Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Cuprinol skrev:
-------------------------------------------------------
> Teknisk fråga:
>
> Hur reagerar olackad aluminium på tiden och
> luftens påfrestningar? Blir det någon oxidering
> eller liknande?
>
Aluminium ergar, och blir blå/grön/vit med tiden...
Har tänkt skriva en rekommendation att när du är klar med ramen lägg på klarlack på ramen då... men de blev inte av förrens nu... ;)
be firma skära ut dekaler, brukar man kunna göra mall själv på datorn och sätt på dekalerna innan lack...
kan erkänna att jag blev sugen att göra samma sak med min... svart känns ju som sagt 2004-2005... ;)
Den där "how to" länken var lite sisådär. Jag har sett en annan genomgång där en kille polerar en liggbåge till spegelfinish. Han använde kanske 10 olika grovlekar och slipmetoder...
Men hursomhelst, jag tänker inte polera. Alldeles för jobbigt trots att det går att sitta i solen på balkongen och göra det. Det blir borstning för min del.
När jag polerade min sadelstolpe så slipade jag ner till 400p innan jag började leka autosol.
Och 400p såg rätt bra ut, fast kanske lite för fin yta för att vara borstad.. och sen så hade jag ju slipat så det var lite olika riktningar på strecken..
Om den ska borstas.. borde man inte slipa upp en fin yta och sen dra raka linjer mer ett grövre papper för den rätta looken?
Låter ju logiskt, men energin som går åt att polera känns ju rätt bortkastad då.
Jag får kanske köpa mig lite eolika papper och testa mig fram. Det låter som att ett 300 och ett 400 skulle vara bra.
Annars kunde du ju måla baksvingen ljusblå. Framtriangeln kunde kanske också vara ljusblå, fast bara längst fram, och sen lite svart och vitt i mitten. Sintesilogga i svart med gula out-lines, och kanske några röda duttar. Låter inte det rätt ballt? =)
Kul projekt. Väntar med spänning på nästa kapitel.
För liten skillnad mellan 300 och 400 !
om du inte ska polera så kan du i stället köra 300 eller 400 och sedan 600 eller 800.
De senare kör du tillsammand med vatten och efter en omgång med 800 så krävs inte mycket för att polera upp med autosol.
finaste jag haft är 1300 eller om de va 1500 men de va på fabriken där jag jobbade där de tillverkades.
1500 välplacerade slipkorn per kvadrattum !
...is the shit :)
Borstad aluminium? Nah, polerad ska det vara, titta på den här och få lite inspiration! Inget extremt fall av polerbögism utan ett mer lagom fall av polerbögism. I övrigt är den en frän ram! Very Lobo/STS/LTS:ish.
För att rätta nån som skrev tidigare i tråden, aluminium ärgar inte, aluminium oxiderar (ytan binder syre som hindrar från vidare korrosiva angrepp). Koppar ärgar däremot och på ytan bildas ett grönaktigt skikt som kallas ärg (basisk karbonat). Hoppas jag lekte besserschmidt med korrekt fakta nu, trist att vara messervisser med fel info, hehe.
C
cal
Guest
Fullgung för ett medelsvetto [Nu med lite montering]
cal skrev:
-------------------------------------------------------
> 150 grit slipkuddar använde jag till den här.
>
> Om du går på med finare kornstorlek kommer det se
> polerat/halvpolerat ut. Inte så snyggt om du
> frågar mig.
>
> http://student.stunet.se/cal/ram/ram7.jpg
Din SX-trail blev verkligen snygg när du slipade den.
Cuprinol: FL skämtade nog bara lite med Cal som ju faktiskt har även en SX-Trail (oborstad) liggandes under sängen, typ. Dock har han borstat sin P3-ram som synes här ovanför.
Vad är det för svarta prickar på toppröret? Hålen för att evakuera svetsgaserna, eller smuts?
Den där ytan kommer att oxidera om du inte behandlar den med nån form av skydd. Jag polerade min egentillverkade styrstam med industriellt polervax och det har skyddat den mot vädrets makter.
Olackat e ju skitsnyggt! Hoppas du inte kladdar ner den förmykke med loggor sen. Jag skulle vilja göra samma med min stålram men då lär väl farbror Rost hälsa på rätt snart. Tumme upp!
Fylleköpte en liten Spooky Bandwagon av en bekant nu i midsommar. Blir till att massera in sådant där blått färgavlägsnarsmet... (kanske ska polera ramen och ha en Fatty R i samma finish).
Jag har inte bestämt mig än, men det kan hända att den dyker upp i säljes snart, och då parad med Maverick SC gaffeln. Pengarna börjar tryta och måste kanaliseras.