N_sandstrom
Aktiv medlem
Graveldäck - vilket är er favorit?
Vill bara påminna om att vi pratar om gravel bikes = gruscykel, inte gravelroad bikes
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ibland behöver man anslå fakta fler gånger för att nå fram känns det som.Det var en väldigt lustig definion, eftersom den beror på vilken bil du har. I övrigt är 99 av 100 grusvägar här förbjudna att köra bil på, eftersom de är privata.
Det är det jag menar med "normala" grusvägar. Då funkar ja i stort sett alla cyklar (jag väljer inte en ren lvg) men vilka standardcyklar som helst. Och definitivt alla bilar.Det var en väldigt lustig definion, eftersom den beror på vilken bil du har. I övrigt är 99 av 100 grusvägar här förbjudna att köra bil på, eftersom de är privata.
Jag skulle nog säga att vilken normal bil som helst kan köra på de vägar jag visat. Dock inte snåren.Det är det jag menar med "normala" grusvägar. Då funkar ja i stort sett alla cyklar (jag väljer inte en ren lvg) men vilka standardcyklar som helst. Och definitivt alla bilar.
Men jag är kanske inte med på alla nya begrepp här? Gravel bike och gravel road osv.
Jag bor i Sörmland. I stort sett alla grusvägar är privata och vid infarten skyltade med "fordonstrafik förbjuden". Det finns några få undantag men jag tror fasen att förhållandet är ännu mindre än 1/100 om vi räknar antal. I sträcka däremot är det nog inte så lite eftersom de icke privata ofta är längre.99 av 100 förbjudna att köra bil på? Låter helt osannolikt. Men vi kanske bor på helt olika ställen. Har massa grusvägar där jag kör bil och cyklar ofta.
Dök precis upp i mitt flödeMen herregud vilket ointressant sidospår ni hittade.
Jag har beställt pathfinder 2.2” till mitt kommande bygge.
Visa bilaga 849134
Inte sett några tester med just den storleken så lite av en chansning.
Mitt favoritdäck är conti speed king, vilka effektivt sett är semi slicks, så hoppas dessa kan ha liknande egenskaper.
590kr styck känns plötsligt billigt efter att ha sett silcas däck.
Nästan alla "fordonstrafik förbuden" som väghållare sätter upp på enskilda vägar har de inte tillstånd för, eftersom det förbjuder även cykel (ej motorfordon), och för att förbjuda cykel måste man ha speciellt tillstånd från kommunen eller länsstyrelsen beroende på plats, och väghållaren får sällan tillstånd eftersom allemansrätten är stark i Sverige.Jag bor i Sörmland. I stort sett alla grusvägar är privata och vid infarten skyltade med "fordonstrafik förbjuden".
Visst får man inte förbjuda några fordon om man får statliga bidrag för skötsel av vägen? Och den typen av vägar är väl ganska vanliga som jag förstått det, alltså enskilda vägar som ändå får statsbidrag.Nästan alla "fordonstrafik förbuden" som väghållare sätter upp på enskilda vägar har de inte tillstånd för, eftersom det förbjuder även cykel (ej motorfordon), och för att förbjuda cykel måste man ha speciellt tillstånd från kommunen eller länsstyrelsen beroende på plats, och väghållaren får sällan tillstånd eftersom allemansrätten är stark i Sverige.
En nackdel med gruscykling norra Sverige är att det är långt mellan fikaställena, men man slipper i alla fall nästan helt förekomsten av ovälkomnande skyltar. Jag har märkt att det blir fler och fler av dessa ju längre söderut man kommer när befolkningstätheten, och därmed irritationen, tilltar.
Ja precis. De här vägarna är rätt vanliga, men det rör sig oftast om accessvägar till byar som är för små för att det ska gå allmän väg till dem, men de är vanliga bilvägar där det kör nån bil då och då för folk bor där. Vägar som är till för skogsbruk eller jordbruk, eller korta vägstumpar som access till några enskilda hus brukar inte ha statsbidrag, och sett mängdmässigt är det betydligt fler av desssa.Visst får man inte förbjuda några fordon om man får statliga bidrag för skötsel av vägen? Och den typen av vägar är väl ganska vanliga som jag förstått det, alltså enskilda vägar som ändå får statsbidrag.
Jag ser att jag skrev fel! Menade motorfordonstrafik förbjuden, men visst förekommer det felaktiga fordonstrafik förbjuden-skyltar också.Nästan alla "fordonstrafik förbuden" som väghållare sätter upp på enskilda vägar har de inte tillstånd för, eftersom det förbjuder även cykel (ej motorfordon), och för att förbjuda cykel måste man ha speciellt tillstånd från kommunen eller länsstyrelsen beroende på plats, och väghållaren får sällan tillstånd eftersom allemansrätten är stark i Sverige.
