Fullface : Samlingstråd anno 2016

Foxis

Aktiv medlem
Finns en massa trådar om Fullface vara eller inte vara i olika sammanhang, samt en del trådar om specifika modeller etc.
Men ingen hitta-den-optimala-FF-hjälmen-tråd. Men nu kanske.

Finns väl skiftande kravspecar, men jag vill gärna ha en hjälm som funkar för både DH och mer fartfylld åkning hemmavid. Ni får kalla mig feg, eller klok - det spelar ingen roll. :P

Hitintills har jag kört en MET Parachute av nya varianten tills jag nyligen kraschade den. Egentligen var jag väldigt nöjd med den; satt bra, var förvånansvärt sval, bra passform för goggles. Bra helt enkelt. Dessvärre finns den numera bara i svarta kombinationer vilket såg varmt ut, så det blidde en annan som ersättning.

Entré för Bell Super 2R Mips. Jämfört med MET Parachute så satt den faktiskt något bättre i år. Skriver "i år" för jag testade den förra året mot just MET, men då var medium för liten och large alldeles för stor. Antingen provade jag ett konstigt ex då, eller så har de reviderat storlekarna. Hurusom, sitter bra. Men, jämfört med Parachute är den mycket varmare. Visst, man kan ta av käkskyddet, men om målet är en svalare FF som just skyddar så är det irrelevant vid allt annat än transportsträckor.
Annars är den väl ganska likvärdig.

Fördelarna med MIPS (Super2R har som sagt MIPS, Parachute icke) kan som bekant debatteras mycket och länge. Förutom den skillnaden skulle jag tro att själva skyddet inte skiljer sig så speciellt mycket. Parachute är downhill-certifierad, men har för mig att det bara berodde på att den till skillnad från Bell har galler över lufthålen i käkskyddet.

Frågan är då egentligen: Finns det några andra alternativ? Vad har ni, och vad tycker ni?

Kan det här möjligen vara ett alternativ, eller är det en ren bikepark-hjälm:

Ska bli intressant att se om det blir någon nyttig diskussion... :)

Edit: Att baka in videos är fasen svartkonst på Happy....

Senast ändrad:
Nu kukar jag ur redan i första inlägget. Men jag skulle inte vilja ha en dh-fierad stighjälm som ren DH-kruka. Både Parachute och Super är oftast okej att köra endurotävlingar med, även om Super inte är godkänd för DH. Personligen tycker jag att det är för många lufthål och för klent ytskikt på de alternativ jag sett så jag kommer även i fortsättningen köra med två hjälmar. En stighjälm och en dh-kruka för rejs och liftassisterat. Möjligen köper jag till en käkbåge till min Super för att ha när man gör toppturer och dylikt.

En DH-kruka får dessutom (iaf min) fler småsmällar och tjongar i lite var stans på ett sätt som min stighjälm inte får/gör, men pga det hårdare skalet på ff-krukan är det ett mindre problem än på supern.

Nu har jag babblat klart. Ni kan fortsätta on topic nu.

Fast nu får du ju hålla den/dig i styr i tre sekunder. Finns väl två aspekter på detta:

- Fegisar, försiktiga eller förnuftiga (lämnar värderande till andra) som faktiskt vill ha käkskydd i skogen eller vid lätt-DH/Enduro
- De som vill ha vanlig öppen hjälm + DH-kruka

Jag tycker båda är intressant, och vill egentligen ha en av varje. Så frågorna kvarstår:
- Bästa kompromiss-FF för hemmabruk?
- Vad kör ni för FF?

Så, kom igen Mr. Luthman, vad kör du för DH-hjälm och vad är bra/skit med den?

Foxis sa:
Så frågorna kvarstår:
- Vad kör ni för FF?

Sweet Fixer Carbon FF MIPS(!!) är mitt svar på båda. Min väger in på 869 gr i stl M/L vilket är runt 170 gr tyngre än en Super 2R med hakskyddet på.

Dyr men jag såg inget om pris... :)
Kör inte FF för vanlig stigcykling dock.

Börjar med att erkänna mig till gruppen "fegis", dessutom med prefixet gubb.

