Från: fhloston 15 juli:
Hej Länsstyrelsen och Härjedalens kommun.
Jag är i Tänndalen, äger en lägenhet där, och vill som vanligt på sommaren ut och cykla.
Nytt för i år är att Funäsfjällens ledbolag har infört en "obligatorisk"? ledavgift för att cykla på deras leder
https://www.funasfjallen.se/sommar/gora/cykla/kop-fjallpass-for-mtb/
Jag känner en viss olust över några saker i detta.
Kan ett privat bolag hävda att en avgift som går på "allemansrättslig" mark är obligatorisk? De använder inte ordet obligatorisk, men jag får det intrycket när jag läser texten
https://boka.funasfjallen.se/sv/se-gora/1975543/fjällpass-cykelleder/detaljer.
"erläggande av avgift och godkännande av allmänna villkor innebär att avtal slutits mellan cyklisten och Funäsfjällens Ledbolag på följande villkor: funasfjallen.se/sommar/allmanna-villkor/
Som cyklist förbinder du dig att erlägga avgift och följa villkoren i övrigt. Observera att all cykling sker på egen risk och att du åtar dig att bara cykla längs anvisad och markerad cykelled, ej på led som är stängd eller utanför leden."
Jag tycker även att formuleringen "åtar dig att bara cykla längs anvisad och markerad cykelled" kan liknas vid en skylt som begränsar rätten till allemansrätten. En sådan skylt som enbart kommun/länsstyrelse får sätta upp, och antyder till exempel att jag inte får cykla på en vandringsled.
I min mailväxling nedan försöker jag få klargjort om ledbolaget faktiskt anser att allemansrätten inte gäller för enskilda cyklister, min tolkning av deras svar är att de anser att jag inte bara kan komma och cykla som jag vill.
Jag håller givetvis med om delarna med att vara rädd om naturen, visa hänsyn, inte cykla på planteringar och tomter etc och inte cykla där det inte är lämpligt, men här tycker jag att ledbolaget vill stoppa cykling utanför leder med ett brett penseldrag.
Hur ser ni på länsstyrelsen och kommunen på detta?
mvh
fhloston
-------------------------------------------------------------------------
Från: Länsstyrelsen 19 juli
Hej,
Som huvudregel får man cykla i naturen med stöd av allemansrätten, se mer på naturvårdsverkets hemsida om det.
Som undantag från huvudregeln kan kommunen eller polisen reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. För att veta vad som gäller i just Härjedalens kommun behöver du vända dig till kommunen eller polisen.
I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder. Håll utkik efter anslagstavlor i områdena för att se vad som gäller. Just i Tänndalen så är det närmsta naturreservatet Hamrafjället. Här finns info om vad som gäller inom reservatet, observera tillträdesförbudet
Hamrafjället | Länsstyrelsen Jämtland (lansstyrelsen.se).
I övrigt har inte länsstyrelsen något cykelförbud i Tänndalen och för att veta om kommunen ställt upp några förbud så behöver du vända dig till den.
Med vänliga hälsningar
Jurist på Länsstyrelsen Jämtland
-------------------------------------------------------
Från: Härjedalens Kommun 21 Juli
Hej
Det är inte helt lätt lagstiftning att förhålla sig till inom området då det är flera olika delar i detta. Vi tycker att ledbolaget i Funäsfjällen har beskrivit det på ett bra sätt och är också i linje med hur kommunen tänker.
Kommunen har tidigare varit med som avtalspart men nu överlåtit detta till ledbolaget.
Allemansrätten är inte bara en rättighet utan även en skyldighet, man får inte cykla på mark som lätt kan ta skada därför tycker kommunen det är bra att ledbolaget har anvisade leder med spänger för att säkerställa att naturen inte tar onödig skada.
Man får heller inte utifrån allemansrätten cykla över planteringar, trädgårdar, plantskolor, skogsplanteringar och andra känsliga områden, vilka stora delar av fjällen räknas till.
Om cykellederna i juridisk mening är en anläggning upphävs allemansrätten enligt Naturvårdsverket.
Det är extra komplicerat utifrån att det handlar både om lagstiftning gällande sedvanerätt och avtalsjuridik där allemansrätten beskrivs i lagstiftning och ledbolaget har avtal med markägare och nyttjare av lederna. Dessa är inte heller motstridiga mot varandra i det här fallet.
Vi som kommun ser positivt på att det är ordnade leder med driftoperatörer som exempelvis ledbolaget i Funäsdalen då det skonar slitaget i naturen och till fjälls.
Mvh
Härjedalens kommun
--------------------------------------------------------
Från: fhloston 6 aug
Hej,
Jag håller med om att lagstiftningen kring detta inte är helt tydlig.