Ja, precis. Men jag kan förstå det också med tanke på hur många som bara struntar i vad man får och inte får.En nackdel med gruscykling norra Sverige är att det är långt mellan fikaställena, men man slipper i alla fall nästan helt förekomsten av ovälkomnande skyltar. Jag har märkt att det blir fler och fler av dessa ju längre söderut man kommer när befolkningstätheten, och därmed irritationen, tilltar.
Jag ser att jag skrev fel! Menade motorfordonstrafik förbjuden, men visst förekommer det felaktiga fordonstrafik förbjuden-skyltar också.
Hur som helst var poängen att man inte får köra bil på merparten av grusvägarna här.
Ja, precis. Men jag kan förstå det också med tanke på hur många som bara struntar i vad man får och inte får.
Jag tror inte NVDB har data på om enskild väghållaren valt sätta upp en skylt att förbjuda motorfordon eller ej, det är inget man behöver rapportera in. Rent procentuellt om man skulle räkna är det nog inte så stor procent det är förbud på även om man upplever att man ser sådana skyltar ofta.Nu verkar ju @Makten lite tjurig på mig sedan tidigare och ignorerar (antingen maskinellt eller manuellt) mina inlägg. Men här är en karta av stora delar av Sörmland, som visar asfalterade vägar i rött och grusvägar i blått (i princip), och jag är inte helt säker, men jag tror faktiskt det avser vägar som inte förbjuder motorfordonstrafik. Framförallt så verkar det ju finnas en del grusvägar även i Sörmland.
Visa bilaga 849269
Det finns en app som heter Stegra. Där kan man skapa rutter och välja vilket underlag man vill ha. Man kan också välja cykelläge. I den appen får man varningar om det är bommat.Jag tror inte NVDB har data på om enskild väghållaren valt sätta upp en skylt att förbjuda motorfordon eller ej, det är inget man behöver rapportera in. Rent procentuellt om man skulle räkna är det nog inte så stor procent det är förbud på även om man upplever att man ser sådana skyltar ofta.
Sen om man plockar bort alla vägar som bara är återvändsgränd fram till någons tomt eller en vändplan så försvinner ju en stor andel av grusvägarna, det är mer begränsat vilka vägar som kan ingå i rundor.
Jag har tidigare fått till mig att de redovisar vägar som ska vara öppna för trafik (utom specifika traktorvägar), annars register-håller de inte vägarna. Men det kan antingen vara fel-uppfattat, eller att det har ändrats.Jag tror inte NVDB har data på om enskild väghållaren valt sätta upp en skylt att förbjuda motorfordon eller ej, det är inget man behöver rapportera in. Rent procentuellt om man skulle räkna är det nog inte så stor procent det är förbud på även om man upplever att man ser sådana skyltar ofta.
Sen om man plockar bort alla vägar som bara är återvändsgränd fram till någons tomt eller en vändplan så försvinner ju en stor andel av grusvägarna, det är mer begränsat vilka vägar som kan ingå i rundor.
NVDB är en sammanslagning av olika register. De statliga vägarna har bäst och mest pålitlig data, kommunala vägar kommer efter, med viss variation beroende på kommun, och enskilda vägar kan vara bra koll på när väghållaren är ett företag typ ett större skogsbolag, medan privatpersonägda vägar är väl sådär i fråga om inrapportering. Vägarnas sträckning finns dock i princip alltid med, väldigt bra koll på det, oftast mycket bra precision om vägens läge också, utom nyanlagda vägar då inrapporterad sträckning kan vara preliminär.Jag har tidigare fått till mig att de redovisar vägar som ska vara öppna för trafik (utom specifika traktorvägar), annars register-håller de inte vägarna. Men det kan antingen vara fel-uppfattat, eller att det har ändrats.
Men kollar jag i mitt närområde så stämmer det bra vid en snabb-koll.
Jag använder den mest som komplement-verktyg när jag planerar nya lvg-rundor med fördel asfalt. Hemomkring samt vid nya områden jag besöker. Den stämmer väldigt bra, och tex mycket bättre än Strava, som ibland inte har koll på slitlager-typ på vägen.
Mycket spännande däck, Bicyclerollingresistance kommer med största sannolikhet testa dom snart. Månadens röstning hade dom på andraplats, dvs om det fortsätter så kommer dom att testa däcket. Vad jag läst/sett så verkar dom riktigt bra. Återkoppla gärna när du testat.Men herregud vilket ointressant sidospår ni hittade.
Jag har beställt pathfinder 2.2” till mitt kommande bygge.
