Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.

Företag kapitaliserar på naturen och lägger sedan ansvaret på besökare. Utan dessa företag hade inte besökarna varit där. De borde således också stå för kostnaden av reparation av naturen och annat som ett ökat besökarantal innebär eftersom naturen inte är en oändlig resurs de kan utnyttja hur som helst.

Maken till dåndimperi är svindlande.
det här perspektivet tycker jag många missat.

ett destinationsbolag lockar massor av folk till stigar som omfattas av allemansrätten.

helt absurt om det slitage som företaget sedan orsakar genom att släppa ut sina hotellgäster på grönbete i naturen ska betalas av allmänheten.

mountainbike är en billig sport/aktivitet som i princip alla har råd med.

Det kan mycket väl vara jag som har fel, men är inte det där en liten verklighetsfrånvänd syn?

Ja, fet finns verkligen betydligt dyrare akriviteter man kan syssla med.

Och i mina personliga umgängeskretser så har i princip alla råd.
Men nog tusan måste man över en viss tröskel, som flertalet inte når.

Att ta tåget till fjällen för att vandra med ett tält från Myrorna kan man göra i en helt annan prisliga.

Det kan mycket väl vara jag som har fel, men är inte det där en liten verklighetsfrånvänd syn?

Ja, fet finns verkligen betydligt dyrare akriviteter man kan syssla med.

Och i mina personliga umgängeskretser så har i princip alla råd.
Men nog tusan måste man över en viss tröskel, som flertalet inte når.

Att ta tåget till fjällen för att vandra med ett tält från Myrorna kan man göra i en helt annan prisliga.
frågan är större än bara fjällen.

ja, i princip alla har råd att köpa en gammal hoj och ge sig ut i naturen.

om något ska vi försöka sänka trösklarna ännu mer, inte höja dem.

Ja att ta tåget för 2000kr och vandra med ett begagnat fjälltält för lika mycket, plus lite blandad utrustning är en helt annan grej än att köpa en begagnad cykel för fem tusen kronor?

Det är ju separata leder, och troligtvis har de väl högre kostnader för mtb-lederna. Sedan är det säkert lite tradition i det hela också.
Ahh, separata leder, det hade jag missat. Där har jag inga problem att betala. Lite svårare att acceptera att en ska betala och en annan inte på samma stig/led.

det här perspektivet tycker jag många missat.

ett destinationsbolag lockar massor av folk till stigar som omfattas av allemansrätten.

helt absurt om det slitage som företaget sedan orsakar genom att släppa ut sina hotellgäster på grönbete i naturen ska betalas av allmänheten.
Aha, så det är att de lokala krafterna organiserat sig i ett bolag istf en förening som sticker i de röda ögonen?

det är ooms alternativa fakta.
Nja, däremot verkar det bara vara jag som kollar upp fakta, alternativt bara jag som är läskunnig.
Citat: ”Vi håller oss på lederna för vår aktivitet, cyklar på cykelleder, vandrar på vandringsleder, etc”

HeHe, Funäsfjällen har länge varit inne på samma spår, att försöka mjölka ut tveksamma avgifter från folk som kommer dit och rör sig i naturen. Det gäller skoterkörning och skidåkning på kalfjället på vintern, långt bort från ev "anläggningar", och nu tydligen även cyklister.
Dessutom är dom flesta ställen att bo på dyrare än i andra områden, och billiga vandrarhem har försvunnit. Så dom gör sitt bästa för suga ut folk. Konstigt att dom inte försöker att ta betalt av vandrare oxå, 1kr per steg kanske ?
Du vet vad det kostar att underhålla lederna för längd och skoter där uppe eller? Det är absolut inte gratis och så dyra är inte korten för att använda de.
Och dyrare vet jag inte? Hyrde en lägenhet där förra vintern i vecka. Billigare än Vemdalen, Sälen och Åre var det i alla fall. Så vet inte vad du jämför med?

