Funderingar kring rajserbygge

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har länge närt tanken på ett rajserbygge. Någon gång denna säsong ska det väl bli av. Jag är inte så bra på racers men tänker köpa på mig så mycket cykel att den skriker på mig för att få komma ut. :) Den ska inte bli en weght weenie, inte heller en bling-bling. Den ska bli en elegant, tidlös, konfortabel kvalitetscykel. Budget ligger på runt 30k. Bygget ska andas brukskonst och respekt för cykling.

Ram: titan är klart. Inte helt cykelrationellt beslut men snyggare skapelser är svåra att uppbringa. De tunna rören och den ofta återhållna designen tilltalar mig. Flera fabrikat finns med, både nytt och begat. Tror det blir europeiskt. Ingen fulkines den här gången.

Grupp: full dura-ace rakt igenom. Lätt, elegant och kvalitetsmedvetet utan att bli för bling

Hjul: tror det blir Dura-Ace där med. Svag för designen, modest pris för finhjul, tillräckligt lätta och konsekvent tänk genom cykeln känns bra.

Vad återstår?
- Gaffel, jag väger runt 90 så de värsta pinnarna går bort
- Stolpe (titan?)
- Styre
- Styrstam
- Sadel, ni blir galna om jag sätter på en av de 4 Biltem jag har hemma sedan de la ner försäljningen va? :)

Verkar det som ett rimligt bygge? Var går jag fel? Vad kan tillföras på återstående pryttlar?

De här kommer ta lite tid men man måste ju börja i någon ände :)

Oscar

Kul projekt som jag själv drömmer om att genomföra!

Om jag var du skulle jag tänka: klassiskt, hållbart men ändå modernt och hyfsat lätt. Därför hade jag valt Thomson Masterpiece-stolpe samt Thomson X2-styrstam, svart förstås. Inte lättast men ändå "light enough". Titanstolpe på titanram tycker jag ser knepigt ut, vet inte varför...Styre: 31,8 mm kolfiber. Kostar en slant men är en fin touch. Syntace gör ett som är grymt skönt.
Sadel är ju personligt naturligtvis men en Flite TT i mocka är lätt och skön.

Snyggast på en titanracer är dessutom ett Chris King styrlager, IMHO.

Oj var mycket amerikanska infuenser det blev här då :)
Jag röstar på europeiskt, visst finns Dura-Ace styrlager? I så fall bör du ha ett sådant.

För att följa upp så röstar jag på Deda zero100 sadelstolpe och styrtapp i silvergrå finish, och ett matchande Newton-styre.

Sadel väljs efter ända, men en Selle Italia, San marco eller Fizik av lagom slimmad modell skulle sitta fint.

Evertibikes ramar såg ju ganska fina ut, de verkar kunna leverera STORA ramar också... :-)

TOM_RYAN.JPG

/CJ

En ram med tunna rör ska ha en rak gaffel tycker jag. Alpha Q blir nog snyggt men kanske lite fet upptill. Den finns väl i olika rake också beroende på vad du och ramen gillar. Colnagos raka gafflar är snygga och smäckra. 3T Funda funkar säkert också.

Enigma finns med i bilden...men också Airborne. Var tusan hittar man Airbornes site? Finns de kvar?

Allergisk mot fula diagonalrör tyvärr

Nä, det blir ingen biltemasadel, jag lovar :)

Fick besked om att DuraAce-hjulen är för klena för mig. Kan bli ett par DA-nav med Open Pro-fälg.

Ska man köra kolfiber rakt igenom styre, styrstam och sadelstolpe kanske...

Om du vill ha pengar över för läckra hjul osv så får du enigmas snyggaste hoj echo för 1300 € direkt från deras hemsida. gaffel coh styrlager ingår. bra pris. winter sale.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Enigma finns med i bilden...men också Airborne.
> Var tusan hittar man Airbornes site? Finns de
> kvar?

Dom blev uppköpta av Van Nicholas.

http://vannicholas.com/

Intressant bygge Fjärde. Kommer att följa detta med intresse. Skönt att det inte hamnar någon bajltema sadel på den :-)

Håller på att avsluta mitt titan bygge mkt långsamt pga diverse saker men till våren ska den nog vara klar. Mitt bygge blir nog lite mer "disco/race- en mille med klibbor meets titanium".

Det är dock svårt att få titan racers riktigt riktigt lätta.

Spännande!

