Fundering ang Bibs

Fundering ang Bibs
183cm 78 kg och castelli XL. De sitter bra men inte snortajt.
Prövade L men fick knappt hängslena över axlarna.
I vanliga fall har jag oftast M.

Fundering ang Bibs
Fundering ang Bibs
Rattnalle sa:
Freddie L sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
Grundregeln är att gå upp minst en storlek när du köper italienska kläder, vare sig det är sport eller civila persedlar.
Bibs ska å andra sidan inte sitta som andra kläder, de ska sitta snortight.

Men det var länge sen jag provade just Castelli så jag ska inte säga för mycket.
Fast ska de det? Sitta snortight alltså? Har väl ägt 10-15 par bibs av olika fabrikat genom åren, och det är inte de tightaste som blivit mest använda. Utan de som är lite lagom sådär. På mig har det funkat till allt från under baggyshorts i park via halvsnabba VRs till 12 h solo Mtb.

Att de ska sitta ”snortight” (som jag tolkar som tightare än vanligt tight) var faktiskt en nyhet för mig. Säger som kidsen: Har du källa på det? ;-)
Beror väl på vad du läser in i det kanske. De ska ju sitta helt still och för att göra det behöver se sitta åt lite överallt och inte lämna nåt glapp. Sen behöver det för den skull inte vara kompressionsplagg. I min garderob i övrigt finns inga plagg som sitter som bibs så de hamnar i änden på referensramen.

Men som jag nog också började med så måste man prova för att hitta rätt. Vad rätt är varierar som med allt annat.
Ja, men dåså. Med ”snortight” så tänkte jag nog en kompression. Bibs ska alltså sitta still, men inte vara för små.

Fundering ang Bibs
HåkanC sa:
Asle sa:
Av alla jag provat måste jag säga att Castellis Bibs (med Progetto X2-pad) i min smak är de absolut bästa.
+1
Och då har jag jmf med Assos och Rapha. Men nästan lika bra som Castelli är (dyra) Craft.
Åtminstone för mig

Asle sa:
Som "vardags-Bib" - (dvs korta)
Om du med "korta" menar utan hängslen så är det då inte bibs, utan vanliga (midje-)cykelbyxor.

/Håkan

Nej - med korta menar jag med "korta ben" - dvs Bibs - kör endast byxor med hängslen (vare sig de år långbenta eller korta), tycker inte om att ha en byxlinning mitt i magen :-)

Fundering ang Bibs
douze sa:
Christer Bartholdsson sa:
Jag säljer ett par Castelli Mondiale bib-shorts. Bättre än så kan du inte få.
Finns på Köp- och säljforumet för 800:-

Hade gärna köpt dom och provat. Dock förstora för mig.
--

Jag är 182cm och 74kg, misstänker att M kommer sitta bra.

För att "fylla på" i storleksfunderingarna kan jag meddela att jag som är 181cm och ca 80 kg åker alldeles utmärkt i storlek Large (korta Bibs) och storlek XL (långa bibs). Har grenmått ca 87cm och inte speciellt tunna ben vilket gör att storlek Large för långa bibs blir tight. Kan också meddela att Castelli Mondiale är rätt tighta runt höfterna då de har som en "korsett" - sitter rätt tight åt runt höfter/midja. De är såpass tighta att man får "åla sig" i, men riktigt sköna då de kommit på plats.

Fundering ang Bibs
drpepper82 sa:
Några som jag har hört ska vara väldigt sköna är Endura FS260 Pro SL bibs de ligger betydligt bättre i pris än Rapha, någon här som testat dom?

Om det är de som går att köpa med olika bredd på paden så, ja, inte jätteimponerad om jag ska vara ärlig. Kan hända att jag valde för bred pad. Castelli känns bättre för mig. Men när man väl har härdat rumpan så funkar de flesta byxor rätt bra, dock har jag favoriter som jag hellre använder än andra.

Fundering ang Bibs
Ja, jag har bestämt mig för att testa Castelli Free aero race.
Men storleken är ju besvärlig.

M eller L

Hmm.. Just nu lutar det åt L men blir ju osäker konstant här.. =)

Fundering ang Bibs
douze sa:

M eller L

Jag testade och köpte ett par Castelli Free Aero Race igår på XXL.
Jag är 183cm och väger 75kg, har tidigare kört L på byxor och M på överdelar från Castelli.
Igår valde jag att prova L och XL på bibsen,
L sitter tight och bra runt kroppen men har i mitt tycke för korta hängslen (det känns dock bättre på cykeln än i provhytten).
XL sitter lite löst ner mot knäna och upplevs inte alls lika komprimerande som L men hängslena är perfekta.

Jag köpte iaf storlek L som jag haft sen tidigare, om jag hade haft chansen att välja så hade jag velat ha hängslena från XL på L bibsen.

