[fullständigt OT] Bra Subaruverkstad i Mälardalsområdet+?

mcperand

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, vet ni någon bra Subaruverkstad inom typ två timmars körning från Uppsala? Jag har totalt och fullständigt gett upp på den lokala märkesverkstaden R*-m***r då de är både dyra, kassa och oförskämda. Jag är beredd att åka en bit om det finns en verkstad som verkligen kan Subaru och som inte skinnar mig på kuppen.

Jag använde Fürstenhoff när de fanns kvar, de hade en riktigt duktig mek men de har stängt sen länge :(

Annars har jag varit nöjd med både Torvalla i Haninge, inga konstigheter, och valde faktiskt att göra service på Bilfocus i Sundsvall nån gång när jag ändå var i trakten på sommaren. Klart billigare! :)

Jag använde Fürstenhoff när de fanns kvar, de hade en riktigt duktig mek men de har stängt sen länge :(

Annars har jag varit nöjd med både Torvalla i Haninge, inga konstigheter, och valde faktiskt att göra service på Bilfocus i Sundsvall nån gång när jag ändå var i trakten på sommaren. Klart billigare! :)
Furstenhoff, aka Ghostrider?

Tack för tipsen! Det ser ut att kunna bli en tur till Hallstavik nästa service som är en dyr en då alla vätskor i hela drivlinan ska bytas. När jag gjorde motsvarande på förra Subarun i Uppsala slutade det med ett totalt misslyckat klåparjobb som i sin tur ledde till ett vevstaksbrott och skrotning och en verkstad som bara skyllde ifrån sig.

Tack för tipsen! Det ser ut att kunna bli en tur till Hallstavik nästa service som är en dyr en då alla vätskor i hela drivlinan ska bytas. När jag gjorde motsvarande på förra Subarun i Uppsala slutade det med ett totalt misslyckat klåparjobb som i sin tur ledde till ett vevstaksbrott och skrotning och en verkstad som bara skyllde ifrån sig.

Tråkigt! Men kanske sådant klåperi som bland annat förklarar alla Subarus på blocket med ”trasig motor”.

Skulle inte förvåna mig. Boxermotorns led av dåliga topplockspackningar i många år samtidigt som den är oerhört känslig för låga oljenivåer. I mitt fall hade en slarvig mekaniker dels fyllt på på tok för lite på vissa ställen och för mycket på andra så att det rann över olja och kladdade ner. Bilen stank olja så jag vände efter bara några hundra meters körning och klagade. Mekanikerns förklaring var att bilen var gubbkörd i stan och aldrig blev varm utan att ha en aning om att den gick 15 mil motorväg varje dag.

Deras lösning visade sig vara (fick jag reda på efteråt) att ta bilen och stå med den på 5000 rpm i nästan en halvtimme på bakgården för att bränna bort all spilld olja, men på kuppen pressade de ut en massa motorolja ur toppen så motorn skar på motorvägen några dagar senare. Det var i alla fall analysen som de gjorde på verkstaden som bilen blev bärgad till.

Dieselmotorerna hade ju omfattande problem med vevlagret också, även om Subaru inte riktigt erkände det. Väldigt trevlig motor annars och vår hade gått 15000 mil vid försäljning, utan problem. Verkar rulla fortfarande - men diesel-subarus med trasig motor dyker upp rätt ofta på blocket..

Dieselmotorerna hade ju omfattande problem med vevlagret också, även om Subaru inte riktigt erkände det. Väldigt trevlig motor annars och vår hade gått 15000 mil vid försäljning, utan problem. Verkar rulla fortfarande - men diesel-subarus med trasig motor dyker upp rätt ofta på blocket..
Liknande som de tidiga CVT-lådorna. De rasade på löpande band och Subaru bara slog ifrån sig. Tills en dag då de upptäckte att roboten som la på packningsmaterial mellan hushalvorna var felinställd och la på tok för mycket. Hoppsan sa Subaru, men de som redan betalat för sina reparationer fick inte en spänn.

Dieslarna lagade de under förlängd goodwill, men jag vågade inte riktigt lita på att den skulle vara för evigt. Alla bilar verkade rasa förr eller senare. Och när en bil börjar bli gammal kanske man inte vill serva den dyrt på märkesverkstad heller.. fick dock bra betalt för bilen.

Note to my self, köp ingen begagnad Subaru!
Från att under många år legat överst i rankningen över mest nöjda ägare i Sverige (och minst antal nedslag på besiktningen) har de rasat ganska rejält nu. Efter nästa 15 år med flera Outback av olika generationer är jag för min del säker: nästa bil blir INTE en Subaru.

sonens trevliga forester-diesel skar vid jämn motorvägsfart, varm motor,

absolut noll vettigt upplägg från subaru sverige. de kunde exempelvis gjor något så enkelt som att erbjuda ett prisnedslag på en ny bil. eller andra i längden inkomstbringande åtgärder. istället får de alltmer sammanflytande öar av icke-användare därute.

och beggade motorer fanns av naturliga skäl inte att uppbringa; inte heller ute i europa. jo till typ nära nypris kring 100 ksek. rena hårdvalutan.

vet inte var felet i reklamationshanteringen egentligen finns; dåliga verkstäder, importör, eller subaru centralt. eländet tycks ha börjat med dieslarna ungefär samtidigt som modellen xv. den fullständigt slaktades i tyska ams långtidstest.

de håller uppenbart på att gräva sin egen grav. tråkigt att se.

