funderingar kring vaxning av kedja
Hej allihopa, det är första gången jag använder mig av orum fliken på happyride istället för köp/sälj. Det är så att jag nyligen upgraderat från min instegscykel och köpt en ny(begangnad) cykel. Denna cykel kom med en helt ny kedja och tidigare ägaren sa att han brukade köra med vax. Därav har jag funderat lite och kollat online då jag aldrig hört om det tidigare. Som jag förtår så finns det både dripvax samt vaxbad. Jag undrar om dripvax ger liknande resultat som ett bad? undrar då jag inte riktigt har en gammal kastrul eller crockpot till övers och då börjar det kännas lite dyrt, skulle föredra drip-on vax om det funkar på det sättet
Sedan så förstår jag att det nästan viktigaste är rengörning av kedjan innan applisering av vax. Även här har jag en fråga, har sett att Silca har en chain stripper + wax prep och undrar om det skulle räcka med 2x 5-10min bad i chain stripper + skakning för att göra rent kedjan eller krävs mer? har sett på för många videor på youtube som alla säger olika saker och har hamnat i det stadiet att jag inte vet som är bra eller inte nu p.g.a. för mycket information
uppskattar alla svar och tackar redan i förskott, hoppas ni har en fantastisk kväll
MVH - Matthijs de Vries
Sedan så förstår jag att det nästan viktigaste är rengörning av kedjan innan applisering av vax. Även här har jag en fråga, har sett att Silca har en chain stripper + wax prep och undrar om det skulle räcka med 2x 5-10min bad i chain stripper + skakning för att göra rent kedjan eller krävs mer? har sett på för många videor på youtube som alla säger olika saker och har hamnat i det stadiet att jag inte vet som är bra eller inte nu p.g.a. för mycket information
uppskattar alla svar och tackar redan i förskott, hoppas ni har en fantastisk kväll
MVH - Matthijs de Vries