Nu när min feghet är fastställd väljer jag faktiskt att instämma i det som Luthman skrev.
Bell Super 2R duger gott som stigåkaFF-kruka, men efter att ha åkt dh'(slarv)igt och klotat så den tjonga i backen med ett brak så tycker jag att den inte "duger" till DH.
Nu säger jag inte att de som tycker att den gör det har fel & är dumma, jag säger att min feghet medger inte att åka den skyddsnivån på DH.
Sedan är jag dessutom ganska kass på att åka så jag behöver mer skydd ;)

För DH valde jag en dedikerad FF som uppfyller lite fler normer & standarder än vad Super 2R gör.
Sweet Protection fixer carbon mips yada yada yada ngt heter den, snordyr var den också så jag chansköpte den från ngn obskyr billighetshgandlare i Tyskland (var jättenervös för att jag skulle få en låda med bara bubbelplast).

Edit: Köpte den visst här och nu är den dessutom 23€ billigare än när jag köpte.

Senast ändrad:
Foxis sa:
Fast nu får du ju hålla den/dig i styr i tre sekunder. Finns väl två aspekter på detta:

- Fegisar, försiktiga eller förnuftiga (lämnar värderande till andra) som faktiskt vill ha käkskydd i skogen eller vid lätt-DH/Enduro
- De som vill ha vanlig öppen hjälm + DH-kruka

Jag tycker båda är intressant, och vill egentligen ha en av varje. Så frågorna kvarstår:
- Vad kör ni för FF?

Så, kom igen Mr. Luthman, vad kör du för DH-hjälm och vad är bra/skit med den?

Jag har någon billig 661 som DH-kruka och en Bell Super som stighjälm. Skulle dö av att köra stig med fullfejan då den är så pissigt ventilerad. Det som är bra med den är att den passar hyfsat och är billig.

Personligen tycker jag inte att det verkar finnas några bra kompromisser. Visst, i EWS hattar de runt med fullfejs även på transporterna, men jag har ännu inte sett/provat någon jag tycker har tillräckligt bra ventialtion för att det ska kännas okej på en tretimamrs tur med mestadels platt men lite ladd utför. Därav min idé med käkbågen på min Super, då skulle jag kunna häkta på den för de där utförskörningarna i fjällen som idag känns lite sketchy i öppen kruka.

Men gillade du din parachute finns det väl ingen anledning att testa nåt nytt :)

Jag är för övrigt också en fegis.

Jag hade tänkt köpa en super just för att öka säkerheten en liten aning när man är på väg ner för valfritt berg. Dock sket det sig då jag har för stort huvud för en sådan, så det sög ju! såg dock att lazer (lazer revolutuion full face typ?) är på ingång med en FF med löstagbart käkskydd som är DH-godkänt sist jag hörde. problemet är att jag är väldigt tveksam över utseendet på denna...
åsikter?

/P

Jag har också 661s billiga FF och den blev markant svalare av att skruva bort det där onödiga gallret i käkbågen :-)

Jag har kört den på ett par endurorace men det är inte direkt njutbart att trampa i den trots min mod.

Luthman Photography sa:
Men gillade du din parachute finns det väl ingen anledning att testa nåt nytt :)

Jo, för att Parachuten numera bara finns i färgkombinationer som är typ svarta. Såg varmt ut. Och sedan är jag en av de där som går på hela MIPS-bluffen. :)

Angående feghet så är väl min lite bittra erfarenhet att man vurpar då man minst anar det. Och som jag skrev i någon annan tråd har jag helt enkelt inte råd att bli satt ur spel, så jag gör vad jag kan för att minimera risken.

Det som gör det värre är att jag har väldigt svårt att hålla mig i skinnet. Även om det är fikacykla och jag sagt till mig själv på skarpen att jag inte ska köra fort, så...ja, kommer det en utförslöpa så visst växer hornen ut likt förbaskat.

Kanske helt enkelt är så att fikacykla: öppen hjälm (har en Sweet Bushwacker Mips kolplast som är skön)
Enduro-lätt/DH: Parachute/Super2R (eller om det nu finns något tredje alternativ)
Stolslift-DH: Riktig DH-hjälm

Vad tror vardagsrummet om Leatt-hjälmen i filmklippet? Som vanligt ser innovationer vettiga ut i fräsiga renderingar, men verkligheten kan vara en annan....

Att MET Parachute skulle vara varmare bara för att den är svart känns som rent hittepå. Den har en så pass öppen och ventilerad design. Finns inte en chans att luft kan bli stillastående inne i hjälmen och bli uppvärmd genom skalet. Dessutom isolerar ju cellplasten all värmetransport från ytterskalet. Jag har själv en svart MET parachute och den är nästan lika sval som min andra hjälm, en Giro Hex halvkruka.

