Fundering på cykel

Theline91

Medlem
Fundering på cykel
Hej!

Är ute efter en ny cykel och har kollat runt ganska mycket (utan att veta jättemycket om cyklar..). Var först inne på en cykel från Trek,

Trek X Caliber 9:
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...untainbike--xc/x-caliber/x-caliber-9/p/29760/

Men! Kollade även in en Crescent som jag fastnade för (dels för att den såg riktigt schysst ut även fast det egentligen spelar mindre roll).

Crescent Rask R60:

https://www.crescent.se/cyklar/mountainbike/rask-r60-29-12-vxl-2211.html

Nu till min fråga, bortsett från vad ni själv har för preferenser på märke osv vilken av cyklarna är ”bäst”?

Tack på förhand!

Fundering på cykel
Theline91 sa:
Hej!

Är ute efter en ny cykel och har kollat runt ganska mycket (utan att veta jättemycket om cyklar..). Var först inne på en cykel från Trek,

Trek X Caliber 9:
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...untainbike--xc/x-caliber/x-caliber-9/p/29760/

Men! Kollade även in en Crescent som jag fastnade för (dels för att den såg riktigt schysst ut även fast det egentligen spelar mindre roll).

Crescent Rask R60:

https://www.crescent.se/cyklar/mountainbike/rask-r60-29-12-vxl-2211.html

Nu till min fråga, bortsett från vad ni själv har för preferenser på märke osv vilken av cyklarna är ”bäst”?

Tack på förhand!

Att tillägga så blir det mest cross country-cykling och inte så mycket skogsvägar med stora rötter och stenar

Fundering på cykel
Modern xc ställer ganska stora krav på cyklarna, titta på ett xc-lopp i världscupen.
Ett svenskt långlopp däremot klarar man fint med de 2 länkade cyklarna.
Jag skulle inte köpa någon av dem, trek'en för att den har "boost 141" på bakhjulet, en "standard" som bara Trek o Cannondale använder och till vilken det är mycket svårare att hitta ersättningshjul till, vilket kan hända pga skadat hjul eller lust till uppgradering.
Crescenten har 69,5 graders statisk gaffelvinkel, vilken blir ännu brantare så fort man sätter sig på cykeln och gaffeln komprimeras. Det går bra på grusväg men kommer begränsa cyklistens förmåga att utveckla sig tekniskt då den kommer kännas osäker så fort det går nedåt med någon som helst teknisk svårighet. Och ts ville ju ha en mtb, inte en gravel, eller hur?

Fundering på cykel
Der Kaiser sa:
Det går bra på grusväg men kommer begränsa cyklistens förmåga att utveckla sig tekniskt då den kommer kännas osäker så fort det går nedåt med någon som helst teknisk svårighet. Och ts ville ju ha en mtb, inte en gravel, eller hur?

Tjena!

Den kommer inte att begränsa utvecklingen, utvecklingen begränsas bara av cyklisten. Det går att köra fort nerför rätt mycket även med en brant gaffelvinkel. Därmed inte sagt att jag skulle rekommendera en ram med den gaffelvinkeln för teknisk cykling, men nu skriver ju TS att han inte tänker cykla på stigar med stenar och rötter och då ser jag inte vinkeln som begränsande.

Fundering på cykel
Kneecap sa:
Den kommer inte att begränsa utvecklingen, utvecklingen begränsas bara av cyklisten. Det går att köra fort nerför rätt mycket även med en brant gaffelvinkel.

Vilket enastående skitsnack. Det är klart att cykeln och dess geometri begränsar cyklistens utveckling. Du kan ju prova att sätta en nybörjare på en damtralla och skicka ut i skogen så får du se vilken "utveckling" det leder till.

Fundering på cykel
Makten sa:
Vilket enastående skitsnack. Det är klart att cykeln och dess geometri begränsar cyklistens utveckling. Du kan ju prova att sätta en nybörjare på en damtralla och skicka ut i skogen så får du se vilken "utveckling" det leder till.

Tjena!

Nej för man utvecklas i den takten man själv jobbar för. Däremot sätter cykeln begränsningar för vad som är möjligt, i förhållande till din egen teknik, tdigare. Men kan lova dig att även om du kör en modern hoj så kommer du få storsmisk av proffs på äldre hojar med branta vinklar.
Cyklisten blir inte bättre med en modern hoj, cykeln gör bara mer av jobbet åt en.

Oavsett så är det en icke diskussion i denna tråden eftersom TS inte tänker sig teknisk cykling.

Fundering på cykel
Blev lite off-topic-diskussion märkte jag ?

För att ändå följa med i det så tänker jag på senaste Vasaloppet när en kille körde på en gammal dam-cykel och landade någonstans under 4 timmar och slog många cyklister med cyklar för flera tusen kronor. Sen så kanske det inte var så rolig cykling med en sån cykel men håller med kneecap att det mesta handlar om cyklisten och att cykeln hjälper en på travet.

Men för att återgå till det jag fundera på (med tanken på vad jag haft tidigare, Merida Big Seven) tidigare så känns det för min del som att en enkel uppgradering skulle göra min cykling mycket roligare. Så ännu en gång för runt 14k, vilken cykel skulle NI rekommendera?

Fundering på cykel
Har kikat runt lite efter lika modeller som de jag länkade fast -19 modell då. Och har hittat på några ställen för några tusenlappar billigare :)

Jag är 177, så runt M/L (18,5) eller L (19,5) om man utgår från treks mått. Har 18,5 på min merida. Drf tycker jag det var lite konstigt på crecents sida då dom den ena rekommenderas upp till 175 och den större startade på 180

Tillbaka
Topp