Nja, däremot verkar det bara vara jag som kollar upp fakta, alternativt bara jag som är läskunnig.
Citat: ”Vi håller oss på lederna för vår aktivitet, cyklar på cykelleder, vandrar på vandringsleder, etc”
Men du kan ju inte läsa mer än copyn verkar det som. Tittar man på lederna står det "Övrigt: Delvis ny dragning. Leden kombinerad med vandring, följ orange stigpinnar. Cyklister lämnar företräde, visa hänsyn."

Får mig att minnas ett gammalt rykte om att lokalbefolkningens ICA-kort gav 20% återbetalning på allt köpt i lokala Funäs-butiken, så att turisterna kunde mjölkas ordentligt utan att det skedde på bekostnad av locals ?
Nu har jag bott där i många år och det där är bara en skröna. Samma skröna finns i Sälen.

Du vet vad det kostar att underhålla lederna för längd och skoter där uppe eller? Det är absolut inte gratis och så dyra är inte korten för att använda de.
Och dyrare vet jag inte? Hyrde en lägenhet där förra vintern i vecka. Billigare än Vemdalen, Sälen och Åre var det i alla fall. Så vet inte vad du jämför med?
Det intressanta är ju också att varken skoteråkare eller längdskidåkare (förutom ett litet fåtal) gnäller över spårkorten. Snarare ser det som nåt positivt som leder till bättre kvalitet på spåren.

Och hemska tanke, troligtvis går en del av de pengarna till de giriga markägarna också som får se dina marker exploaterade ?

Nu har jag bott där i många år och det där är bara en skröna. Samma skröna finns i Sälen.
På Ica-Åre fick man ett bybokort om man var permanentboende. Vanligt Ica-kort med ett hjärta på. Det gav en del extra förmånspriser, dock inga 20%. Tror detta upphörde runt ca 2002. Så det har förekommit liknande i andra delar av fjällen åtminstone.

På Ica-Åre fick man ett bybokort om man var permanentboende. Vanligt Ica-kort med ett hjärta på. Det gav en del extra förmånspriser, dock inga 20%. Tror detta upphörde runt ca 2002. Så det har förekommit liknande i andra delar av fjällen åtminstone.
I Sälen visste alla att det var billigare att åka till Malung och handla. Och billigare nere i byn och inte upp på fjället. De anställda på ICA på fjället hade rabatt.

Det intressanta är ju också att varken skoteråkare eller längdskidåkare (förutom ett litet fåtal) gnäller över spårkorten. Snarare ser det som nåt positivt som leder till bättre kvalitet på spåren.

Och hemska tanke, troligtvis går en del av de pengarna till de giriga markägarna också som får se dina marker exploaterade ?
Fast nu så är det så att skoterkörning inte ingår i allemansrätten.

"Ny MTB led. Leden kombinerad med vandring, följ orange stigpinnar. Cyklister lämnar företräde, visa hänsyn."

Så verkar det stå på de flesta lederna.

Men inte denna :)
"Leden är asfalterad och du samsas med rullskidåkare"

Vad kostar det att åka rullskidor?

Fast nu så är det så att skoterkörning inte ingår i allemansrätten.
Det faller väl under samma fack som elcykel. De flesta ställer upp på det, men rent juridiskt finns det inget som stödjer det. Till skillnad mot elcykel, har ju dock snöskoterbranschen tagit sitt ansvar och lär ut att det inte omfattas av allemansrätten, och att man ska hålla sig till skyltade leder.

Aha, så det är att de lokala krafterna organiserat sig i ett bolag istf en förening som sticker i de röda ögonen?

Vad gullig du är ooms. Blandar in dina hemmasnickrade uppfattningar om politiska värderingar i argumentationen för att försöka underminera oliktänkande.

Det som sticker i mina skarpt svarta, mörkerlysande ögon är att företag, vars syfte är att alltså skapa kapital till ägarna (”lokala krafter”), gör anspråk på naturen, hägnar in den, styckar upp den, säger att ”Det här är vårt! Ge oss pengar!” när det är allt annat än sant. Vissa är för blinda för att se att de utnyttjar allemansrätten på ett skevt och rovgirigt sätt, exploaterar naturen och sedan skyller allt på människorna som de har lockat dit. Det är helt galet.