Pat

s skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Enigma finns med i bilden...men också
> Airborne.
> > Var tusan hittar man Airbornes site? Finns de
> > kvar?
>
> Dom blev uppköpta av Van Nicholas.
>
> http://vannicholas.com/

Okidoki, Chinooken är ju en läckerbit...

> Jag röstar på europeiskt, visst finns Dura-Ace
> styrlager? I så fall bör du ha ett sådant.

Har japanerna lagt tillverkningen i Europa för Dura-Ace eller...?

Ajdå, lekte runt med Van Nichols bike builder

Det gick inget bra. Jag hamnade direkt +40 papp. Måste hitta en bra väg fram här:)

Ska nog börja leta begade ramar. De åldras ju med grace

bng skrev:
> > Jag röstar på europeiskt, visst finns
> Dura-Ace
> > styrlager? I så fall bör du ha ett sådant.
>
> Har japanerna lagt tillverkningen i Europa för
> Dura-Ace eller...?

Nja, lite klumpigt uttryckt :)
Jag menade kanske att han inte skulle ha ett King, inte behöver man väl det på en racer? Jag skulle kört full campa med campa sadelstolpe och styrlager, men shimano verkade ju inte vara förhandlingsbart

Jo, Shimano är förstahandsalternativet. Förtroendet för japsarna hämtar jag framförallt från MTB-sidan där jag har harvat runt ett tag. Kvalitet är ordet. I andra hand finns en s-ram force-grupp eller tom ultegra sl.

vilken dura-ace grupp är det du tänkte använda? 7800? 7900? kvalitet va ordet säger du, det passar väll rätt bra in på de andra med, eller? :D

Fjärdebrunn skrev:
> I andra hand
> finns en s-ram force-grupp eller tom ultegra sl.

Hos SRAM skulle jag välja mellan Red eller Rival -09, skillnaden till Force är inte värt pengaskillnaden.
Samma hos Shimano DA eller 105, vare sig Ultegra eller Ultegra SL är värt pengaskillnaden.
DA 7800 eller 7900? Handtagen hos 7900 skiljer sig en hel del från alla andra 10-delade Shimano,
alla gillar inte hur de känns.

/Håkan

håller me där. rival eller RED. force är inte värt de extra pengarna mot rival, du vinner bara 40 gram men får betala mycket mer. kanske inte ens är 40 gram som skiljer nu när rival fått lite kolfiber.

o nya dura-ace kostar ju som RED i stort sett. de är väll rätt lika i vikt med

Kloka synpunkter. Hittar jag rätt ram vill jag naturligtvis kunna klä den i lite finkläder :)

Greppdesign...det blir mycket att fundera på

Shimano må vara bra men de har nog en designer som har beige som favorit färg. My god har ni sett den nya 7900? Ser ut som grundvals komp på en bajltema cykel.

Nå nå smaken är väl olika........

Jilster skrev:
> Shimano må vara bra men de har nog en designer
> som har beige som favorit färg. My god har ni
> sett den nya 7900? Ser ut som grundvals komp på
> en bajltema cykel.
>
> Nå nå smaken är väl olika........

Konstigt, själv tycker jag att 7900 är snyggaste de presterat på... tja, någonsin. Tycker den gruppen är så snygg att jag kunde tänka mig den som ersättare för campa när det blir dags för nästa cykel/uppgradering... Men säg inte åt någon...

Nya DA e snygg på lite modernare kolfiberhojar men e verkligen inte särskilt vacker på en titanram. Da vill man nog ha Centaur alloy, iaf om jag får välja lr kanske Rival. Själv kör jag ihopplock från alla möjliga grupper. Funkar o ser bra ut men känns lite fel ändå :/

Håller absolut med. Ska det bli riktigt snyggt så är det nog en Campa-grupp som gäller. Gärna hjul med Recordnav av gamla modellen och CXP33-fälgar.

haha min setup oxå fast jag hade campa reglage tom ceramics

Nu ljög jag igen, hade ju record bromsar.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har satt på en smal (25mm) Use sadelstolpe på min Snakebike och kompletterat med en snygg och smidig styrstam från 80-talet. Båda har jag lackat i svart-blank för att slippa loggor, lika så på styret. Allt för att få ett rent utseende. Hjulen är dock ännu inte klara, men dom blit troligen helt svarta utan loggor.

/Mats

Trevligt att flera för en gångs skull snackar ner prylarna. Håller man ner nivån på växelkrafset (köra SS...) och landar på nivån Rival eller tom 105 och DA/Open Pro kan man ju hänga in det här projektet kring 20K

En sak jag kommer behöva är en gaffel med lite stake i. Jag väger ju inte direkt som en bergsget och står gärna och bryter i backar.

