Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.

Hulken

Medlem
Är detta verkligen lagligt med tanke på allemansrätten?
På många av lederna står det "Leden kombinerad med vandring, följ orange stigpinnar. Cyklister lämnar företräde, visa hänsyn." och vandrare behöver inte betala.

ooms

Aktiv medlem
Lagligt är det nog, däremot är frågan om det blir nån sanktion om du struntar i det.
Liknande fråga var ju uppe i domstol för några år sedan när det gällde skidspår, och då dömdes det ju att man hade rätt att ta ut spåravgift om spåret var att anse som en anläggning, dvs det gjordes stora investeringar och underhåll på det. Det är väl nåt liknande de hoppas på här, då de ju uppenbarligen investerar en hel del.
Man kan ju också fråga sig om man vill ha välskötta och skyltade leder i framtiden eller inte, underhållet lär ju inte vara gratis och det rimliga är ju att användarna betalar.

Hulken

Medlem
Lagligt är det nog, däremot är frågan om det blir nån sanktion om du struntar i det.
Liknande fråga var ju uppe i domstol för några år sedan när det gällde skidspår, och då dömdes det ju att man hade rätt att ta ut spåravgift om spåret var att anse som en anläggning, dvs det gjordes stora investeringar och underhåll på det. Det är väl nåt liknande de hoppas på här, då de ju uppenbarligen investerar en hel del.
Man kan ju också fråga sig om man vill ha välskötta och skyltade leder i framtiden eller inte, underhållet lär ju inte vara gratis och det rimliga är ju att användarna betalar.
Jag är till viss del med på att de vill ha betalt om de lägger ned en massa jobb och pengar men jag stör mig på att bara en brukargrupp (cyklister) skall betala och andra (vandrare) inte.

MagerValp

Aktiv medlem
Ja, undra varför de väljer att ta betalt av medelålderskrisande yuppies på 50 tkr-cyklar och inte lusekoftor som gnetar sig fram i ett par nedärvda kängor från 60-talet.

Men skämt åsido så tycker jag att det var en rätt human prislapp och jag betalar gladeligen för välunderhållna spår.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Har du en plats över i soffan?
image.jpg

Lite leksaker och skit från ungarna, men det kan man plocka bort. Jag har även folköl och chips samt uppsnacket till fotbollsmatchen mot spanien på tvn.

Bikzz

Aktiv medlem
HeHe, Funäsfjällen har länge varit inne på samma spår, att försöka mjölka ut tveksamma avgifter från folk som kommer dit och rör sig i naturen. Det gäller skoterkörning och skidåkning på kalfjället på vintern, långt bort från ev "anläggningar", och nu tydligen även cyklister.
Dessutom är dom flesta ställen att bo på dyrare än i andra områden, och billiga vandrarhem har försvunnit. Så dom gör sitt bästa för suga ut folk. Konstigt att dom inte försöker att ta betalt av vandrare oxå, 1kr per steg kanske ?

ooms

Aktiv medlem
HeHe, Funäsfjällen har länge varit inne på samma spår, att försöka mjölka ut tveksamma avgifter från folk som kommer dit och rör sig i naturen. Det gäller skoterkörning och skidåkning på kalfjället på vintern, långt bort från ev "anläggningar", och nu tydligen även cyklister.
Dessutom är dom flesta ställen att bo på dyrare än i andra områden, och billiga vandrarhem har försvunnit. Så dom gör sitt bästa för suga ut folk. Konstigt att dom inte försöker att ta betalt av vandrare oxå, 1kr per steg kanske ?
Eller så vill de kanske ha köpstarka gäster som spenderar pengar och därmed bidrar till bygden, istf snåljåpar som ska bo billigt, snylta på service, och på sin höjd köper en varma koppen för en tia?

Kneecap

Aktiv medlem
Men skämt åsido så tycker jag att det var en rätt human prislapp och jag betalar gladeligen för välunderhållna spår.

Tjena!