Senast ändrad:
Jag kör en Super 2R mips just nu för hemmacyling, kanske slänger med käkskyddet i ryggan ifall jag kombinerar vanliga stigar med roliga dumheter. Det är svårt att ge omdöme om hjälm innan man faktiskt utsatt den för vad den är tänkt för, men den väger inte mycket och är välventilerad så det är i alla fall något plus.

Poc trabec är kunglig; lätt vikt, komfortabel, perfekt passform för mitt huvud, välventilerad, snygg. Den fyller alla checkboxar, samt att jag kraschat med den och den räddade huvudet. 10/10 får den av mig.
Köpte en Poc Cortex (fullface) för seriös cykling. Har inte invigt den än så kan varken säga bu eller bä.

Det viktigaste i hjälmsammanhang är passformen.

Senast ändrad:
R-P sa:
Att MET Parachute skulle vara varmare bara för att den är svart känns som rent hittepå. Den har en så pass öppen och ventilerad design. Finns inte en chans att luft kan bli stillastående inne i hjälmen och bli uppvärmd genom skalet. Dessutom isolerar ju cellplasten all värmetransport från ytterskalet. Jag har själv en svart MET parachute och den är nästan lika sval som min andra hjälm, en Giro Hex halvkruka.

Samt att frigoliten i hjälmen har så pass många luftbubblor att det verkar isolerade gentemot ytterhöljet.

Skulle hellre aldrig ha låtsasfullfejs till liftåka. Den bästa hjälmen är för övrigt den som passar på din skalle. För mig betyder det Urge Down-o-matic i lift(ibland på topptur om det ska vara riktigt rowdy eller är kallt som fan) och Giro Xar annars. Båd borde bytas. Funderar på Bell Full9 utförs, den sitter grymt skönt på mig, eller helt enkelt en ny Urge eftersom jag gillar dem och gärna stödjer dem. Kanske blir Giro Montaro till stig, eller Urge. Kollade på söta buskförstöraren, men den kändes rätt smäckig för de 2kkr den kostar, massor med konstiga plastbitar hopsatta hipp som happ.

Har även kikat på Sweets fullfejja, den kändes precis som den paddelhjälm den egentligen är. Satt lika bra som en kastrull på min skalle, tack men nej tack.

Ang. temperatur så hade jag en mattsvart Giro Xen tidigare som var sjukt jävla varm, så jag är också troende på hjälmfärg.

marran sa:
Ang. temperatur så hade jag en mattsvart Giro Xen tidigare som var sjukt jävla varm, så jag är också troende på hjälmfärg.

Bra, då är vi två! Man ska aldrig underskatta den psykologiska effekten heller. :)

Måste säga att utvärdera hjälmar är knepigt. Det är först efter ett par vändor som man egentligen vet vad man tycker. Som det faktum att Super2R var fasen så mycket varmare än Parachuten. Inte så lätt att returnera nedsvettad hjälm. :)

Eftersom jag är en stor fegis kanske jag ska ta och köpa en riktig DH-hjälm också för liftåka. Men hjälmar är en förbaska djungel och än värre är det bland riktiga DH-hjälmar kan jag tycka. En uppsjö material och olika patenterade skyddstekniker, väldigt olika approacher vad gäller ventilation och käkskydd.

Om någon har sett ett färskt test nånstans så skulle det uppskattas mycket. Även tips om butiker med bra utbud runt Stockholm. Brukar vara väldigt dåligt med FF, förutom nån Bell eller Troy Lee i något bortglömt hörn. :)

När det gäller riktiga Dh-hjälmar så är väl alla skapliga när det gäller skydd, jag tror inte du blir så himla mycket klokare att att läsa tester. Klämma och känna är grejen tycker jag.

marran sa:
När det gäller riktiga Dh-hjälmar så är väl alla skapliga när det gäller skydd, jag tror inte du blir så himla mycket klokare att att läsa tester. Klämma och känna är grejen tycker jag.

Absolut! Men i brist på att klämma och känna (som sagt, dåligt med utbud i lokala butiker) så är tester en fingervisning om vad man ska beställa hem från internätet för att prova.

marran sa:

När det gäller ren DH på sommarstället så har jag börjat snegla lite på crosshjälmen som hänger ovanför mopeden...
Ja, en riktig MC-hjälm alltså, inte rolig för oassisterad uphill, men den borde skydda bra...