Är Easton EC90 vägen man ska gå?

Gamla DA gruppen borde bli billig, när den nya har kommit...
Open pro CD fälgar med nya DA nav och DT comp ekrar.
Carbon sadelstolpe
Carbon styrtapp
26mm styre typ Deda 215
Rak helcarbon gaffel, 45 mm försprång.
Flaskhållare av rostfritt stål.
Svart styrlinda.

+ en trist titan ram ?

Fjärdebrunn skrev:
> Är Easton EC90 vägen man ska gå?

JA!! *host, host*

ev. randonörd skrev:
> Open pro CD fälgar med nya DA nav och DT comp ekrar.

CD är Mavics benämning på hårdanodisering, dvs ett tjocks lager hård och spröd anodisering på fälgen.
Anodiseringen spricker runt ekerhålen och eftesom den är såpass tjock går sprickorna ned i aluminiumet som brottanvisningar.
Jag har själv varit med om att en CD-fälg har spruckit runt ekerhålen,
nu har jag en likadan fälg utan CD-beläggning som har rullat mer än dubbelt så långt utan problem.

Läs mer om hårdanodisering och nackdelarna med den här:
http://draco.acs.uci.edu/rbfaq/FAQ/8c.2.html

Om det är dyra OpenPro-fälgra du vill har varför inte välja Cearmic?
Annars finns det många andra bra fälgar att välja på, tex med Offset bak för utjämning av ekerspänningen.
Dessa är tom lättare än OpenPro http://www.interlocracing.com/rims.html

/Håkan

Har fått många glada tillrop, råd och rena erbjudanden sista dagarna, kul!

Måste borra ner mig lite kring alla ramar som finns. De är i stort sett alla fina med sina svängda sadelstag och något slopade överrör. Mycket snygga IMHO. Har hittat flera på en ganska varierad prisskala som jag har lite svårt att förstå prisskillnaden mellan, bortom varumärket då :)

1. Van Nicholas Chinook <http://vannicholas.com/WbmBikeHome.aspx?EncIdName=SE7Eopm9dOPGIMXPbRdfbTYyPjJAQH0BXIZXZ8A1o8JlcCYmhHhT1FJVXczUSpEZIeC7leUHSGnCdF5QZWaDG6He0kVUtnnrrf9cF7bHZNw%3d>
Rejsigt stuk och klassisk geometri. Rättelse: Den är i sammanhanget snikbillig (899 Eurosar) och tillverkas enlig obekräftad uppgift i Kina. De har även en Euros <http://vannicholas.com/WbmBikeHome.aspx?EncIdName=XdHwY5pepO9CdBrG1I%2bojNNzr%2b8XFnCruFAjB7vptCjvS3EjZmgHoqBKqg93yYbqzsb120hkUuq%2byKynAMvAQcmZiEf8VOUt> som har snällare geometri och som bara kostar 699 Euro!

2. Enigma Echo <http://www.enigmabikes.com/index.php?_a=viewProd&productId=28>
Klassiskt Ti-stuk med svängda sadelstag och slopat överrör. Det fetlagda diagonalröret set ut som kommet från vilken ölburksram som helst tyvärr. Säkert bra men... Också de dyra rackare på 1240GBP

3. Setavento Customized <http://www.setavento.com/Setavento_RR_Frame_Photos.shtml> Känns just nu som lite av en favvo. Billig, med 725GBP, och så får man ramen customsvetsad från början. Bra pris på en del pryttlar också

4. KOCMO Road Master <http://www.kocmo.de/en/products/?visit=3&cat=1&scat=0&id=100050> snygg skapelse för modest pris 1500 Eurosar. De har ett bra pris på ramkitt också. 1900 för ram, gaffel EC90, stolpe och styrlager

5. PlanetX Pro Road Ti <http://www.planet-x-warehouse.co.uk/?page_id=1288> Lite mer klassisk och Ok pris på 1076GBP för ramen. De säljer den komplett i flera olika paket. Gärna med sina egna delar på. Vet inte riktigt vilken nivå de håller.

6. Everti Falcon. <http://www.evertibikes.com/falcon.htm> Smuttig sak till modest dollarpris. Har inte kollat europeiska handlares priser. $1595 riskerar ju att åka upp när den ska över atlanten :( De har även Odysse som ska vara rejsigare för samma pris

Har i sammanhanget fått erbjudanden om såväl i princip ny TiArrow liksom att det hänger en rätt fin begad Airbornram i en stockholmsbutik.