Nej avgiften är inte speciellt hög, men sträck dom lillfingret så kommer dom sluka hela armen.
Det här är början till att man kommer få betala på fler och fler ställen. Då är vi som i utlandet helt plötsligt. Det är ett jäkla tullande på allemansrätten.

grondahl

Aktiv medlem
Funäs/Bruksvallarna var väl tidigt ute med att ta betalt för sina välpreppade längdspår (en ren fröjd att åka på). Levererar de lika bra cykelleder lär det ju bli en framgång, har de grävt några kurvor på en led och i övrigt tar betalt för att låta folk cykla på grusvägar och traktorstigar kanske det blir svårare att locka folk mer än en gång.

BandefurH

Medlem
Nu råkar jag veta vad huvudanledningen är till att man tar betalt för dessa leder -
Förra året såg Funäsfjällen en markant ökning i antalet cyklister. Detta medförde ett stort slitage och därmed ett gnissel bland markägare. För att förhindra att länsstyrelsen stänger av leder på statlig mark likt i Jämtland och för att undvika att folk dukar under av hagelbrakare på privata marker så blidkar man markägare med en liten peng. Dessutom kommer pengarna man får in även att gå till renovering och utveckling av leder.

Detta är en åtgärd för att det ska kunna finnas en cykel produkt i området överhuvudtaget.

Edit: Jag såg nu att det redan stod på hemsidan som var länkad i första inlägget...

JesperA

Aktiv medlem
Eller så vill de kanske ha köpstarka gäster som spenderar pengar och därmed bidrar till bygden, istf snåljåpar som ska bo billigt, snylta på service, och på sin höjd köper en varma koppen för en tia?
Mmm, gentrifiering är ju jättemysigt, bort med alla fattiglappar från bygden, folk som har dålig ekonomi skall bannemig inte få utföra några nöjen inte, dom får gott sitta hemma & skämmas / Sarkasm

Rätt oskön attityd men men, som tur är är det inte darför Funäsfjällen börjat ta betalt

Bikzz

Aktiv medlem
Ja Funäsfjällen har egentligen ingen rätt att avgiftsbelägga allemansrätten och att folk rör sig i naturen. Det är frågan om stigar osv som funnits där under mkt lång tid. Har för mig att för länge sen så fanns det någon avgift på uthyrning & stugor osv istället, osäker.

Bornlikethis

Aktiv medlem
"Röjning av en stig ger inte rätt till betalning från dem som använder stigen etc."
källa: Svenskt Friluftsliv

Den juridiska frågan är om det att underhålla en stig eller led kan anses vara en anläggning. Ett preparerat skidspår är inte nödvändigtvis likvärdigt. Om att underhålla en stig anses vara tilräckligt för att hävda en anläggning kommer vi nog snart se hur man kommer ta betalt för att få cykla på Sörmlandsleden och andra platser.

Som sagt:
Tjena!

.... sträck dom lillfingret så kommer dom sluka hela armen.

Domestique

Aktiv medlem
Utan att vara insatt i just det här fallet så är det en rätt intressant diskussion som man kan betrakta från olika håll. Jag jobbar själv som konsult åt en destination i södra Lapplandsfjällen. Där har spårkort för längdåkning införts och anledningen är ganska enkel; det kostar både tid och pengar att pista spåren och till det krävs det intäkter. När det gäller längdåkning så kräver längdåkarna också betydligt bättre spår än för några decennier sedan och är dessutom generellt beredda att betala för bra spår.

När det gäller cykling, och fjällcykling i synnerhet, är det dock ett extremt känsligt kapitel. I stora delar av fjällkedjan bedrivs renskötsel och områden med ökande antal besökare kommer sannolikt att kräva någon form av reglering och rennäringslagen trumfar utan tvekan allemansrätten. Det någon ovan uttryckte som "ödemark" är i Sverige i nästan alla fall någon annans kulturmark där näringsverksamheter bedrivs. Jag tror därför att man i framtiden kommer behöva jobba mer med zonering och kanalisering (det görs redan inom vissa väldigt besöksintensiva områden). Erfarenheterna från förra årets hemesterdrive har på olika håll visat att besökstrycket överstiger det som området tål (ex Stekenjokkvägen, Kebnekaise, Blanktjärn osv).

