Fundering: Köp av Cross / LVG

dalkarl

Medlem
Hej!
Har klurat lite på det här med bockstyrecykel =)
Åker enbart MTB idag men har funderat på att skaffa
nått mer i cykelväg.
Funderingen jag har är hur mycket det skiljer i geometrin
mellan en LVG-hoj vs en Cyclocross. Tanken bakom detta
är om man kanske skulle köpa en Cross som man då kan slänga på
slicks och vips har man en landsvägshoj, för den som inte
är så kräsen.
Är väl egentligen en LVG-hoj jag är ute efter men tanken
slog mig en mörk natt som denna.

Jag köpte en cross. Den är säkert inte riktigt samma sak som en racer och jag kommer säkert skaffa en racer vad det lider när fåfängan sätter in men jag gillar mångsidigheten. Köpte den för att pendla till jobbet ca 20 km och för att träna på oavsett årstid. Vad jag har förstått så är det högre markfrigång och något längre för att få plats med större däck och något lägre utväxling. Inte dumt att kunna slänga på dubbdäck eller hybriddäck tillsammans med skärmar för körning i stan eller på grus/skog med och samtidigt kunna slänga på ett par riktiga rescerdäck när man vill det för träningsrundan på asfalt. rätt kul att köra grusväg och fina stigar. För mig känns det helt rätt med cross

Cross funkar bra till allt utom downhill tror jag. Skämt åsido, jag köpte en cross för x antal år sedan, där x=4.5. Mångsidigare hoj får man leta efter, roligast är med crossdäck på grusväg. Använder den som pendlare dagligen och i vintertid så varierar det mellan crossdäck och dubbdäck, funkar utmärkt med båda. På sommaren så används racerdäck, 25 mm och på sådana har fyra vätternrundor avverkats. En cyclocross fungerar utmärkt som lvg-substitut alltså. Själv så har jag kört så pass mycket lvg på min cross att jag nu köpt en riktig racer istället ;).. Men som sagt, crossen har fungerat bra som lvg-hoj och förutom pendelhoj så kommer den nu framöver att fungera som fulräser, dvs användas de dagar då vädret är för dåligt för att träna på en karbonhoj.

Varför köpa cross om du ska köra LVG? Du har väl mtb:n kvar? Eftersom du är ute efter en LVG-hoj ska du köpa en sådan, tycker jag.

om det bara är för att träna lvg så är det klart att man skall ha en racer har man lite mer praktiska krav är ju Cross ett alternativ

CX:ar är grymma om man bor där det finns mycket mjuka sugande lösgrusvägar. Ända cykeltyp som är rolig att nöta mil på, på det underlaget. Där jag bodde tidigare var det den cykel som fick överlägset mest mil. Dessutom funkar den bra både för lätt stig och asfalt, grymt mångsidig och rolig cykel för sina egna egenskapers skull. Fast ska man bara cykla landsväg är det ju bättre att köpa en lvg.....

jag hade med facit i hand köpt en cx istället för en räser. som jag förstått det så är en cx lite mer som en mountainbike i geometrin, samt att den har fetare bromsar!

Tillbaka
Topp