Fullfjädrad FATBIKE - ICAN SN04

Beställde dubbelt av dessa, minns inte vilka det blev jag använde

RockShox Bushing Set 8mm for Monarch/Vivid 22,2 x 8mm 20069283 - 40170176 2 8,35 16,70
RockShox Bushing Set 8mm for Monarch/Vivid 22,0 x 8mm 20069283 - 40170175 2 11,50 23,00

Senast ändrad:
buttus, hur blev säsongen med denna fattie? när föredrog du den framför andra av dina cyklar, isf var och varför...?

eller väntar du på snö:)?

kais01 sa:
buttus, hur blev säsongen med denna fattie? när föredrog du den framför andra av dina cyklar, isf var och varför...?

eller väntar du på snö:)?
Helt klart godkänd men inte så många mil som man önskat kanske pga lite tid och andra cyklar som också vill rastas, men den har nog blivit mer körd än mina andra! Om jag inte har någon plan för vilken runda jag ska ta utan bara ut och snurra så brukar jag hamna på den, för då är man ju inte begränsad om man hittar någon okänd stig man vill testa :-)
Det hamnade dropper på den också till slut, bara att inse att man är fast i det träsket. Nästa steg är nog slanglöst men jag väntar tills dubbdäcken åker på.
Har också börjat labba med dämparna, det krävdes ganska många "volym-band" i dämparen för att den inte ska bottna vid hopp men det blir väl kanske så med det där länkaget som ju blir "omvänt progressivt"?

sterud sa:
Hej,

Kul bygge.
Har du någon bild, gärna i soffan ;) , på hur den färdiga cykeln blev?

//Stefan
Jag är inte mycket för att tvätta, så i soffan kommer den aldrig att hamna :-)
Har inga "riktiga" bilder på den heller.

IMG_5448.JPG

IMG_5557.JPG

Har beställt en ram från ican fick betala 980usd med tullfri frakt. Ram 790+190 för frakt eller 80usd frakt men då med tull och moms.
Ja då får det bli slakt av duden plocka över alla delar.

tre sa:
Har beställt en ram från ican fick betala 980usd med tullfri frakt. Ram 790+190 för frakt eller 80usd frakt men då med tull och moms.
Ja då får det bli slakt av duden plocka över alla delar.
Spännande!
Samma pris som när jag beställde då, sen beror det förståss på dollarn.
"Alla" delar från Duden kan du ju inte använda, men du kommer en bit på vägen iaf.

borde gå att använda växel broms och vev. Har (GX dub vev) finns BSA lager till den också sadelstolpe går med shims men har annan och Bluto gaffel 120mm borde funka bra.

Vad det gäller mitt kina bygge så har jag beställt en Hope 120mm vev GX dubb veven som jag har är för kort. Q måttet ökar till ca 219mm isället för 206mm.

Standard drev 9mm offset boost 5mm offset läste jag på nått ställe. kanske går det vara utan dom två distanserna med boost drevet om det går fritt med bakdäcket och fritt i ramen

Då förskjuts ju hela vevpartiet. Det jag skulle kunna tänka mig är att lägga en distans mellan klinga och vevarm om det nu får plats, samt om splines och gänga räcker till. Men som sagtdet funkar bra så vet inte om jag orkar ändra något :-)

BuTTuS lagt ut en fin tråd om sitt Fulldämpade Kina bygge kanske blir det fler som blir inspirerade. Med fler hjulstorlekar så blir mångsidigheten ännu större Vägde mitt Kina bygge med 29" hjul och Noby nick 2,6 däck och xt pedaler 13,0kg

Kul! Har du testat den något än? Jag blev tvungen att lägga i ganska många "volymband" i dämparen så att den inte bottnar vid hopp, det där länkaget blir väl "omvänt progressivt"...

Nej tyvärr inte provat än har bara torr cyklat i källaren ett fasligt regnade ute är orsaken annars så finns tid för en tur.
Får återkomma vad det gäller dämparen har en manitou mcleod bak blir intressant och se hur den uppför sig..

Bra ide att fortsätta prata om SN04 här. Kan passa på att visa min lilla "uppfinning". Köpte Manitoukitet för att kunna låsa dämparen (McLeod) från styret. Tyvärr har kitet inte fyra lägen som dämparen utan bara två. Helt stängd och helt öppen. Köpte en enklare 7-delad gripshift och satte på vänster sida. Nu har jag fullt öppen och helt stängd samt fyra lägen däremellan. Lösningen fungerar bra men så här i efterhand kan jag konstatera att dämparen och ramens fina baklänkage gör att jag mest har den fullt öppen.

