Fundering ang Bibs
Miss Lycka 2.0 sa:Det gäller att få in låren i byxbenen. Det är oftast svårast.
Grundtipset är att bara stoppa ner ett lår per byxben.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Miss Lycka 2.0 sa:Det gäller att få in låren i byxbenen. Det är oftast svårast.
+1Henrik_E sa:De ska ha rätt storlek, inte vara för små.Rattnalle sa:Bibs ska å andra sidan inte sitta som andra kläder, de ska sitta snortight.Henrik_E sa:Grundregeln är att gå upp minst en storlek när du köper italienska kläder, vare sig det är sport eller civila persedlar.
Men det var länge sen jag provade just Castelli så jag ska inte säga för mycket.
Ja, men dåså. Med ”snortight” så tänkte jag nog en kompression. Bibs ska alltså sitta still, men inte vara för små.Rattnalle sa:Beror väl på vad du läser in i det kanske. De ska ju sitta helt still och för att göra det behöver se sitta åt lite överallt och inte lämna nåt glapp. Sen behöver det för den skull inte vara kompressionsplagg. I min garderob i övrigt finns inga plagg som sitter som bibs så de hamnar i änden på referensramen.Freddie L sa:Fast ska de det? Sitta snortight alltså? Har väl ägt 10-15 par bibs av olika fabrikat genom åren, och det är inte de tightaste som blivit mest använda. Utan de som är lite lagom sådär. På mig har det funkat till allt från under baggyshorts i park via halvsnabba VRs till 12 h solo Mtb.Rattnalle sa:Bibs ska å andra sidan inte sitta som andra kläder, de ska sitta snortight.Henrik_E sa:Grundregeln är att gå upp minst en storlek när du köper italienska kläder, vare sig det är sport eller civila persedlar.
Men det var länge sen jag provade just Castelli så jag ska inte säga för mycket.
Att de ska sitta ”snortight” (som jag tolkar som tightare än vanligt tight) var faktiskt en nyhet för mig. Säger som kidsen: Har du källa på det? ;-)
Men som jag nog också började med så måste man prova för att hitta rätt. Vad rätt är varierar som med allt annat.
HåkanC sa:+1Asle sa:Av alla jag provat måste jag säga att Castellis Bibs (med Progetto X2-pad) i min smak är de absolut bästa.
Och då har jag jmf med Assos och Rapha. Men nästan lika bra som Castelli är (dyra) Craft.
Åtminstone för mig
Om du med "korta" menar utan hängslen så är det då inte bibs, utan vanliga (midje-)cykelbyxor.Asle sa:Som "vardags-Bib" - (dvs korta)
/Håkan
douze sa:Christer Bartholdsson sa:Jag säljer ett par Castelli Mondiale bib-shorts. Bättre än så kan du inte få.
Finns på Köp- och säljforumet för 800:-
Hade gärna köpt dom och provat. Dock förstora för mig.
--
Jag är 182cm och 74kg, misstänker att M kommer sitta bra.
drpepper82 sa:Några som jag har hört ska vara väldigt sköna är Endura FS260 Pro SL bibs de ligger betydligt bättre i pris än Rapha, någon här som testat dom?
Du behöver nog prova båda.douze sa:Ja, jag har bestämt mig för att testa Castelli Free aero race.
Men storleken är ju besvärlig.
M eller L
Hmm.. Just nu lutar det åt L men blir ju osäker konstant här.. =)
douze sa:Ja, jag har bestämt mig för att testa Castelli Free aero race.
M eller L
xzbatt sa:douze sa:Ja, jag har bestämt mig för att testa Castelli Free aero race.
M eller L
Jag testade och köpte ett par Castelli Free Aero Race igår på XXL.
Jag är 183cm och väger 75kg, har tidigare kört L på byxor och M på överdelar från Castelli.
Igår valde jag att prova L och XL på bibsen,
L sitter tight och bra runt kroppen men har i mitt tycke för korta hängslen (det känns dock bättre på cykeln än i provhytten).
XL sitter lite löst ner mot knäna och upplevs inte alls lika komprimerande som L men hängslena är perfekta.
Jag köpte iaf storlek L som jag haft sen tidigare, om jag hade haft chansen att välja så hade jag velat ha hängslena från XL på L bibsen.
douze sa:Dax att köpa nya bibs. Vet att frågan varit uppe tidigare men hittar inget någorlunda dagsaktuellt.
Vilka bibs är egentligen bekvämast/har bäst pad? Vill ha något som även är bekvämt under dom längre turerna.
Många har pratat om Assos och Rapha.
Min LBS har Scott och Pearl Izumi.
Hur är Scotts kläder? Kikar på RC Pro och RC Premium.
Dessa ligger ju hyffsat vettigt i pris också.
Tar gärna emot tips.
Skogling sa:douze sa:Dax att köpa nya bibs. Vet att frågan varit uppe tidigare men hittar inget någorlunda dagsaktuellt.
Vilka bibs är egentligen bekvämast/har bäst pad? Vill ha något som även är bekvämt under dom längre turerna.
Många har pratat om Assos och Rapha.
Min LBS har Scott och Pearl Izumi.
Hur är Scotts kläder? Kikar på RC Pro och RC Premium.
Dessa ligger ju hyffsat vettigt i pris också.
Tar gärna emot tips.
Cyklar du på en Scott? Annars big NO.
trailmig sa:Jag vill bara flika in angående Castelli. Gå efter storleksguiden så blir det rätt. Men var ärlig när du mäter dig själv.
Hur upplever du att de är i storlekarna?42Hz sa:Köpte precis dhb-bibs på Wiggle, såg lite tunn ut i stoppningen men väntar tills jag provcyklat innan sista omdöme.
Inte så dyra men man slipper i alla fall hål i rumpan som på de gamla bibsen! ;)
Bra betyg på sidan i alla fall...
http://www.wiggle.se/dhb-bib-shorts...email&utm_campaign=orders&utm_content=product
oskiP sa:Hur upplever du att de är i storlekarna?42Hz sa:Köpte precis dhb-bibs på Wiggle, såg lite tunn ut i stoppningen men väntar tills jag provcyklat innan sista omdöme.
Inte så dyra men man slipper i alla fall hål i rumpan som på de gamla bibsen! ;)
Bra betyg på sidan i alla fall...
http://www.wiggle.se/dhb-bib-shorts...email&utm_campaign=orders&utm_content=product
Jag är också ute efter lite billigare byxor, men det här med storlekar känns som ett riktigt lotteri