Jag håller även fullständigt med om att allemansrätten inte bara är en rättighet, den kommer även med ansvar, och att man inte får störa eller förstöra.
Jag har inte heller något emot att betala en frivillig avgift för cykellederna och tycker att det är bra att Funäsfjällen arbetar med att ordna leder. Jag betalar tex årligen en frivillig avgift för arbetet med vandringsleder och guldturer som utförs i Funäsområdet.
Det jag vänder mig emot är hur ledbolaget formulerar sig i sitt avtal, fet text nedan.
"Som cyklist förbinder du dig att erlägga avgift och följa villkoren i övrigt. Observera att all cykling sker på egen risk och att du åtar dig att bara cykla längs anvisad och markerad cykelled, ej på led som är stängd eller utanför leden."
från:
https://boka.funasfjallen.se/sv/se-gora/1975543/fjällpass-cykelleder/detaljer
Jag menar att de antyder att man inte får cykla på annat än markerad cykelled, och att det är att likställa med att sätta upp en skylt, digital i detta fall, som säger att här får du inte cykla, vilket är i strid med allemansrätten.
Enligt Naturvårdsverket är det enbart Kommun, polis och länsstyrelsen som får besluta om förbudsskyltar och begränsa allemansrätten. Kommunen ska även be markägaren att ta ned privata skyltar.
från:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Stangsel-och-skyltar/
Jag vill att Härjedalens kommun ber att ledbolaget "tar ner" skylten, vilket i detta fall handlar om att på ett sakligt sätt informera om vad allemansrätten säger om cykling i naturen. Rimligen i linje med vad Naturvårdsverket har att säga kring det.
Är detta mail formellt en korrekt begäran om det, eller ska det inkomma på annat sätt till kommunen för att bli ett ärende?
Angående Naturvårdsverkets inställning till avgifter på skidspår, är inte den helt solklar att avgiften är tvingande, eller att det gäller privata bolag.
De skriver att den dom som finns i ärendet är en dom i en förvaltningsdomstol, inte en civilrättslig domstol...
"Naturvårdsverket lutar sig mot att det i regeringsformen står att ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Vi menar därför att det inte är möjligt att ha tvingande avgifter för längdskidåkning på mark där allemansrätten gäller.
...
Det finns en dom från Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) från november 2012. Det är en prövning om ett beslut av Mora kommun strider mot ”lag och författning”. Domen handlar om ett skidspår där kommunen tar ut en avgift. Domstolen kommer fram till att beslutet inte står i strid mot allemansrätten. Det är inte en dom i en allmän domstol. Uppstår konflikter kring allemansrätten mellan allmänheten och en markägare är det en civilrättslig fråga som hör hemma i en allmän domstol. Det finns inga sådana avgöranden ännu."
från:
https://www.naturvardsverket.se/Mil...-omrade/Allemansratten/Avgifter-for-skidspar/
mvh
fhloston
-------------------------------------------
Från: Härjedalens kommun 10 aug
Hej,
Detta är en bekräftelse på att vi mottagit ditt mail och din förfrågan om att kommunen ska be ledbolaget ta ned skylten.
Återkommer med svar vid ett senare tillfälle.
Ha en fin dag!
----------------------------------------------------
Från: Härjedalens kommun 1 september
Hej fhloston
Din förfrågan om att kommunen ska be ledbolaget att ta ned skylten du tidigare hänvisat till har behandlats.
Kommunen kommer inte be ledbolaget att ta ned skylten med hänvisning till att vi anser att den inte strider mot allemansrätten.
Allemansrätten innebär både rättigheter och skyldigheter och den säger också att det finns områden där du inte får cykla vilket till exempel är över känsliga områden.
Området kring Funäsfjällen omfattas bland annat av:
Natura 2000
Åretsruntmarker för renbete för Ruvhten Sijte och Mittådalens sameby
Riksintresse rennäring
Riksintresse för naturvård
Riksintresse för kulturvärden
Riksintresseanspråk kulturmiljövård
Ängs- och hagmarker
Flera art- och habitatsdirektiv ( SCI)
Naturreservat med tillträdesförbud
Du ska också enligt allemansrätten:
· undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
· undvika att cykla över känsliga marktyper
Cykelturismen har ökat avsevärt mycket de senaste åren och kommunen ser positivt på att ledbolaget tar ansvar för en hållbar cykling i naturen och för de dialoger som behövs.
Cykellederna är dragna med tillstånd från markägare och samebyar. De sköts och underhålls för minsta möjliga påverkan och de är dragna med hänsyn till känsliga områden för renskötsel och andra marker som är extra känsliga för slitage.
Med vänliga hälsningar
Härejedalens kommun