Fundering ang Bibs
xzbatt sa:
douze sa:

M eller L

Jag testade och köpte ett par Castelli Free Aero Race igår på XXL.
Jag är 183cm och väger 75kg, har tidigare kört L på byxor och M på överdelar från Castelli.
Igår valde jag att prova L och XL på bibsen,
L sitter tight och bra runt kroppen men har i mitt tycke för korta hängslen (det känns dock bättre på cykeln än i provhytten).
XL sitter lite löst ner mot knäna och upplevs inte alls lika komprimerande som L men hängslena är perfekta.

Jag köpte iaf storlek L som jag haft sen tidigare, om jag hade haft chansen att välja så hade jag velat ha hängslena från XL på L bibsen.

Toppen, ungefär lika förutsättningar som jag kroppsmässigt. Då får det nog bli ett par L iallafall.

Fundering ang Bibs
Att hängslena känns lite korta ståendes i en hytt är rätt normalt. De ska ju vara lagom sittandes lite framåtböjd på cykeln. Man registrerar inte ens det det efter ett tag.

Fundering ang Bibs
douze sa:
Dax att köpa nya bibs. Vet att frågan varit uppe tidigare men hittar inget någorlunda dagsaktuellt.
Vilka bibs är egentligen bekvämast/har bäst pad? Vill ha något som även är bekvämt under dom längre turerna.

Många har pratat om Assos och Rapha.
Min LBS har Scott och Pearl Izumi.

Hur är Scotts kläder? Kikar på RC Pro och RC Premium.
Dessa ligger ju hyffsat vettigt i pris också.

Tar gärna emot tips.

Cyklar du på en Scott? Annars big NO.

Fundering ang Bibs
Köpte precis dhb-bibs på Wiggle, såg lite tunn ut i stoppningen men väntar tills jag provcyklat innan sista omdöme.
Inte så dyra men man slipper i alla fall hål i rumpan som på de gamla bibsen! ;)

Bra betyg på sidan i alla fall...

http://www.wiggle.se/dhb-bib-shorts...email&utm_campaign=orders&utm_content=product

dhb-Bib-Shorts-Lycra-Cycling-Shorts-Black-Grey-AW17-A1456BLACK-GREYXS-2.jpg

Fundering ang Bibs
Skogling sa:
douze sa:
Dax att köpa nya bibs. Vet att frågan varit uppe tidigare men hittar inget någorlunda dagsaktuellt.
Vilka bibs är egentligen bekvämast/har bäst pad? Vill ha något som även är bekvämt under dom längre turerna.

Många har pratat om Assos och Rapha.
Min LBS har Scott och Pearl Izumi.

Hur är Scotts kläder? Kikar på RC Pro och RC Premium.
Dessa ligger ju hyffsat vettigt i pris också.

Tar gärna emot tips.

Cyklar du på en Scott? Annars big NO.

Jag cyklar på en Scott.

trailmig sa:
Jag vill bara flika in angående Castelli. Gå efter storleksguiden så blir det rätt. Men var ärlig när du mäter dig själv.

Ska mäta ordentligt. Tack!

Fundering ang Bibs
42Hz sa:
Köpte precis dhb-bibs på Wiggle, såg lite tunn ut i stoppningen men väntar tills jag provcyklat innan sista omdöme.
Inte så dyra men man slipper i alla fall hål i rumpan som på de gamla bibsen! ;)

http://www.wiggle.se/dhb-bib-shorts...email&utm_campaign=orders&utm_content=product
Hur upplever du att de är i storlekarna?

Jag är också ute efter lite billigare byxor, men det här med storlekar känns som ett riktigt lotteri

Fundering ang Bibs
oskiP sa:
42Hz sa:

Hur upplever du att de är i storlekarna?

Jag är också ute efter lite billigare byxor, men det här med storlekar känns som ett riktigt lotteri

Köpte I small som är small. Helt okej. Trycket sprack efter första tvätten I 40 grader men dom är rätt funkis.
Blir glad varje gång jag sätter på mig rapha core iaf...

Fundering ang Bibs
Vill bara tips om att XXL har 25% till och med imorgon.

Beställde Castelli Free aero race nu, 1275:- paret.
Riktigt bra pris.

(Blev både ett par M och ett par L, så får jag testa ut den bästa.)

Fundering ang Bibs
Så, då har jag fått bibsen. Provat båda.

M sitter ordentligt tight. Får dra ganska ordentligt för att få upp dom i skrevet. Hängslen stramar lite när man står men inte så farligt.
L sitter tight, men inte alls som M. Lättare att få upp i skrevet men känns ändå som att stoppningen sitter där den ska. Inga problem att stå raklång med hängslena här.

Så, ska jag välja M eller vad tycker ni?

Tillbaka
Topp