Jag har lite svårt att förstå att dessa modulära hjälmarna är så populära. Dom ser väldigt skrangliga ut jämfört med en riktig FF.

Själv kör jag alltid öppen hjälm till stigcykling och riktig FF (Giro Cipher) till liftåka/rally/trenduro. Det är inte superskönt att cykla upp för alper i FF, men det funkar. I vår körde jag en ordentlig tävling (North Lake Enduro) vid gardasjön och där var det inte tillåtet med hjälm med avtagbar båge. Det var riktig FF som gällde på specialsträckorna.

jofahjalm sa:
Jag har lite svårt att förstå att dessa modulära hjälmarna är så populära. Dom ser väldigt skrangliga ut jämfört med en riktig FF.
De är ju 3-400g lättare, så absolut skrangliga i jämförelse. Fokus för mig med Parachute-typen av hjälm är just stigåka.
Kanske overkill, men jag har varit för nära demolerat ansikte för att jag ska känna mig bekväm utan. Tror jag. Det är fasen svårt för FF är banne mig varmt i skogen.
Hur som, om inte mitt minne sviker mig så funderade du på FF och nackskydd för stigåka för ett tag sedan, men du kom väl på bekvämare tankar? ;)

Men apropå riktig FF:
Precis som på vanliga hjälmar så finns det ju prisspann som heter duga. Från dryga tusingen till 5-6 papp (POC, Leatt och gänget). Är det något viktigt som skiljer egentligen, eller är det mest märke + diverse nymodigheter med oprövad nytta i verkligheten som skiljer? Är det några märken eller material som anses vara bättre eller allmänt anses vara skräp?

I många fall följer finish och komfort priset. En Poc eller D3 känns klart plushare och skönare än en 661 comp. Vilken som skyddet bäst låter jag vara osagt. Och det är precis som med allt annat inte en regel utan undantag, t.ex. Urgen tycker jag känns väldigt go för vad den kostar, och Sweet kändes i vart fall när jag provade den som motsatsen.

Jag testade Bell i Järvsö förra sommaren, då upplevde jag att den dyrare Full 9 satt både stadigare och bekvämare på mitt huvud än den billigare Transfer 9. Jag vet inte om det är bara av en händelse som min skalle har dyr smak, eller att de lägger mer energi på den dyrare hjälmen alternativt rent av att de med flit gör den billigare hjälmen lite obekväm för att locka över folk till den dyrare, för i övrigt är det inte så stor skillnad mellan dem. Kolfiber i den dyra, den väger några gram mindre, och har lite lyxigare tyg i kuddarna liksom. Inget som i alla fall jag skulle betala extra för om de passade lika bra båda två.

Foxis sa:
De är ju 3-400g lättare, så absolut skrangliga i jämförelse. Fokus för mig med Parachute-typen av hjälm är just stigåka.
Kanske overkill, men jag har varit för nära demolerat ansikte för att jag ska känna mig bekväm utan. Tror jag. Det är fasen svårt för FF är banne mig varmt i skogen.

Hur som, om inte mitt minne sviker mig så funderade du på FF och nackskydd för stigåka för ett tag sedan, men du kom väl på bekvämare tankar? ;)

Det skulle ju tyda på att jag har slagit i huvudet en del, men annars är jag rätt säker på att jag aldrig har övervägt att ha nackskydd och FF till vanlig stigcykling.

jofahjalm sa:
Det skulle ju tyda på att jag har slagit i huvudet en del, men annars är jag rätt säker på att jag aldrig har övervägt att ha nackskydd och FF till vanlig stigcykling.

Nej, jag minns förmodligen fel. Och jag har definitivt slagit i huvudet för mycket i år. :D
Hade för mig att jag läste något sånt från dig efter din vurpa i Flottsbro - för visst var det du som fick åka helikopter efter ett hopp som gick snett? Eller är jag helt vilse? :)

Hur som helst. Blir en episk hjälmtestarturné framöver kombinerat med lite chansartad nätshopping medelst distans-ångerrrätt. Kommer förmodligen också dyka upp en extremt lätt brukad Super2R på köp och sälj snart. Bra, men lite för varm för mig.