Om dedikerade cykelleder med avgift är ett framkomligt sätt för att skapa lokal acceptans, för att kanalisera och skapa ett underlag för skötsel av dem så kan det kanske vara positivt. Alternativet kan mycket väl vara ett generellt cykelförbud inom ett område. Allemansrätten i all ära, men den är heller inte skapad eller dimensionerad för en, i vissa områden, väldigt expansiv besöksnäring. Det här är verkligen något som det diskuteras mycket om i branschen; jag har själv suttit med på ett antal digitala möten där man diskuterar just hur man skapar ett hållbart besökstryck.

MTBemil

Aktiv medlem
Det hela beror väl på skalan, om det finns många välunderhållna leder har jag inget problem med att betala, men känner inte heller att det skall vara något stenhårt tvång, mer i stil med betala om du har möjlighet. Men gissar att intäkter från cykling kan göra stor skillnad för satsningar på cykel, både i ledväg och butiker och boende osv.

ooms

Aktiv medlem
Alltså, vilka bakåtsträvare det finns här. Allt kan inte vara som det alltid har varit, man kanske måste vara beredd att ändra lite på sig och sitt sätt att leva om framtiden ska bli hållbar.

Friluftslivet är inte vad det var på 60- och 70-talet längre. Allt fler söker sig ut, och i helt nya former, vilket leder till ett helt annat besökstryck och slitage på naturen som i längden är ohållbart. Omfattande ledunderhåll krävs och kommer att krävas, och nån måste betala. Om det inte underhålls eller om nån ledhuvudman vill införa cykelförbud för att skydda naturen gnälls det ju på det istället.

Var inte sådana gnälliga bakåtsträvare, kom in i matchen och omfamna framtidens hållbara friluftsliv istället!

jonte987

Aktiv medlem
Vad jag sett så medger lagen enbart avgift för att täcka faktiskt kostnad för underhåll. Lex skidspår.
Kanske finns det andra lösningar men tvång/ förbud verkar sitta långt inne. Trailpass utan kontroll är kanske vad som avses.
Å ena sidan har jag inga problem att som turist betala men å andra sidan hade jag om jag kunnat valt att åka någonstans där man inte kört ut bärlager i naturen. (Fast i verkligheten åker jag till Isaberg, betalar och kör på makadam)

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Haha nej, långt ifrån. Vad är din poäng?

Poängen är, kanske lite slarvigt uttryckt, att du uttrycker dig som en marknadsförare.

I allemansrätten ingår att få röra sig i skog och mark, på cykel och till fots. Att försöka definiera ”cykel” i den kontexten som en produkt som kan säljas är, åtminstone i mina ögon, en typisk markör att vi befinner oss på ett sluttande plan där slutstationen är en total nedmontering av allemansrätten.

weldion

Aktiv medlem
Skall det betalas för cyklister, då skall det vara vandringsförbud i spåren. Samma skyltar som sitter vid skidspåren, "Gå ej i spåret!".
Inte behöva se glada ut, berömma hundars utseende för att tjäna ihop "stigcred".
Annars så cyklar jag på som vanligt och är den gladaste på stigen för att få cykla vidare gratis.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Skall det betalas för cyklister, då skall det vara vandringsförbud i spåren. Samma skyltar som sitter vid skidspåren, "Gå ej i spåret!".
Inte behöva se glada ut, berömma hundars utseende för att tjäna ihop stigbetyg.
Annars så cyklar jag på som vanligt och är den gladaste på stigen för att få cykla vidare gratis.
Det verkar ju som att lederna är separerade, och att man ska ”hålla sig på lederna för sin aktivitet.”

