Funderingar kring Strava

Funderingar kring Strava
PiPPiW sa:
Henrik_E sa:
PiPPiW sa:
Men trodde att det skulle finnas nån approximation av Watt i StravistiX, har jag missat nåt?
Det är ju inbyggt i själva Strava. Och visar mest nonsenssiffror.
Nja, watt i Strava kräver Premium. Känner inte att jag vill betala för det.
Om du klickar på "Analysis" till vänster så får du Stravas "gissade" watt. Kräver inte premium. Men jag gissar att du var ute efter den där kurvan som visar max effekt över olika tidsspann. Den kräver dock premium och finns inte heller i StravistiX vad jag vet.

Funderingar kring Strava
Hmm, svårt att säga eftersom jag bara har ett konto och det är #premium

Om du kollar under fliken "Overview" klickar på "Show extended statistics" får upp HR, Speed, Power, Grade, Elevation, Ascent Speed. Att de räknar olika baserar jag på att den ena (Strava) på gårdagens tur gissade 195 W i medel (över 2 h 15 min) medan StravistiX låg lite högre. Även om jag använder effektmätare får jag olika värden på "weighted average power" från Strava och StavistiX

Men som tidigare sagt så är det mest grova gissningar som kräver en väldigt kontrollerad modell för att stämma något sånär. Lite vind, dålig höjddata, varierad sittposition, olika vägkvalité etc - allt det som kan variera gör effektsiffrorna till en höftning som bäst.

Senast ändrad:
Funderingar kring Strava
NLC sa:
Om du kollar under fliken "Overview" klickar på "Show extended statistics" får upp HR, Speed, Power, Grade, Elevation, Ascent Speed
Tack för den, topp. Ska inte dra på det här för mycket men har testat fram och tillbaks och eftersom estimated watts bara finns i Premium och inte i StravistiX om man kör standard (jag får alltså upp alla listade värden utom "Power") så kommer StravistiX effektsiffror från Strava Premium.

Jag vet att det är "estimated" men gillar att fnula med olika mätvärden över en och samma mät-aktivitet. Får börja spara ihop till en riktig mätare.

Funderingar kring Strava
PiPPiW sa:
NLC sa:
Om du kollar under fliken "Overview" klickar på "Show extended statistics" får upp HR, Speed, Power, Grade, Elevation, Ascent Speed
Tack för den, topp. Ska inte dra på det här för mycket men har testat fram och tillbaks och eftersom estimated watts bara finns i Premium och inte i StravistiX om man kör standard (jag får alltså upp alla listade värden utom "Power") så kommer StravistiX effektsiffror från Strava Premium.

Jag vet att det är "estimated" men gillar att fnula med olika mätvärden över en och samma mät-aktivitet. Får börja spara ihop till en riktig mätare.
Jag får då en massa olika "estimated" power utan att ha någe premium. Både under "Analysis" och under sammanfattningen (och även under "StravistiX extended statistics")

Funderingar kring Strava
eketjall sa:
Jag får då en massa olika "estimated" power utan att ha någe premium. Både under "Analysis" och under sammanfattningen (och även under "StravistiX extended statistics")

Helskumt, så här ser det ut hos mig:
strava.jpg

Och i StravistiX får jag upp alla "extended statistics" som NLC listar utom Power.

Funderingar kring Strava
Ja så där ser det ju ut (finns ingen undermeny till "analysis" men man får ju upp en effekt kurva under kartan.
Kör jag bara med GPS (inga andra sensorer) så får jag en kurva för hastighet och en för uppskattad effekt.

Det är inte så att du försöker läsa ut uppskattad effekt från ett trainer pass?

Funderingar kring Strava
eketjall sa:
Ja så där ser det ju ut (finns ingen undermeny till "analysis" men man får ju upp en effekt kurva under kartan.
Kör jag bara med GPS (inga andra sensorer) så får jag en kurva för hastighet och en för uppskattad effekt.
Jag kör med GPS och puls. Allt jag får upp under kartan är det här.
strava2.jpg

eketjall sa:
Det är inte så att du försöker läsa ut uppskattad effekt från ett trainer pass?
Det är ett vanligt utomhuspass. GPSen loggar fint, jag får upp en höjdkurva och backarna är fascinerande exakta att titta på i nån av 3D-kart-generatorerna som jag inte hittar nu.

Trainerpassen kör jag med Trainerroad och deras effektprofiler så där har jag relevanta jämförselser oavsett om dom absoluta värden inte stämmer exakt. Mycket road av TR.

Tack för hjälpen, lägg inte mer tid på det här, får som sagt var spara ihop till riktiga grejer.

Funderingar kring Strava
En snabb googling gav följande; kanske har du inte angett din vikt?

In order for Strava to calculate your watts, you'll need three things:

-A bike attached to your ride. If you have no bikes on Strava, or do not attach a bike to your ride a default road bike weight of 9kg, or approximately 20lbs will be used instead. See Gear for more help.
-Your personal weight listed in your Account Settings, see Personal Settings for help.
-Trusted elevation numbers - from either a device with a barometric altimeter, like a Garmin Edge 500, or from our internal elevation correction. For troubleshooting, see Checking your Elevation Correction, and for more information about elevation correction, go here.

