Fullface eller skägg? (Visa ditt skägg)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 54554

Guest
En studie från 2020 visar på minskade skador på käkbenet om man har skägg. Teorin är tydligen att skägg utvecklats för att minska skador vid slagsmål men det borde ju funka lika bra vid en OTB i skogen tänker jag.

”The furred samples provided greater protection against impact than did the plucked or sheared samples (Table 1). Under the condition of the study in which the loading was set so that ∼50% of the furred samples would fail on impact, all of the plucked samples, 95% of the sheared samples, and 45% of the furred samples failed.”

Gällande din tolkning av vad teorin är:

Evolutionen fungerar inte i ordningen att någonting behövs, varpå det dyker upp. Det är tvärt om så att något råkar dyka upp, varpå det råkar visa sig framgångsrikt följt av att de individer som råkar ha just denna egenskap blir liiite lite bättre och därmed sprids dessa individers gener till en större mängd egenskaper.

I detta fall skulle människan först varit skägglös. Några individer råkade få skägg till följd av en variation i generna. Dessa individer överlevde smällar i större utsträckning än sina skägglösa samtida, och fick således fler barn än dessa.

Evolutionen fungerar inte i ordningen att någonting behövs, varpå det dyker upp. Det är tvärt om så att något råkar dyka upp, varpå det råkar visa sig framgångsrikt följt av att de individer som råkar ha just denna egenskap blir liiite lite bättre och därmed sprids dessa individers gener till en större mängd egenskaper.

I detta fall skulle människan först varit skägglös. Några individer råkade få skägg till följd av en variation i generna. Dessa individer överlevde smällar i större utsträckning än sina skägglösa samtida, och fick således fler barn än dessa.
De kan ju lika gärna ha ansetts vara mer attraktiva och därför fått fler barn. Det andra är bara en slump. Det är med orsak i efterhand är inte alltid enkelt…

Det är ju inte min tolkning, det är ju forskarnas. Och jo tack jag vet precis hur evolutionen fungerar. Svårt att äta med knäckt käke så man dör. Har man skägg som skyddar så kan man äta och överleva. På så sätt skulle skägg kunna ha utvecklats eller snarare blivit kvar och utvecklats.

Det är ju inte min tolkning, det är ju forskarnas. Och jo tack jag vet precis hur evolutionen fungerar. Svårt att äta med knäckt käke så man dör. Har man skägg som skyddar så kan man äta och överleva. På så sätt skulle skägg kunna ha utvecklats eller snarare blivit kvar och utvecklats.

Och när evolutionen såg att det blev en bra grej så tänkte den "Sh*t, det blev ju bra, jag som bara tänkte skoja lite med mänskobarnen. Får se, vad kan vi göra med lejonen?"

För den som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderar jag denna tråd som kom upp som förslag i "Liknande trådar":

De kan ju lika gärna ha ansetts vara mer attraktiva och därför fått fler barn. Det andra är bara en slump. Det är med orsak i efterhand är inte alltid enkelt…
Nja, ingen av teorierna är rätt utan så här är det. Eftersom skägg alltid är fulla med matrester så i tider av svår svällt överlevde de som hade ett välgött skägg att suga på meden övriga dog som flugor.

Utgår från att alla känner till den här.

EBF180BD-490C-4E77-8844-4BF942F8B554.jpeg

Nja, ingen av teorierna är rätt utan så här är det. Eftersom skägg alltid är fulla med matrester så i tider av svår svällt överlevde de som hade ett välgött skägg att suga på meden övriga dog som flugor.
Bra med svar på tal när min sambo vill att jag ska rensa skägget från mat. Ska hälsa att hon missförstått det där andra också.

Den här tråden är riktigt intressant! Nu har jag lösningar till två livsviktiga frågor.

Och kvinnorna är on their own!

Därför cyklar mycket färre kvinnor lvg och mtb.

Ju längre skägg desto fler familjemedlemmar kan mannen försörja

Det är inte för religionen fundamentalister har långa skägg men för att försörja många fru.

eller också fanns skägget från början och är en rest från tiden när vi hade päls på största delen av kroppen.

det kanhända att var en fördel både mekaniskt och socialt?

Mycket flott i skägget ger bra glid och skyddar mot rotationsskador vid närkontakt med underlaget. Som MIPS, fast godare.

Finns det något bättre att äta nykokta majskolvar med smör och sedan känna doften av härsket fett i skägget en varm sommardag!

Kommer osökt att tänka på semlor och mustasch (räcker med stubb) som omgående får en doft av rutten grädde..
Ja man får ju tyvärr äta locket och delar av grädden för sig och sen botten med resterande grädde...saknar att kunna ta ett stort bett rakt igenom semlans alla 3-4lager ?. På tall om semlor, någon (min fru) köpte hem ett 2pack idag se hur det går med dom

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp