[Fulmek] gaffelpump=cykelpump?

Everwake

Ny medlem
snabbfråga, har precis fått ett avlångt paket innehållande en Reba Race 06.

det kliar i fingrarna att få montera den, problemet är att jag inte har någon gaffelpump.

funkar det med en vanlig cykelpump? min cykelpump ska klara 160psi, vilket är det tryck jag ska ha i gaffeln.

om inte, var hittar jag en bra (helst inte snordyr) gaffelpump med manometer i 08?

Jo, det funkar med en cykelpump om du har vanlig bilventil på gaffeln. Det blir inte bra, men som fulmek går det. Jag har gjort det, och med en golvpump brukar det räcka med ett pump för att få i tillräckligt med luft. (iofs på Marzocchigafflar).

Grejjen är den att du riskerar att spränga packningarna i gaffeln om du pumpar med vanlig pump.
Luftvolymen som skall i gaffeln är så extremt liten att du pumpar fullt med endast ett pumptag med en vanlig minipump...Du riskerar helt enkelt att få i för mycket luft och då kan det säga "pang tjoff" om gaffeln.

Du kanske spränger packningar i pumpen om du försöker att upp rätt tryck i gaffeln, men definitiv inte gaffeln. Det är inte luftvolymen som spelar roll, det är trycket. Och en vanligt pump klarar max halva trycket från en dämparpump.

Hot Chili skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte luftvolymen
> som spelar roll, det är trycket.

Här missförstår du mig lite.
Volymen inuti gaffeln är konstant (efter ett viss initialt "nollnivå"-tryck om dy förstår vad jag menar?).
Dock är det uppumpade trycket inuti gaffeln proportionellt mot den volym luft vid normalt lufttryck som du pumpar in i gaffeln. Dvs har du en pump med stor volym (en vanlig däckspump) kommer du få en stor tryckhöjning inuti dämparen på ett pumptag emedan om du har en pump med liten luftvolym (dämparpump) kommer du få en liten tryckhöjning på ett pumptag...

tackar för snabba svar=) , spränga packningar har jag inte alls lust med.

hade väl en aning om att golvpumpen hugo där hemma kanske var lite väl inexakt...

blir till att åka till staden för att införskaffa en sig allt för dyr pump altså

Din vanlig pump klarar av max 10 bar (150psi). Och för att uppnå denna tryck, måste du ta i så in i helv....
En vanligt dämparpump klarar av 300 psi (20bar) utan ansträngning alls.
En pump kan inte generera en högre tryck i dämparen än i pumpen. Och nej, volym spelar ingen roll alls.

köpte den på ebay, Reba race poploc modell 2006 för 339 Euro tyckte jag verkade vettigt dock medföljde ingen pump och den var tyvärr silverfärgad. trodde swartz betydde svart...men jag har uppenbarligen ingen tur med tyska butiker...

men oas. tar jag hellre silverfärgad reba än svart Dirt Jam Comp...

trist bara att den enda gaffelpump jag lokaliserat kostar 400:-

Hot Chili skrev:
> Din vanlig pump klarar av max 10 bar (150psi). Och
> för att uppnå denna tryck, måste du ta i så in i
> helv....

Min golvpump är graderad upp till femton bar...

> En vanligt dämparpump klarar av 300 psi (20bar)
> utan ansträngning alls.

Det är olika på olika dämparpumpar...
Notera att graderingen inte säger någonting om det maximala trycket en pump klarar av innan man blåser packningarna. Nej pumpar och därmed graderingen på pumpar görs för att pumpa upp lagom tryck inom användingsområdet. Ett cykeldäck behöver man aldrig pumpa upp mer än till, i extrema fall, 12 bar. För dämpare är det olika vilket arbetsområdet är beroende på märke på dämpare. I mina zocchidämpare har jag aldrig mer än 2.5 bar.

> En pump kan inte generera en högre tryck i
> dämparen än i pumpen. Och nej, volym spelar ingen
> roll alls.
>

Här har du både rätt och fel! Du kan inte generera högre tryck i dämpare än det maximala trycket i pumpen, däri är vi införstådda. Däremot spelar visst volymen hos både dämparen och pumpen roll för det slutliga trycket!

Eftersom tryckförändringen sker så snabbt (inuti pumpen) kan vi anta en adiabatisk process (en process utan värmeutbyte).
Detta är inte helt sant men det är ändå en ganska rimlig approximation för en snabb överslagsräkning.
Poissons ekvation för en reversibel och adiabatisk process säger då:

PV^g = konstant,

där P är trycket hos gasen , V volymen hos gasen, g= (f+2)/f är den så kallade adiabatiska exponenten och f är antalet frihetsgrader hos gasen.

Luft kan antas vara en diatomär gas (78% kvävgas (N_2) och 21% syrgas (O_2)) och har därför fem frihetsgrader, tre translationella och två rotationella.
Det här ger att det slutliga trycket i dämparen är:

P_2 = (V_1 / V_2)^(7/5) P_1

där P_2 är det slutliga trycket i dämparen, V_1 är volymen i pumpen innan kompressionen, V_2 är dämparvolymen och P_1 är trycket från början i dämparen.

