel för pengarna även om den är lätt!

Hej

Den som frågar efter köpråd på Happymtb får till slut alltid en uppmaning om att lägga beställnigen hos någon tysk internetbutik. Där är allt bättre vilket vanligen är synonymt med att cyklarna kostar mindre.
Är själv ingen motståndare till internationell konkurrens och är övertygad om att privatimporten har pressat de svenska priserna på många håll. Vill inte heller framstå som någon representant för svenska importörer men tycker ändå att två aspekter glöms bort: Vilken service kan jag räkna med om jag köper en hoj på en anonym site. Jag utgår från att det finns lagstadgad garranti och kanske också någon form av seviceavtal. Men hur fungerar det i praktiken? Förväntas jag göra allt själv?
Och nästa fråga: andrahandvärdet? Vad är en Tysklandsimporterad hoj av ett märke som är ovanligt i Sverige värd efter några år? Försvinnner inte en del av vinsten i det här ledet ungefär som när privatimporterade bilar säljs vidare i Sverige?

Mats Ö:

servicen på många av de tyska butikerna är sorligt nog bättre än vad den är från svenska importörer vid garanti ärenden o problem. inte alltid, men i många fall. varför jag skriver "tyvärr" är för att det är sorligt att alla grosister i sverige inte sköter garantiärenden särskilt bra, dock finns det undantag.
sen äre ju oxå så att ibland är priset så lågt i tyskland att man kan köpa en ny hojj, när den man har går sönder och ändå komma billigare undan än att köpa en i sverige o sen få nått fixat på garantin. men nu är ju garantifrågor inte nå problem med de flesta tyska butikerna (kolla butiksrecentionerna). oftast är tyskarna snabbare.

hur äre då med andrahandsvärdet? ja det är ingen skillnad, för det första är t.ex. en giant en giant, oavsett var den är köpt. för det andra, så är det redan så idag att en person som köper beggat av nån annan kan säga "ja, du får nog sänka priset, jag kan ju köpa den ny från t.ex. tyskland för samma pris som du ska ha för den begagnad". ska jag sälja en sak, som i sverige kostar 1000 kr, men i tyskland kostar den 500 kr. så kan jag inte ta mer än vad den kostar där. om ens det. gör jag det, så får jag väldigt få intressenter, för det är väldigt få som inte vet eller vågar beställa från tyskland.

Har inte läst genom tråden nogrant så det blir kanske en upprepning men iallafall, om du nu bor i Umeå så gå in till Händige herrn (cykelhuset) som ligger precis norr om stan och kolla på vad han har. Brukar ha rabatt på cyklar som kan vara ett år gamla å så. Då kan du kanske få en riktigt fin hoj till en bra summa pengar men med förra årets färger.

Sedan finns det en Kona handlare i Umeå också, vet de eftersom en av cyklisterna här i stan köpte sin Kona Coiler där förra sommaren, kan kolla upp vilken butik det var.

Öviksmicke: Kolla gärna upp vem som är konahandlare... jag har snackat med händige herrns några gånger, dom är bra, men jag vill kolla in kona också. Dom på händige sa dock att det inte finns någon riktig konarepresentant i Sverige, vilket jag tyckte lät nåågoot fel.

(ps. jag skickar ett pm till dig om jag hittar dig i någon tråd ds.)

Fick min Commencal Meta 4.30 förra veckan. Är verkligen helnöjd än så länge, har dock endast hunnit med tre turer. Jag körde på en Cannondale F600 innan som också var jättebra (men blev stulen såklart...) men nu när jag har testat heldämpat så kan jag inget annat än rekommendera det varmt, om du nu står och väger mellan fram- eller heldämpat.

Tillbaka
Topp