IMG_20200108_213459968.jpg

Snajdigt!
Vilken bakdämpare har du och fungerar den bra? Jag har fått lägga i ganska många spacers i min Monarch för att den inte ska bottna i hopp så nu känns den lite väl hård i övrigt också

BuTTuS sa:
Snajdigt!
Vilken bakdämpare har du och fungerar den bra? Jag har fått lägga i ganska många spacers i min Monarch för att den inte ska bottna i hopp så nu känns den lite väl hård i övrigt också

Jag har en Manitou McLeod. Den fungerar utmärkt, använder det mesta av slaget men utan att bottna. Vet dock inte hur den fungerar vid landningar eftersom jag ogärna lämnar marken :)

BuTTuS sa:
Snajdigt!
Går det inte att bara pumpa i lite mer luft (mindre sag) istället för att fylla dämparen med spacers?

Octagon sa:
BuTTuS sa:
Snajdigt!
Går det inte att bara pumpa i lite mer luft (mindre sag) istället för att fylla dämparen med spacers?
Den blir ju lite mer progressiv med spacers i, vilket jag tror behövs med det där länkaget, dämparen hamnar ju i vinkel mot slutet och jag fick ganska hårda genomslag när jag började justera in den i ett litet hopp med platt landning. Utan spacers men högre tryck blev den aldeles för hård/för lite sag i början också.

Kör också Manitou McLeod bak på min sn04 men använder mest läge 2. Läge 1 blir mer komfort läge Vid lite lugn cykling beror förstås Hur mycket luft man trycker i. Men några genom slag har jag inte märkt. Har heller inte hittat vilken sag som är rekommenderad men har ca 4-5mm

Hur går era dämpare i kylan @psvensson @BuTTuS @tre ?
Jag tycker min RS Monarch blir helt livlös och sjunker ihop, får pumpa upp trycket ute på spåret ett par ggr. Sommartid så funkar den bra.
Servad och ombyggd till Debon air för att kunna få i spacers och få lite mer luft volym idén.

Jag har inte märkt någon försämring i kyla men jag är osäker på hur kallt det har varit när jag har varit ute. De senaste två veckorna har jag dragits med en förkylning och inte kunnat cykla. Tänkte ta en sväng i morgon. Återkommer :)

Efter senaste turen upptäckte jag att min Monarch var tvärtom, dvs väldigt stum och trög, och jag fick sänka returen rejält för att den skulle gå tillbaka ok. Har dock inte undersökt det närmare och nu till helgen passade jag förståss på och skaffa mig en tokförkylning...

Hur går era dämpare i kylan @psvensson @BuTTuS @tre ?
Jag tycker min RS Monarch blir helt livlös och sjunker ihop, får pumpa upp trycket ute på spåret ett par ggr. Sommartid så funkar den bra.
Servad och ombyggd till Debon air för att kunna få i spacers och få lite mer luft volym idén.
Det är därför jag inte ville ha dämpare eller hydrauliska bromsar på fatbiken, för att kalla/varma temperaturer ändrar tryck och oljas viskositet i gafflar/bromsar. Och förstås vikt, pris, underhåll, kan-inte-lagas-i-vildmark nackdelar.

Bromsarna är aldrig något problem för mig.
Hellre hydrauliska än vajer på vintern känner jag.

Det är därför jag inte ville ha dämpare eller hydrauliska bromsar på fatbiken, för att kalla/varma temperaturer ändrar tryck och oljas viskositet i gafflar/bromsar. Och förstås vikt, pris, underhåll, kan-inte-lagas-i-vildmark nackdelar.

Bromsarna är aldrig något problem för mig.
Hellre hydrauliska än vajer på vintern känner jag.
Har cyklat några gånger med hydrauliska (Magura) bromsar i -25 och kallare, och det var inte så roligt. Gick nästan inte att bromsa, det var trög och seg som tjock tjära och ofta ville bromsklossarna inte tillbaka. Hände ofta att jag pushade cykeln för att det var för farligt utan broms (jättehalt). När det var varmare igen var det ingen alls ett problem.
Däremot med vanliga skivbromsar har jag aldrig haft problem, inte heller med vajrar :)

Tillbaka
Topp