Det faller väl under samma fack som elcykel. De flesta ställer upp på det, men rent juridiskt finns det inget som stödjer det. Till skillnad mot elcykel, har ju dock snöskoterbranschen tagit sitt ansvar och lär ut att det inte omfattas av allemansrätten, och att man ska hålla sig till skyltade leder.
Fast det finns väl ändå inte två olika myndigheter som tolkar snöskoter olika? Transportstyrelsen = Cykel, Naturvårdsverket = Snöskoter. Där har väl "alla" myndigheter samma syn på vad det är för fordon?

Levererar man en bra produkt kommer de flesta betala utan gnälla. Tar man betalt för cykelleder som egentligen bara är vandringsleder där man ska samsas med vandrare (som inte betalar) kanske ett visst missnöje kan infinna sig.

Fast det finns väl ändå inte två olika myndigheter som tolkar snöskoter olika? Transportstyrelsen = Cykel, Naturvårdsverket = Snöskoter. Där har väl "alla" myndigheter samma syn på vad det är för fordon?
Ja, och Terrängkörningslagen förbjuder inte körning med motorfordon på snötäckt mark, bara på barmark. Så det har inget med myndigheternas tolkning att göra, snarare om man ställer upp på sedvänjan att allemansrätten är icke-motoriserad.

Jävligt skum grej om ett destinationsbolag kan sälja allemansrätten till oss så vi kan fortsätta använda befintliga stigar?
Kan jag smeta upp lite ledmarkeringar i skogarna och kräva betalt tro?

Härmed förklarar jag att alla umeåbor ska swisha mej 900:- för att cykla i Umeås skogar!

Levererar man en bra produkt kommer de flesta betala utan gnälla. Tar man betalt för cykelleder som egentligen bara är vandringsleder där man ska samsas med vandrare (som inte betalar) kanske ett visst missnöje kan infinna sig.

För det är väl så det är om jag läser dessa beskrivningar. Lite random vägar, leder och rullskidbanor (!) som marknadsförs som cykelleder. Cyklisterna kanske vill betala om man skrika ur spår till alla vandrarpajsare?

Beskrivning av rullskidbanan.

"Utmaningen blir att hitta rätt kadens. Här kommer den fulldämpande cykeln inte riktigt till sin rätt, men fungerar liksom gravelcykeln, hardtailen eller den fräsiga damcykeln."

Man betalar för andra liknande
Tyvärr finns det väldigt många såna ställen kvar i landet. Finns en kiosk på Ven som gjorde så, där stod inga priser uppmärkta och locals handla billigare. Var uppe och segla i Bohuslän för några år sen, samma visa där i nån ort. Blir ju lite så när sommargästerna kommer så höjs priserna.

Apropå destinationsbolag. Deras syfte är att främja den lokala turistnäringen och de brukar vara kommunalt ägda bolag. Kretsloppet är att besöksintäkterna hamnar hos lokala näringsidkare och anställda som sedan finansierar destinationsbolaget via skattsedel eller projektpengar.

(Mycket förenklat och det finns säkert varianter)

Apropå destinationsbolag. Deras syfte är att främja den lokala turistnäringen och de brukar vara kommunalt ägda bolag. Kretsloppet är att besöksintäkterna hamnar hos lokala näringsidkare och anställda som sedan finansierar destinationsbolaget via skattsedel eller projektpengar.

vilket kan kallas korporativism och kan kritiseras i sig, men det är en separat diskussion eftersom vad jag kan förstå är destination funäsfjällen ab privatägt, enligt en rapport från tillväxtverket.

20210615_121813.jpg

med reservation för att "destination funäsdalen" är en mystisk ogooglingsbar organisation. jag tror det är destination funäsfjällen ab som avses.

Senast ändrad:

Det stämmer, det kan dock se lite olika ut. Destination Jokkmokk är ex en ideell förening bestående av ett 40-50-tal lokala företag inom besöksnäringen, samt stödföretag som ändå är beroende av besöksnäring (typ ICA). Det är också den lokala samverkanspartnern i den större regionala organisationen Swedish Lapland Visitors board som omfattar alla lokala destination i Norrbotten samt Skellefteå och Sorsele. Den finansieras i första hand av strukturfonder. Jokkmokks kommun är delfinansiär i projektet på lokal nivå.
I Kittelfjäll som jag också är involverad i är den lokala organisationen mer affärsdriven utan någon kommun som medfinansiär.