Visa bilaga 849134
Inte sett några tester med just den storleken så lite av en chansning.
Mitt favoritdäck är conti speed king, vilka effektivt sett är semi slicks, så hoppas dessa kan ha liknande egenskaper.
590kr styck känns plötsligt billigt efter att ha sett silcas däck.
F'låt för fortsatt OT, men vill bara inflika att ALLA existerande grusvägar här omkring finns i NVDB och man ser inte på nåt sätt vilka som har motorfordonstrafik förbjuden. Till och med uppfarten till min tomt står utmärkt som "grus" trots att det snarast är gräs med grus under.NVDB är en sammanslagning av olika register. De statliga vägarna har bäst och mest pålitlig data, kommunala vägar kommer efter, med viss variation beroende på kommun, och enskilda vägar kan vara bra koll på när väghållaren är ett företag typ ett större skogsbolag, medan privatpersonägda vägar är väl sådär i fråga om inrapportering. Vägarnas sträckning finns dock i princip alltid med, väldigt bra koll på det, oftast mycket bra precision om vägens läge också, utom nyanlagda vägar då inrapporterad sträckning kan vara preliminär.
Jag känner till mest hur det funkar i norra Sverige där jag kartlagt stora delar i openstreetmap med NVDB som källmaterial, kan vara lite annars i södra Sverige. Här i norr finns ingen information i NVDB om det finns en förbudsskylt på små enskilda vägar. Vägbommar finns med, men vilka som brukar vara öppna för säsongen (de allra flesta i norrland, syftet med bommarna är oftast bara hålla undan biltrafik när vägen är geggig och okörbar efter snösmältningen) och vilka som är permanent stängda (oftast privata vägstumpar till stugor och liknande) framgår inte.
I fråga om openstreetmap, som strava och vartenda online-verktyg får sin kartinformation från på ett eller annat vis, kan förbud läggas in där av de som bidrar till kartläggningen, om man sett en skylt på marken kan man lägga in i kartan. Ibland är det väghållaren själv som lägger in förbud i openstreetmap så ruttverktygen inte ska dra rutter in på sin väg. Kan tänka mig att precis som i verkligheten kan det ibland läggas till mer förbud än vad det finns tillstånd för, men det är inget som förekommer ofta här i norr i alla fall.
Nåja däck ska det väl handla om, men har man nått till sida 28 får man räkna med några sidospår...![]()
I NVDB-lagret "slitlager" finns bara två värden, "belagd" eller "grus", där grus egentligen borde heta "obelagd", för det behöver inte vara grus på toppen. Det finns ett annat informationslager där man kan få veta om en väg som har regelbunden underhållning har slitlager av typ "bituminös, oljegrus, grus, sten, betong, Y1G eller förseglat grus", men inte om en pytteliten enskild väg är en jordväg eller grovgrus eller whatever. Det lagret finns bara för vissa vägar.F'låt för fortsatt OT, men vill bara inflika att ALLA existerande grusvägar här omkring finns i NVDB och man ser inte på nåt sätt vilka som har motorfordonstrafik förbjuden. Till och med uppfarten till min tomt står utmärkt som "grus" trots att det snarast är gräs med grus under.
Det som saknas är riktigt risiga traktorvägar där man inte ens skulle fundera på att köra bil. Så, NVDB säger noll om tillåtelse för biltrafik.
Edit: Det är nåt av ett mysterium hur alla vägar kan vara utmärkta på slitlager-kartan, för en del kan TV omöjligen ha varit och kollat själva och lär inte heller vara inrapporterade. Underligt.
Östergötland...Nu verkar ju @Makten lite tjurig på mig sedan tidigare och ignorerar (antingen maskinellt eller manuellt) mina inlägg. Men här är en karta av stora delar av Sörmland, som visar asfalterade vägar i rött och grusvägar i blått (i princip), och jag är inte helt säker, men jag tror faktiskt det avser vägar som inte förbjuder motorfordonstrafik. Framförallt så verkar det ju finnas en del grusvägar även i Sörmland.
Visa bilaga 849269
Sörmland är stort och vi bor nog i olika ändar då. Här i trakterna söder om Vagnhärad är det väldigt få grusvägar som inte är privata, även om de såklart finns. Och de flesta är ganska dåliga dessutom. Tillräckligt för att jag inte ska se några fördelar med smalare däck än låt säga 2 tum.OT:
Bor i Sörmland och det finns ingen ände på hur många grusvägar vi har som är släta och fina. Och nog fan får man köra bil på mer än en procent.
Vilken jäkla guldgruva! Tack! Aldrig hört talas om....OMAPS( orienteringskartor)...