Hot Chili skrev:
-------------------------------------------------------
> Din vanlig pump klarar av max 10 bar (150psi). Och
> för att uppnå denna tryck, måste du ta i så in i
> helv....
Min golvpump är graderad upp till femton bar...
> En vanligt dämparpump klarar av 300 psi (20bar)
> utan ansträngning alls.
Det är olika på olika dämparpumpar...
Notera att graderingen inte säger någonting om det maximala trycket en pump klarar av innan man blåser packningarna. Nej pumpar och därmed graderingen på pumpar görs för att pumpa upp lagom tryck inom användingsområdet. Ett cykeldäck behöver man aldrig pumpa upp mer än till, i extrema fall, 12 bar. För dämpare är det olika vilket arbetsområdet är beroende på märke på dämpare. I mina zocchidämpare har jag aldrig mer än 2.5 bar.
> En pump kan inte generera en högre tryck i
> dämparen än i pumpen. Och nej, volym spelar ingen
> roll alls.
>
Här har du både rätt och fel! Du kan inte generera högre tryck i dämpare än det maximala trycket i pumpen, däri är vi införstådda. Däremot spelar visst volymen hos både dämparen och pumpen roll för det slutliga trycket!
Eftersom tryckförändringen sker så snabbt (inuti pumpen) kan vi anta en adiabatisk process (en process utan värmeutbyte).
Detta är inte helt sant men det är ändå en ganska rimlig approximation för en snabb överslagsräkning.
Poissons ekvation för en reversibel och adiabatisk process säger då:
PV^g = konstant,
där P är trycket hos gasen , V volymen hos gasen, g= (f+2)/f är den så kallade adiabatiska exponenten och f är antalet frihetsgrader hos gasen.
Luft kan antas vara en diatomär gas (78% kvävgas (N_2) och 21% syrgas (O_2)) och har därför fem frihetsgrader, tre translationella och två rotationella.
Det här ger att det slutliga trycket i dämparen är:
P_2 = (V_1 / V_2)^(7/5) P_1
där P_2 är det slutliga trycket i dämparen, V_1 är volymen i pumpen innan kompressionen, V_2 är dämparvolymen och P_1 är trycket från början i dämparen.
Man ser klart och tydligt att om pumpvolymen (V_1) är stor och dämparvolymen (V_2) är liten kommer det slutliga trycket P_2 bli stort. Sedan om det är packningarna i pumpen, dämparen eller inga packningar alls som går sönder är olika från fall till fall. Jag personligen pumpade min första luftdämpare med kompressorn på macken och man kunde inte mer än dutta till och dämparen var STENHÅRD. Detta var dock en beggad dämpare som sedan länge sett sina bästa dar. Jag skulle aldrig göra nånting dylikt med mina nya dyra dämpare.
Någonting jag är väldigt säker på är att inga garantier gäller om du blåser packningarna med en pump som ej är anpassad för ändamålet.
Eller så tänker jag fel som vanligt...