Joem

Aktiv medlem
Jag vill ha ny hoj - 50 lax tack, ny kläder - 5 lax tack, fel färg på kläder, nya igen - 5 lax till tack, ååååh, de gamla vattenflaskorna är 2020 års modell, måste bara ha nya, 0,5 lax tack. Skor? Ja tack - 3 lax…..
a few days later,
Välkommen till xxxxxxdalen, hoppas du skall få en trevlig vistelse här på vårt fjäll. Det blir 100 kr tack, VA FAAAAN, ska jag betala?!?

fhloston

Aktiv medlem
Ja Funäsfjällen har egentligen ingen rätt att avgiftsbelägga allemansrätten och att folk rör sig i naturen. Det är frågan om stigar osv som funnits där under mkt lång tid. Har för mig att för länge sen så fanns det någon avgift på uthyrning & stugor osv istället, osäker.

Jag som lägenhetsägare i Funäsfjällen, har fått berättat för mig att den tidigare spåravgiften för skidor som togs ut av uthyrare slopades (osäker på varför), och ersattes av den nuvarande spåravgiften som betalas av de som nyttjar skidspåren. Så tidigare betalade alla som hyrde boende avgift, oavsett om de nyttjade spåren eller inte. Kanske var det bättre?

Fundadores

Aktiv medlem
Inte behöva se glada ut, berömma hundars utseende för att tjäna ihop stigbetyg.

Det kan jag hålla med om. Tar man ut en avgift så bör cyklister ha företräde.

H.

Aktiv medlem
Cykellederna i Funäsfjällen är ju typ grusvägar. Inget jag skulle resa dit för att cykla på. Däremot finns det mycket annan fin cykling i området, som jag betalat för att uppleva tidigare år. (Betalat genom stughyra, liftkort, restaurangbesök, shopping i butiker mm).

De måste lyfta sig rejält om jag ska se det som ett sommarsemestermål där man bara får cykla på cykellederna.

SIE

Aktiv medlem
Får mig att minnas ett gammalt rykte om att lokalbefolkningens ICA-kort gav 20% återbetalning på allt köpt i lokala Funäs-butiken, så att turisterna kunde mjölkas ordentligt utan att det skedde på bekostnad av locals 🙂

fhloston

Aktiv medlem
Jag tycker att det kan vara OK att ta betalt om spåren underhålls och är bra. Mitt favoritspår är inte med på listan (ännu?) trots att den fixades till i slutet på förra sommaren. Kanske är den inte färdig ännu, den går över en å som har haft ovanan att spola bort bron vid snösmältning, kanske bygger de en ny bättre bro?
Jag ser också en risk att vandrare kommer att i ännu större utsträckning tycka att cyklister ska hålla sig på cykelspår.

Angående markägare, vet jag att det finns markägare i området som har tvärnekat till att skylta för cykling på befintliga skidspår, med hot att dra in tillståndet för skyltningen på det befintliga skidspåret. (jag tror inte heller att man får pista på annans mark utan tillstånd).

Fredrik S

Aktiv medlem
Jag vill ha ny hoj - 50 lax tack, ny kläder - 5 lax tack, fel färg på kläder, nya igen - 5 lax till tack, ååååh, de gamla vattenflaskorna är 2020 års modell, måste bara ha nya, 0,5 lax tack. Skor? Ja tack - 3 lax…..
a few days later,
Välkommen till xxxxxxdalen, hoppas du skall få en trevlig vistelse här på vårt fjäll. Det blir 100 kr tack, VA FAAAAN, ska jag betala?!?
Allemansrättteeen!!!!
Är det någon som kan sina rättigheter så är det medelålderskrisande yuppies på 50000 kr cyklar.

Skogling

Aktiv medlem
Jag cyklade i Funäs förra sommaren. Ytterst begränsat med cykelleder. De som fanns var inget vidare. Mest en massa förbudsskyltar. Kändes inte så välkomnande. Och nu skall dom ta betalt?! Jösses.

Försökte få lite tips om cykelleder i den lokala sporthandlaren. men han hade ej tid. Förvånande då det var tomt i butiken. Men han hyrde ut cyklar! Riktig entusiast... Förlåt. Entreprenör menar jag.

Jag rekommenderar inte stigcykling i Funäsfjällen. Däremot fotvandring. Det är toppen!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer