Funderar på att kapa styret

Storebrush

Aktiv medlem
Tjena Happy!

Har byggt ihop en kul helstel Ragley bigwig som jag använder som nån slags modern militärcykel - en lekfull allt-i-allo som kör lite stig och lite grus och övrigt trams.

Hade ett surly sunrise-styre hemma, så jag skruvade på det och jag tycker det blev grymt - men känner mig lite kluven inför bredden givet syftet med cykeln som ibland går rätt långt på rätt plana ytor. Kan inte ni tycka lite om saken - är det helt sjukt att känna ”detta styret är orimligt brett”? Har ju haft det monterat på cyklar som gått uteslutande i skog och inte känns detta alls på samma sätt. Känns som jag skulle vila kapa typ 4 cm på varje sida…(?!?) hjälp min hjärna

Tacksam för bollning

//Johan

Bilagor

• IMG_2500.jpeg
    IMG_2500.jpeg
    1.4 MB · Besök: 124
  • IMG_2502.jpeg
    IMG_2502.jpeg
    1.3 MB · Besök: 116
Är det inte längden på hojen + stam som är längre då? Armarna kanske inte räcker till. 4cm låter mycket men du skriver inte hur brett det är.

Nej det gjorde jag ju inte! Det är 820, så ganska brett. Eller långt. Eller vad man nu säger :) Men upplever inte att ramen är för lång, eller att det liksom är problem att räcka utan mer att jag blir en sån bred tavla för vad jag använder cykeln för! På nått sätt… det är lite svårt att förklara. Men när jag är i skogen med den så känns det iof ganska rimligt. KLUVEN

Du kan prova med att flyta bromshandtag 2 cm inåt på båda sidor. Eller kapa 2 cm på båda sidor och då kan du flytta in bromshandtag 2 cm extra inåt för att prova hur det känns inan att kapa mer.

Du kan prova med att flyta bromshandtag 2 cm inåt på båda sidor. Eller kapa 2 cm på båda sidor och då kan du flytta in bromshandtag 2 cm extra inåt för att prova hur det känns inan att kapa mer.
Det var ju en kompetent reflektion, ska testa! Hjälp att tänka var ju precis vad jag behövde här

Visst är det kul ibland! Inte bättre kanske, men roligt!
Mm, men det blir nog inte mer brant/tekniskt med den. Det kräver lite rutin märker jag. Ramlade inför barnen i en switchback för en vecka sen. Troligen också delvis pga att jag satt på orginal wellgo efter att m520 slets ut.

Det blir nog bara plattcykling och nya m520.

Min son, som är 144 cm, cyklade med 780 eller 800 mm bred styre nedför riktigt branta switchbacks i La Thuile. Jag hinnade inte (med ett lika bred styre).

På mina egna cyklar har jag 780 mm, kapad från 800 mm. Funderar på 1 eller 2 cm smalare.

When in doubt, cut! Som den gamla bonsaimästaren sa.
Ja, ångrar man sig så är det inte värre än att man får köpa ett nytt styre och har ett kort liggande i lådan till nästa gång man villhöver testa med ett smalare styre.

Btw är min erfarenhet att man gärna kompenserar ett smalare styre med en lite längre styrstam så får man tillbaka lite momentarm och en lite sportigare sittställning.

En annan spaning är att hur man skall sitta på lite "ovanligare" cykeltyper inte är lite analyserat och inte på samma sätt uppnått koncensus kring som när det gäller modern mtb, lvg, cx eller andra "klassiska' dicepliner. Vem har facit för hur man skall tänka på en glasskioskracer? Eller en vinter turf cykel? Kravbilden är i någon mån ny och öppnar för till synes okonventionella lösningar. Så btw2 har jag ganska smalt styre, barends och mellanlång styrstam på vinter turf cykeln. Enda icke vikcykeln jag kör med plattisar på dessutom

Nä, skall sluta OT-flumma. Hittar ut själv!

Ja, ångrar man sig så är det inte värre än att man får köpa ett nytt styre och har ett kort liggande i lådan till nästa gång man villhöver testa med ett smalare styre.

Btw är min erfarenhet att man gärna kompenserar ett smalare styre med en lite längre styrstam så får man tillbaka lite momentarm och en lite sportigare sittställning.

En annan spaning är att hur man skall sitta på lite "ovanligare" cykeltyper inte är lite analyserat och inte på samma sätt uppnått koncensus kring som när det gäller modern mtb, lvg, cx eller andra "klassiska' dicepliner. Vem har facit för hur man skall tänka på en glasskioskracer? Eller en vinter turf cykel? Kravbilden är i någon mån ny och öppnar för till synes okonventionella lösningar. Så btw2 har jag ganska smalt styre, barends och mellanlång styrstam på vinter turf cykeln. Enda icke vikcykeln jag kör med plattisar på dessutom

Nä, skall sluta OT-flumma. Hittar ut själv!

Detta tror jag iof mycket på, min cykel är absolut en mix av olika stilar, får testa mig fram lite! Kanske inte 680 men 760-780 kan jag iaf testa känner jag! Ta en cm i taget tills point of blizzz :)

Tillbaka
Topp