Man ser klart och tydligt att om pumpvolymen (V_1) är stor och dämparvolymen (V_2) är liten kommer det slutliga trycket P_2 bli stort. Sedan om det är packningarna i pumpen, dämparen eller inga packningar alls som går sönder är olika från fall till fall. Jag personligen pumpade min första luftdämpare med kompressorn på macken och man kunde inte mer än dutta till och dämparen var STENHÅRD. Detta var dock en beggad dämpare som sedan länge sett sina bästa dar. Jag skulle aldrig göra nånting dylikt med mina nya dyra dämpare.
Någonting jag är väldigt säker på är att inga garantier gäller om du blåser packningarna med en pump som ej är anpassad för ändamålet.

Eller så tänker jag fel som vanligt...

Men iofs har man nog lite marginal med gaffeln obelastad. De tryckangivelser som anges i manualen är ju för obelastad gaffel, när man sedan belastar gaffeln ökar ju trycket i den proportionellt mot hur volymen minskar...

Alltså, det borde finnas en marginal på X antal psi/bar från rekommenderat maxtryck i manualen tills det att man fakitskt spränger några packningar. Eller?

Muerto skrev:
> Alltså, det borde finnas en marginal på X antal
> psi/bar från rekommenderat maxtryck i manualen
> tills det att man fakitskt spränger några
> packningar. Eller?
>

Right you are!

Mytis, dina formler säger mig ingenting, sorry, men vi få ta det på en mindre abstrakt nivå.

Jag hävdar fortfarande att man kan inte förstöra en dämpare med en vanligt pump, om man nu inte är ut efter detta. När du pumpar för mycket luft in i dämparen / gaffel, så blir den för hård och du fattar ganska snabbt att det var för mycket. Men trycket du får in i dämparen är fortfarande mycket mindre än trycket som uppstår i dämparen när den komprimeras under belastning.

Sen hänvisar du till din Marzocchi gaffel som visserligen bara behöver 2,5 bar, men Everwake behöver 160psi (ca. 15bar) i sin gaffel. Det klarar du alldrig med en vanligt pump, om du inte använder an slägga för att banka till de.
Och vi pratade inte heller om konpressorer.
Att dra slutsatser ur din erfarenhet med kompressorer är inte relevant när han frågar om han kan använda en vanligt pump. Dessutom har jag faktist pumpad min Marzocchi DJ med kompressor, men det var min egen kompressor med tryckmindrare och inte en kompressor på macken som går full blås.

Jag hävdar fortfarande att Everwake kan pumpa luft i sin gaffel med en vanligt pump utan att riskera att förstöra sin gaffel. Sen är det självklart mer exakt att använda en gaffelpump med manometer och rätt ventil för att undvika läkage när man tar bort pumpen.

Hot Chili skrev:
> Jag hävdar fortfarande att man kan inte förstöra
> en dämpare med en vanligt pump, om man nu inte är
> ut efter detta.

Det kan ju vara vandringssägner från dämparföretagen men jag har för mig att jag har hört talas om dem som lyckats ofrivilligt...

> När du pumpar för mycket luft in i
> dämparen / gaffel, så blir den för hård och du
> fattar ganska snabbt att det var för mycket.

Det beror ju som sagt på vilken dämpare och vilken pump du använder.

> Men trycket du får in i dämparen är fortfarande mycket
> mindre än trycket som uppstår i dämparen när den
> komprimeras under belastning.
>

OM du inte pumpar den väldigt hårt:)

> Sen hänvisar du till din Marzocchi gaffel som
> visserligen bara behöver 2,5 bar, men Everwake
> behöver 160psi (ca. 15bar) i sin gaffel. Det
> klarar du alldrig med en vanligt pump, om du inte
> använder an slägga för att banka till de.

Här ligger förmodligen din viktigaste poäng. Jag visste inte vilket tryck Everwakes gaffel behövde. Om den skall ha 15bar är det betydligt säkrare...
Alltså, det kommer förmodligen att gå bra, men ta det lungt och ha i åtanke att att inga garantier kommer gälla om du blåser packningarna!

Oskar_ skrev:
> Ekfeldt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > ...i sökfältet ?
>
>
>
> ...som inte är igång :D

Har du kollat nyligen :P

dagens slutgiltiga formel blev iaf plånbok-400sek= gaffelpump, gaffelpump+reba=sant

misstänkte att en gaffelpump nog var rätt tricket iaf, tog mig säkert en timme att skifta gaffel, men har man aldrig försökt förut så är det ju faktiskt lite pill.

Nu sitter den på plats i alla fall, tackar för att ni avledde mig från fulmek-tankar, annars hade jag nog varit rätt frustrerad vid det här laget, nu är jag glad o nöjd i stället =)

viss skillnad på sunkig elastomer-gaffel och reban också, Jungfruturen gav mersmak :)

Klart du kan pumpa med valig pump. Sunt förnuft och lite fingertoppskänsla bara :-). Pumpade 10 bar på ett pumptag i min bakdämpare. Inga problem...

Jag skaffade nyss min första MTB (Gary Fisher Tassajara) för lite kul körning i skog o mark. Gaffeln som sitter på är en RockShox Pilot, med bilventil för att pumpa den. När jag ver nere vid macken för att pumpa däcken, så lät jag gaffeln få smaka lite också. Det behövdes bara ett litet lätt tryck på knappen för att dämparen skulle spännas ut fullt. Har jag gjort nåt fel? Den verkar fungera som den ska, men man hör ett lätt vinande när den trycks ihop fullt, och går tillbaks. Jag kommer inte ihåg om det var så från början.

Tillbaka
Topp