Jag har mao lite att fundera på:) eller...
Varför ska jag inte välja Setaventon?

Har du pratat med setavento?

Sist jag försökte gjorde de inga ramar. Detta står dessutom på deras hemsida:

Current Production Status >
New Frame Builds - On Hold Frame Repairs - Underway
Please note we are not accepting any frame orders until further notice

Kan ju vara daliga på att updatera sidan förstås..

En fågel viskade just att de ska ha konkat...

EDIT: hittade denna
As of 31 December 2007 Setavento is closed. For Warranty and Repair enquiries please use the contact form below. If you are looking for a titanium frame you might find one in our Clearance section. We are not responding to sales enquiries any longer.

Case closed

Fet rättelse!
Tyskarna har såklart koll och dyngar iväg Chinook-ramen (Van Nicholas) för 899 Eurosar!
<http://shop.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=21_387_552&products_id=3504&osCsid=ndrkhslvg679tlco1kc3bl4ef6>

Tur att man inte är packad ikväll...

Det jobbiga är att samma ställe slänger iväg en Fox 36 Vanilla RC2 för 699. Det är ju så man blir sjuk :/

Kan jag inte hålla mig till en sak i taget?

Jag vänder lite på frågeställningen

Här är en ganska budgetinriktad shoppingvagn från Van Nicholas sida. De har rätt få prylar att välja på:/

Vad är fel på den här specen? (Jag trycker inte på köp ikväll :)
Det är rätt mycket pengar utan att jag direkt hetsar upp mig över prylarna.

Ett rätt dumt köp va?
Your Price: €2423 Bike Weight: 18.2lb/8.29 kg

Frame Set 2009 Chinook 3AL / 2.5V Titanium Road Frame, 56cm
Crank Set Shimano 2008 105 FC-5600 Crankset, 39-52T, 175mm
Bottom Bracket Shimano 2009 105 BB-5600 Bottom Bracket - INCLUDED with 105 10spd Cranks
Chain KMC DX10 10 speed Chain with Powerlink
Rear Derailleur Shimano 2008 105 RD-5600 SS Rear Derailleur, Black
Front Derailleur Shimano 2008 105 FD-5600 Front Derailleur
Integrated & Separate Shift Levers Shimano 2008 105 ST-5600 10 Speed Dual Control Shift Levers.
Separate Brake Levers No Brake Levers Selected
Brakes Shimano 2009 105 BR-5600 Dual Pivot Brake Calipers
Cable Sets: Brake & Derailleur Van Nicholas ROAD, Teflon Cable & Housing System
Cassette Shimano 2008 105 CS-5600 (11-23) 10 Speed Cassette
Wheel Set 2009 Fulcrum Racing 3 Wheelset, 16/21, Black, 1605g
Front Tire Continental GP4000 S, Kevlar, Black Sidewall, Gray Tread, 700 x 23c
Rear Tire Continental GP4000 S, Kevlar, Black Sidewall, Gray Tread, 700 x 23c
Tubes Michelin A1 Butyl Tubes with 52mm Presta Valve
Headset Chris King Sealed Cartridge, Threadless Alloy Headset, 1 1/8'' Black
Headset Spacers Alloy Headset Spacer 25.0mm, Black
Handlebar Stem Van Nicholas VNT Stem, Removable Face, 31.8mm OS, 110mm x 85 rise, Black
Handlebar Van Nicholas VNT Classic Bend Shallow Drop Handlebar 44cm CTC, 31.8mm OS, Black
Handlebar Tape Van Nicholas Natural Cork Gel Tape Embossed with Van Nicholas Logo-Ballistic Black
Seat Post Van Nicholas VNT Carbon Seat Post, 300mm lenght
Seat Collar Van Nicholas CNC Machined 6061 Aluminum Seat Collar
Saddle Fi'zi:k ARIONE Saddle, Titanium Rails, Black Leather Cover
Fork Van Nicholas SL Integrated Carbon Fork, 11/8" Carbon Steerer, 43mm Rake
Pedals Shimano 2008 105 PD-5610 SPD-SL Clipless Pedals, Single Entry

Kolla också geometritabellerna....... För mig hade Kocmon passat perfekt. Likaså Enigman. Men Planet.x:n var helt fel i geometrin. Löjligt lågt styrrör.

Bland dina alternativ.... enigman helt klart. Mitt i prick med pris och... ja, i mitt tycke bäst köp.

Tillbaka
Topp