Funderingar kring Strava
eketjall sa:
En snabb googling gav följande; kanske har du inte angett din vikt?
Jovisst. Eller "det hade jag väl gjort..."

Image3.jpg

Ooookej, det var det. Tack igen, verkligen sorry för att ha strulat till det. Effekt finns i standard men den visar givetvis helt rätt. Enligt Strava så trampade jag över 1 kW ett par gånger och över 600W i 4 minuter på den turen det är frågan om. Helt enligt min standard på trainern ;)

Nej men rysaren är att snitt-effekten nog inte är helt off :( Plus att StravistiX är beroendeframkallande. Det blir att pula in ett par hundra repor ikväll :)

Funderingar kring Strava
JT sa:
PiPPiW sa:
över 600W i 4 minuter
Grattis! :-)
Haha... En tacker och bocker. Och så var det dom där stintarna över 1 kW
smile.png

Jag lägger till mitt sedvanliga "johej". Noteras bör att jag Photoshopase bort mitt "Avg power" och har spärrat alla mina loggar på Strava och Trainerroad till "privat". Jag läser "Visa din Watt"-tråden med skräckblandad förtjusning, folk kör flera timmar med effekt som jag tycker är hårt att maxa på trainern i ett par sekunder. Tror jag började med cykelträning lite för sent i livet men kan jag regelbundet klå mina egna siffror så går det framåt.

Funderingar kring Strava
PiPPiW sa:
Tror jag började med cykelträning lite för sent i livet men kan jag regelbundet klå mina egna siffror så går det framåt.

Det är ju det som gäller. Var i Högbo igår och åkte dom två röda slingor som var de värsta jag vågade mej på första gången jag satt på en mtb i somras. För det första hade stenarna och rötterna och backarna krymt, för det andra tog banorna så kort tid att åka. 45 minuter blev 24 minuter. Kul att se sin utveckling, det sporrar.

Funderingar kring Strava
Läste att effekten är hyffsat rätt i uppförsbacke, alltså den uppskattade på strava? Har precis börjat bli nyfiken på det där med watt, men i den backen låg jag på ca 280W i ca 30sekunder (backen tog slut), sedan var det i princip gele kvar i benen. Rimligt? Kanske inte så dåligt för någon som bara pendlar och aldrig kör styrkertäning eller intervaller? Måste dock säga att det där med live-segment tar död på benen korta sträckor. De fåtal jag lagt in kan jag bara inte låta bli, trots att jag 40m innan segmenten börjar tänker "idag orkar jag inte, jag tar det lugnt" så är det fullt framåt varje gång det piper till
Vet inte om jag vill betala 79Kr/månad för det dock...

Funderingar kring Strava
Lånar den här tråden. Blev vid ett tillfälle tvungen att avbryta en tur för att akut åka med katten till sjukhuset. I det läget tänker man inte på att spara ner riden och stänga av gps:en innan man slänger sig iväg i bilen. Så nu har jag tre KOM's som inte alls stämmer. Men jag hittar inte hur jag redigerar bort dom? Går det? Om inte, försvinner dom om jag raderar hela riden?

Funderingar kring Strava
Gå in (med dator) på din tur. Till vänster finns en symbol med en skiftnyckel typ, klicka på den och välj "CROP". Där kan du minska ner din tur till det relevanta. Alla segment du då plockar bort får du ingen tid på.

Hoppas det gick bra med katten!

K ristian sa:
Lånar den här tråden. Blev vid ett tillfälle tvungen att avbryta en tur för att akut åka med katten till sjukhuset. I det läget tänker man inte på att spara ner riden och stänga av gps:en innan man slänger sig iväg i bilen. Så nu har jag tre KOM's som inte alls stämmer. Men jag hittar inte hur jag redigerar bort dom? Går det? Om inte, försvinner dom om jag raderar hela riden?

Funderingar kring Strava
K ristian sa:

Det går att croppa riden via webbgränssnittet. Klicka på skiftnyckeln och välj Crop.
Hoppas katten inte har förbrukat ett av sina nio ;-)

Funderingar kring Strava
Nya updaten av Stravistisx är ju asfräck med det här yearly progression-fönstret. Ett av de mest seriösa plugin alla kategorier jag nånsin skådat tror jag.

Funderingar kring Strava
Ja kanske är mindre om man kör årsvis men hälften? verkar ju underligt. Kan inte motivera 85 i månadaden för sträva. Känns lite som ocker .) Blir till att avboka efter denna månad som redan dragits.

Senast ändrad:
Funderingar kring Strava
eiskall sa:
båtbensbudet sa:
Så vad betalar ni för premium idag? 85 spänn känns dyrt tycker jag spontant eller är det d som gäller?

Skumt. Har betalar årvis, och nu är det dags att förnya. 419 kr ska dom dra, står det.

Tar dom mer betalt av nya kunder?

Misstänker det då jag betalade över 650 kr för ett helt år och det är mitt första år som Premium-kund. Har bara hört talas om 400-någonting och tro mig när jag säger att jag har googlat i syfte att nå det priset.

Funderingar kring Strava
85kr / 650 kr är priset om man köper i iPhone-appen. Billigare direkt på Stravas hemsida. Apple vill ju ha 30% "förmedlingsavgift" på ett ungefär typ lixom.

Tillbaka
Topp