Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Funderingar kring rajserbygge
Har länge närt tanken på ett rajserbygge. Någon gång denna säsong ska det väl bli av. Jag är inte så bra på racers men tänker köpa på mig så mycket cykel att den skriker på mig för att få komma ut. :) Den ska inte bli en weght weenie, inte heller en bling-bling. Den ska bli en elegant, tidlös, konfortabel kvalitetscykel. Budget ligger på runt 30k. Bygget ska andas brukskonst och respekt för cykling.
Ram: titan är klart. Inte helt cykelrationellt beslut men snyggare skapelser är svåra att uppbringa. De tunna rören och den ofta återhållna designen tilltalar mig. Flera fabrikat finns med, både nytt och begat. Tror det blir europeiskt. Ingen fulkines den här gången.
Grupp: full dura-ace rakt igenom. Lätt, elegant och kvalitetsmedvetet utan att bli för bling
Hjul: tror det blir Dura-Ace där med. Svag för designen, modest pris för finhjul, tillräckligt lätta och konsekvent tänk genom cykeln känns bra.
Vad återstår?
- Gaffel, jag väger runt 90 så de värsta pinnarna går bort
- Stolpe (titan?)
- Styre
- Styrstam
- Sadel, ni blir galna om jag sätter på en av de 4 Biltem jag har hemma sedan de la ner försäljningen va? :)
Verkar det som ett rimligt bygge? Var går jag fel? Vad kan tillföras på återstående pryttlar?
De här kommer ta lite tid men man måste ju börja i någon ände :)
Oscar
Ram: titan är klart. Inte helt cykelrationellt beslut men snyggare skapelser är svåra att uppbringa. De tunna rören och den ofta återhållna designen tilltalar mig. Flera fabrikat finns med, både nytt och begat. Tror det blir europeiskt. Ingen fulkines den här gången.
Grupp: full dura-ace rakt igenom. Lätt, elegant och kvalitetsmedvetet utan att bli för bling
Hjul: tror det blir Dura-Ace där med. Svag för designen, modest pris för finhjul, tillräckligt lätta och konsekvent tänk genom cykeln känns bra.
Vad återstår?
- Gaffel, jag väger runt 90 så de värsta pinnarna går bort
- Stolpe (titan?)
- Styre
- Styrstam
- Sadel, ni blir galna om jag sätter på en av de 4 Biltem jag har hemma sedan de la ner försäljningen va? :)
Verkar det som ett rimligt bygge? Var går jag fel? Vad kan tillföras på återstående pryttlar?
De här kommer ta lite tid men man måste ju börja i någon ände :)
Oscar