Funderar på cykeltrial... lite funderingar

Marron

Ny medlem
Såg lite cykeltrial-klipp på youtube häromdagen och blev riktigt sugen på att testa på själv.
Har länge varit sugen men det har inte blivit av.

Är 23 år nu, är jag för gammal? =P

Vad skall man ha för första cykel? Vill ju inte lägga allt för mycket på den.
Vore bra om de såldes i Göteborg.

/Mackan

Man är aldrig för gammal. Dessutom har du tur, Göteborg är nog den stad med flest trialcyklister i landet.

Du kan börja med vilken cykel som helst, men självklart blir det lättare med en ändamålsenlig cykel.

26" eller 20" är en smaksak. Har man tidigare mtb-vana är det lättare att känna sig hemma på en 26". Dessutom är 26" snyggare...

24" är inte bra nybörjarhojar då de har en lite speciellt geometri som kanske inte är den lättaste att lära sig grunderna för trial på.

Hur mycket pengar hade du tänkt lägga?

Tyvärr finns inget aktivt svenskt forum för trialcyklister, en facebookgrupp finns dock. :P

Det finns mer eller mindre bara en butik i landet som säljer trialprylar och det senaste jag hörde om den var att leveranstider mm inte höll riktigt... Så för att shoppa nytt är det utlandet som gäller. Beggat finns en del, då och då.

Okej, det låter ju bra =)

5-8000 kanske jag skulle kunna lägga. 26" får det nog bli.
Vad heter facebook gruppen då? Eller skrev du det kanske...

Tack =)

Jäkligt nice, kan man använda som en steg för steg guide när jag tränar :)

Inga tips på hur mkt man bör lägga? Hur är det att beställa från utlandet, fungerar bra?

Går saker sönder mycket?

Marron skrev:
-------------------------------------------------------
> Jäkligt nice, kan man använda som en steg för
> steg guide när jag tränar :)

Mastering the art of trials med Ryan Leech är ganska vettig som instruktionsvideo. Även om det är Ryan Leech. :D

> Inga tips på hur mkt man bör lägga? Hur är det
> att beställa från utlandet, fungerar bra?

Tartybikes.co.uk är grymma! Lite dyr frakt sist jag beställde något stort, men galet bra service. Har du några frågor svarar dom snabbt och bra. Allihop som jobbar där cyklar massor och de har/hade tom en egen liten trialpark inne på lagret.

> Går saker sönder mycket?

Trialcyklar äter delar. Välj bra prylar från början så kommer du ifrån lite av problemen. Räkna med slitage som på en DH-hoj om inte lite värre tom.

Rolig serie den där "I wanna be a trials bike rider".

Min vinteträning består faktiskt av pivoteringar och lite balansövningar, trainer är överskattat :)

Tittade på Danny MacAskill, riktigt nice när han växlar mellan att baka på bakhjulet och köra framåt.
Går det att backan med alla trial cyklar eller är det bara vissa? Jag menar att när man trampar bak driver det bakåt.

Skickade ett mail till tartybikes nu och kollade om de rekommenderade någon cykel.

Du kan inte backa med någon trialcykel på det sätt du beskriver. Danny Mac driver inte när han trampar bakåt utan trampar bara med eftersom vevarna går runt när man rullar bakåt...

Ja det är bara därför man trialar, för att det är snyggt. Det var en tråd för nåt år sen som tog upp just det ämnet.

Oskar_ skrev:
> Ja det är bara därför man trialar, för att det
> är snyggt. Det var en tråd för nåt år sen som
> tog upp just det ämnet.

Ja inte fan är det kul iaf.

Haha, skön ironi nu... hoppas jag ;)

Tycker det ser grymt kul ut, och jag förväntar mig inte att jag kommer kunna göra några "snygga" saker på bra länge...

Jag köpte mig en lite enklare trial-hoj i höstas som jag började leka lite med. Ruggigt roligt även om man inte kör så advanced än.

Däremot har jag vissa tvivel på att min polare som också köpte en kommer vara lika aktiv i år. Så är det nån här uppe i Sthlm som inte skulle dö av lite sällskap sen i vår så hojta till. ;)

Nej sadeln använder man inte till något.

Frågan är om du får något bättre för samma pengar, tyvärr är ju Echo Pure lite över budget kanske. Annars hade jag valt den. Speciellt nu när man kan få den nedsatt 85 pund...

Onza-geometrin ser ärligt talat ganska tungrodd ut med 0mm bb-rise. Man vill gärna ha lite rise på en trialhoj, typ 15-30mm är ganska normalt.

Dessutom känns det lite fel med växlar på en trial. Speciellt för en nybörjare. Bättre att ha en standardutväxling typ 18-16/15 att lära sig på så behöver man inte fundera. Det råkar förövrigt vara samma utväxling som 9/10 trialcyklister kör...