Syftet är ju som sagt att främja lokal besöksnäring. Besöksnäring är en av de absolut viktigaste näringarna i många glesbygdskommuner. För Jokkmokks del handlar det om 150-160ish årstidsarbeten och bistår med en ganska viktig del till de lokala skatteintäkterna.

Naturligtvis handlar det om att man vill tjäna pengar lokalt och utveckla näringen. Inte alltid genom fler besökare. Regionen Swedish Lapland skiljer sig där åt mot ex Finska Lappland där man mer gått mot storskalig turism (anläggningarna runt Levi och Ylläs, "tomteturism" till Rovaniemi osv) medan man i Sverige snarare premierar småskalig turism (som ju också ofta har en högre prislapp) och ett hållbart utnyttjande av områden.

Personligen tycker jag om hållbar näringslivsutveckling och möjligheter att skapa lokala intäkter. Som flugfiskare är jag ju ex van att betala för bra vatten. Det finns en självreglerande mekanism i detta - ett vattendrag som är väl förvaltat med begränsat fiske, bag limits osv är det värt att betala en bra slant för. Ett vattendrag som är dåligt förvaltat betalar jag inte för.

Visst kan man tycka att allt ska vara gratis, men då lever man nog ganska långt ifrån den reella verkligheten i många glesbygdskommuner. Valet står inte om man ska anlägga välpreparerade skidspår eller inte, utan om äldreboendet eller skolan ska få vara kvar. Personligen tycker jag också det finns hur många exempel som helst på att anläggningar för friluftsliv/aktiviteter oftast drivs bäst av driftiga entreprenörer än av kommunanställda. Kommuner (och andra övergripande organisationer) kan fungera som möjliggörare, men bör inte vara huvudmän i driften, det är min absolut bestämda mening.

vilket kan kallas korpotativism och kan kritiseras i sig, men det är en separat diskussion eftersom vad jag kan förstå är destination funäsfjällen ab privatägt, enligt en rapport från tillväxtverket.

Visa bilaga 495719

med reservation för att "destination funäsdalen" är en mystisk ogooglingsbar organisation. jag tror det är destination funäsfjällen ab som avses.

Det stämmer inte riktigt, Jokkmokks kommun är inte delägare i Destinationen längre. Det tidigare gemensamt ägda aktiebolaget lades ner för några år sedan och idag kvarstår en ekonomisk förening bestående av de lokala företagen. Kommunen är dock medfinansiär i projektet BCD som koordineras genom Swedish Lapland.

Detalj, men rätt ska vara rätt. :)

vilket kan kallas korpotativism och kan kritiseras i sig, men det är en separat diskussion eftersom vad jag kan förstå är destination funäsfjällen ab privatägt, enligt en rapport från tillväxtverket.

Visa bilaga 495719

Det är nog för att kommunpamparna i Sveg inte tycker att Härjedalens kommun ska driva sjuttielva olika destinationsbolag, istället hoppar man här över steget med kommunen och de lokala näringsidkarna har själva gått ihop och skapat och finansierar destinationsbolaget.

Det stämmer inte riktigt, Jokkmokks kommun är inte delägare i Destinationen längre. Det tidigare gemensamt ägda aktiebolaget lades ner för några år sedan och idag kvarstår en ekonomisk förening bestående av de lokala företagen. Kommunen är dock medfinansiär i projektet BCD som koordineras genom Swedish Lapland.

Detalj, men rätt ska vara rätt. :)
nitpicking som inte har med saken att göra. det gällde funäsfjällen nu.

Lite intressant att samma personer som i andra trådar rackar ner på skogsbruk och propagerar för att framtiden för ”glesbygden” istället är upplevelseturism i naturen, i denna tråd gnäller på de initiativ som tas just för detta. Hur ska ni ha det? Vad ska ”glesbygden” leva på? Eller vill ni helt enkelt bara ha en stor orörd kaka, och de som serverar den ska inte få en endaste krona betalt?

Tillbaka
Topp