Jag var supernöjd med 1999:an, det var ett plastigt härke utan kvalitetskänsla men höll otroligt bra och var riktigt rolig att köra. 2009:an var inte lika bra, och problemen med dieselmotorn började omtalas några år efter.

Subaru Nordic verkar vara riktigt dåliga på att hantera reklamationer så det gjorde att jag inte vågade lita på deras goodwill-snack om dieselmotorn som "absolut inte har några problem" när bilen började bli 5-6 år och hade gått 15000 mil. Jag gillar egentligen fortfarande Subaru, de är en liten förhållandevis egen tillverkare som kör sitt race, men de gör inte längre några bilar som tilltalar mig.

Bump. Detta var ju lite oroade läsning när man sitter och funderar på beggad outback. Trodde dieselproblemen var de första åren, men alltså även senare årsmodeller?

Ser efter "tålig kombi", typ XC70, A4/A6 allroad, Outback... men vill inte ha SUV. De två förstnämnda ligger högt i pris tycker jag, Subarun oftast mer rimlig i förhållande till ålder och miltal. Men vågar man?

Nej, problemen var nog större på de första årsmodellerna men vad jag förstått var det inte ovanligt även på senare. Å andra sidan så verkar vår gamla bil ha rullat 30k+ mil nu och lever fortfarande, den var av första årsmodellen. Svenska subaruforumet låg på forum24.se som försvann från nätets yta för några år sen, vet inte var man annars kan hitta lite skriverier om hur bilarna mår numera. Kanske rasade de tidigt eller inte alls?

Det var en trevlig motor att köra, bottenstark och rätt snål, vi snittade under 0.6l/mil med Forestern men på långkörning gick det att komma ner under halvlitern om man inte körde motorväg. Över 110 så drog förbrukningen iväg en del.

Det verkar vara en blandning av vissa designmisstag (som oljan och topparna i de bensinmotorer som kom runt 2007-2013 typ) och klantig montering (den flytande packningen i de tidiga CVT-lådorna) och en del ojämnheter i kvaliteten från individ till individ. En del går utan att hicka 30000 mil, andra rasar ganska snabbt. Synd, för själva grunddesignen är toppen.

För övrigt var verkstaden i Hallstavik som jag fick rekommenderad i tråden helt suverän! Bra mottagande, lågt pris och suverän service. Det skrammel som RA Motor var helt säkra på berodde på en klämma (som de bytte och tog betalt för trots att skramlandet var kvar efteråt) berodde på att båda skruvarna som skulle hålla partikelfiltret lossnat och försvunnit. Tydligen är det lite ovanliga korta fingängade skruvar som inte fanns på lager, men mekanikern hittade ett par lite längre som han slipade till rätt längd och skruvade dit och som han till råga på allt räknade in i servicen och inte tog betalt för.

Det verkar vara en blandning av vissa designmisstag (som oljan och topparna i de bensinmotorer som kom runt 2007-2013 typ) och klantig montering (den flytande packningen i de tidiga CVT-lådorna) och en del ojämnheter i kvaliteten från individ till individ. En del går utan att hicka 30000 mil, andra rasar ganska snabbt. Synd, för själva grunddesignen är toppen.

För övrigt var verkstaden i Hallstavik som jag fick rekommenderad i tråden helt suverän! Bra mottagande, lågt pris och suverän service. Det skrammel som RA Motor var helt säkra på berodde på en klämma (som de bytte och tog betalt för trots att skramlandet var kvar efteråt) berodde på att båda skruvarna som skulle hålla partikelfiltret lossnat och försvunnit. Tydligen är det lite ovanliga korta fingängade skruvar som inte fanns på lager, men mekanikern hittade ett par lite längre som han slipade till rätt längd och skruvade dit och som han till råga på allt räknade in i servicen och inte tog betalt för.
Fantastiskt, du verkar ju faktiskt hittat en riktig mekaniker, och inte en reservdelsmontör som verkar vara standard på de flesta verkstäder numer.

Jag har en Outback 2010 bensinare som jag haft i fyra år. Kört 6000 rätt problemfria mil, är nu uppe i drygt 19000 mil. Har bara gott att säga.

En bra sak med dem är att de (tvärtemot vad många tror) är lättmekade, i alla fall tyckte jag det. Förutom tändstiftsbyte, det förstod jag inte hur det skulle ens vara fysiskt möjligt :-)

En bra sak med dem är att de (tvärtemot vad många tror) är lättmekade, i alla fall tyckte jag det. Förutom tändstiftsbyte, det förstod jag inte hur det skulle ens vara fysiskt möjligt :-)
Hahah! Jag har aldrig upplevt det som så besvärligt, men så har jag små händer också.
Annars hade motorerna med single overhead cam tändstiftet in från sidan, dvs uppifrån, döenkelt att byta.

Hahah! Jag har aldrig upplevt det som så besvärligt, men så har jag små händer också.
Annars hade motorerna med single overhead cam tändstiftet in från sidan, dvs uppifrån, döenkelt att byta.

Det var på en 99:a med 2.0 bensin jag försökte byta, minns bara att jag kliade mig i huvudet och lade ner. Den rullade över 15k mil utan nya stift i min ägo.. :-D

Tillbaka
Topp