Är Pure Spec 1 helt otänkbar, fråga om dom kan föreslå hur du kan få ner den i pris lite.

Mårten skrev:

> 24" är inte bra nybörjarhojar då de har en lite
> speciellt geometri som kanske inte är den
> lättaste att lära sig grunderna för trial på.

Ehh... care to utveckla?

Rippa skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > 24" är inte bra nybörjarhojar då de har en
> lite
> > speciellt geometri som kanske inte är den
> > lättaste att lära sig grunderna för trial
> på.
>
> Ehh... care to utveckla?

+1

Gäller det även en sån här http://tartybikes.co.uk/product.php?product_id=11123&category_id=70 eller är det street/hopp&lek-24:or ala Inspired du tänker på Mårten?

Det skulle väl fungera med Pure Spec 1. Sticker ju iväg lite i pris men det kanske är värt det. Mailade igen och kollade lite.

Rippa: Jag tycker att de 24" trialhojar jag har provat inte har känts lika "lätta" att åka på som 26" och 20".

Skillnaden ligger i geometrin där 24" ramarna är mer byggda för flowcykling a la Macaskill.

Givetvis kan en duktig cyklist göra allt med en 24" som kan göras med en vanlig 26" (ex. Danny Mac och Peter Bäckgren), men för en nybörjare tror jag en 26" med standard-geo är bättre att lära sig på. Min högst subjektiva åsikt efter att ha provat ett antal 26", ett gäng 20" och ett par 24".

Men visst, vill man verkligen ha en 24" är det väl bara att shoppa loss. Det är grymma hojar. Men jag tror man lär sig grunderna i trial lättare på en traditionell 26" eller 20".

S: Jag syftar på hopp och lek a la Inspired. Becausen är nog motsatsen... 70mm bb-rise och 367mm kedjestag... Wtf!? Det är crazy. :D

Mårten. Menar du med standardgeo, uberkorta kedjestag, +++BB höjd samt långt topprör (new school trial) så är jag inte helt säker på att jag håller med. Visst, dom är lätta att hantera när man väl fått upp dom på bakhjulet. Men i övrigt är det inte speciellt lättåkt tycker jag. Har jag rätt i att anta att de 24'or du provat mer påminner om gamla skolans trials med lite kortare topprör, inget överdrivet BB höjd, och kedjestag strax under eller kring 40mm?

Ilions geo påminner ju om de lite streetigare hojarna nu och den var väldigt lätt att lära sig på, tror man lär sig lätt på vilken trial som helst.. Förr lärde sig folk på xc hojar innan dom köpte en trial och det gick också.

Rippa: 380mm cs, 15-30mm bb, 1080mm wb är ju standard nu. Särskilt svåra att få upp på bakhjulet är dom väl inte? Och när man ska lära sig tex. sidehops och pedalhups och gaps gör det ganska stor skillnad imo.

Jag har haft en hoj med oldschool-geo. Det var som att åka traktor jämfört med tex. en ny Atomz Akt2.

Ja, tex. Inspired har ungefär samma geometri som en gammal trialhoj. Men lite korrigerad för 24"... Samma gäller Echo och GU, men de har fått lite högre bb vill jag minnas.

Örgel: Ja absolut, man kan ju lära sig på vad som helst. Men varför göra det svårare för sig än man behöver? Det är lättare med bra prylar typ din MBK (innan den sprack... hihi).

Kul med intresse för trial! du befinner dig helt klart i rätt stad, hehe.
Vi är ett gäng som kör aktivt i area 51 nu under vintertid, men så fort snön försvinner är de centrala gbg som gäller, såväl som klippor utmed kusten!

Ang cykelval så får jag slå ett slag för 20"arna!

Positivt:
Jag tror att man som nybörjare får det något lättare på en 20", tack vare lägre vikt och att en liten hoj är smidigare att få dit man vill.
Billigare! både i inköp och i nya delar. min hoj är verkligen fit and forget, sånär som på någon enstaka del. har inte upplevt trial som någon dyr sport, men så cyklar jag sällan och posar mest.

negativt:
man blir mobbad av 26" åkare. dock inget problem i gbg, bara ett par stycken som kör 26.

Mårten skrev:
> Rippa: 380mm cs, 15-30mm bb, 1080mm wb är ju
> standard nu. Särskilt svåra att få upp på
> bakhjulet är dom väl inte? Och när man ska
> lära sig tex. sidehops och pedalhups och gaps
> gör det ganska stor skillnad imo.
>
> Jag har haft en hoj med oldschool-geo. Det var som
> att åka traktor jämfört med tex. en ny Atomz
> Akt2.