Jo, jag klota i flottsbro. Jag var lite rädd för att köra FF utan nackkrage efter en skada på nacken. Men nu har jag slutat bry mig. Allt gott.

Fast 661 Comp sitter riktigt jäkla bra på rätt skalle, typ min :)

Men jag har inte testkraschat den på riktigt än mer än att käkbågen räddat mitt ansikte från att släpas i grus en gång.

Jag säger också riktig FF till all form av riktigt utförshetsande, särskilt om det inte ska trampas så mycket. Jag har kört den på ett par enduron också och visst är det varmt och äckligt när det ska trampas minsta lilla men jag kan inte direkt skylla min långsamhet på hjälmen.

Jag har inte självbevarelsedrift nog att överväga låtsasfullface för stigcykling i nuläget. Men det kanske kommer...

Rattnalle sa:
Fast 661 Comp sitter riktigt jäkla bra på rätt skalle, typ min :)

Men jag har inte testkraschat den på riktigt än mer än att käkbågen räddat mitt ansikte från att släpas i grus en gång.

Jag säger också riktig FF till all form av riktigt utförshetsande, särskilt om det inte ska trampas så mycket. Jag har kört den på ett par enduron också och visst är det varmt och äckligt när det ska trampas minsta lilla men jag kan inte direkt skylla min långsamhet på hjälmen.

Jag har inte självbevarelsedrift nog att överväga låtsasfullface för stigcykling i nuläget. Men det kanske kommer...

Min 661 comp sitter bra på mig också. Och den har skyddat skägget ett par ggr.

Det är ju främst för att jag lever på mitt utseende som jag överväger käkskyddet vid toppturande. Ska man släpa hoj över och runt fjäll är det inte aktuellt med en ff-kruka på ryggan.

Jag trampade runt i min Poc Cortex Flow förra året i Gesunda utan att dö. Vist, det hade nog varit skönare med öppen hjälm när vi trampade uppför berget, men det funkade helt ok tycker jag. (Trotts tryckande sommarvärme)

När jag fjantar runt hemma och stravahetsar/myscyklar så har jag en giro feature som täcker lite bättre än en traditionell XC-kruka. Skulle jag känna mig ängslig över att den inte gav nog med skydd så skulle jag dra på mig POC-hjälmen.

För när jag drar på mig fullfacekrukan så känner jag mig genast lite mer odödlig, och då vill jag nog att skyddet ska leva upp till det också.

Så för att summera:
Jag kommer nog inte köpa nån hjälm motsvarande Parachute et.c. då jag nog endera vill ha riktigt FF skydd (och då kan jag skippa halvhjälmen eller knäppa fast den ena på ryggan) eller så vill jag känna mig lika oskyddad som jag är.

Jaja Sweet må vara kastruller och paddelhjälmar men min Fixer sitter väldigt bra på mitt huvud och den är lätt om man nu inte ska ha en hjälm med löstagbart käkskydd.

Några tips på riktig FF till kids (låt säga spannet 6-10)?

Grabben har nu en Cratoni FF som var det enda jag hittade lokalt för ett par år sedan. Den sitter okej men känns ganska vek, speciellt i käkbågen.
Problemet är väl att det enda jag hittar är vuxen-FF i små storlekar. Och kollar man på killar som Jackson Goldstone så är det precis vad han kör (såg nån bild med en Bell Full-9 på honom). De väger ju dock som bekant dryga kilot, vilket känns som ganska mycket på ett barnhuvud även med nackbrace. Men det kanske ändå är det som gäller...?

Gah. Svårt detta! :-/

Börjat titta på hjälmar med avtagbara hakskydd. Det är ändå ett stort steg för mig, och passar nog nya cykeln. Fattar poängen med riktiga dh-ff, men just nu/här är det dessa, och/eller andra med avtagbara bågar jag undrar över.
Har hittat 4 st sofar.
Bell super 2r + finns på Cykloteket vilket verkar bra om den är konstig i form/storlek, snabbfästen för bågen.
Uvex Jakkyl Hde +snabbfästen för bågen
Lazer revolution ff - bågen skruvas fast med skruvar, så risken är stor att den inte funkar som de andra utan antingen eller hela dagar.
Alpina king carapax (inte 100 på att bågen är avtagbar) +/- Väldigt lätt! (måste gå ut över något)

Vad är den samlade erfarenheterna av dem?

Tillbaka
Topp