Mjoa... min enda biff med nyskolstrials är att dom visserligen känns mer kompententa när man kan. Men dom känns inte alls lika förlåtande när man lär sig. Manuals o dyl är tex hopplöst svårt. Fast det kommer såklart an på vad man vill göra. Högsta pedalups och längsta gaps så håller jag med. Men för lite mer "flow" så inbillar jag mig att dom där 24'orna eller varför inte en gammal Illions mer är melodin. Fast jag är egentligen för kass för att uttala mig tvärsäkert.

Jo, och som någon sa är säkert 20tums cykel det allra enklaste att lära sig på. Men det går ju tyvärr fetbort pga estetiska anledningar.

Ingen som har funderat över att längden på personen i fråga kanske spelar in...?

Jag = 190cm och Ilions med 1030mm WB kändes som rena krampen, MBK med 1100mm WB är såft som fan.

Marron skrev:
> Haha, skön ironi nu... hoppas jag ;)
>
> Tycker det ser grymt kul ut, och jag förväntar
> mig inte att jag kommer kunna göra några
> "snygga" saker på bra länge...

Det går ruskigt fort att lära sig grunderna

Där har Jag och Joakim kört 4 månader

Grepe skrev:
>
> Det går ruskigt fort att lära sig grunderna
>
>
>
> Där har Jag och Joakim kört 4 månader

Ser ju riktigt riktigt bra ut! Blir bara mer och mer sugen!

Lutar åt Echo Pure Spec 1 http://tartybikes.co.uk/product.php?product_id=11099&category_id=47
Vill ha 26".

Är det något mer man borde beställa som behövs?

Funderar på fraktalternativen med, skiljer ju mycket i pris, inte så sugen på över 1000 kr i frakt.
Skrmavbild2010-03-12kl.09.18.32.png ht=117

Fungerar det med DPD classic & insurance? Är inte med på vad skillnaden är mellan de olika?

"I wanna be a trial bike rider" killen var ju en sjukt skön snubbe!
Min nya idol.

Så nu måste man ju skafa en trialhoj oxå

/T

En vinkelslip behöver du om du inte har en. Men det finns billigt på ClasOhlson. :)

På riktigt alltså. Du vill inte köpa med bromsytorna anodiserade och släta på en trial. Iaf. inte bak. Men en lätt grind på framfälgen skadar inte det heller, tycker jag.

Men ta bort däcket första gångerna du grindar. Trist att skära upp däcket. Och ha skyddsglasögon, handskar och långärmade kläder. Jag har fått en exploderad kapskiva i ansiktet och armarna när jag grindat en fälg. Det är inte skönt på något sätt.

Senast redigerad av en moderator:
Alternativet till slipa är att ha tjära på fälgen, ger lika bra bett men funkar inte alls när det är blött. (jag kör slät fälg och tjära och är nöjd!)
Mitt råd är be tarty slipa (engelska: grind) fälgen åt dig, tror dom gör det kostnadsfritt när man köper cykel!
fälgen behöver sedan behövas slipas om lite då och då beroende på hur frekvent man kör, så vinkelslip går inte att komma undan.

Mårten: Klarar man att leva utan modulation och håller sig till street och klippor och inte cyklar bland bös funkar det utmärkt! annan än känsla än slipat visst, men efter en kort vaneperiod så kan man inte klara sig utan!
Vet inte hur erfaren du är av tjära, men när du testade min en snabbis hade jag obehagligt mkt tjära på, då kan jag förstå att de verkar skrämmande :D

Jag tycker att hela denna mening verkar skrämmande, vad gjorde ni EGENTLIGEN?

"Vet inte hur erfaren du är av tjära, men när du testade min en snabbis hade jag obehagligt mkt tjära på, då kan jag förstå att de verkar skrämmande :D"

Sockervatten funkar också sjukt bra, på riktigt alltså. Dock behöver man rengöra från damm ungefär varje halvtimme...

Hm okej, kanske ber dem om det då. Har slipmaskinsvana så det är lugnt!
Känns lite sådär att förstöra fälgen bara =P

Ingen som har något att säga om de olika fraktalternativen?

Marron skrev:

> Känns lite sådär att förstöra fälgen bara
> =P

Du förstör den inte.

Har tidigare år kört slipad fälg, men i samband med att jag byggde mitt första egna hjul kändes de tråkigt att sätta slipen i hjulet de första man gjorde.. hade hört talas om att man kunde köra med tjära för att få bra bett, testade och har inte gått tillbaka till slipen sedan dess!

En annan fördel med tjära är ju att det är ekonomiskt, bromsbelägg håller i evigheter och likaså fälgen. Med slipad fälg så slits belägg relativt fort och fälgen tar så småningom slut.

Ang frakten: har bara beställt relativt små paket från tarty och har då kört på billigaste fraktalternativet. har alltid upplevt att det gått relativt snabbt (inom en vecka).

Tillbaka
Topp